» Off-"Flitsservice" » Auto's Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Pagina 1 van 1  [ 19 berichten ]
djee
Master
 Bericht 
Nos schreef:
Wie binnenkort met de auto op wintersport gaat, moet goed in de gaten houden dat Duitsland per 1 januari aanstaande de veiligheidsregels voor winterbanden aanscherpt. De banden moeten voortaan niet alleen maar het keurmerk M+S hebben, maar ook een alpine-symbool in de vorm van een sneeuwvlok.

Om niet direct iedereen op te zadelen met hoge kosten voor nieuwe winterbanden, geldt er een overgangsperiode tot september 2024. Voorwaarde is wel dat de banden moeten zijn gekocht voor 1 januari 2018. "Winterbanden die gekocht worden na 1 januari 2018, moeten dus voorzien zijn van een alpine-symbool."

"Ga je op wintersport komend seizoen, let daar dus goed op bij de aanschaf van nieuwe winterbanden", zegt een woordvoerder van de Bovag. Uit onderzoek van die branchevereniging van garages, blijkt dat 86 procent van de mensen die naar de sneeuw gaat, niet op de hoogte is van die nieuwe regels.

"En dat kan je in Duitsland een boete opleveren van 60 tot 80 euro. Dat is misschien te overzien, maar raak je betrokken bij een ongeluk, dan kom je bij een officier van justitie toch in problemen."

Mede door deze nieuwe regels, maar vooral ook door de afgelopen heftige sneeuwperiode in ons land, is het momenteel topdrukte bij Apollo Vredestein in Enschede.

In Enschede staat nog de enige bandenfabriek die ons land rijk is.
"Het is een redelijk gekkenhuis ja", zegt Benelux-directeur Paul Eidhof van Vredestein. "Dit doet ons een beetje denken aan de strenge winters van 2010 en 2011. Toen konden we de vraag ook bijna niet aan, omdat er gewoon te weinig vrachtwagens waren om alle banden te vervoeren."

Dat betekent dus vertraging. "Dat zie je ook in garages, waar mensen soms één of twee weken moeten wachten voordat de winterbanden er omheen kunnen."

Schoenzool
Master
 Bericht 
Ik ben groot voorstander van winterbanden. Dus tsja mij hoor je er niks negatiefs over zeggen :)

djee
Master
 Bericht 
Maar "nu" ook het alpine-symbool verbij verplicht. Aangezien onze winterbanden alpine in de naam hebben denk ik dat het wel goed zit.

maarten28
Master
 Bericht 

M+S banden zijn dan ook geen winterbanden, je hebt ook zomerbanden met M+S symbool. Om aan de zgn Winterreifenpflicht te voldoen waren ze wel voldoende.
Als je ergens winterbanden bestelt dan zal dat alpien symbooltje er vast op staan.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Bijzonder weinig reacties hierover... Ik had zelf ook niet echt de behoefte om te reageren omdat ik dit eigenlijk een volstrekt normale gang van zaken vind. Jammer dat het nodig is, zal wel komen door die bossen aan Nederlanders die met totaal ongeschikt materiaal in de Alpen hinder gaan zitten veroorzaken.

zandbak
Master
 Bericht 
djee schreef:
Maar "nu" ook het alpine-symbool verbij verplicht. Aangezien onze winterbanden alpine in de naam hebben denk ik dat het wel goed zit.

Deze? :x
MICHELIN 4x4 Pilot Alpin M+S

viffer
Master
 Bericht 
djee schreef:
denk ik dat het wel goed zit

Dat denk ik ook

djee schreef:
een overgangsperiode tot september 2024

Als je banden tegen die tijd nog niet vervangen zijn vanwege slijtage wordt het wellicht tijd om ze te vervangen wegens de leeftijd.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Netjes ingevoerde maatregel. De handel heeft alle tijd om hun meuk uit te verkopen of de grens over te brengen. Voor de autobezitter is er meer dan voldoende tijd om de bestaande set op te maken.
Verder is het ook zinnig, want alleen 3PMSF is de enige juiste markering voor een winterband. De rest is vrijwel zeker niet zinvol op besneeuwde wegen.

viffer
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
De handel heeft alle tijd om hun meuk uit te verkopen of de grens over te brengen.

Een dikke week?

jitzzzze
Master
 Bericht 
Je mag toch aannemen dat men in Duitsland dit nieuws al wat langer weet.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Is er iets beschermd aan dat symbool of kan je dat zelf op je banden klussen?

WimLex
Master
 Bericht 
djee schreef:
een overgangsperiode tot september 2024

viffer schreef:
Een dikke week?

rare weken hanteer jij

viffer
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
rare weken hanteer jij

Nou, als je de zin erna ook even leest ...

djee schreef:
geldt er een overgangsperiode tot september 2024. Voorwaarde is wel dat de banden moeten zijn gekocht voor 1 januari 2018.

Walker
Master
 Bericht 
En wie controleert de aankoopdatum? Productiedata liggen allemaal in 2017, dus daar kom je (ook in Duitsland) wel mee weg.

Tweebel
Master
 Bericht 
En wat gaan ze dan doen? De factuur van je banden vragen?

jitzzzze
Master
 Bericht 
Het controlemechanisme is de DOT code. Is die van 2018 e.v..

Dat zgn. 'alpine-symbool' mag je niet zomaar op je band aanbrengen. Dit in tegenstelling tot het M+S symbool.

viffer
Master
 Bericht 
Walker schreef:
En wie controleert de aankoopdatum?

Het zou mij niets verbazen als een verzekeraar je gaat vragen om een aankoopbewijs indien je met M+S banden betrokken raakt bij een ongeval. Daarnaast zou ik geen M+S banden meer aanschaffen na 1-1-2018, echt lekker leegverkopen is er niet bij vermoed ik zo.

djee
Master
 Bericht 
viffer schreef:
betrokken raakt bij een ongeval.

Of dot code wordt door de agent opgenomen.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Regeling is in july ingegaan en de handel wist er vast al eerder van. In ieder geval ruim voor de inkoop. Dus ik vermoed dat er al geruime tijd geen M+S werd ingekocht en alleen wat oude voorraard moest worden opgeruimd.
Verder kun je alle meuk ook prima kwijt in een schrapersland als Nederland.

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: A4, snovvdog en 10 gasten