» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 2 van 2  [ 94 berichten ]
Spook
Master
 Bericht 
Je bekent weer prachtig kleur.

snovvdog
Master
 Bericht 
Het was al lang bekend dat ik het zorg systeem in Nederland achterlijk vind, verplichte zorgverzekering en dan de illusie van vrije markt, dikke onzin, geldklopperij van de ouderen en bureaucraten ten koste van de jongeren.

Als de verhoudingen hetzelfde bleven was het prima, maar dan moet je de AOW&pensioenleeftijd koppelen op een punt zodat het percentage ouderen tov. werkenden hetzelfde blijft. Dat is eerlijk, niet steeds meer mensen die willen liften op een steeds kleinere groep.

Walker
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Dus alleen kiezen voor een hoog ER zolang je daar persoonlijk voordeliger mee uit bent, en dan van aanpak wisselen zodra dat gedrag voor de andere betalenden beter uitpakt, is van twee walletjes willen eten.

Het is asociaal en niet solidair. Toch vervelend voor een systeem op basis van solidariteit.

Niemand zal bewust voor een hoger ER kiezen om anderen daarmee te benadelen. Hooguit kies je voor (te verwachten) lagere kosten voor jezelf. Die keuze voor een hoger of lager ER mag je jaarlijks maken, want zo hebben de verzekeraars het zelf voor je ingericht.

In de basis is het systeem nog steeds solidair, want iedereen betaald zorgpremie voor de basisverzekering. Muv degenen die echt onmachtig zijn om dit te betalen.

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Kiezen voor een hoog ER staat gelijk aan minder bijdragen, wat maakt dat de premie voor iedereen hoger is. Want niet iedereen kan kiezen om zorgkosten te vermijden. De bonussen zijn vast ook hoger ja, maar dat is een andere discussie. Dus alleen kiezen voor een hoog ER zolang je daar persoonlijk voordeliger mee uit bent, en dan van aanpak wisselen zodra dat gedrag voor de andere betalenden beter uitpakt, is van twee walletjes willen eten.

Het is asociaal en niet solidair. Toch vervelend voor een systeem op basis van solidariteit.
Wat is dit voor (off-topic) onzin? De verzekeringen bieden de mogelijkeheid om je pakket enigzins op je wensen en mogelijkheden af te stemmen en als je daar gebruik van maakt ben je asociaal? :fp:

Ik heb niet alleen het ER op maximaal staan maar ook alle aanvullende verzekeringen geschrapt. Ben ik nou asociaal richting mensen die wel een tandartskosten verzekering hebben?

Spook
Master
 Bericht 
Je tandartsverzekering valt niet ondere de basisverzekering. Over off topic gesproken... :roll:

Solidair zijn is een sociale constructie. Niet solidair zijn is daarmee per definitie asociaal. Inderdaad. Absoluut. Het zal mij een worst zijn of je kiest voor een hoog of laag ER, maar doe dat dan ongeacht of je denkt zorgkosten te maken. Ben consequent in die redenering als je situatie verandert. Kies je voor een hoog ER dan bespaar je waarschijnlijk flink geld op jongere leeftijd, en op latere leeftijd heb je dan kunnen sparen om de hogere zorgkosten te dragen. Je geld elders, en wellicht beter kunnen gebruiken om je fatsoenlijke oude dag te garanderen. Mooi. Niet dan op latere leeftijd alsnog je ER omlaagschroeven. Dan betalen wij namelijk mee aan je kosten tussen het lage ER en het hoge ER. Terwijl je zelf al die jaren te lam voor was om het voor een ander te doen. Dat is niet solidair en dus asociaal. Je kunt ook je ER op standaard laten staan. Iets meer premie betalen, maar later ook 'genieten' van minder blootstelling aan extra kosten.

Nogmaals: je moet vooral je ER zo hoog mogelijk kiezen als je dat wilt. In wezen zeg je dan dat je dat verschil in premie zelf beter kunt investeren in je gezondheid op de langere termijn. Ik hoop dat het je lukt. Maar dan moet je ook dat geld ophoesten als het niet is gelukt, en niet alsnog je handje ophouden bij het solidaire blok door dán ineens je ER zo laag mogelijk te kiezen. Gegokt en verloren. Van iemand uit de libertarische hoek verwacht ik beter dan die hypocrisie.

Sterker nog: van mij hoef je helemaal niet verplicht een zorgverzekering. Kun je kapitalen besparen. En daar leuke of slimme dingen mee doen. Verzeker vooral niet waar je denkt zelf het risico voor te kunnen dragen. De ultieme vrijheid. Maar dan hoef je ook niet te rekenen op hulp als het misgaat. Je wilde vrijheid, en je hebt vrijheid, for better or worse.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Volgens mij is het hartstikke solidair dat ik jarenlang premie betaal en er niets voor terug vraag. Dat ik dat op latere leeftijd wellicht compenseer, dat is dan zo. Ik ben al lang blij dat er iets te kiezen is en dat je bepaalde zaken in de hand kan houden. Je zou kunnen spreken over solidariteit als het gaat om een overheidsconstructie, maar je werkt gewoon met geprivatiseerde instellingen die geld willen verdienen. En dat nog steeds doen, ondanks alle berichten dat ze het zo zwaar hebben. Creatief rekenen met reserves, noemen we dat. Ik kies ervoor om hen, in ruil voor wat risico, minder winst te doneren. Daar mag jij van alles van vinden, maar ik denk dat het met solidariteit weinig te maken heeft. Ik geef bij de Mediamarkt ook geen tientje fooi zodat de baas wat meer op z'n spaarrekening heeft staan.

Plus...zo kun je door blijven redeneren. Waarom betaal jij niet jaarlijks een paar euro meer belasting? Waarom betaal jij niet over de eerste schijven gewoon 52%? Dat zou wel zo solidair zijn. Waarom maak je gebruik van je loonheffingskorting en arbeidskorting? Dat geld klop je nu bij anderen uit de zak. Waarom doe je zo goedkoop mogelijk je boodschappen bij een keten een paar km verderop? Daardoor valt de zelfstandige particulier om, de buurtsuper gaat failliet, en nu kunnen wij allemaal zijn uitkering ophoesten. Maar oh wee als jij 's avonds voor het eten een pot appelmoes tekort komt, dan ga je wel naar die buurtsuper. Ga dan ook naar die supermarkt km's verderop :nothanks: Spaargeld? Nergens voor nodig. Als je het uitgeeft help je winkeliers om te blijven bestaan. Sparen is eigenlijk maar een egoïstische keuze. Hoewel...als je spaart tot boven 25k per persoon, betaal je VRH. Doordat je dat niet doet, steel je uit de ruif van de overheid! Jij aso! Dat moet de rest van Nederland maar weer aanvullen!
Om maar aan te geven: je kunt die vergelijking belachelijk ver doortrekken. Het is in mijn ogen heel begrijpelijk dat eenieder keuzes maakt die op dat moment passend zijn voor de situatie. Er is afgesproken dat er een jaarlijks evaluatiemoment is voor je verzekeringen, belastingen etc. Prima dat mensen daar gebruik van maken.

Dit is wel weer vakkundig FS-offtopic zeg :P

Spook
Master
 Bericht 
Ik betwist niet dat het leven uit keuzes bestaat, en dat het is toegestaan om het systeem te gamen naar je voordeel. Ik zeg alleen dat het beste resultaat voor de individu vaak niet het beste resultaat voor de groep oplevert. Daar mag je best wel even bij stilstaan, alvorens je alsnog voor jezelf kiest.

snovvdog
Master
 Bericht 
Spook schreef:
het beste resultaat voor de groep oplevert.

Het beste resultaat voor de groep is sowieso niet dit systeem, dit systeem is ten behoeve van de ouderen, ten koste van de werkenden.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Ik betwist niet dat het leven uit keuzes bestaat, en dat het is toegestaan om het systeem te gamen naar je voordeel. Ik zeg alleen dat het beste resultaat voor de individu vaak niet het beste resultaat voor de groep oplevert. Daar mag je best wel even bij stilstaan, alvorens je alsnog voor jezelf kiest.
Klopt helemaal. Maar die hele grote groep anderen maakt ook heel veel keuzes die niet in mijn voordeel zijn (terwijl ze zelf wel vinden dat het in hun voordeel is). En waarvan de resultaten ook niet het beste zijn voor de rest van de groep.

Spook
Master
 Bericht 
Two wrongs don't make a right.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Dat is waar. Maar dat maakt dat ik me niet schuldig voel over de keuzes die ik maak en dat ik daarbij niet denk in termen van 'solidariteit'.

Spook
Master
 Bericht 
Ik vraag je niet om je schuldig te voelen. Om een of andere reden denken jullie allemaal dat dat automatisch gekoppeld is. Net als de mensen die zich hier aangesproken voelen wanneer ik bepaald gedrag uitleg als asociaal. Het IS asociaal. Als je je daar slecht bij voelt kun je je gedrag aanpassen. Zo niet, dan niet.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
In feite is er niets asociaals aan: het bedrijf biedt jou een korting aan als je meer risico wil lopen. Het is aan jou om daar ja of nee op te zeggen. Dat is gewoon een zakelijke transactie. Jij maakt het volgens een morele discussie door te stellen dat als gevolg van die keuze, anderen meer moeten betalen. En dat het netjes zou zijn als je bij je keuze blijft, omdat je anders van twee walletjes wil eten. Terwijl, als je het heel sec bekijkt, het bedrijf jou elk jaar de mogelijkheid geeft om je besluit te herzien, net als dat zij elk jaar hun voorwaarden en prijzen kunnen herzien. De hele asociale component haal je er zelf bij.

zadkine
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Solidair zijn is een sociale constructie. Niet solidair zijn is daarmee per definitie asociaal. Inderdaad.

Verkeerde gedachtegang. De premie wordt voor anderen NIET hoger omdat meneer A een hoog ER kiest.

De zorgverzekeraars zorgen ervoor dat degenen met hoog ER (en lagere premie) gemiddeld genomen net zoveel kwijt zijn als degenen met laag ER. Het enige wat er hier gebeurd is dus dat zij die wel ziek worden van de verzekerden met hoor ER de lagere premie betalen van degenen die niet ziek worden en met hoog ER verzekerd zijn. Is dus een soort van onderlinge loterij onder de mensen die dat hoge ER kiezen war de anderen buiten staan.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Schoenzool schreef:
Mijn inziens ben je dan misschiem voor rond de 100 euro klaar.

25 Euro per band op velg? In wat voor wereld leef jij?

Minimaal 450 Euro voor een set en dan zitten ze er nog niet eens onder.

Schoenzool schreef:
Dus ik ga van de week eens op bandenjacht

succes ermee, goeie timing ook.

Spook
Master
 Bericht 
De premie wordt WEL hoger. Omdat je elk jaar kunt herzien, en mensen dan kiezen naar het geschatte risico om het ER op te maken. Dat maakt dat het gros van de mensen die een hoog ER kiest zich in de lage risicogroep bevindt. Die kiezen om premie te besparen zolang ze in die groep vallen. Premie die niet in de pot gaat. Maar later als ze verwachten meer kans te maken op zorgkosten, kiezen ze voor een laag ER. En als die op is gemaakt wordt veel van de rest gedekt. Niet uit het eigen opgebouwde potje van al die premiebesparingen over de jaren, maar uit het potje van de rest. En die dekking begint al bij (dit jaar) 385 euro. Tot de 885 euro of wat je hoge ER ook is geniet je nu het voordeel uit de ruif. De totale druk op het potje is hoger dan wanneer iedereen bij hun keuze blijft over de jaren. Hoog of laag. Dat potje moet op peil blijven, dus heeft dat direct invloed op de premie.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Dave schreef:
25 Euro per band op velg? In wat voor wereld leef jij?

Minimaal 450 Euro voor een set en dan zitten ze er nog niet eens onder.

ik denk dat ie een gebruikt setje bedoelt.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Bij een erkende bandenboer? Wel eens bij een Euromaster of Kwikfit geweest?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
oh dat stukje even gemist. Ik had mijn wintersetje ook voor 100 euro. Voorbanden waren na 1 winter op, de achterbanden zijn nu in het 2e seizoen en liggen nu voorop en zijn na de winter ook wel op.
Gelukkig voor 130 euro 4 nieuwe Nokian's op de kop getikt O:)

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ja jij bent een hosselaar maar Schoenzools talenten zijn eeehhhh... Anders.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Schoenzools talenten zijn eeehhhh... Anders.

telemarketier O:)
Vooral naar de leasemaatschappij :[

Pen
Master
 Bericht 
Vorig jaar setje Nokians gekocht voor 50 euro op velg. Deze winter twee nieuwe Nokians er onder en twee hebben nog zes millimeter profiel. Goed zoeken is goedkoop vinden.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Pen schreef:
Goed zoeken is goedkoop vinden.

:kniktja: :kniktja:
Heb ook al 2 'nieuwe' zomerbanden. 20 euro per stuk met 6.5mm :roflol:

Pen
Master
 Bericht 
Ik had vorig voorjaar een goede avond met de Toto. Daarvan vier nieuwe zomerbanden gekocht dus die heb ik feitelijk gratis :[

TommyGun
Master
 Bericht 
Ik betaal 659,99 voor de winterbanden, ofwel een kleine 11 euro per maand over een termijn van 5 jaar.

Maar dan heb je opslag, wisselen alsook vervanging bij lek rijden of als ze simpelweg 'op' zijn.

viffer
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
Ik betaal 659,99 voor de winterbanden

Dat is heel netjes, ik was meer kwijt voor alleen de banden + velgen.

Griffin
Master
 Bericht 
viffer schreef:
Dat is heel netjes, ik was meer kwijt voor alleen de banden + velgen.

In de lease zijn het meestal alleen banden, geen wintervelgen.

TommyGun
Master
 Bericht 
:kniktja:

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
659,99

Voor een fiesta?

zadkine
Master
 Bericht 
Spook schreef:
De premie wordt WEL hoger. Omdat je elk jaar kunt herzien, en mensen dan kiezen naar het geschatte risico om het ER op te maken. Dat maakt dat het gros van de mensen die een hoog ER kiest zich in de lage risicogroep bevindt.

In ieder geval lees je niet wat ik schreef....namelijk dat allen met een hoog ER gemiddeld ongeveer hetzelfde betalen aan premie PLUS ER als degenen die een laag ER hebben betalen aan premie + ER....oftewel degenen die gokken met het ER hebben regelmatig "pech"....

TommyGun
Master
 Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Hoeveel inch velgen dan? Ik heb voor 50 euro a merk banden..

TommyGun
Master
 Bericht 
16"

Kan zijn, maar ik heb het er graag voor over. Met 1 set haal je het sowieso niet in 5 jaar, en dan nog opslag en wisselen.

Plus wat ik al zei, als je lek rijdt krijg je ook nieuwe.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
16

En dan 165 euro per band? :roflol:
Kun je m 2x lek rijden en dan heeft de bandenboer nog winst :x

Of is dat een eenmalig bedrag voir de gehele leaseperiode?

TommyGun
Master
 Bericht 
Ja, dus iets meer dan een tientje per maand over 60 maanden

NoCashCow
Master
 Bericht 

Krijg je wel meer dan 1 set? Want toen ik winterbanden op de leaseauto had, was dat maar 1 set voor het hele contract. Was toen wel iets goedkoper, dacht 8 euro. Maar wel 15 jaar geleden..

TommyGun
Master
 Bericht 
Het is een "plan", ik mag toch hopen dat ik nieuwe bandjes krijg als ze kapot of op zijn, net als bij de 'zomer'sloffen :|

NoCashCow
Master
 Bericht 

Het plan is dat ze er wat aan verdienen :-)
Zou de kleine zwarte lettertjes maar eens nalezen...

viffer
Master
 Bericht 
En dan 165 euro per band? :roflol:
Kun je m 2x lek rijden en dan heeft de bandenboer nog winst :x

2 x per jaar wisselen gaat gratis denk je? Over 5 jaar gaat het wel om 10 keer wisselen (of 9 keer als de inleverdatum goed uitkomt)

Griffin schreef:
In de lease zijn het meestal alleen banden, geen wintervelgen.

Ach ja, is ook zo. Ik rij al meer dan 10 jaar geen lease meer, dus even niet aan gedacht. Zelf heb ik voor extra velgen gekozen, dat maakt dat ik het wisselen gewoon bij huis kan doen.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Zo net de winterbanden voor de vrouw geregeld:

240 euro voor 4 banden.
https://www.winterbanden-365.nl/b-type/ ... w%27G.html
Prima band denk ik voor 7500 a 10000 km per jaar op voornamelijk binnendoorwegen

Even gebabbeld onder het genot van een kop koffie, conclusie:
- gratis opslag bij de bandenboer tot einde private leasecontract
- bandenwissel per seizoen 20 euro

Goeie deal dacht ik zo ;)

Walker
Master
 Bericht 
:thumb:

liquid_force
Master
 Bericht 
die website doet het al niet meer?