» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 34 van 36  [ 1761 berichten ]
Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
is die roest niet erg achter?

:schudnee: :schudnee: :schudnee: Zet een nieuwe schijf erop, gebruik hem twee dagen en is ook rood.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Hoeveel gezeik heb je wel niet met die Golf? :nah:

Afgezien van de geknapte distributieriem wat leidde tot een blokrevisie heb ik dit jaar een paar slijtagedingen gehad:

- Bougiekabels
- Ashoes
- Flexibele remslang
- Achteruitrijlichtschakelaar die geen goed contact meer maakte
- Aircocompressor

Ach, mag ook wel, ruim 3 ton op de teller en 16 jaar oud... In z'n periode bij mij (geloof bijna 8 jaar) heb ik buiten onderhoud de volgende "grote" dingen gehad:

- Knipperlichthendel (bekende Golf kwaal)
- Dynamo + accu
- Thermostaat
- Gasveren achterklep
- Raammechanisme + microschakelaars voorportieren (bekende Golf-kwaal)
- Luchtslang inlaattraject (door marter aangevreten)
- Koppeling + druklager
- Oliedruksensor
- Radiateurfan
- Bobine
- Gasklephuis
- Accu
- Thermostaat + thermostaathuis
- Radiateur i.v.m. kleine lekkage

Het merendeel daarvan reken ik als gewone slijtage.

Ik heb er bijna 2 ton mee gereden. Inclusief blokrevisie van € 1.600,- hebben "onvoorziene" zaken me € 0,015 per km extra gekost. Excl. revisie € 0,007. Als ik zaken als koppeling eruit haal wat gewoon slijtage is kom ik op € 0,004 per km.

Jah, ik had 'm voor ieder wissewasje weg kunnen doen, maar mijn redenatie is dat ik nu weet wat er aan gedaan is en als ik voor de € 3135,10 "onvoorziene kosten" een andere auto gekocht zou hebben, zou ik grote kans hebben om hetzelfde gezeik te hebben.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Waardoor was die riem geknapt dan?

Archiebald
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
€ 0,015 per km.

0 teveel of reken je MRB/Verz/aankoop niet mee ofzo?

Ik heb nu 76.000km met de Bora gereden en zit aan de €0.203,-/KM.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Archiebald schreef:
0 teveel of reken je MRB/Verz/aankoop niet mee ofzo?

Puur "onverwachte" kosten
Als ik MRB etc. mee ga rekenen dan zit ik ergens rond de € 0,07.
Incl. benzine ergens rond de € 0,18

Waardoor was die riem geknapt dan?

Vermoedelijk het feit dat ik met mijn ongeluk in November de auto heb stilgezet in de vrieskou en de auto ruim 4 maanden stil heeft gestaan. Op het moment dat ik begon te rijden was het op dat moment ruim 20 graden.

Monteur denkt dat het rubber daardoor (lang stilstaan op één positie) een klap heeft gekregen, waardoor twee lagen van de riem van elkaar los zijn gekomen.

Archiebald
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Incl. benzine ergens rond de € 0,18

Ah, daar is de aap.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Hoe berekenen je dat dan? per maand op de gok?

Als ik mijn onderhoudskosten per maand bekijk gemiddeld tot nu toe, de mrb per maand, verzekering per maand en brandstof per maand kom ik op €0.12 per km over 3.000km per maand over de afgelopen 13.000km

Ga straks een heleboel minder rijden, van full risk naar WA+ dan kom ik uit op 37 cent per km :[

Archiebald
Master
 Bericht 
Gok? GOK?!

Excel vriend.... :[

Afbeelding

Scaniafan
Master
 Bericht 
Archiebald schreef:
Ah, daar is de aap.

Niets aap, DD had het gevoel dat ik veel gezeik met de golf heb. Gezeik is voor mij alle onvoorziene kosten, dus een € 0,0015 per km

Hoe berekenen je dat dan? per maand op de gok?

Ik weet wat MRB me kost, wat verzekering me kost, welke facturen ik heb betaald en welke brandstof ik heb getankt. Dat staat allemaal keurig in een excellijstje waaruit ik de nodige data kan halen.

Mja, dan moet je wel excelkennis hebben O:)

Archiebald
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Niets aap, DD

Nog een aap. Want ik had daar overheen gelezen. :D

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Mja, dan moet je wel excelkennis hebben

hahaha...ha :[
Dat weet ik gewoon uit m'n hoofd O:)
200 euro brandstof
71 wegenbelasting
45 verzekering
55 onderhoud pm
3.000km per maand

Geen excel voor nodig :[
Ik wil ook helemaal niet precies weten hoeveel het me allemaal kost :x

Archiebald
Master
 Bericht 
Jij hebt pas 2 weken, 1 auto. Wacht maar als je er straks 5 in 1 jaar hebt gehad en daar veel mee rijdt :lol:

Scaniafan
Master
 Bericht 
3.000 km per maand exact? En € 200,- brandstof exact?

Anders weet je het dus niet precies O:)

Ik gebruik de app van Spritmonitor.de om alles in te geven voor alle voertuigen en daar kan je keurig naar CSV exporteren.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Archiebald schreef:
Jij hebt pas 2 weken, 1 auto. Wacht maar als je er straks 5 in 1 jaar hebt gehad en daar veel mee rijdt

alweer 6 maanden jonguh :[
13.500km verder :[

Scaniafan schreef:
3.000 km per maand exact?

Mja. tussen de 3.000 en 3.100 ong.
Verbruik 1:9.5 x 0.53 tanken = 174 euro + 15 euro benzine in de maand.
Ongeveer precies zeg maar :[

Archiebald
Master
 Bericht 
O ja, lekker wetenschappelijk allemaal :[ Dus dan kost die auto jou straks tussen de €0.17 en €0.25 per KM :lol: Scheelt niks op 1000km, maar op 100.000 opeens wel

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Archiebald schreef:
Dus dan kost die auto jou straks tussen de €0.17 en €0.25 per KM :lol: Scheelt niks op 1000km, maar op 100.000 opeens wel

Of ik het nou wel of niet precies bij houd in excel, het gaat er niet minder van kosten :[
Maar ik rond altijd alles af naar boven dus het klopt vaak wel. Meestal is het iets minder.

TommyGun
Master
 Bericht 
Boeiend :P

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Jij hebt ook geen eigen auto :nothanks: :[

Injectie
Master
 Bericht 
Onderhoudskosten zijn best laag bij mij. Alleen de extra's zijn best duur.

TommyGun
Master
 Bericht 
Jij hebt ook geen eigen auto :nothanks: :[

Huh, ik dacht jij wel?
:[

Injectie schreef:
Onderhoudskosten zijn best laag bij mij. Alleen de extra's zijn best duur.

Extra's? Misschien een keer niet door de rosse buurt rijden dan :D

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
Huh, ik dacht jij wel?

Jij hebt een huurauto O:) :P

TommyGun
Master
 Bericht 
Jij hebt een huurauto O:) :P

:duh:

"ook geen"

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Sorry beetje allergisch voor mensen die zeggen een leaseauto hun eigendom is :[
Zolang de leasemaatschappij alles bepaalt en je er zelf weinig tot niks aan mag doen is het simpelweg niet jouw auto, maar gebruik je de auto die eigendom is van een ander voor een bepaald bedrag > huur/leaseauto :[

Scaniafan
Master
 Bericht 
Kwartje valt nog steeds niet :lol:

TommyGun
Master
 Bericht 
Sorry beetje allergisch voor mensen die zeggen een leaseauto hun eigendom is :[
Zolang de leasemaatschappij alles bepaalt en je er zelf weinig tot niks aan mag doen is het simpelweg niet jouw auto, maar gebruik je de auto die eigendom is van een ander voor een bepaald bedrag > huur/leaseauto :[

De taalfout/grap ontgaat je, maar maakt niet uit :lol:

De leaseauto is natuurlijk niet mijn eigendom, maar ik ga er voorzichtiger mee om dan gemiddeld persoon met een eigen auto.

Verder is het gewoon ideaal, elke X jaar een gloednieuwe auto voor relatief weinig geld, geen zorgen over banden, onderhoud, brandstof :)

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
e taalfout/grap ontgaat je, maar maakt niet uit :lol:

Jonguh, ik ben niet zo slim, weet je toch :[

TommyGun
Master
 Bericht 
:aai:

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Doet je lader het al :[

Snap de 'ook' gedoe nu wel trouwens :[

Injectie
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
Extra's? Misschien een keer niet door de rosse buurt rijden dan :D

Ik doel op zaken als sportschokbrekers racekatalysator en grote velgen.....

TommyGun
Master
 Bericht 
Doet je lader het al :[

Ja, maar volgens mij is ie fake. Als ik 'm vergelijk met 2 andere die ik heb... Maakt verder niet uit, als m'n huis maar niet afbrandt :D

Citaat:
Snap de 'ook' gedoe nu wel trouwens :[

:fp: :lol:

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
Ja, maar volgens mij is ie fake.

:nah: oh? :x
Via Ebay gekocht destijds, die andere die ik heb laad gewoon op en het huis staat nog steeds :x

TommyGun
Master
 Bericht 
:nah: oh? :x
Via Ebay gekocht destijds, die andere die ik heb laad gewoon op en het huis staat nog steeds :x

Bij eBay is het altijd maar afwachten :lol:

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
alweer 6 maanden jonguh :[
13.500km verder :[
Dan klopt die 3k per maand ook niet echt hè. En waar is je afschrijving in je rekensom?

Ik heb net even gekeken en ben tot nu toe bijna meer kwijt aan banden dan aan onderhoud :x

Raaf
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Ik heb net even gekeken en ben tot nu toe bijna meer kwijt aan banden dan aan onderhoud

Die weekends heb ik ook weleens!
Maar meestal wint de brandstofrekening de hoofdprijs :lol:

En de leaseslet kost me een kleine €6k per jaar. Niet mijn eigendom, verschil is niet groot genoeg om het gemak weg te doen en nog een privé auto te kopen.

Piet_Piraat schreef:
En waar is je afschrijving in je rekensom?

Zo lang als de Pleegoot loopt is ie toch €1000,- als ie APK heeft?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Dan klopt die 3k per maand ook niet echt hè

mja. reken de stage maanden qua km/maand.

Piet_Piraat schreef:
En waar is je afschrijving in je rekensom?

weg O:)

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
weg O:)
Ja, dat is lekker creatief rekenen, pik :roflol: Dat is geen vergelijking met Archie, want als ik dat Excelletje van hem zie heeft hij gewoon de hele aanschaf meegeteld.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Ja, dat is lekker creatief rekenen, pik

Geleerd van een boekhouder O:)

Piet_Piraat schreef:
Dat is geen vergelijking met Archie, want als ik dat Excelletje van hem zie heeft hij gewoon de hele aanschaf meegeteld.

Hmm...maar dat kun je nu nog niet mee rekenen want ik weet niet hoeveel km's de toekomst gaan brengen. Ben van plan 'm gewoon af te rijden dus de restwaarde zal zo'n 1.000 zijn als er APK op zit. Dus zit ik aan 1.600 euro dat afgeschreven moet worden. Kan wel gaan gokken maar ik weet niet waar ik na m'n studie aan het werk kom en waar m'n afstudeerstage is.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Klopt, het is altijd koffiedik kijken en afschrijving kun je pas achteraf berekenen. Maar die post nu helemaal niet meerekenen is wel kortzichtig als je loopt te pochen dat je auto zo 'goedkoop' is. Al tel je bij jou maar vijf tientjes per maand, dan ga je van ±370 euro naar 420 euro. Dan heb je een stijging van 13,5%. En dat trekt je kmkostprijs op richting 14 ct/km.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Al tel je bij jou maar vijf tientjes per maand

Dan schrijf je 'm dus over 3 jaar af, klinkt wel realistisch.

Piet_Piraat schreef:
En dat trekt je kmkostprijs op richting 14 ct/km.

Nog steeds goedkoper dan de bovengenoemde getallen :[
Dat red m'n vriendin in d'r 107 niet eens 8)

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Nog steeds goedkoper dan de bovengenoemde getallen :[
Jep. Op gas is het nou eenmaal goedkoop rijden. Hopelijk krijg je geen gekke of dure reparaties, dan wordt het al gauw prijzig. En langer rijden betekent ook dat je aan de beurt komt voor groot onderhoud (riem, banden, etc). Dan gaat je prijs wel omhoog.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
riem

Die was net voor verkoop vervangen 14.000km/6maanden geleden 8)
En die hoeft maar elke 120.000km / 10 jaar vervangen te worden.
Piet_Piraat schreef:
banden

Die waren ook net nieuw, zit nog wel 7mm op de zomerbanden. Kunnen ook nog wel een hele tijd mee :lol:
Winterbanden zijn na 2 seizoenen aan de beurt.

Ik verwacht motorisch niet zoveel problemen, denk het gezeik dat ik ga krijgen met de rest vd auto is, draagarmen, rubbers etc.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Ook goed, je zit me nu te veel op details. Er gaan vanzelf zaken komen. Een lekke radiateur door een steentje, draagarmrubbers, schokdempers, uitlaat, noem maar op. Als je km's maakt gaan er een keer kosten gemaakt moeten worden.

De V70 heb ik ook maandenlang onderhoudstechnisch bijna gratis gereden (zo'n 30k). Ik had ook wat zaken vakkundig uitgesteld. En toen kwam ineens alles tegelijk, was ik 2k kwijt in korte tijd, en was mijn goede gevoel over goedkoop rijden ineens (onterecht) foetsjie.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
r gaan vanzelf zaken komen. Een lekke radiateur door een steentje, draagarmrubbers, schokdempers, uitlaat, noem maar op. Als je km's maakt gaan er een keer kosten gemaakt moeten worden.

denk het gezeik dat ik ga krijgen met de rest vd auto is, draagarmen, rubbers etc.

zeg ik toch ;)
Voor de uitlaat staat die as we speak bij de garage :lol:

Maar euh, 2k aan onderhoud, wat was er allemaal wel niet goed dan? *herinnerd zich iets over goedkope C merk onderdelen van vorige eigenaar ofzo*

Scaniafan
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
De V70 heb ik ook maandenlang onderhoudstechnisch bijna gratis gereden (zo'n 30k). Ik had ook wat zaken vakkundig uitgesteld. En toen kwam ineens alles tegelijk, was ik 2k kwijt in korte tijd, en was mijn goede gevoel over goedkoop rijden ineens (onterecht) foetsjie.

Same here.

Golf eigenlijk altijd met wat kleine dingen en normaal onderhoud gereden, en nu redelijk vlot achter elkaar de bobine, gasklephuis en airco-compressor (los van de revisie).

Als ik de revisie compleet incl. uurloon en alles wit had moeten betalen dan had ik het blok ook niet laten reviseren en had ik een paar grotere dingen niet gehad.

Mja, keuzes (f)

Disq
Master
 Bericht 
Nou, nieuwe garage gevonden, eindelijk eens goeie werklui, mag wel eens. Nieuwe uitlaat er onder en auto schopt niet meer, hij doet het geweldig! :thumb:

Klein dingetje, hij is ietsjes groter dan de oude. Dus hij klapt bij een drempel of gat in de weg (en er liggen behoorlijk grote gaten in de weg hier :[ ) tegen me bumper aan. Dat hoor je stevig.

Vraag is nu dus; kan ik gewoon (Schok)dempers plakken tegen me bumper aan, zodat hij wat van de schok afneemt of in ieder geval niet zo hard meer tegen het plastic aanknalt? Of is dat niet verstandig?

Denman
Master
 Bericht 

Zou eerst (laten) kijken of de uitlaat er wel goed onder hangt. Door wat verdraaien van de verschillende delen van de uitlaat is soms wel wat meer bodemvrijheid en/of ruimte tot delen van de auto (bumper) te creëren.

Of misschien zijn ze een stootrubbertje vergeten te plaatsen (bijvoorbeeld einddemper):
Afbeelding
Kijk even in een uitlaatcatalogus of iets dergelijks bij jouw auto gebruikt moet worden.

Disq
Master
 Bericht 
De uitlaat hangt er wel goed onder, maar voor je beeldvorming misschien wat helderder, de auto is al lager gebouwd dan de standaard wagen. Het is ook een auto die alleen in het oostblok werd gemaakt, deze ga je niet vinden in een westerse catalogus (Suzuki Swift 1.3 GLX Sedan van 2002).

Hierdoor kan ik dus ook geen originele Suzuki uitlaat meer onder hangen, die worden niet meer gemaakt. Dus er hangt nu een ietsjes grotere alternatief onder. Hij past wel perfect verder, hij knalt alleen tegen de bumper aan omdat hij dus iets groter is.

Dus er is juist minder ruimte dan meer tussen eigenlijk.

Denman
Master
 Bericht 

Oplossing blijft hetzelfde: kijk of er ergens een aanslagrubber te plaatsen is die voorkomt dat de bumper geraakt kan worden, of stuggere/andere ophangrubbers van de uitlaat.

Injectie
Master
 Bericht 
Gat in de bumper vergroten

Walker
Master
 Bericht 
Ik rij nog rond in een 14% bijteller.

ca 15.000 km privé
ca 40-45K km woon-werk
ca 15-20K km overig zakelijk verkeer.

Vind het voorlopig wel prima.