» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 1 van 1  [ 23 berichten ]
Scaniafan
Master
 Bericht 
Citaat:
Deutsche Post-DHL brengt Streetscooter naar Nederland

Deutsche Post-DHL geeft autofabrikanten het nakijken met de in 2013 geïntroduceerde Streetscooter. Behalve voor eigen gebruik gaat Deutsche Post-DHL deze elektrisch aangedreven besteller nu ook aan andere bedrijven verkopen. DHL heeft bovendien bekend gemaakt de Streetscooter in vijftig Nederlandse steden te gaan gebruiken.

Dit melden Reuters en DHL. Deutsche Post ontwikkelde de Streetscooter voor intern gebruik om de groeiende hoeveelheid pakketpost ook in binnensteden met strenge emissienormen te kunnen afleveren. Deutsche Post heeft daartoe eerst contact gezocht met de grote autofabrikanten, maar die konden geen elektrische bestelauto leveren en wilden er ook geen ontwikkelen.

Inmiddels maakt de eigen fabriek van Deutsche Post-DHL 10 duizend streetscooters per jaar en dat aantal wordt volgens planning nog dit jaar verdubbeld door de opening van een nieuwe fabriek. De helft van deze jaarproductie wordt verkocht aan externe klanten als gemeenten, partners van Deutsche Post en grote fleetowners. De verkoopprijs is vastgesteld op 32 duizend euro. In Duitsland beschikt de Streetscooter over een netwerk van 400 garagebedrijven voor service en onderhoud.

VW-topman geïrriteerd
Met de ingebruikname van de Streetscooter worden de VW Caddy’s waar Deutsche Post gebruik van maakte uitgefaseerd. Dit tot grote ergernis van VW-topman Matthias Müller, die vorig jaar al aangaf zeer geïrriteerd te zijn over de eigen productie van Deutsche Post, en te hopen dat VW alsnog een voet tussen de deur zou krijgen. Op het moment lijkt het daar niet erg op.

De Streetscooter wordt in een eigen fabriek geassembleerd, maar de componenten worden zonder uitzondering door toeleveranciers gemaakt. Bij het ontwerp is buiten de gebaande paden getreden, waarbij de conventionele bouwwijzen van de auto-industrie deels zijn losgelaten. Een belangrijk element is dat de Streetscooter niet als luxe personenwagen is ontworpen, maar primair als een stuk gereedschap met elektrische aandrijving. Dat is een radicaal andere benadering dan door de autofabrikanten wordt toegepast.

In Nederland
Ook in Nederland komen steeds meer Streetscooters op de weg. Volgens een Duitse woordvoerder van Streetscooter rijden er nu circa honderd in ons land. Dat gaan er veel meer worden, want DHL maakte vorige week bekend in vijftig Nederlandse steden met honderd Streetscooters te gaan rijden voor het bezorgen van pakketjes.

https://automotive-management.nl/nieuws ... -nederland

Ik vind het wel mooi...

Gevestigde orde (VW / Daimler) loopt te kloten, een bedrijf als Deutsche Post-DHL neemt het heft zelf in handen en zorgt voor een voertuig dat gewoon praktisch is en dan maar minder design en vervolgens loopt VW te janken... :lol:

Spook
Master
 Bericht 
Had VW maar een product moeten leveren dat beter bij de eisen van de klant aansluit. Simpel toch?

maarten28
Die hard
 Bericht 

Wat Scaniafan zegt. Maar ik ben ook wel benieuwd waarom voor DHL een Renault Kangoo Z.E. of een Fiat Doblo Micro-Vett niet voldeden.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
VW is niet zo gewend dat klanten hun rotzooi niet vreten.

Blaataap
Master
 Bericht 

maarten28 schreef:
Wat Scaniafan zegt. Maar ik ben ook wel benieuwd waarom voor DHL een Renault Kangoo Z.E. of een Fiat Doblo Micro-Vett niet voldeden.

Zijn geen Duitse producten.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Worden blijkbaar al sinds 2014 gebruikt, maar zullen dan niet aan alle eisen voldoen... http://www.dhl.be/nl/pers/pers_berichte ... 32114.html

Blaataap
Master
 Bericht 

Dat kan ik me bijna niet voorstellen. Een Kangoo ZE kan je ook krijgen met een doos achterop bijv. Precies zoals die DHL-bus.

Signum
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Dit tot grote ergernis van VW-topman Matthias Müller, die vorig jaar al aangaf zeer geïrriteerd te zijn over de eigen productie van Deutsche Post, en te hopen dat VW alsnog een voet tussen de deur zou krijgen. Op het moment lijkt het daar niet erg op.

Zo win je het respect van je klanten :loco:

Scaniafan
Master
 Bericht 
Blaataap schreef:
Een Kangoo ZE kan je ook krijgen met een doos achterop bijv. Precies zoals die DHL-bus.

Mja, dat is niet de enige vereiste.

Misschien is de range en het laadvermogen wel te groot voor de stadsdistributie. Een DHL busje rijdt meerdere rondes per dag vanuit een center aan de rand van een stad. Dan heb je geen accu voor 200+ km nodig die het nodige eigen gewicht heeft.

Wat ik verder zo lees is bijvoorbeeld de ergonomie / bruikbaarheid.

- gewicht van de bestuurdersdeur
- positie van de handgreep

Dat zijn zaken die zijn bij een Kangoo Z.E. gewoon standaard volgens het Kangoo ontwerp.

Walker
Master
 Bericht 
Bij ons in de wijk rijden tig van deze wagentjes:

Afbeelding

basjuh1981
Master
 Bericht 
Ik heb zoiets van DHL al een aantal keer zien rijden in Zoetermeer.

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Maar knap en vlot bezorgen kan DHL nog steeds niet. :duh:

Blaataap
Master
 Bericht 

lacheisleuk schreef:
Maar knap en vlot bezorgen kan DHL nog steeds niet. :duh:

Nee, maar dat heeft te maken met de prutsers die daar werken :roflol: :roflol:

Griffin
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Bij ons in de wijk rijden tig van deze wagentjes:

Afbeelding

Die wijk ken ik :-). Ideaal, die bezorgers. Helaas na de verhuizing (uit die wijk!) nu niet meer. Volgens Picnic ligt dat aan de afstand tussen mijn wijk en de dichtsbijzijnde hub... 15km is blijkbaar te ver :-(

Walker
Master
 Bericht 
Picnic profileert tot op straatniveau: Ook de huurwoningen in de wijk worden niet in de route opgenomen. Ze willen zoveel mogelijk klanten per straat hebben.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
maarten28 schreef:
niet voldeden.

onderhoudskosten, ze hebben nu alles in eigen hand.

Link

Ik vind het een mooi initiatief.

Griffin
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Picnic profileert tot op straatniveau: Ook de huurwoningen in de wijk worden niet in de route opgenomen. Ze willen zoveel mogelijk klanten per straat hebben.

De AH heeft hier nu zeker 80% van de huishoudens in de straat als bezorgklant, dus de potentiële markt is er. Daarnaast komen kaasboer, fruitboer en slager langs (alleen wel op onmogelijke tijden... die kaasboer zo tussen 22:30 en 23:00 uur op dinsdagen [emoji15] ).

Wel jammer hoor want picnic heeft wel onze voorkeur.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Hoe zit dat nou met statiegeld (lege flessen, kratten) dan en je moet toch extra betalen voor bezorgen?

Walker
Master
 Bericht 
Griffin schreef:
die kaasboer zo tussen 22:30 en 23:00 uur op dinsdagen [emoji15] ).

Dat is toch die kwal van een vent?

@Dave: bezorgen is gratis / zit uiteraard bij de prijs inbegrepen. Logistiek kost nu eenmaal geld. Statiegeld weet ik niet. Wij maken er zelf geen gebruik van. Picnic heeft daarnaast een heel beperkt assortiment vergeleken met Jumbo of AH. Maar voegen wel continu zaken toe als er vraag naar is.

zadkine
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:

Ontwikkelen van zoiets kost tijd. En bestellers op stroom zijn pas kort op de markt...en heb je eenmaal de investering gedaan voor ontwikkeling dan ga je niet dat geld weg gooien omdat de gevestigde orde eindelijk ook een keer iets doet.

Ook nissan heeft trouwens een EV besteller, max 100 km rijden op een dag.(24kwh batterij)

Denk dat die max 100 actie radius nog wel eens de bottleneck geweest kan zijn.

Als je over scooters praat....er bestaat al wat langer de zero (motorfiets) met redelijk bereik....

Griffin
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Dat is toch die kwal van een vent?

Ik woon niet meer in Amersfoort... dus nee, dat is niet díe kwal van een vent O:) .

Statiegeld is inderdaad een dingetje bij picnic, nemen ze niet mee inderdaad. Net als oud glas. Dat doet de AH dan weer wel, maar die vraagt €7,50 bezorgkosten en rekent statiegeld op de kratten waar de boodschappen in geleverd worden. De kwaliteit van het verse spul is in het algemeen beter dan in de winkel, vergelijkbaar met picnic. Zo nu en dan zit er echter wel eens een flinke f*ckup tussen (vorige week een hele doos met slechte appelen gehad op de zaak) en kan AH heel vaak best simpele artikelen domweg niet leveren.

Bij picnic is de service echt top. Ooit een keer een bakje met druiven meen ik dat bij aflevering open gegaan was. Komen ze een uurtje later gewoon nog een bakje brengen. AH daarentegen levert niet na maar trekt het artikel van de prijs af. Zit je nog steeds zonder...

Last but not least kan je je picnic-bestelling zien rondrijden op je smartphone, best grappig.

Scaniafan
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Denk dat die max 100 actie radius nog wel eens de bottleneck geweest kan zijn.

Denk dat niet zozeer.

Binnen centrumdistributie vanuit een DC aan de rand is het belangrijker dat een auto in de tijd die je voor het laden van de tweede distributieronde kan opladen dan dat een auto 100 km kan rijden.

Als je dat ding in 30 minuten van "veilig" leeg naar vol kan opladen, kan de chauffeur in die 30 minuten de pakketjes laden, koffie halen en weer op weg.

In combinatie met een lager accugewicht en dus eigen gewicht kan er meer geladen worden, waar de ronde op aangepast kan worden

zadkine
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Als je dat ding in 30 minuten van "veilig" leeg naar vol kan opladen, kan de chauffeur in die 30 minuten de pakketjes laden, koffie halen en weer op weg.

Met een snellader ga je dat wel halen.
80% laden in 20 minuten. (50KW op de effectief 20KWH accu...24KWH capaciteit volgens nissan)
Heb je wel een behoorlijke hoeveelheid stroom nodig uitgaande van bv 10 busjes tegelijk laden.

Pagina 1 van 1 [ 23 berichten ]