» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 1 van 1  [ 21 berichten ]
oldtimer77
Nieuwkomer
 Bericht 

We hebben in onze manta uit 1973 een 16s gebouwd. Er zat eerst een 1.2 motor die bijna kapot is. Nu zeggen ze dat we factuur moeten hebben waar motor gekocht is en uit welke auto hij komt. Dat hebben we niet want hij is gekocht via marktplaats en verkoper zegt dat motor uit een oude belgische auto komt die gesloopt is. Mijn vraag is gaan ze nou erg moeilijk doen bij RDW?

Walker
Master
 Bericht 
De auto is nog geen 50 jaar uit, dus is deze APK-plichtig.

https://www.oldtimerverzekeringvergelij ... k-keuring/

Motorwijziging

Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.

Het gaat om de wijziging van:

de motorcode of het motortype;
het aantal cilinders;
de cilinderinhoud;
de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.

https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/be ... -aanvragen

Ducantoni
Master
 Bericht 
Walker schreef:
de motorcode of het motortype;
het aantal cilinders;
de cilinderinhoud;
de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.

Bovenstaande heb ik een goede vriend ook al eens op geattendeerd, aangezien hij van een 1.3 naar een 2.0 met beduidend meer vermogen gaat. Maar hij is van mening dat, net als veel Alfa-rijders het niet zo'n vaart zal lopen.
Misschien dat naast de RDW, de verzekeringsmaatschappij hier ook anders over denkt.

Karbargenbok
Master
 Bericht 
En anders bel je de RDW zelf.

Op de website voor de individuele keuring staat dat je alleen het kentekenbewijs en een legitimatiebewijs moet meenemen. Heb je zelf nog aanvullende documenten, dan neem je die ook mee. Dan zou je kunnen denken aan documenten die aantonen dat die 1600S een origineel door Opel in de Manta geleverde motor is.

oldtimer77
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik weet dat hij APK gekeurd moet worden bij RDW. Nieuwe motor 16s hebben we gekocht via marktplaats. Dat ding is 40 jaar oud. Maar we hebben geen documenten waar hij vandaan komt. Dat is hem juist. Komt hij dan wel of niet APK door bij RDW zonder gegevens van donorauto. Motorcode is wel duidelijl te zien.

yj24tp
Pro
 Bericht 

Indien er optisch geen verschil is tussen een 1.6 en 1.2 is zou ik de gok nemen en niks zeggen over een ander blok. Voor de co% meting maakt het ook niks uit bij 40jr oud.
Is er optisch wèl een verschil in grootte, ga dan naar een APK station waar wat jonger volk werkt, die zien geen verschil :x
Moet je echt naar een RDW keuring dan zal het wel een probleem kunnen zijn want die pluizen alles na.
Ik denk dat het met zo'n oud Opel blokje wel mee zal vallen maar ik weet ook dat je bij de RDW ontzettende mierenneukers kunt treffen....

Als je in je BMW320 een M5 blok hebt gelepeld en je hebt er geen papieren van als je bij de RDW bent.....tsja, dat is natuurlijk wel een probleem want bij die motoren ligt dat 'wat' gevoeliger :duh:

MeesterPieter
Pro
 Bericht 
zorg dat je een aankoopfactuur hebt, en dan kan ook gewoon een handgeschreven bon zijn, dat je het motorblok zonder historie gekocht hebt. gaat erom dat ze weten dat het blok/de auto aantoonbaar niet gestolen is.

verder gegevens uitdraai doen qua vermogen etc van het type auto waar het motorblok uit komt

oldtimer77
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik heb RDW gebeld. Ze hebben precies zelfde gezegd MeesterPieter. Dank je voor info.

sharkman
Nieuwkomer
 Bericht 

Heb dit al vaker aan de hand gehad, heb je een "makkelijke" keurmeester dan is een aankoopbon (of helemaal niets) voldoende. Heb je een striktere keurder/keuringsstation dan ga je nergens komen zonder het kentekendeel van de auto waar de motor oorspronkelijk bij hoort (met het matchende motornummer).
Hoe gewilder / nieuwer / sterker het blok is hoe strenger ze worden (veiligheid en voorkomen van onderdelen diefstal). Bij een Manta zou ik me niet zo'n zorgen maken als de rest in topstaat/origineel is)

Ongekeurd rondrijden met een sterker/niet origineel motorblok is nooit verstandig aangezien je dan niet verzekerd bent (dus altijd keuren!)
Keuren van een auto met een vergelijkbaar blok is met de juiste documentatie en een beetje net werk nooit een probleem.
Keuren met een afwijkend blok kan met goed werk en de juiste aanpassingen makkelijk zijn maar zelfs dan kan het zomaar gebeuren dat je een aantal malen terug moet (mijn record is drie keer).

Apk kijkt hier overigens niet naar (zelfs met dubbele vermogen kun je moeiteloos een keuring doorkomen).

oldtimer77
Nieuwkomer
 Bericht 

Motorblok komt uit een opel ascona. Die worden al meer dan 30 jaar niet meer gemaakt. Er moest niet veel aangepast worden behalve cardanas en radiateur. Enige probleem is dat we gegevens niet hebben. Donorauto is al lang gesloopt en motor heeft in garage gestaan. Mocht hel allemaal niet lukken dan maar op zoek naar andere 16s met documenten. Voor de rest is manta origineel. Geen rare dingen. Alleen haar motor moest echt vervangen worden.

Blijkbaar is het voor RDW veel moeite om aan de hand van motorcode te cheken of motor gestolen is :nono: ze zeggen dat ze het niet natrekken maar factuur hebben ze nodig voor mocht ooit wat gebeuren

sharkman
Nieuwkomer
 Bericht 

Waarom zouden ze die moeite doen als de auto waar het blok uitkomt toch al niet meer bestaat? (die ascona zal ook echt niet meer rijden, papieren bij koop meevragen is ook een kleine moeite).
Geloof ook niet dat dit een probleem op gaat leveren tenzij je meer vermogen krijgt/het blok veel zwaarder is en je je remmen/onderstel er niet op hebt aangepast (daar doen ze, volledig terecht overigens, wel moeilijk over)

Zoek maar eens een redelijk recent motorblok met en zonder papieren, kan je verzekeren dat de prijs van beide ook iets anders zal (weet je ook meteen waarom audi/bmw/mercedesblokken uit Polen zo goedkoop zijn)

oldtimer77
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik ben ook helemaal voor dat het allemaal eerlijk en veilig is...maar omdat dit eerste keer is dat ik motor vervang in een auto heb ik bij RDW Almelo gevraagd wat ik moest doen. Meneer stond naast manta en zei nieuwe motor er in hier komen en APK doen. Dat was alles. Geen sprake over documenten. Heel dom van mij...maar als het door RDW meester wordt gezegd...tjaa...daarnaast gaat het om een motor 40 jaar oud 80 pk...gewoon een degelijk motorblok en geen M5 motor. Man het is een 4bak! Recent motor komt er niet in omdat het een oldtimer is en voor zo veel mogelijk blijft ook qua motor.

sharkman
Nieuwkomer
 Bericht 

Blijft een leuk model, ik had ooit een Transeurop 2800 uit België, aantal pk's was niet enorm maar ding was sneller dan de meeste Porsches uit die tijd.

oldtimer77
Nieuwkomer
 Bericht 

Het is een geweldig auto om te zien en om te rijden ...

yj24tp
Pro
 Bericht 

In mijn Volvo 760 van '83 die ik in 2008 kocht lag een 2.8 V6.
Daar heb ik een 2.3 turbo(4 cyl.) in gelegd van een 760 van '88.
Omdat bij de APK vanaf dat jaar het cylinderaantal ook een controlepunt werd moest ik die toen ook omkeuren van 6 naar 4 Cyl. Dat kostte toen E 50,- onder het mom van 'motoraanpassing'. Je kon toen ook zonder problemen tot 40% vermogenstoename gaan, dat is nu zie ik nog maar 20%(zie de post van 'Walker').
Ik had wèl van de donorauto echt alle papieren erbij(behalve de factuur van mobile.de O:) ) dus verder geen problemen. En omdat de 7 serie ook standaard met een 4cyl turbo was geleverd was dit dus in principe ook origineel en geen 'verbouwing' of custom build.
Zoals 'sharkman' al zegt, het zal wel meevallen (f)

18vti
Master
 Bericht 
yj24tp schreef:
En omdat de 7 serie ook standaard met een 4cyl turbo was geleverd was dit dus in principe ook origineel en geen 'verbouwing' of custom build.

Even kort kapen:

Hmm....mijn BMW'tje heeft een 2 liter 4cyl turbo (diesel), zal niet zo lang meer meegaan denk ik.
Mag ik daar dan ook andere 2 liter 4cyl turbo (diesel) ingooien van een niet zichtbaar opgevoerde 125d? O:)
Wel meer dan 20% hoger vermogen...Kan dat zomaar voor een paar 10'tjes omkeuren?

MeesterPieter
Pro
 Bericht 
nee want jouw 1 serie is te nieuw voor goedkoop omkeuren zonder typegoedkeuring, grens ligt bij 1997 dacht ik

yj24tp
Pro
 Bericht 

18vti schreef:
Even kort kapen:

Hmm....mijn BMW'tje heeft een 2 liter 4cyl turbo (diesel), zal niet zo lang meer meegaan denk ik.
Mag ik daar dan ook andere 2 liter 4cyl turbo (diesel) ingooien van een niet zichtbaar opgevoerde 125d? O:)
Wel meer dan 20% hoger vermogen...Kan dat zomaar voor een paar 10'tjes omkeuren?

Klopt! Er is een grens en bij de jaren daarvoor mag er redelijk makkelijk wat aangepast worden, anders krijg je te maken met typegoedkeuring en moet je verplicht naar Lelystad voor een 'rijtest' (wegligging, geluid, etc) en dan ben je tegen de E 1000,- kwijt voor die keuring alleen. Maar dat was toen...

18vti
Master
 Bericht 
yj24tp schreef:
dan ben je tegen de E 1000,- kwijt voor die keuring alleen.

Bedankt voor de antwoorden!
Dan verlies ik ook zeker mijn originele NL kenteken en moet er een nieuwe op omdat het niet meer dezelfde auto is?

Denman
Master
 Bericht 

Nee, alleen de bij het kenteken behorende gegevens veranderen, het kenteken blijft hetzelfde.

Alexander_B
Master
 Bericht 
2/3 regel, je mag motor, chassis, koets aanpassen, maar wel maar 1 van de 3 zonder dat je je kenteken verliest.

Dus je mag een langer of korter chassis onder een pickup prakken, maar niet ook tegelijk een nieuwe motor dr in schroeven, want dan is het gewoon een andere pickup met de body van je oude pickup.

Om soort van grootvaders'-pijp achtige problemen te voorkomen. (Eerst de steel vervangen en dan de kop, is de resulterende pijp nogsteeds je originele familieerfstuk?)

Pagina 1 van 1 [ 21 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: 406 en 8 gasten