» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 1 van 2  [ 88 berichten ]
Schoenzool
Master
 Bericht 
Ik heb gisteren de banden laten wisselen van winterband naar zomerband.
Twee dingen vallen me op:
1) de banden met het beste profiel zitten op de achteras
2) de banden zijn op dezelfde plek gemonteerd als bij de laatste wissel (dus lv op lv, ra op ra etc)

Klopt beide wel?
Waarom niet de banden van voor naar achteren?

En hoe zit het met de slijtindicator ook weer precies?
Ik zie hem voor maar hij komt niet aan de grond met rijden

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Heb je ze daarover geinstrueerd? Of heb je ze gewoon maar wat laten doen?

Schoenzool
Master
 Bericht 
WNS2.0D schreef:
wat

Ik zat met een colkega leaserijder aan de koffie.
Zag het bij de check en hun zeiden dat omdraaien niet meer nodig was en dat beste banden achter zitten zodat je minder snel uitbreekt.

Ik hoor en lees echter tegenstrijdige verhalen

Joël D.
Master
 Bericht 
Beste banden achter is inmiddels met alle beschermengelen een beetje achterhaald, maar wordt inderdaad gedaan tegen onverwacht overstuur.

Dat je banden onderling niet wisselt heeft te maken met slijtage. Als je uitlijning niet perfect is slijten ze niet gelijk.

Griffin
Master
 Bericht 
Voorwielaandrijver => aandrijving en gewicht voorop => beste banden achter. Ik wissel op de voorwielaandrijvers ook niet meer voor en achter, gewoon twee keer de voorbanden vervangen voordat de achterbanden een keer aan de beurt zijn (25kkm op de huidige zomerbanden, voor nog zo'n 3 mm profiel over :oops: ).

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Bij mijn auto kan ik voor en achter niet verwisselen. Verschillende breedtes van de banden.

zandbak
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Bij mijn auto kan ik voor en achter niet verwisselen. Verschillende breedtes van de banden.

Staat misschien wat lullig, maar moet theoretisch wel kunnen toch :x

NoCashCow
Master
 Bericht 

Ik zou zeggen, garage heeft het goed gedaan. In principe terugzetten waar ze lagen, tenzij je moet rouleren ivm profieldiepte. Zou bij alle auto's altijd achter minder dan een paar mm profieldiepte hebben dan voor. Bij te groot verschil vv en voortaan vaker wisselen. Vv per 4 is ook beter voor de gemiddelde leeftijd van de banden.

maarten28
Die hard
 Bericht 

Beste banden inderdaad achter. Als je remt en de achterkant remt niet doordat de banden geen grip hebben en komt je daardoor voorbij dan sta je achterstevoren. L op L kan komen door de draairichting.
Maar zo wisselde ik ook altijd mijn banden. Waar de banden vanaf kwamen gingen ze er ook weer op.

Brul(tm)
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Staat misschien wat lullig, maar moet theoretisch wel kunnen toch :x

Mooier er ruimte voor zijn in de wielkasten :wink:

Ik hoef niet tree wisselen, 4*4

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Tenzij je op basis van profiel een goede reden om te wisselen, lekker zo laten. Beste banden idd achter ivm verkleinen kans op onverwacht uitbreken. Onderstuur vangen de meeste mensen makkelijker op dan overstuur.

Indicatoren zitten op 1.6mm. Raken die het asfalt of is de band afgesleten tot gelijke hoogte, zit je aan het eindpunt van de band. Vanaf 2.6mm is aandachtspunt bij de APK.

Superkoe
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Onderstuur vangen de meeste mensen airbags makkelijker op dan overstuur.

flaskk
Master
 Bericht 
Het ruilen dient er ook voor dat banden niet al te oud worden.

Hoe zit dat eigenlijk bij controle? achterop ligt er aan de buitenkant nog ongeveer 2,5mm op, en aan de binnenkant 4mm.

406
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Onderstuur vangen de meeste mensen makkelijker op dan overstuur.

Beste banden voor voorkomt onderstuur, 10x beter.

Morbid Angel
Master
 Bericht 
flaskk schreef:
achterop ligt er aan de buitenkant nog ongeveer 2,5mm op, en aan de binnenkant 4mm.

Dat wordt uitlijnen en camber laten controleren. Dit komt ook vaak voor bij stations waarmee met te weinig gewicht wordt gereden.

flaskk
Master
 Bericht 
Ja klopt, geen station maar een a klassetje, zitten er trouwens al 65dkm op.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
flaskk schreef:
Hoe zit dat eigenlijk bij controle? achterop ligt er aan de buitenkant nog ongeveer 2,5mm op, en aan de binnenkant 4mm.
Er moet in het middelste deel van de band worden gemeten. Middelste 60% geloof ik. Hoe dan ook, ik zou ze oprijden tot 1,5mm aan één kant, en dan tegelijk met het monteren van de nieuwe banden, even een uitlijning laten doen.

Joël D.
Master
 Bericht 
Volgens mij wordt er gekeken naar de laagste waarde. Bij mijn vaders auto werd de auto afgekeurd omdat de voorbanden aan de binnenkant op waren. In het midden zat er nog zo'n 2 mm profiel. (dat laatste hadden we wel gecontroleerd, binnenkant niet).

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
406 schreef:
Beste banden voor voorkomt onderstuur, 10x beter.

+1
Beste banden voor. Uitbreken van de achterbanden moet je wel aardig tegen de grens van grip aanrijden. Valt nog met wat goede stuurtechniek op te vangen. Onderstuur ga je gewoon mooi rechtdoor in de bocht. Heb zelf ook beste banden voor en ook op nat wegdek als een hooligan door de bocht gaat die achterkant echt niet glijden. (mits geen mega verschillen in profieldiepte)

*Is natuurlijk wel een verschil wanneer je voor 2 nieuwe Michelins hebt en achter 2 versleten Linglongs.

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Eigenlijk zou je de beste achterom moeten hebben. Wanneer je onderstuur (makkelijker op te vangen dan overstuur) ervaart weet je dat je aan de grens zit. Als je geen onderstuur hebt weet je niet waar die grens ligt en kan je er dus ineens met overstuur af tetteren.

Ik heb stiekem zelf wel de beste banden voor want ik wil ze ongeveer gelijk afslijten.
Als je alijd de beste achter hebt dan wordt het verschil te groot (bv 3mm voor, 6 achter). Ik heb liever 4 voor en 3 achter. Duurt het ook langer voor je weer nieuwe banden moet aanschaffen.
Ja, ik doe liever een keer in de twee jaar 4 nieuwe dan ieder jaar 2. Kan je mooi 4 dezelfde kopen, misschien rij ik hem in jaar twee wel plat, misschien verkoop ik hem wel, etc.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Sander schreef:
Wanneer je onderstuur (makkelijker op te vangen dan overstuur) ervaart weet je dat je aan de grens zit. Als je geen onderstuur hebt weet je niet waar die grens ligt en kan je er dus ineens met overstuur af tetteren.

Alleen is het punt dat je onderstuur krijgt eerder dan het punt dat je overstuur krijgt. En overstuur merk je ook wel, ook in een vroeg stadium.
Ik heb liever de banden waarmee ik rem, het meeste water moeten verwerken en stuur als beste

NoCashCow
Master
 Bericht 

Sander schreef:
Ik heb stiekem zelf wel de beste banden voor want ik wil ze ongeveer gelijk afslijten.
Als je alijd de beste achter hebt dan wordt het verschil te groot (bv 3mm voor, 6 achter). Ik heb liever 4 voor en 3 achter. (...)
Ja, ik doe liever een keer in de twee jaar 4 nieuwe dan ieder jaar 2. Kan je mooi 4 dezelfde kopen,

+1
Gewoon iedere keer bij het wisselen van de zomer of winterset zorgen dat je de beste banden voor legt bij een voorwielaandrijver. Dan heb je weinig verschil in profieldiepte (<1mm in mijn geval) en koop je iedere paar jaar een verse set van je smaak.

VFred
Master
 Bericht 

Ik zou zeggen de beste banden achter bij een voorwielaandrijver. Overstuur is veel lastiger mee om te gaan.
Bij mijn quattro ( niet haldex) wissel ik wel voor en achter, omdat een te groot verschil in profieldiepte (en dus omtrek) tussen voor en achter het systeem nogal onder druk zet

NoCashCow
Master
 Bericht 

Bij alle vormen van 4x4 met dezelfde aandrijving is dat van belang. Staat ook in het boekje als het goed is. Zelfde met verschil in wielomtrek op de aangedreven as. Als dat significant is (thuisbrenger), dan max 80 en max zoveel km. Beter is om dan de thuisbrenger eerst op een andere plek te monteren en die volle band op de plek van de lege band op de aangedreven as te monteren.

flaskk
Master
 Bericht 
Bij een noodstop is het wel handig als je voldoende profiel op je voorbanden hebt liggen :)

NoCashCow
Master
 Bericht 

flaskk schreef:
Bij een noodstop is het wel handig als je voldoende profiel op je voorbanden hebt liggen :)

Want?

flaskk
Master
 Bericht 
Als er mooie plassen zijn, en je gaat met 120km/u fahren op de autobahn, dan heb je een mooie lange remweg met gladde voorbanden.

Blaataap
Master
 Bericht 

Gewicht gaat naar voren, meeste auto's halen de grootste remvertraging op de voorremmen.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Precies, het moet al heel gek zijn voordat je zelfs met "slicks" aan de voorzijde (let wel: voorzijde) gaat glijden. Het is dat het niet mag, maar anders zouden teams in de F1 ook wel eens intermediates voor zetten en slicks achter.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
flaskk schreef:
Als er mooie plassen zijn, en je gaat met 120km/u fahren op de autobahn, dan heb je een mooie lange remweg met gladde voorbanden.

Maar ook alleen met fikse plassen. Droog weer maakt het allemaal geen ruk uit.

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Ik heb één nieuwe band linksachter (zat een bobbel in en canvas was zichtbaar) en drie gebruikte op de andere wielen. Echt heel spannend.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Als rechts achter nog maar weinig profiel zit en/of de band van een heel ander type is, dan kan het best wel eens heel spannend worden.
Maar dat zal wel niet, want anders had de bandenboer er wel wat van gezegd.

TommyGun
Master
 Bericht 
Bij mijn leasebak wilden ze de banden niet verplaatsen (dus voor naar achter en vice versa) omdat het dan de slijtage indicatoren van de leasemij zou storen...

Goed verhaal man, top :applaus:

NoCashCow
Master
 Bericht 

Verbaasd me nog dat ze niet het serienummer van de banden wilden controleren...

Fpsdoug
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Als rechts achter nog maar weinig profiel zit en/of de band van een heel ander type is, dan kan het best wel eens heel spannend worden.
Maar dat zal wel niet, want anders had de bandenboer er wel wat van gezegd.

Zal vast meevallen inderdaad. De ene is een "Minerva" en de ander een "Gislaved". Beide nooit van gehoord, dus ik denk wel ongeveer dezelfde kwaliteit 8)

Blaataap
Master
 Bericht 

Fpsdoug schreef:
Zal vast meevallen inderdaad. De ene is een "Minerva" en de ander een "Gislaved". Beide nooit van gehoord, dus ik denk wel ongeveer dezelfde kwaliteit 8)

Gislaved is een dochter van Continental. Minerva ken ik alleen van hun betaalbare winterbanden die nog wel redelijk zijn.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Blaataap schreef:
Minerva ken ik alleen van hun betaalbare winterbanden die nog wel redelijk zijn.

Is volgens mij dochter onderneming van Vredestein.

Blaataap
Master
 Bericht 

Is volgens mij dochter onderneming van Vredestein.

Heb het toch even opgezocht. Minerva is een dochterbedrijf van Deldo. Banden worden geproduceerd in China. Wanli Tyres en Sunny zijn dezelfde banden (en horen ook tot Deldo). Echte toppertjes :lol:

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Ooh wacht. Maloya is volgens mij vredestein dochter.
Nu je toch bezig bent. Atlas banden dan?

Blaataap
Master
 Bericht 

Vredestein heeft Apollo (goh), Vredestein (goh), Kaizen en Regal. Waarbij de laatste twee lokale merken zijn. Atlas banden nog nooit van gehoord.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Blaataap schreef:
Vredestein heeft Apollo (goh), Vredestein (goh), Kaizen en Regal

Hmm. De Maloya Davos is dan een replica van de snowtrac 3 :lol:
Atlas maakt de Green Sport band. Komt zeer goed uit de test van autobild.

Alexander_B
Master
 Bericht 
Link

Beste banden voor is een slecht idee, dit is waarom. Met 60 km/u ging ik al redelijk rustig de bocht in (normaal met 80-90 op de teller), en nog steeds oncontroleerbaar overstuur.

De enige juiste oplossing is trouwens 4 gelijke goede banden rondom, en regelmatig voor/achter/links/rechts wisselen om de slijtage gelijkmatig te houden, zodat je ook weer 4 nieuwe goede banden kan kopen als de eerste set bijna op is.

zandbak
Master
 Bericht 
Alexander_B schreef:
De enige juiste oplossing is trouwens 4 gelijke goede banden rondom, en regelmatig voor/achter/links/rechts wisselen om de slijtage gelijkmatig te houden, zodat je ook weer 4 nieuwe goede banden kan kopen als de eerste set bijna op is.

Je blijft wisselen zo. Voor 2x vernieuwen en achter 1x. Af en toe een keer laten uitlijnen en klaar.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Hmm. De Maloya Davos is dan een replica van de snowtrac 3 [emoji38]
Atlas maakt de Green Sport band. Komt zeer goed uit de test van autobild.
Misschien qua profiel ja. Ook qua rubbersamenstelling? En zou je het halverwege de levensduur ook nog goed doen? Vaak zie je dat zulke banden een aardige toplaag hebben waardoor ze in de tests aardig uit de bus komen. Daarna wordt het gauw minder.

Allemaal leuke verhalen over dochters, fabrieken, eigenaren etc. Maar het zegt niks over de kwaliteit.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Overstuur is niet echt lastiger te corrigeren, alleen heeft niemand de routine om dat automatisch te kunnen. Onderstuur brengt je niet in de problemen, tenzij je de bocht erdoor mist (of de tegenligger juist niet...)
Al met al is 99% beter af met onderstuur al is dat niet stoer om te zeggen.

Alexander_B
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Je blijft wisselen zo. Voor 2x vernieuwen en achter 1x. Af en toe een keer laten uitlijnen en klaar.

En dat is waarom ik de auto kreeg met 2 redelijk recente voorbanden van een goed merk en 2 knetterharde uitgedroogde winterbanden waar nog wel profiel op zat, maar geen spatje grip.
(oh, en ze waren gigantisch gecupped, dat voorkom je ook door af en toe voor-achter te wisselen..)

Nu dus 4 nieuwe banden, en het plan is om ze 2x per jaar ff te wisselen (elke 12k-ish dus), dan slijten ze netjes gelijkmatig af. In ieder geval geen snap overstuur meer in bochten.

maarten28
Die hard
 Bericht 

flaskk schreef:

Als je gladde achterbanden hebt en je remt dan sta je achterstevoren, en niet alleen bij remmen, ook als je gewoon een bocht maakt.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:
Als je gladde achterbanden hebt en je remt dan sta je achterstevoren,

Als je gewoon rechtuit remt niet, bij uitwijken ander verhaal.
Beste is gewoon regelmatig voor/achter wisselen zodat het profiel niet teveel van elkaar verschilt. Ik doe na elke zomer/winter wissel de banden van achter naar voor en andersom.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Bij hard remmen op een heel nat wegdek staat er weinig druk op de achterwielen. Als die dan gaan aquaplaneren door te weinig waterafvoercapaciteit, ben je weg. Dan spinnen zelfs F1 coureurs kansloos in de rondte.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
In de Seat waar ik eerst in reed zitten voorop A merk banden met 7mm profiel en achter A merk banden met zo'n 2.5-3 mm profiel. Nog nooit ook maar 1 probleem mee gehad. Hard remmen, hard door de bocht, niks.

Pagina 1 van 2 [ 88 berichten ]