» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 1 van 1  [ 36 berichten ]
Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Ik probeer al een tijdje uit te zoeken of een auto op LPG overmatig slijt op hogere snelheden (+- 150/160 km/h).
Het ene forum zegt dat het ontzettend slecht is en je kleppen verbranden en het andere forum zegt dat het prima kan met G3 systemen.
Echter ontbreekt er altijd wel een technische uitleg, vandaar mijn vraag.

Kan een auto (in mijn geval hydraulische klepstoters, geen idee of dat wat uitmaakt) op LPG tegen hogere snelheden voor langere tijd? Zo ja/nee, waarom wel/niet?

Spook
Master
 Bericht 
Het zal wel iet met smering te maken hebben. LPG smeert niet.

VFred
Master
 Bericht 

Ik heb een Mazda 626 2.2i (met hydraulische klepstoters) op LPG gereden van 0 tot 256000 km (daarna ingeruild) zonder ook maar enig probleem. Zeer regelmatig in Duitsland gereden en dan de LPG tank leeggereden op topsnelheid van ca. 210 km/u.
Dat was dan wel geen G3 systeem, maar het punt is dat de verbrandingstemperatuur van LPG hoger is. In de praktijk kan je koelsysteem dit prima aan, alleen wordt je uitlaatspruitstuk heter. Ik heb na een flink stuk planken op de Autobahn de motor altijd nog een dikke 30 seconden stationair laten lopen voordat ik hem uitzette.
Ik kan me trouwens voorstellen dat een G3 systeem aan de inlaatkant nog behoorlijk koelt omdat het gas vloeibaar wordt ingespoten.
De kleppen zijn sinds de loodvrije benzine zowiezo gehard en daarmee ook geschikter voor LPG.
Ik heb ook nog Opels en BMW's (met dubbele Webers) op LPG gereden en ook daar heb ik nooit problemen gehad, terwijl mijn rijstijl in die jaren.....

Blaataap
Master
 Bericht 

Ik heb er ook nog nooit problemen mee gehad met de LPG G3 auto's waarmee ik heb gereden. Wel netjes laten afkoelen daarna uiteraard, maar dat moet bij een turbomotor ook. Een en ander zal vast ook wel samenhangen met de geschiktheid voor LPG van de motor.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Hoe lang afkoelen is aangeraden? ook na snelwegritten met normale snelheden aangeraden?

Pietert
Master
 Bericht 
Minuutje of 2 rustig aan voor je thuis bent. (Met turbo's dan he :) )

bert65
Master
 Bericht 
Ik heb ook een Frans product met een G3 installatie. Bij mij schakelt de motor automatisch over naar benzine bij hoge(re) toerentallen. Zodra het toerental weer acceptabel is, schakelt de auto weer naar LPG. Ik kan (vindt de boordcomputer) makkelijk 150-160 rijden op LPG.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
in mijn geval hydraulische klepstoters, geen idee of dat wat uitmaakt)

Ja, maakt zeker uit, vroeger moest je om de 10000km je kleppen stellen. Bij Hydr. hoeft dat dus niet meer

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
Zodra het toerental weer acceptabel is, schakelt de auto weer naar LPG. Ik kan (vindt de boordcomputer) makkelijk 150-160 rijden op LPG.

Hoeveel toeren maak je dan? ik maak dan rond de 5000 toeren.

VFred
Master
 Bericht 

Ben wel benieuwd waarom die computer dan omschakelt. Kan zijn om verlies aan vermogen vanwege LPG te camoufleren.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
VFred schreef:
Ben wel benieuwd waarom die computer dan omschakelt. Kan zijn om verlies aan vermogen vanwege LPG te camoufleren.

Sommige installaties zijn ingesteld om bij meer dan 75% vraag naar vermogen om te schakelen naar benzine zodat de kleppen niet teveel slijten.

In hoeverre slijten hydraulische kleppen?

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
In hoeverre slijten hydraulische kleppen?
Ligt aan de kwaliteit van de motor. Heb eens een Opel Kadett D op diesel gereden, daar kon ik elke 3000km nieuwe hydr. klepstellers in gooien. Was constructiefout, tuimelaars vraten de stelklepjes in de stoters op. Was trouwens wel gewoon een gare bak maar dat terzijde.

Maar tegenwoordig is het enige wat slijt de klepzitting en de klep zelf. Alleen merk je dat tegenwoordig pas na een tonnetje of 2,5 - 3.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
Alleen merk je dat tegenwoordig pas na een tonnetje of 2,5 - 3.

ohoh, zit op 270k :[
Maar gezien de probleemloze km standen op het 307 forum van 300k+ en de manier hoe de motor aanvoelt hoef ik me dus geen zorgen te maken. Kan ik dus met een gerust hart +- 150km/h op de cc rijden in dld

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
FF wat plaatjes over hydraulische klepstoters.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Injectie
Master
 Bericht 
Heb je geen flashlube oid in je Peugeot. Mijn saab heeft dat systeem wel. Zorgt er juist voor dat je kleppen beter gekoeld blijven. En de zittingen in de kop thermisch beter beschermt zijn.
Bij saabs zonder flashlube moest je vaak na 100.000 km een koprevisie uitvoeren. Met dit systeem gaan ze zo'n. 300.000km mee.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Injectie schreef:
Heb je geen flashlube oid in je Peugeot

Volgens mij niet, tenminste niet zover ik weet, hoe ziet dat eruit? :[

Injectie
Master
 Bericht 
Google is je vriend.

Op de mobiel lukt foto's delen niet zo best.
Verbruikt 500 ml vloeistof op 9000 km

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Mja, ik heb weleens iets gelezen over valve protection maar het kwam er op neer dat het alleen hielp bij auto's met zachte kleppen. Daarnaast vinden meerder gasbouwers het systeem onzin. Ik ben ook nog niet echt overtuigt :x

Raymond
Master
 Bericht 
Gezien de kilometerstand van sommige gasbakken zou ik mij er niet naar over maken. 'Mijn' gasstation vindt die systemen ook niks. Gewoon een blok nemen wat het goed doet op gas en no problemo.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

snovvdog
Master
 Bericht 
Hoop bangmakerij.
Met het PSA 2.0 benzine blokje konden wij gerust 4.5 ton rijden, voordat iets anders aan de auto het begaf en we hem weg deden...

Rover
Master
 Bericht 
hogere snelheden (+- 150/160 km/h).

Dat zijn cruise snelheden man. Dat blok van jou kan er goed mee overweg, een Mercedes veel minder.
Met mijn Xantia reed ik zeer geregeld boven de 180 (toen nog met wekker). Van 320dkm naar 365dkm gereden zonder noemenswaardige problemen. Daarna begaf de 5de versnelling het en is hij naar een liefhebber gegaan. Daarna heeft hij nog 5 jaar gereden.

Met de eerste Astra die ik had reed ik 3-4 keer per week retourtje Rotterdam-Hengelo (400km). Ik kwam buiten de files weinig onder de 170, gewoon om de reistijd wat te beperken. In net iets meer dan een jaar van net geen 2 ton naar een ruime 3 ton gereden, geen enkel probleem, hiermee ook een aantal keren in Duitsland geweest dan reed ik tegen alle adviezen in gewoon de top voor langere tijd.
Astra erna ook geen lpg gerelateerde problemen gehad.
Daarna de Baleno, geen enkel gasprobleempje, wat kort gehouden (+-20k) in verband met de Rover die ik tegenkwam. Hiermee vorig jaar naar Hongarije geweest, ook toen heb ik in Duitsland zeer stevig door gereden. Ding is nu naar een kennis gegaan en die rijdt er al enige tijd (12k) zonder problemen mee.
Huidige Rover, mja heb er nu ruim 16k mee gereden, kom geregeld wel boven de 150, maar in mijn huidige route's vaak geen lange stukken.

Met andere woorden:

snovvdog schreef:
Hoop bangmakerij.
Met het PSA 2.0 benzine blokje konden wij gerust 4.5 ton rijden, voordat iets anders aan de auto het begaf en we hem weg deden...

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Mooizo 8)
Gas erop dus :devil:

flaskk
Master
 Bericht 
Kijk maar uit met al dat gas!

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
ik ga niet voor niks naar Duitsland

Spook
Master
 Bericht 
Problematische combinatie ook.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Volgens mij moet het prima kunnen, maar ik heb ook de verhalen met zorgen gelezen. De T5 heb ik ook regelmatig op 200+ gehad en in Duitsland soms ook hele stukken tegen top aan gejakkerd, hij reed er niet minder om. Maar op het volvoforum dachten ze daar toch anders over :D

Hoe dan ook; 150-160 zou ik me niet druk om maken. Hoger zou ik gedurende lange tijd voorzichtig mee zijn. Er zijn niet voor niets diverse gasboeren die het systeem zo programmeren dat op hoge snelheid ook wat benzine wordt ingespoten voor de koeling of waarbij volledig wordt overgeschakeld op benzine. Dat doen ze heus niet voor de lol.

Rover
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Er zijn niet voor niets diverse gasboeren die het systeem zo programmeren dat op hoge snelheid ook wat benzine wordt ingespoten voor de koeling of waarbij volledig wordt overgeschakeld op benzine. Dat doen ze heus niet voor de lol.

Klopt, maar dat is erg afhankelijk van het motortype. Bij die Peugeot zou ik mij daar niet druk over maken.

Spook schreef:
Het zal wel iet met smering te maken hebben. LPG smeert niet.

Vooral met temperatuur.

Rover
Master
 Bericht 
Injectie schreef:
Heb je geen flashlube oid in je Peugeot. Mijn saab heeft dat systeem wel. Zorgt er juist voor dat je kleppen beter gekoeld blijven. En de zittingen in de kop thermisch beter beschermt zijn.

Saab heeft voor zover ik weet zachtere zittingen als het Franse motortje van DD. Net als Mercedes, daar zijn ze echter zo zacht dat 100dkm al lastig wordt. (Bij Mercedes kan ik niet anders dan adviseren bij de inbouw van de lpg installatie direct de klepzetels te laten vervangen)

Injectie
Master
 Bericht 
Grootste probleem met temperatuur is het verschil in reactie van LPG en Benzine.
Bij een benzinemotor gaan ze Hoger in de toeren de motor rijker layen lopen omdat teveel benzine niet verbrand en dus koelt. Een teveel aan LPG verbrand wel en koelt dus niet maar zorgt voor nog meer temperatuur.

bert65
Master
 Bericht 
is je "T" stuk?

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Piet_Piraat schreef:
Hoe dan ook; 150-160 zou ik me niet druk om maken. Hoger zou ik gedurende lange tijd voorzichtig mee zijn. Er zijn niet voor niets diverse gasboeren die het systeem zo programmeren dat op hoge snelheid ook wat benzine wordt ingespoten voor de koeling of waarbij volledig wordt overgeschakeld op benzine. Dat doen ze heus niet voor de lol.
Ik zou niet zo kijken naar de snelheid, maar naar het toerental. Bij 150-160 loopt het blok van DD een goeie 5000-5200 toeren ofzo.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Klopt, maar als dat ding een redline heeft bij 6.500 is het nog te overzien.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
5000 toeren bij 150. redline 6500. top snelheid is 205

maarten28
Die hard
 Bericht 

Dus voorbij de redline als je op de top zit? Sportief autotje.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
volgens mij zit je bij 205 idd in het rode gebied :lol:

NoCashCow
Master
 Bericht 

XSI heeft volgens de dealer een wat kortere overbrenging. Daardoor draait die een paar honderd toeren meer dan de niet-XSI. Die auto is nog van voor de CO2 knijperij :-)

Pagina 1 van 1 [ 36 berichten ]