» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 2 van 2  [ 88 berichten ]
maarten28
Die hard
 Bericht 

Als je gewoon rechtuit remt niet, bij uitwijken ander verhaal.

Het punt is dat als de achterkant niet remt, die de voorkant gewoon voorbij wil. Dan kun je rechtuit rijden zoveel je wil, als er ook maar een kleine afwijking in het krachtenspel is (en dat kan veel oorzaken hebben, bijvoorbeeld ook dat het ene achterwiel net even wat harder remt dan het andere) dan gáát die achterkant je voorbij.

Raaf
Master
 Bericht 
ls je gewoon rechtuit remt niet, bij uitwijken ander verhaal.

Zeker bij allround truttenschuddertjes gewoon de beste bandjes achter. Jij gaat die 307 echt niet houden als ie komt met de versleten dempers en ophanging.

WNS2.0D schreef:
Overstuur is niet echt lastiger te corrigeren, alleen heeft niemand de routine om dat automatisch te kunnen

Rij eens een paar jaar sportief in een vlotte bmw.. Het is een handigheidje, maar met goed onderstel lukt het je nog zonder koffie te morsen.

WNS2.0D schreef:
Onderstuur brengt je niet in de problemen, tenzij je de bocht erdoor mist (of de tegenligger juist niet...)
Al met al is 99% beter af met onderstuur al is dat niet stoer om te zeggen

Daarom is bijna alles op onderstuur afgesteld. Dat merkt men veel eerder, en dan gaat men reageren. En laat onderstuur nu net met remmen/gas los op te lossen te zijn waar je bij overstuur gas moet gaan geven (en dat kan/doet 99% niet).

Beste is gewoon regelmatig voor/achter wisselen zodat het profiel niet teveel van elkaar verschilt. Ik doe na elke zomer/winter wissel de banden van achter naar voor en andersom.

Klopt. Neutrale setup is het beste.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Raaf schreef:
. Jij gaat die 307 echt niet houden als ie komt met de versleten dempers en ophanging.

Kweenie. Heb de Seat 1x expres laten glijden aan de achterkant in een bocht, was prima te houden.
Vriend reed in een Daewoo met voor Uniroyal en achter Maxxis. Ding gleed constant weg in de bochten en hij vond het gewoon leuk om dwars door de bocht te gaan :lol:

NoCashCow
Master
 Bericht 

Tja, met bijna 3 mm profiel met een goede band moet er ook al veel water op het wegdek staan voordat je echt in de problemen komt. In het geval van modder op een landweg kan het overigens wel een stuk sneller gaan.

Kami
Master
 Bericht 
Raaf schreef:
post4348719.html#p4348719 schreef: Overstuur is niet echt lastiger te corrigeren, alleen heeft niemand de routine om dat automatisch te kunnen
Rij eens een paar jaar sportief in een vlotte bmw.. Het is een handigheidje, maar met goed onderstel lukt het je nog zonder koffie te morsen.

Of een bestelbus, lukte mij 15 jaar geleden in een afgetrapte Toyota bus ook om driftend rontondes te nemen bij nat weer.
En dat spul was ook nog eens begrensd ook. :lol:

zandbak
Master
 Bericht 
Alexander_B schreef:
n dat is waarom ik de auto kreeg met 2 redelijk recente voorbanden van een goed merk en 2 knetterharde uitgedroogde winterbanden waar nog wel profiel op zat, maar geen spatje grip.
(oh, en ze waren gigantisch gecupped, dat voorkom je ook door af en toe voor-achter te wisselen..)

Nu dus 4 nieuwe banden, en het plan is om ze 2x per jaar ff te wisselen (elke 12k-ish dus), dan slijten ze netjes gelijkmatig af. In ieder geval geen snap overstuur meer in bochten.

Elke 2 jaar komen er nieuwe banden op. Ik ga me niet druk maken over wisselen voor/achter/links/rechts

WNS2.0D
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Bij hard remmen op een heel nat wegdek staat er weinig druk op de achterwielen. Als die dan gaan aquaplaneren door te weinig waterafvoercapaciteit, ben je weg. Dan spinnen zelfs F1 coureurs kansloos in de rondte.

Juist bij hard remmen op een droog wegdek staat weinig druk op de achterwielen, bij nat wegdek valt dat wel mee.

Dat F1 coureurs gaan spinnen heeft twee oorzaken die voor de meeste mensen op de openbare weg niet opgaan. Ten eerste rijden ze bewust op de limiet, dan gaan ze er ook wel eens overheen. Ten tweede rijden ze met veel vermogen en achterwiel aandrijving. Dat spinnen komt dan niet door het remmen maar door te veel gas in de bocht.

Raymond
Master
 Bericht 
+1
Beste banden voor. Uitbreken van de achterbanden moet je wel aardig tegen de grens van grip aanrijden. Valt nog met wat goede stuurtechniek op te vangen. Onderstuur ga je gewoon mooi rechtdoor in de bocht.

Helemaal mee eens. Overstuur heb ik nog nooit spontaan gehad (de Alfa 75 uitgezonderd) onderstuur de te meer. Goede banden voor rijden de weg al dusdanig droog dat ik achter wel slicks durf te monteren.

TommyGun
Master
 Bericht 
Onderstuur is ook echt klote. Liever overstuur :[

Raymond
Master
 Bericht 
Liever geen van beide. Overigens heb ik nu een heel saaie auto. Bijna geen onderstuur en overstuur is bijna onmogelijk voor elkaar te krijgen omdat het hok ingrijpt als je dat flikt. Wel veilig.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ik doe na elke zomer/winter wissel de banden van achter naar voor en andersom.

Je hebt pas een zomer/winter gehad? :roll:

zandbak
Master
 Bericht 
Ik rij nog steeds op winterbanden trouwens. Als het lente wordt ga ik eens denken over een wissel.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Maar het is al lente...

Vorige week heb ik mijn zomerbandjes er onder laten zetten.

Raymond
Master
 Bericht 
Ik was vanmorgen wat enthousiast op de zomerbanden. Koud, nat, maximaal een bocht in....ik neem mijn woorden over nooit overstuur terug. Hij klapte mij van stevig onderstuur in een overstuur omdat ik iets liftte. Toen was er wat stuurcorrectie nodig...

snovvdog
Master
 Bericht 
Een redelijke auto met fatsoenlijk onderstel (niet dat achterlijke semi-onafhankelijke of niet gestabiliseerd of hatchbacks zonder gewicht achter) zal echt niet zo snel oversturen. Elke auto die ik heb gehad die een normaal onderstel had achter (onafh. multilink +stabilisator), daar wil de achterkant amper gaan zelfs al probeer je het uit te lokken.

Maar zelfs dan, veel liever over dan onderstuur, overstuur kan je wat aan doen, onderstuur is recht doorgaan en hopen dat hij snel genoeg grip vind voordat het asfalt opraakt/je tegen iets aan knalt.

Ik zal altijd de beste banden voor op zetten (bij fwd), deze beslissen hoe hard ik een bocht kan halen, hoe hard ik kan remmen, en hoe hard ik kan optrekken. De Seat op dit moment is de enige auto waar de achterkant wat vaker heen en weer gaat (Pauper VAG met hun semi-onafh. dwarsbalk op de achteras op vele MQB platform auto's), in mijn Galant had ik het probleem nooit op 1 keer na, pas met splinternieuwe banden voor, en bijna slicks + uitgedroogde B-merk banden achter in een regenbui, wilde de achterkant een keer gaan, anders alleen als ik het bewust ging uitlokken of ging helpen met de handrem. De voorkant die rechtdoor bleef gaan was een veel groter probleem. De Corolla lukt het mij zelfs met de handrem niet eens, alleen als het gesneeuwd heeft...

Alexander_B
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Maar zelfs dan, veel liever over dan onderstuur, overstuur kan je wat aan doen, onderstuur is recht doorgaan en hopen dat hij snel genoeg grip vind voordat het asfalt opraakt/je tegen iets aan knalt.

Liever onderstuur, daar kan je wat aan doen. Beetje gas lossen en de neus trekt weer naar binnen, ipv overstuur waar je snel moet zijn voordat je achterstevoren in de binnenbocht tegen iets aangeklapt bent.

That is, zolang je niet in zo'n onderstuurkanon van VAG of Opel rijd, dan lijkt overstuur ineens een hele fijne afwisseling.
snovvdog schreef:
De Seat

Oh. :lol:

snovvdog schreef:
in mijn Galant had ik het probleem nooit op 1 keer na, pas met splinternieuwe banden voor, en bijna slicks + uitgedroogde B-merk banden achter in een regenbui, wilde de achterkant een keer gaan, anders alleen als ik het bewust ging uitlokken of ging helpen met de handrem. De voorkant die rechtdoor bleef gaan was een veel groter probleem.

Hm, in m'n AX'en nooit last van gehad, die zijn redelijk gebalanceerd afgesteld, kan zowel overstuur als onderstuur op commando oproepen, zolang 't ding op 4 identieke banden staat.
Als er achter shit-banden onder zitten, gaat 't ding spontaan en agressief dwars, en dan is dr meestal ook geen houden meer aan.
Paar voorbeeldjes:
Link

4 shitbanden (Uitgedroogde Michelin Energy Savers), 90 km/u, nattig weer.
Op het moment dat ze banden begonnen te piepen is het moment waarop de kont loskwam, een seconde later stond ik al achterstevoren.

Link

2 goede banden voor, 2 shitbanden achter (uitgedroogd maar wel 4mm profiel), hozende regen, bijna stapvoets, en het nog voor elkaar krijgen om 270 graden te draaien in een 180 graden haarspeld. Stond aan het eind met m'n stuur full lock linksaf trouwens, kon zo weer door, maar het was niet genoeg om overstuur te corrigeren.

En nog een ervaring maar niet op video, met 2x nieuwe Uniroyal Rainsport 2's voorop en 2 nieuwe Dunlop SP9000's achter (die waren 2x zo duur, en ivm "beste banden achter" achterop gezet), resultaat was identiek aan het 1e filmpje, op dezelfde plek.
Die Dunlops zijn gewoon kut op nat, blijkbaar. Met 4 Rainsports rondom durf ik die auto elke bocht in te smijten.

Of met m'n Renault. Voorop 2x Continental Sportcontact 5 (~5mm profiel), achterop 2x Avon winterbanden, 10 jaar oud, uitgedroogd, wel 5mm profiel.
Link

Toen nog op te vangen met een beetje tegenstuur, het is in de video nauwelijks of niet te zien.

En een paar maanden later, zelfde auto op zelfde banden:
Link

Boem is ho. De dag dr na kwam m'n nieuwe set Rainsports met de pakketpost. :lol:

Beste banden voor? fuck no, dan klap je tegen shit aan op een moment dat je het niet verwacht.
4 goede banden rondom, en anders niet.
Ik bedoel, tenzij je in een Duitse auto rijd, dan heb je elk beetje hulp nodig.
Link

ff zappen naar 7:19 :lol:

flaskk
Master
 Bericht 
Remmen of flink op de motor remmen in een bocht kan ook effect hebben.

snovvdog
Master
 Bericht 
Alexander_B schreef:
Beetje gas lossen en de neus trekt weer naar binnen

Ja, niet op de snelheden dat ik binnen kwam rijden, ik was met mijn eerste auto (Volvo V40, ook zo'n mooi onderstuur kanon) ooit op de tegenovergestelde richting beland, gelukkig kwam er niemand aan.
Ook wel eens midden op een rotonde belandt, ik stuurde in, Volvo bleef rechtdoor gaan :[ .

De Mitsubishi, toegegeven, erg onderstuur prone was hij niet, als je geen gas gaf, tikkie gas erbij en hij ging rechtdoor.
Hier : https://goo.gl/maps/Dv4spsaVFLr
ingereden met 170, verrast omdat de bocht een stuk scherper werd, banden gingen janken, en schoof zo een strook naar rechts op, gelukkig ook leeg.
Moest heel voorzichtig/subtiel snelheid minderen, zonder dat de achterkant zou uitbreken, maar, hij ging dus eerder ondersturen dan oversturen. Uiteindelijk met 140 de bocht uit (rond de 140 dus grip terug gevonden).

Achja, juist met mijn ''VAG onderstuurkanon'' heb ik voor het eerst last van niet uitgelokte overstuur. Met de oude Corolla lukt mij dat echt niet.

TommyGun
Master
 Bericht 
Alexander_B schreef:
Paar voorbeeldjes:

Iets met een ezel en steen :fp:

Pietert
Master
 Bericht 
Alexander_B schreef:
Of met m'n Renault.

Bochtje doe ik bijna dagelijks. Als de weg leeg is gaat de ESP even uit. Met de motor is de binnendraaier erg gaaf.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Voorop 2 Conti sportcontact banden en achterop C merk 10 jaar oude winterbanden is ook wel vragen om ongelukken...
En ook compleet iets anders dan 4 goede merkbanden maar 1 met wat meer profiel voorop.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Kreeg vandaag een enquête van de leasemaatschappij hoe de service is geweest.
Heb de vraag neergelegd of als je net de slijtage indicator ziet veilig genoeg is voor een leaserijder die veel kilometers maakt, en of de banden niet gewisseld hoeven te worden.

Ben eens benieuwd wat ze zeggen :lol: :x
Hopelijk krijg ik te horen dat nieuwe auto op het programma staat

Pietert
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
veilig

Boeit ze niets.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
Boeit ze niets.

Wat dat betreft is het net de overheid.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
Boeit ze niets.

Inderdaad, die indruk krijg ik ook.

Maar voor mijn gevoel moest ik het toch aangeven. Mocht ik eens rechtdoor schieten en achterop een file klappen dan heb ik er wel iets van gezegd :devil:

Pietert
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
Mocht ik eens rechtdoor schieten en achterop een file klappen dan heb ik er wel iets van gezegd :devil:

Niet genoeg rekening gehouden met de weersomstandigheden in combinatie met de staat van jouw auto -> jouw schuld ;)

Alexander_B
Master
 Bericht 
Voorop 2 Conti sportcontact banden en achterop C merk 10 jaar oude winterbanden is ook wel vragen om ongelukken...

Zo was de auto toen ik 'm kocht, kan dr ook niks aan doen. Dat was gedaan door zo'n "beste banden voor"-type, zolang de achterbanden genoeg profiel hebben om door de APK te komen, blijven ze lekker verder uitdrogen op de achteras.. :x Was trouwens nog veel meer mis met die auto, maar dat is een ander verhaal.

En ook compleet iets anders dan 4 goede merkbanden maar 1 met wat meer profiel voorop.

Euh, en daarom zeg ik toch ook, zet er gewoon rondom 4 goede dezelfde banden op, en wissel ze regelmatig om, zodat ze gelijkmatig afslijten. (Dat wil inderdaad zeggen dat je de banden met 1mm meer profiel maar verder zelfde merk/type/jaartal voorop zet, omdat ze daar inderdaad harder slijten, en dus binnen notime weer precies gelijk zijn met achter, en beide tegelijk na 2-3 jaar op de nokjes zitten..)

TommyGun schreef:
Iets met een ezel en steen :fp:

Je moet toch wat als je hobby is om de auto hard een bocht in te smijten, af en toe gaat dat fout, zeker als je (nog niet) de banden hebt vervangen waarmee de vorige eigenaar de auto had uitgerust, of net wel, maar blijkt dat banden die 2x zo duur zijn, zelfs minder grip op nat hebben. :roll:

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Vroeger, toen er nog geen abs bestond en niemand van winterbanden had gehoord. Toen je nog leerde om alleen met rollende wielen te sturen omdat bijna geen enkele auto stuurbekrachtiging had. Kortom, toen je nog moest kunnen rijden om met een auto op pad te kunnen gaan....
Toen kreeg je elke auto in een ongecontroleerde overstuur door in de bocht ineens het gas los te laten. Tegenwoordig gaan er dan alleen wat lampjes knipperen.

Blaataap
Master
 Bericht 

Alexander_B schreef:
Euh, en daarom zeg ik toch ook, zet er gewoon rondom 4 goede dezelfde banden op, en wissel ze regelmatig om, zodat ze gelijkmatig afslijten.

Dat omwisselen is me echt teveel moeite. Ik vervang banden gewoon per 4. Tegen de tijd dat de voorbanden op zijn, zijn de achterbanden meestal ook niet meer briljant te noemen :lol:

zandbak
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
Heb de vraag neergelegd of als je net de slijtage indicator ziet veilig genoeg is voor een leaserijder die veel kilometers maakt, en of de banden niet gewisseld hoeven te worden.

Dat wilden ze bij mij niet doen vlak voor de winterperiode. Toen maar even wat sportief opgetrokken en geremd etc, en toen kon ik een week later 4 nieuwe banden krijgen. O:)

Walker
Master
 Bericht 
Bij de laatste keer wisselen naar zomerbanden bleken ze niet op de goede plek in het bandenhotel te liggen. Dus 4 verse banden, op kosten van de bandenboer.

Bij deze auto liggen er all-season banden op. Rij deze vanaf november. Ben niet op wintersport geweest, en op een beetje sneeuw of veel regen gaat het prima. Komende zomer maar eens meemaken wat ze doen als het asfalt 60-70 graden is in de volle zon.

Schoenzool
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Dat wilden ze bij mij niet doen vlak voor de winterperiode

Vanwege kosten neem ik aan? Toch slecht dan.

Ik denk dat ik niks nieuws meer krijg omdat het contract met mijn auto af loopt in oktober. Hopelijk dan ook een nieuwe bak.

zandbak
Master
 Bericht 
Kostenbesparing inderdaad. Maar ik ga niet met bijna geen profiel de winter in. Dus lekker kunnen gummen.

Schoenzool
Master
 Bericht 
En kreeg je erna niet op je kop?

Ik vind het hoe dan ook geen klasse van een leasemaatschappij. Als je lease auto rijdt maak je over het algemeen genoeg (snelweg) kilometers en zijn banden toch iets waar je mijn inziens never nooit op mag besparen. Maar ja overal en alles draait het om centen besparing, vast ook in deze branch.

zandbak
Master
 Bericht 
Ik heb er niets over gehoord. Maar wel met nieuwe banden de winter in (zomerbanden!)

Masterdam
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
Maar ja overal en alles draait het om centen besparing, vast ook in deze branch.

Ik denk dat het best aantikt als je voor je hele wagenpark de bandenwissel een maandje uit kunt stellen.

18vti
Master
 Bericht 
Opvallendheden na de wissel hier:

-Breedset zit er weer onder met Pirelli's: Zuipt 10% meer maar stuurt aanzienlijk lekkerder.
-Winterbanden rondom vernieuwd afgelopen november, kreeg met de oude nog wheelspin in zijn 3 bij nat weer als ik aan het gasgeven was

Pietert
Master
 Bericht 
18vti schreef:
Zuipt 10% meer

Grappig, hier ging hij van 1:12.3 naar 1:12.5 met de zomers er onder.

Pagina 2 van 2 [ 88 berichten ]