» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 22 van 24  [ 1161 berichten ]
Scaniafan
Master
 Bericht 
Iemand nog tips

Olie af laten met een warm(er) blok, loopt lekkerder... Carterplug eruit en dan op je gemak de rest gaan doen, en op 't laatst de carterplug erin en nieuwe olie erin. Wel in die volgorde O:)

ff kijken voor gereedschap als dat nog niet hebt. Voor af en toe zelf onderhoud doen is gereedschap van de Lidl prima.

https://www.lidl-shop.nl/POWERFIX-Dopsl ... i=97[dot]5

https://www.lidl-shop.nl/POWERFIX-Stift ... i=97[dot]5

https://www.lidl-shop.nl/POWERFIX-Ratel ... i=97[dot]5

Oja, en assteunen en krik als je op de grond wil werken ;)

https://www.lidl-shop.nl/ULTIMATE-SPEED ... i=97[dot]5

https://www.lidl-shop.nl/ULTIMATE-SPEED ... i=97[dot]5

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Ja assteunen van lidl had ik al op het oog, had al in mp topic gevraagd of niemand die dingen ergens in de weg staan :lol:
Gereedschap ligt hier thuis ;)

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:

*weet al wat die voor verjaardag gaat vragen* :lol:

Scaniafan
Master
 Bericht 
Hoe strookt dat met

Gereedschap ligt hier thuis

?

Je zult met een schroevendraaier een eind komen maar je zult zien dat je ergens mis grijpt...

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
is van mn pa, wil wel van mezelf hebben

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Die cartersleutel zul je niet nodig hebben, een doppenset (en eventueel een inbusset) moet een heel eind genoeg zijn. Wat je eerder nodig hebt is een bougiesleutel, omdat die meestal te ver weggestopt zitten. Carterplug hoef je geen nieuwe voor te hebben, gewoon de oude hergebruiken. Enkel nieuw ringetje er omheen, maar dat zit meestal bij het oliefilter.
Olie zou ik halen op oil-center.de en dan meteen wat meer bestellen zodat de verzendkosten mooi gespreid worden (kan tot 30 liter voor dezelfde kosten).
Lucht- en interieurfilter zou ik wel doen. Je kent de historie niet; als je het nu doet heb je er de komende 50k geen omkijken naar.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Die cartersleutel zul je niet nodig hebben

Hoe krijg je 'm dan los? Is niet zo'n bout zoals VAG heeft.

Piet_Piraat schreef:
Wat je eerder nodig hebt is een bougiesleutel

Die zit volgens mij bij die gereedschapsset.

Piet_Piraat schreef:
Carterplug hoef je geen nieuwe voor te hebben, gewoon de oude hergebruiken. Enkel nieuw ringetje er omheen, maar dat zit meestal bij het oliefilter.

Ervaring of dat erbij zit bij Bosch oliefilters? meende toen bij de Seat dat ie er niet bijzat.

Piet_Piraat schreef:
Olie zou ik halen op oil-center.de

De peug heeft de voorkeur voor Total Quartz 9000 Best Performance 5W40. En dan niet de Energy versie. Die verkoopt die site niet.
Even een dringende vraag: Heb laatst wat olie bijgevuld omdat ik zag dat die tegen min aanzat: Valvoline 5W40 vol syntetisch 3 kwart liter. Had gewoon A3 keurmerk. Kan het kwaad als je 2 merken olie hebt maar wel beide 5W40 vol synthetisch? Was op dat moment even beter wat verkeerde olie dan geen olie :[

Piet_Piraat schreef:
Lucht- en interieurfilter zou ik wel doen. Je kent de historie niet; als je het nu doet heb je er de komende 50k geen omkijken naar.

Kan ook wel, kost niet veel.

Pietert
Master
 Bericht 
Hoe krijg je 'm dan los?

Imbus sleuteltje

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
Imbus sleuteltje

Kun je toch nooit genoeg kracht op zetten? Weet nog heel goed hoe vast die bij de Seat zat. Ik kreem 'm zelf werkelijk waar niet los. Heb er iemand bij moeten roepen die heeft met goed gereeddschap met moeite die carterplug eraf gekregen :nah:

Pietert
Master
 Bericht 
En hoeveel kracht denk je te kunnen zetten met die sleutel die je wil kopen? :lol:
Propere imbussleutel
Afbeelding

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
Propere imbussleutel

Pfoe...vanavond eens kijken of zoiets hier in de gereedschapskist ligt

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Hoe krijg je 'm dan los? Is niet zo'n bout zoals VAG heeft.
Dat zeg ik, een inbussleutel. En dan niet zo'n kleine van ikeaformaat, maar eentje die je kan verlengen. Of als je een 1/4" en 1/2" sleutel of ratel hebt, kun je daar nog een verlengstuk op zetten.

Ervaring of dat erbij zit bij Bosch oliefilters? meende toen bij de Seat dat ie er niet bijzat.
Bij zowel filters van Mann als Bosch, zaten de koperen ringetjes als rubberen ringen van het filterdeksel erbij. Wel vooral bij BMW. Hoewel het bij Volvo ook zo was dacht ik (maar die zoop op een gegeven moment zo veel olie dat ik niet meer zo vaak hoefde te verversen, maar vooral moest bijgooien :fp:).

De peug heeft de voorkeur voor Total Quartz 9000 Best Performance 5W40. En dan niet de Energy versie. Die verkoopt die site niet.
Even een dringende vraag: Heb laatst wat olie bijgevuld omdat ik zag dat die tegen min aanzat: Valvoline 5W40 vol syntetisch 3 kwart liter. Had gewoon A3 keurmerk. Kan het kwaad als je 2 merken olie hebt maar wel beide 5W40 vol synthetisch? Was op dat moment even beter wat verkeerde olie dan geen olie :[
Waarom juist die olie? Niet dat ik het beter weet hoor, maar is die info nog up-to-date? Als dat het advies was bij het in het model zetten van de markt, kan het best dat de olie nu doorontwikkeld is en er betere varianten op de markt zijn. Heb je al eens op fora gekeken?
Zelfde viscositeit en volsyntheet kan prima bij elkaar, geen probleem. Beter meng je viscositeit niet, tenzij tijdelijke (nood)oplossing.

Raaf
Master
 Bericht 
Kan het kwaad als je 2 merken olie hebt maar wel beide 5W40 vol synthetisch?

In principe niet.

Pietert schreef:
En hoeveel kracht denk je te kunnen zetten met die sleutel die je wil kopen? :lol:
Propere imbussleutel

Ik zou verwachten dat die te klein zijn voor de aftapplug (hoewel nooit aan pleegoot gewerkt). Meestal doe je dat met een ratel en verlengstuk. Bij warme olie een lang verlengstuk :lol:

Pietert
Master
 Bericht 
Raaf schreef:
Meestal doe je dat met een ratel en verlengstuk. Bij warme olie een lang verlengstuk :lol:

Klopt. Maar ze hebben deze ook in lompere maten. Maar een propere ratel met imbus 'bitjes' op het einde is natuurlijk 100x beter.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Waarom juist die olie?

Omdat de 2 liter van Peugeot vrij kieskeurig is in olie. Bij die olie verbruikt die nauwelijks olie terwijl die bij andere oliemerken meer olie neigt te verbruiken. Op het 307 forum is aangeraden of die van Total of olie van Kroon te gebruiken. Op andere merken neigt de 2 liter wat minder fijn te lopen. Een absolutie dooddoener is 10W40 erin mikken want dan kun je je klepstoters gaan vervangen.

Piet_Piraat schreef:
Zelfde viscositeit en volsyntheet kan prima bij elkaar, geen probleem. Beter meng je viscositeit niet, tenzij tijdelijke (nood)oplossing.

Mja. Ik weet niet wat de verkoper van merk er in heeft gedaan toen. Neem aan gewoon goede gezien die daar 3 jaar in onderhoud is geweest. Blok loopt ook niet anders ofzo sinds ik wat erbij hebt gegooid. Zal wel goed zijn dan.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Jep. En als je toch gaat vervangen maakt dat niet meer zo veel uit. Maar oké, dan die olie. En wat Pietert zegt: gewoon een ratel met passende bitjes op het eind. Dan heb je ook inbus. Maar als je zo'n goede set koopt kun je daar jaren mee vooruit. Beter dan één los stuk gereedschap kopen voor enkel je carterplug.

Heb je al gekeken hoe je oliefilter vast zit? Moet je daar een speciale oliefilterdop voor hebben, of iets anders (bijv een dop 28, 32 of 36 die op je ratel past)?

Scaniafan
Master
 Bericht 
Is niet zo'n bout zoals VAG heeft

Exact de reden waarom ik 'm de eerste keer bij een 307 vervangen heb door een met zeskant buitenzijde ipv rond. Heb je al gekeken of dat bij jou niet al gedaan is? :lol:

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Heb je al gekeken hoe je oliefilter vast zit? Moet je daar een speciale oliefilterdop voor hebben, of iets anders (bijv een dop 28, 32 of 36 die op je ratel past)?

Die zit er gewoon onder en niet in zo'n irritante houder gelukkig. Zou dus in principe met de hand los gemaakt kunnen worden.

zo zeg maar:
Afbeelding

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Zou dus in principe met de hand los gemaakt kunnen worden.
Vergis je niet :D. Mijn filterdeksel is al eens gescheurd omdat ie bij de vorige eigenaar achterlijk strak aangetrokken was. Daar kan plastic niet tegen. Het trekt ook nog lekker vacuüm, dus ik zou eerst even kijken of je 'm wel los krijgt.

Raaf
Master
 Bericht 

:lol:
Je kan er een schroevendraaier doorheen rammen, maar als de olie warm is dan is dat filter ook warm.

Je kan zoiets gebruiken:
https://www.winparts.nl/werkplaats-gereedschap/tangen-en-scharen/c1389/oliefiltertang-automatisch-verstelbaar-65-105mm/p559580.html?a=t4u/0/0/1389/559580&utm_content=16356-60FE9B35-257A-47C9-9D2E-EE5B4FD115AF&gclid=CLX5_-jx6dMCFY2QGAodQ6YBRw

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
dus ik zou eerst even kijken of je 'm wel los krijgt.

Ja maar daar kan ik toch alleen maar dan achter komen :[
Van die grip handschoentjes aan moet het toch lukken :nah:

Scaniafan
Master
 Bericht 

:x :x :x

Oude schroevendraaier erin meppen en losdraaien als je 100% zeker bent dat je de goede hebt besteld of op voorraad hebt...

Anders gewoon netjes losdraaien O:) Heb zelf meerdere varianten van gereedschap. Een met drie klauwen die je met de ratel erop draait, een met een ketting die je strakker draait met de ratel en zo'n ding met een metalen beugel die ik nooit gebruik :lol:

Scaniafan
Master
 Bericht 
Ja maar daar kan ik toch alleen maar dan achter kome

En dan, dan krijg je 'm niet los en heb je geen gereedschap om 'm los te halen...

Goede voorbereiding is het halve werk...

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Mja ik weet natuurlijk ook niet hoe strak die vastgedraaid zit, dat soort spul zou ik zelf gewoon handvast draaien maar je hebt idd garages die die zooi vastdraaien alsof het nooit meer los mag komen :[

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Scaniafan
Master
 Bericht 
Nee hoor, je hebt over het algemeen garages die 'm handvast draaien, maar door temperatuurwerking in 't schroefdraad en het vacuum zit zo'n ding over het algemeen knettervast (f)

-- edit --

Zo'n ding is inderdaad een oliefilter :roflol:

KanarieVW
Master
 Bericht 
Van die grip handschoentjes aan moet het toch lukken :nah:

Gaat je echt niet lukken. Dat ze handvast erop worden gezet wil niet zeggen dat ze dat na een jaar nog zitten. Plus dat de kans groot is dat hij aardig vet is. Je moet daar echt een tooltje voor hebben of het lomp doen met een schroevendraaier erdoor.
Bij de Clio van mijn vriendin moet de aftapplug eruit met een soort vierkante sleutel. Die had ik nou net niet in mijn collectie, maar het was exact de maat van een deurklink stanggetje. Heb dus nu ook een deurklink bij mijn gereedschap spul liggen. Soms moet je creatief zijn als je aan je auto gaat klussen. Je komt altijd wel iets onverwachts tegen. :honger:

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Zo'n ding is inderdaad een oliefilter

Hmm, misschien is het handig als ik de link ook even kopieer :[

Poging 2, zo'n ding :[
http://www.ebay.nl/itm/4-100mm-Loop-Oil ... Swu4BV3wVV

Joël D.
Master
 Bericht 
Ja.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Bijvoorbeeld.

of

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

406
Master
 Bericht 
Gewoon naar de brezan/gamo/cartal rijsbergen rijden en voor 5 euro zo'n ding halen :lol:

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Dus:

Olie: http://www.ebay.nl/itm/5-1x5-Liter-TOTA ... SwRgJXhg1Z
Oliefitler: http://www.mister-auto.nl/fl/oliefilter ... 3!355.html
Bougies: http://www.mister-auto.nl/fl/bougie/bos ... peNr=15902
Luchtfilter: http://www.mister-auto.nl/fl/luchtfilte ... 31353.html
Interieurfitler: http://www.mister-auto.nl/fl/interieurf ... 21024.html
Assteunen: https://www.lidl-shop.nl/ULTIMATE-SPEED ... p100214937
Oliefilterklem: Haal wel bij Brezan of GEA ofzo.
+ middendemper vervangen.
Ken die d'r weer tegenaan :[

+- 190 euro.
Zit op totale onderhoudskosten van €0.018 per km tot nu toe over 11.000km.

Rover
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Nee hoor, je hebt over het algemeen garages die 'm handvast draaien, maar door temperatuurwerking in 't schroefdraad en het vacuum zit zo'n ding over het algemeen knettervast

:kniktja: Had ik een keer met mijn Opel, na een week 2de keer olie verversen (was erg vuil, weekje goedkope olie erin). Ding kreeg ik uiteindelijk met de onderste tool los (volledig verkreukeld), geloof mij ding had ik echt slechts licht handvast erop gezet.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Ik draai ze altijd handvast en altijd gereedschap nodig om ze los te krijgen

Pietert
Master
 Bericht 
+- 190 euro.

Hmm, ik betaal voor een beurt ongeveer 300,-. Valt me het prijsverschil best tegen.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
Hmm, ik betaal voor een beurt ongeveer 300,-. Valt me het prijsverschil best tegen.

Dit is incl. middendemper vervangen bij een garage
Alleen de beurt is 90 euro incl materiaal moeten kopen zoals assteunen en zo'n filterverwijderding :[

Pietert
Master
 Bericht 
Alleen de beurt is 90 euro

Ah, kijk :) Dat klopt meer met wat ik in gedachte had :)

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Hoe krijg je 'm dan los?
Iig. niet eraan gaan hangen, maar een tik geven als ie niet wil. Dan schrikt ie. Met eraan hangen trek je alles stuk.

Maar waarom een carterplug?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
lacheisleuk schreef:
Iig. niet eraan gaan hangen

Oh nee hoor, paar keer tik gegeven toen maar ging alsnog niet los.

Had voor Bougies, en de filters even een prijsopgave gevraagd bij Brezan, denk miss scheelt het niet zoveel. 81.30 :x
Via misterauto iets van 35

406
Master
 Bericht 
Zet wel even de 'verzend verzekering' aan bij die oplichters. Ik heb dat 2x niet gedaan en dan sturen ze je meuk waar ze niet van af komen ipv je bestelling omdat je toch geen retourrecht hebt. Krijg je ipv je remschijven+blokken een brandstofpomp van een Fiat Doblo. :x

M.a.w, daar bestel ik niet meer. Winparts dan maar.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Oh dan bestel ik wel via Bogijn. Heeft dezelfde prijzen. Vind je het ergens anders goedkoper krijg je 10% van dat bedrag nog terug ook :lol:

Scaniafan
Master
 Bericht 
Winparts, KFZteile

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Bogijn is goedkoper.
Oliefilter 3 euro goedkoper, bougies goedkoper.

Rover
Master
 Bericht 
autodoc.nl / carpartsdirect.nl
Laatste heb ik zelf erg goede ervaringen mee (enige waarmee bij mij nog nooit iets mis is gegaan)

babsvw
Master
 Bericht 
406 schreef:
Zet wel even de 'verzend verzekering' aan bij die oplichters. Ik heb dat 2x niet gedaan en dan sturen ze je meuk waar ze niet van af komen ipv je bestelling omdat je toch geen retourrecht hebt. Krijg je ipv je remschijven+blokken een brandstofpomp van een Fiat Doblo. :x

M.a.w, daar bestel ik niet meer. Winparts dan maar.

Apart is dat, ik bestel veel bij mister-auto er gaat wel eens wat mis... terug sturen is zelfs zonder die verzekering geen probleem.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Op het 307forum is iedereen voor Boglijn, iedereen goede ervaringen mee. Bestel daar het spul wel. Olie wel via Ebay. Assteunen bij lidl, filterklem bij gea ofzo.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Een totaal andere vraag

Ik woon vlak bij de snelweg, de motor heeft dus niet heel veel tijd om goed warm te worden voordat ik de snelweg op rij.

Situatie:
Auto aan: +-1 min stationair draaien (gordel om, flitsnav aanzetten, telefoon in houder etc.)
+- 3km de wijk uit rijden, max 60 km/h
+- 5 km N34 100km/h rijden (ong. 2900 toeren)
Snelweg op: langzaam naar de 130, cc erop. (+- 4.000 toeren)

Nu zegt de een dat dit prima kan en dat de olie dan voldoende smerend is geworden (oid) en de ander zegt nee dat kan absoluut niet want motor nog koud.

Jullie meningen graag.

zandbak
Master
 Bericht 
Hoe hoog staat je temperatuurmetertje dan?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
+-90 graden van de koelvloeistof

Scaniafan
Master
 Bericht 
Gewoon rustig rijden en er is niets aan de hand. Je moet niet alle dagen volle bak willen trappen...

Ik rij over het algemeen 5 minuten in een dorp, dan 5 a 10 minuten 90 km/h en ga dan de snelweg op.

Pagina 22 van 24 [ 1161 berichten ]