» Off-"Flitsservice" » Auto's Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Pagina 1 van 1  [ 46 berichten ]
flitsgevaar
Die hard
 Bericht 

Vraagje. Mijn accu heeft het zwaar :/) auto slat met beetje gas nog net aan.

Zelfde gehad jaar of 2.5 geleden. Nieuwe accu en alles weer prima. Maar moet een A merk accu niet langer meegaan dan 2.5 jaar?
Benzine auto uit 2003. Dynamo werkt gewoon.

udo
Master
 Bericht 

Ligt er aan.
Hoe vaak start je de auto per dag?

Spook
Master
 Bericht 
Je startmotor kan ook toe zijn aan revisie op een gegeven moment.

Rij je veel korte stukjes, of soms weken niet?

snovvdog
Master
 Bericht 
flitsgevaar schreef:
Maar moet een A merk accu niet langer meegaan dan 2.5 jaar?

Langer, ik heb hier een Varta van voor 2008 en hoewel het lastig is om hem op te laden als hij helemaal leeg is (lader denkt dat hij kapot is, moest eerst met draaiende motor accu swappen en 15 min rijden avorens hem vol te pompen met de lader), start deze de auto nog prima, zelfs al heeft de auto een maand stil gestaan of langer (waarom was de accu dan helemaal leeg vraag je? de C5 die nu gesloopt is, had last van lekstroom, trok binnen 2 dagen elke accu leeg).

Dus zodoende: Meet eens door hoeveel (m)A je auto trekt/je niet last hebt van lekstroom/sluiting...

shootme
Master
 Bericht 
Voor een tientje heb een lader bij de action. Duurt wel even (1 ampere) maar deze laadt je accu wel weer helemaal vol.

flitsgevaar
Die hard
 Bericht 

Uit accutesten komt de accu nog wel goed. Een startmotor die niet meer fris is, werkt die wel goed met een volle accu?

Ik start gemiddeld 16 keer per week ofzo en 10 keer minstens 30-50km. Dus niet echt veel kleine stukjes

Spook
Master
 Bericht 
flitsgevaar schreef:
Een startmotor die niet meer fris is, werkt die wel goed met een volle accu?

Als ie met een volle accu goed aanslaat is de startmotor het probleem niet. Of iig niet onoverkomelijk. Maar het kan wel zijn dat de startmotor het nog een stuk beter zou doen, en dus je accu minder belast bij starten, als ie in orde is. Dat verschil kan klein zijn of groot, afhankelijk van hoe ver de startmotor heen is.

Toevallig is er net een relevante video uit:

Link

flitsgevaar
Die hard
 Bericht 

Nee als het maar beetje warmer is start ie prima. Is echt bij temp onder de 5 graden. Als ie eenmaal draait en ik zet hem na 2
Min weer uit en start weer gaat het ook prima.

Spook
Master
 Bericht 
Ja. Dan is de accu niet meer ijskoud en de motor is ook een beetje warm en gesmeerd. Dat maakt veel verschil. Da's ook de reden dat er vaak geadverteerd wordt met de Cold Crank Amps.

Ik denk dat je het dan toch in je accu moet zoeken. Kun je geen zwaarder model kwijt?

Spook
Master
 Bericht 
Maar het punt is dus eigenlijk, dat als de startmotor ver heen is, het kan lijken alsof je accu zwak is, terwijl die wel zijn best doet maar de startmotor teveel weerstand heeft.

flitsgevaar
Die hard
 Bericht 

Ok lastig. Dan moet ik toch even naar de garage. Ik heb 2.5 jaar geleden al een zwaardere accu genomen. Nog zwaarder zou evt kunnen. Maar als daar het probleem niet zit schiet dat ook niet op

Spook
Master
 Bericht 
Je zegt dat je dynamo gewoon werkt. Maar laadt ie wel genoeg? Want dat kan ook nog. Dat daar het euvel zit. Kom je ook steeds met een lege accu te staan. Zeker 's winters.

Ik heb gezien hoe bij een auto de dynamo vastsloeg en de hele multiriem opvrat en uitspuugde. Dan heeft ie ws. ook al een tijd niet lekker geladen.

flitsgevaar
Die hard
 Bericht 

Die is 3-4 jaar geleden vervangen. Maar goed snap je punt. Zal het wel laten nameten. Wellicht nog garantie op de accu. De vorige accu ging ook maar 2 jaar mee(ander merk) en toen kreeg ik coulance. Bedankt. Zal het eea wel laten nameten

snovvdog
Master
 Bericht 
Yep, meet je voltage bij draaiende motor, voor de 1e keer starten, en je amerage wanneer alles uit staat.

Ik vind 2 jaar wel erg kort voor een accu, ik doe (veel) langer met gebruikte accu's die ik van de sloop haal voor 2 tientjes (meestal wel 4-5 jaar).

WimLex
Master
 Bericht 
flitsgevaar schreef:
Nee als het maar beetje warmer is start ie prima. Is echt bij temp onder de 5 graden. Als ie eenmaal draait en ik zet hem na 2 Min weer uit en start weer gaat het ook prima.

klinkt als een verkeerde (te dikke) olie probleem, niet als een accu probleem

Spook
Master
 Bericht 
Warmte/koude-cycli kunnen ook de levensduur van je accu verkorten. Als de auto binnen staat geparkeerd, of zelfs maar onder een carport, scheelt dat al veel. Tegenover op straat en dan de hele winter half bevroren en de hele zomer onder de motorkap in de beukende zon.

djee
Master
 Bericht 
Accu's kunnen prima tegen de kou (fysiek) ze gaan juist in de zomer stuk en dat merk je pas in de winter.
Je kan ook je accu laten testen of die nog goed is, heb hier prof.accu tester liggen, u bent welkom.

flitsgevaar
Die hard
 Bericht 

Zal eens de accu zelf meten. Dus voltage en amperage? Wat zijn de waarden die goed zijn?

flitsgevaar
Die hard
 Bericht 

WimLex schreef:
klinkt

5w30. Ook recent vervangen en doet ie het al jaren op. Mag ook 5w40 of
Nog dikker

Spook
Master
 Bericht 
Je moet accu's wel met een load testen. Net als een lege penlite-batterij die keurig 1,5 volt aangeeft tot je er wat van vraagt en het voltage inkakt.

Griffin
Master
 Bericht 
flitsgevaar schreef:
Zal eens de accu zelf meten. Dus voltage en amperage? Wat zijn de waarden die goed zijn?

Tijdens starten: voltage meten over de polen van de accu. Vóór het starten moet de spanning rond de 12,5V zijn, tijdens het starten mag dat inzakken (maar niet onder de 9,5V komen). Als de motor eenmaal loopt moet hij een rond de 14V aangeven (13,8V minimaal, meestal ergens rond de 14,5V).

Lekstroom meten doe je in serie met de accu als de sleutel uit het contact is (nooit tijdens het starten!). De stroom moet dan minimaal zijn (zeg minder dan 50 mA). Sleutel in garagestand (zonder verlichting of accessoires) mag iets meer gebruiken.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Heel simpel, zet je lampen aan tijdens het starten. Blijven ze vol branden, dan heeft je accu meer capaciteit dan gevraagd wordt en is dat niet je probleem.

Superkoe
Master
 Bericht 
Griffin schreef:
Als de motor eenmaal loopt moet hij een rond de 14V aangeven (13,8V minimaal, meestal ergens rond de 14,5V).

Eenmaal gestart meet je de laadspanning van de dynamo. Dat zegt niets meer over de accu.

flitsgevaar
Die hard
 Bericht 

Multimeter natuurlijk net foetsie.
Ik heb wel een sigarettenlader voor telefoon en andere dingen die het voltage aangeeft.

Wanneer ik contact aanzet 11.7 11.8. Dan start ie. En wanneer ie loopt meteen 13.8 en loopt op tot 14.1. Zal even opletten of ie indipt.

Mr.Cabdriver
Die hard
 Bericht 
Koude start van mijn benzineauto gaat veel beter als ik even, 2 seconden of zo, "voor gloei".
Dan is er brandstofdruk opgebouwd voordat de startmotor vermogen vraagt.
Dan springt ie aan als een nieuwe V8, een tik en lopen. Anders moet ie wel een paar keer rond.
Ook kun je de accu voor verwarmen door even het licht aan te zetten, 5 tot 10 seconden.

Griffin
Master
 Bericht 
Superkoe schreef:
Eenmaal gestart meet je de laadspanning van de dynamo. Dat zegt niets meer over de accu.

Toch wel. Ik heb een redelijk slechte accu in de MG zitten, ding moet volgend voorjaar vervangen worden voor het cabrio/oldtimer seizoen begint. Startspanning ligt ergens rond de 7V, daarna bij stationair ergens rond de 10V. Pas met extra gas naar de 13V. Het duurt een minuut of 10 rijden totdat de boordspanning op niveau is. Schakel ik dan de verlichting aan, dan zie je de boordspanning weer terugvallen. Met een goede accu heb ik dat probleem niet.

De dynamo heeft gewoon een inwendige weerstand, zodra je gaat belasten neemt de spanning over de klemmen af. Meer stroom vanuit de dynamo (om de accu te laden) betekent een lagere klemspanning.

flitsgevaar
Die hard
 Bericht 

Mr.Cabdriver schreef:
voor

Hoe doe je dat bij een benzine?

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Mr.Cabdriver schreef:
Koude start van mijn benzineauto gaat veel beter als ik even, 2 seconden of zo, "voor gloei".

Heb je gloeibougies ingebouwd? Is niet heel gebruikelijk bij een benzine motor.

Spook
Master
 Bericht 
Ik start nooit meteen mijn auto, of andere auto's waar in ik rij. Ik zet ze altijd op contact tot de meeste lampjes uitgaan en ik de brandstofpomp heb gehoord. Dan pas starten.

Mr.Cabdriver
Die hard
 Bericht 
Mr.Cabdriver schreef:
"voor gloei"

Door die aanhalingstekens dacht ik gevrijwaard van domme grapjes te blijven, maar zelfs de topicstarter kan het niet laten :-?

flitsgevaar schreef:
Hoe doe je dat bij een benzine?

Ik probeer je te helpen met goede tips. Zoek het lekker uit :dag:

WNS2.0D schreef:
Heb je gloeibougies ingebouwd? Is niet heel gebruikelijk bij een benzine motor.

Van jou kon ik zo'n leuke grap natuurlijk verwachten :zzz:

Spook schreef:
Ik start nooit meteen mijn auto, of andere auto's waar in ik rij. Ik zet ze altijd op contact tot de meeste lampjes uitgaan en ik de brandstofpomp heb gehoord. Dan pas starten.

Dat bedoel ik :thumb:

Spook
Master
 Bericht 
Kijk je RCR? Vind ik een leuke serie op Youtube. Maar ik erger me lichtelijk aan hoe hij auto's dus meteen start.

flitsgevaar
Die hard
 Bericht 

Zo heeft iemand lange tenen? Ik weet dat je dat kan doen bij ‘oudere’ diesels. Jij bedoelt blijkbaar contact aan dat alles even opstart. Prima. Bedankt voor de tip. Dat kan ik proberen.

Mr.Cabdriver
Die hard
 Bericht 
flitsgevaar schreef:
Zo heeft iemand lange tenen?

Nee hoor, ik ben ongesteld, sorry voor de opvlieger :lief:

Door dat contact even aan te zetten bouw je net even wat meer brandstofdruk op.
Een injectiesysteem moet op druk blijven, maar een beetje drukverlaging valt binnen de marge.
Hopelijk werkt het :D

flitsgevaar
Die hard
 Bericht 

Thnx voor de tip. Ga het zeker proberen!

Ducantoni
Master
 Bericht 
Een andere reden dat een accu de strijd opgeeft is de hoeveelheid stroomverbruikers. Zeker met moderne auto's zijn er veel zaken die maken dat een accu flink belast wordt; voor- en/of achterruitverwarming, airco en nog zo wat van die zaken.

VTEC_Driver
Master
 Bericht 
Mijn Accord uit 2005 reed ik sinds 2009 met een nieuwe accu, nooit iets aan hoeven doen verder. Inmiddels is de Accord weg doordat een idioot met zijn auto dwars voor mij kwam staan en ik hem niet meer kon missen.
Zoveel schade en bij 12 jaar oud is het dan snel total loss. Nu op zoek naar iets nieuws, maar wel weer een Accord :D

Kenji
Master
 Bericht 
Mr.Cabdriver schreef:

Ik doe dat ook altijd. ff benzinesysteem onder druk zetten. Anders moet die zuipschuit paar seconden doorgestart worden.
Als ik het systeem ff "prime" dan slaat de motor gelijk aan.

Dennis_on_the_road
Master
 Bericht 
Ik heb gemerkt dat sommige Ford modellen al brandstofdruk opbouwen bij het ontgrendelen van de auto en het openen van het bestuurdersportier :thumb:

TommyGun
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
Zeker met moderne auto's zijn er veel zaken die maken dat een accu flink belast wordt; voor- en/of achterruitverwarming, airco en nog zo wat van die zaken.

Wat te denken van het stop- startsysteem, welke overigens niet meer in werking treedt wanneer de accuspanning te laag is.

Mr.Cabdriver schreef:

Nooit geweten, ik zwengel 'm altijd meteen aan :P Nog nooit problemen mee gehad, maar het is wel een Ford dus :lief: ( en wellicht wat Dennis_on_the_road zegt ;) )

Walker
Master
 Bericht 
Fordjes moest je altijd al aanzwengelen...

Afbeelding

Blaataap
Master
 Bericht 

Mr.Cabdriver schreef:

Is ook afhankelijk van het merk. Nieuwe Fords bouwen al brandstofdruk op als je ze ontgrendelt en Renaults met keyless entry(&go) doen hetzelfde. Ontgrendelen = brandstofdruk opbouwen.

flitsgevaar
Die hard
 Bericht 

Dacht even een terugkoppeling: vooralsnog wanneer ik alles uitzet, contact aanzet en na 10 sec start krijg ik hem altijd aan zonder gas te moeten geven na een koude start. Mijn dashboard verlichting gaat standaard aan, en die gaat wel even knipperen. Maar voor nu werkt dit!

Spook
Master
 Bericht 
Gas geven bij starten is iets dat in moderne auto's met EFI en zelfs throttle by wire ook niet heel veel zin heeft denk ik. Met een carb + choke is het een ander verhaal.

Mr.Cabdriver
Die hard
 Bericht 
Mooi dat het werkt :thumb:
10 seconden is vrij lang hoor, ik hou het bij 2 of 3.

Spook schreef:
Met een carb + choke is het een ander verhaal.

Mijn ex carb+choke autootje, 1e generatie Civic, startte ik altijd zonder het gas te beroeren.
Ding deed het altijd, was een fijn wagentje.

Vroeg op
Master
 Bericht 
Griffin schreef:
. Ik heb een redelijk slechte accu in de MG zitten

Je bent toch niet mijn buurman he. :|

Griffin
Master
 Bericht 
Ed? Gerard? Nee? Dan niet :lol:

Pagina 1 van 1 [ 46 berichten ] 

Wie zijn er online