» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 1 van 1  [ 36 berichten ]
no justice
Master
 Bericht 
Kan iemand vertellen of het flushen van de automotor zinvol is ? Mijn autootje is 15 jaar oud, rijdt nog prima maar maakt af en toe wel rare geluiden bij het schakelen als je hem ff doortrekt. Beetje zo'n schel geluid. Vroeger betekende dat dat ik er olie bij moest doen (dan was het geluid weg). Maar ik blijf er olie bij doen..... Mijn garage zegt nu dat ik het best de motor kan laten flushen, nieuwe oliefilter en gaan. Wat houdt dit precies in ? Wat doen ze en hoe werkt het ? Werkt het überhaupt wel ?

Thanx alvast mijn mede neo tribers. :)

406
Master
 Bericht 
Flushen is niks anders dan olie weg laten lopen, vullen met nieuwe olie met additieven, dat weer aftappen (althans, na een tijdje draaien) en vervolgens vullen. De olie met additieven voor het flushen Verwijderen vervuiling die je anders gewoon direct in je nieuwe olie krijgt. Het heeft absoluut zin om dit (op regelmatige basis) te doen.

no justice
Master
 Bericht 
Ok thanks. Kost me 230 euro. Vind dat wel redelijk prijzig eerlijk gezegd.

snovvdog
Master
 Bericht 
no justice schreef:
Beetje zo'n schel geluid. Vroeger betekende dat dat ik er olie bij moest doen (dan was het geluid weg).

:cry:

Maar om er serieus op in te gaan, ik heb geen flauw idee of het goed is voor je blok of zakkenvullerij. Ik heb altijd een beetje het gevoel dat de effecten worden overdreven, belangrijkste is dat de boel gesmeerd blijft, als er schade is ontstaan door wrijving, is de schade al geleden...

WimLex
Master
 Bericht 
no justice schreef:
Mijn autootje is 15 jaar oud, rijdt nog prima maar maakt af en toe wel rare geluiden bij het schakelen als je hem ff doortrekt.

neem aan dat je bedoelt flushen van de bak ? en niet flushen van het blok ?

no justice
Master
 Bericht 
Ik heb geen flauw idee. Hahaha weet het echt niet. Gewoon waar de olie in gaat toch? Hahaha ik ben een noob qua auto's.

WimLex
Master
 Bericht 
Versnellingsbak zit ook olie in, maar heet onderhoudsvrij te zijn.
Gezien de symptomen had die persoon het over het flushen van de bak.

no justice
Master
 Bericht 
Nee het is echt de motor. Ligt niet aan de versnellingsbak.

http://schoonpresteertbeter.nl/NL/Forte ... Flush.html

doet een hoop zo te lezen maar of het ook echt zo is ? Ik heb ook altijd een hard hoofd met dit soort dingen.... kost toch ruim 200 pleuros.

Archiebald
Master
 Bericht 
230,-?! Wauw....

Ff bij een lokale simpele garage naar binnen lopen met:

- Forte motorreiniger, €10/€15
- Lidl of Action motorolie, €19,95
- Goede motorolie, +/- €35

Kost je dan €70,- aan onderdelen en misschien €40/€50 aan die garage. Ben je voor €110 klaar :thumb: Ik zou het zo nu en dan wel aanraden, baat het niet dan schaadt het niet.

VTEC_Driver
Master
 Bericht 
Mijn garage doet het standaard bij de beurt. Flesje Forte kost EUR 20,-. Eerst flushen, dan olie aftappen en filter vervangen.

En het werkt echt, ik heb een onafhankelijke test gezien met een volvo D6-400 6-cilinder diesel waar er een meetbare verbetering optrad na het flushen. Moest wel iets meer in dan 1 flesje forte in

graspol
Master
 Bericht 
FLushen kan wel degelijk zin hebben. Als prestaties verminderen door overmatige vervuiling is flushen een optie.
Als je nergens last van hebt, is flushen over het algemeen niet nodig en niet aan te raden.
Een nadelig bijeffect van flushen is dat bij een flush ook dikkere / grotere aangekoekte deeltjes loskomen, die bij een gewone oliewissel blijven zitten.
Deze propjes kunnen de de kleinste oliekanaaltjes verstoppen, waardoor smering minder goed wordt. Het is dus niet zonder risico.
Je hoeft geen olie te verversen vóór je de flush doet. De flush gaat normaal gesproken in de oude olie.

Normaal gesproken doe je de flush als volgt:
1. motor helemaal goed warmrijden
2. Flushmiddel er in (Forté is een van de beste)
3. Half uur tot uur op de brug stationair laten draaien
4. Aftappen + filter vervangen + carter schoonmaken (in de carter kunnen resten achterblijven)
5. Opnieuw vullen met premium volsynthetische motorolie

Omdat flush risico's kent, zou ik het dus alleen doen als je denkt last te hebben van een (overmatig) vervuilde motor.
Ik heb het twee keer eerder gedaan, waarvan 1x met echt merkbaar resultaat. De tweede keer (andere auto) heeft het geen enkel merkbaar effect gehad, behalve dat de motorolie lang mooi helder blijft

Spook
Master
 Bericht 
Het carter moet los? Ze een nieuwe pakking ook maar op het lijstje dan.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Carter los hoeft niet per se maar dan moet je wel snel na de flush de boel aftappen zodat er niet te veel zooi achter blijft. En zorgen dat de auto zo gekanteld staat dat de carterplug echt het laagste punt is.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
graspol schreef:
(in de carter kunnen resten achterblijven)

Hmmm zou kunnen ja..

Link

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Wow da's nasty.
Maar weten we ook de tellerstand en onderhoudshistorie van deze auto?

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Nee, kwam het toevallig tegen van de week ;)

Maar het lijkt me eng die additieven..

graspol
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Het carter moet los? Ze een nieuwe pakking ook maar op het lijstje dan.

Zeker, pakking moet idd vervangen worden, goede toevoeging

Injectie
Master
 Bericht 
Archiebald schreef:
Ff bij een lokale simpele garage naar binnen lopen met:

- Forte motorreiniger, €10/€15
- Lidl of Action motorolie, €19,95
- Goede motorolie, +/- €35

Forté; http://www.jendvandenbosch.nl/forte-mot ... 40687.html Tot 5 liter carterinhoud 2 flessen gebruiken. Daarna 10% van de carterinhoud.
De flush gewoon bij de oude olie gooien. Goed aftappen na die tijd motor het liefst een nachtje laten uitlekken in een dusdanige positie dat er veel uitloopt. (Zet hem altijd extreem schuin door alleen de voorwielen op te tillen met de brug.
Oude oliefilter doorzagen en controleren op vervuiling. Veel vervuiling Dan de Carterpan lichten en schoonmaken. Gelijk alle ringetjes van de aanzuigzeef vervangen als je er toch bent.
Vullen met goede olie en Top end treatment. Dat neutraliseerd ook de achtergebleven resten van de motor flush.
En misschien na 5.000 kilometer een keertje extra verversen als er veel vuil in de motor zat. En nog een busje Top End treatment bij de schone olie.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Klinkt dan weer als een klusje dat je niet eenvoudig even thuis op straat doet.

Pita
Master
 Bericht 

In heel veel gemeenten is klussen op straat aan de auto ook verboden volgens de APV !

graspol
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Klinkt dan weer als een klusje dat je niet eenvoudig even thuis op straat doet.

Je hebt voor je carter best wel ruimte nodig onder de auto, dus hij moet verder de lucht in dan even aftappen.
Maar met genoeg traytjes schultenbrau moet je een eind komen ;)
En iets met olie knoeien en milieu en zo

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Mja, een oliebeurtje hoeft echt geen bende op te leveren als je het een beetje netjes doet. Maar ik snap het punt wel.

Alexander_B
Master
 Bericht 
Ik heb al eens een rekening van 300 euro mogen ontvangen voor "kans op schade aan het milieu" omdat ik de kleppendeksel (2 boutjes) dr af had en de kleppen aan het stellen was. Olie wisselen op straat, doe maar niet.

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
WimLex schreef:
Versnellingsbak zit ook olie in, maar heet onderhoudsvrij te zijn.

Heb ik een keer gedonder mee gehad: metaalslijpsel in de bak. Nieuwe onderdelen waren niet zo duur maar arbeidsloon (hele bak uit elkaar en schoonmaken)...

Vroeg op
Master
 Bericht 
Ik weet dat bij de Passat 1.8t het vaak werd gedaan. Ik heb het ook eens laten doen.
Door de lage hoeveelheid olie verbrande deze olie. Maar een andere rede zou ik niet kunnen geven voor flushen.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Alexander_B schreef:
Ik heb al eens een rekening van 300 euro mogen ontvangen voor "kans op schade aan het milieu" omdat ik de kleppendeksel (2 boutjes) dr af had en de kleppen aan het stellen was. Olie wisselen op straat, doe maar niet.
De tering. Dat zijn geen grappen. Gelukkig is het hier nog niet zo ver, maar wie weet.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
snovvdog schreef:
als er schade is ontstaan door wrijving, is de schade al geleden...
Idd, dan helpt flushen v/h motorblok geen enkel nut. Sowieso vraag ik mij (met technische achtergrond) af wat dit soort prachtige geldklopperij kan doen als je je beurtje regelmatig doet, filtertjes regelmatig vervangt etc. Nee, flushen heeft alleen zin als je een lekke koppakking hebt gehad waarbij sludge in je blok gevormd is. Dan wil je je blok helemaal "schoon" hebben.

Pita schreef:
In heel veel gemeenten is beroepsmatig klussen op straat aan de auto ook verboden volgens de APV !
FTFY. Ze willen gewoon voorkomen dat jan en alleman op straat tegen betaling op straat met olie gaat lopen smeren (want het zijn niet de schoonste figuren die dat doen) waardoor de boel versmeert.

Injectie
Master
 Bericht 
Niet met je eens Jack. Ik heb teveel motoren gezien die op tijd hun beurtjes kregen. (Volgens Fabrikantsvoorschrift) Die nooit op temperatuur kwamen waardoor de olie erg versmeert (Condens, blowby gassen) En die met flushen toch wel weer mooi schoon eruit kwamen. Wat met gewoon verversen niet lukt.

Raaf
Master
 Bericht 
Olie flush of regelmatig olie wisselen is zeker goed voor een motorblok. Het scheelt interne vervuiling omdat die met de oude olie mee naar buiten komt.
Het kan inderdaad zo zijn dat er lekkages ontstaan die afgedicht waren door olie resten etc. Dan kan je daarna de lekkage aanpakken.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Injectie schreef:
Niet met je eens Jack. Ik heb teveel motoren gezien die op tijd hun beurtjes kregen. (Volgens Fabrikantsvoorschrift) Die nooit op temperatuur kwamen waardoor de olie erg versmeert (Condens, blowby gassen) En die met flushen toch wel weer mooi schoon eruit kwamen. Wat met gewoon verversen niet lukt.

Maar dan heb je het over die huis - supermarkt truttenschudders. Ja, als je op je dagelijkse ritje de motor niet op temperatuur krijgt, wat moet je dan met een auto?

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Conclusie: regelmatig de boel goed warm rijden en net wat eerder de oliewissel doen.

Spook
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
wat moet je dan met een auto?

Mobiel blijven. Toch fijn om dag of nacht weg te kunnen als het nodig is. Familie. Noodgevallen. Whatever. Het is een stukje vrijheid.

VTEC_Driver
Master
 Bericht 
Injectie schreef:
nooit op temperatuur kwamen

Heb dit meegemaakt in industriele omgeving waar voertuigen reden waarbij de motor niet op temperatuur kwam. Reden met Volvo 6 cilinders waar je bij cilinder 1 en 6 de originele verf nog op het uitlaatspruitstuk zag zitten, de andere waren wel redelijk schoongebrand. Hierdoor ontstond koolvorming op de zuigers, cilinderwanden werden glad geslepen hierdoor, geen smering meer en vastlopen maar.

Hier hielp het flushen goed, moest wel ruim 5 liter flush middel per motor in.

Alexander_B
Master
 Bericht 
Uit de categorie 'gore hack', een litertje dieselbrandstof schijnt ook te werken als flushmiddel.

Indien nodig eerst litertje olie aftappen, liter diesel dr in, kwartiertje stationair laten draaien zodat alles goed doorspoelt, en dan aftappen..

Jack.Ryan schreef:
In heel veel gemeenten is beroepsmatig klussen op straat aan de auto ook verboden volgens de APV !

Los daarvan is het risico van morsen van olie of andere 'stoffen' op de openbare weg ook verboden, overal. Milieuwetgeving..

Spook
Master
 Bericht 
Zelfs met een zeil eronder.

Alexander_B
Master
 Bericht 
Zelfs met een zeil, inderdaad.. :thumb:

Pagina 1 van 1 [ 36 berichten ]