» Off-"Flitsservice" » Auto's   



 Pagina 1 van 24  [ 1161 berichten ]
Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Beste leden.

vanwege een stageplaats die per OV zeer slecht te bereiken is (meer dan 4 uur per dag reizen) ben ik.aan het oriënteren op.een auto op LPG.

woon-stage afstand is per week ong 700km en daar komen nog wat prive km over heen. Diesel is te duur en benzine ook. vandaar LPG.

Vragen:
-waar goed op letten bij auto's op LPG?
- welke blokken kunnen er wel en niet goed tegen?

Eisen:
-airco
-cruise control
-max gewicht +- 1200kg ivm wegenbelasting

km stand maakt niet heel veel uit als de auto verder maar niet af is
(vandaag in golf 1.6 gereden met een compleet versleten koppeling en versnellingsbak :fp:)

Budget
+-1400/1500

auto's tot nu toe gezien:
-Vw Golf
-Seat Ibiza
-Opel Astra
-Renault Clio

033er
Pro
 Bericht 
 
http://www.autowereld.nl/volvo/s40/1-8- ... /foto.html

Wel 70 kilo te zwaar. En iets afdingen.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
maar 80 euro wegenbelasting per 3 maand???

volgens belasting 85pm :x

Rover
Master
 Bericht 
tot 1250kg dus ivm wegenbelasting.
Het grootste aanbod van dergelijke goede lpg auto's zijn van 1 categorie zwaarder, inderdaad 84pm aan mrb.

De lichtere VAG motoren gaan er vaak toch wat minder goed mee om, dus dat zou ik in eerste instantie niet adviseren.

De Franse motoren kunnen er over het algemeen goed tegen, net als de Japanse.
Bij verschillende Japanners en Renaults vind je vaak geen hydraulische klepstoters, dat is een nadeel.
Zoek naar een motor met bij voorkeur hydrolische klepstoters, dat scheelt kleppen stellen.

Citroen C5 kan er goed tegen, de 2.0 16v daarvan is best een aanrader.

Auto's om te overwegen, binnen het door jou gestelde max gewicht:
- Opel Astra (F-serie, die oude dus, by far het betrouwbaarste, eventueel G-serie, maar die heeft gewoon meer gezeik)
- Mazda 323/626
- Nissan Almera
- Toyota's
- Suzuki

406
Master
 Bericht 
Ford focus?

Pita
Master
 Bericht 
 
Prijs in brandstofgebruik scheelt niets. LPG's auto's gebruiken 2 keer zoveel brandstof als een diesel

snovvdog
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Prijs in brandstofgebruik scheelt niets. LPG's auto's gebruiken 2 keer zoveel brandstof als een diesel
Antwoord met een citaat
Meld dit bericht

Dat ligt toch echt aan rijstijl, normaal rijdend haal ik gewoon 7l/100km met een 1400 kg wegende Franse...

Mijn ervaring met diesel is dat ze juist veel meer gebruiken dan op papier, een veel kleiner verschil dan op benzine of lpg...

Toegegeven, op benzine beloven de statistieken 3.5 l/100 km en zit ik op 5.7l/100km met de Leon, maar met alle diesels die ik de afgelopen tijd heb gereden ook.
Golf 7 Bluemotion, zuiniger dan 5.5 gemiddeld red ik echt niet, en dat is met ritten van 2x200 km op snelweg...

Dat is allemaal met vmax + 20 en ''niet remmen/gas los'' rijstijl...

Maar goed, ontopic, mijn ervaring is dat de oude toyota 4AFE blokjes prima tegen lpg kunnen, 4-5 ton geen probleem, idem met Volvo 1.8-jes en 2.0-etjes, en de PSA 2.0 blokjes ook. De rest heb ik geen ervaring mee. Er zit wel veel verschil tussen LPG systemen, Vialle is super qua techniek maar de pompjes hebben een beperkte levensduur (elke 150 a 200k toch een nieuw pompje nodig), AG heeft dan weer vrijwel probleemloze mechanica (in het ergste geval gaan de leidingen bij de verdamper lekken) maar wil de computer kuren vertonen door vocht/oudheid en hebben meer last van hoger verbruik en vermogensverlies. Met een AG systeem heb je vaak van die ''kuren'''die het rijden kutter maken, hoger verbruik, meer stotteren ed. maar, je kan wel altijd op gas blijven doorrijden. Vialle is meer van het werkt of het werkt niet, als de pomp een te lage druk geeft gaat het systeem klagen en kan je niet echt meer op gas rijden.

Archiebald
Master
 Bericht 
Geen cruise control, en toch WEL een diesel. Maar dan ook wel meteen een onverslijtbare, zuinige, lichte auto.


Een Lupo SDI. Zo'n ding doet rustig 1:20 (gebruikersreview, geen fabrieksopgaaf)

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volk ... e=lr&pos=1

Afbeelding

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Rover schreef:
De lichtere VAG motoren gaan er vaak toch wat minder goed mee om, dus dat zou ik in eerste instantie niet adviseren.

hmm..jammer.
heb een golf 1.6 op oog. cc airco elektrische ramen.

Archiebald schreef:
Geen cruise control, en toch WEL een diesel

hmm..cc is echt harde eis. het is namelijk vanaf de oprit 5bmin naar de snelweg en dan na 40 min snelweg af en dan ben ik er. en zonder cc krijg ik na een minuut of 15 kramp.
Diesel is niet handig omdat ik de auto miss langer wil.houden.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Mdw
Master
 Bericht 
Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8-16V T.SPARK LPG G3, cognac lee
http://link.marktplaats.nl/m1115995984? ... ios_tablet , beter dan die Clio :wink:

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Twee ton op een SDI van 16 jaar oud. Import, en sinds twee weken op kenteken. Hoeveel alarmbellen wil je hebben?

Jammer dat Rover de Baleno niet meer heeft, had je die wel kunnen overnemen wellicht.

http://www.autowereld.nl/citroen/xantia ... tails.html
Xantia's 1.8 16v staan heel goed bekend op gas. Rij een jaartje en druk 'm daarna desnoods naar de sloop.

Kijk eens op Gaspedaal. Staat genoeg. Koop iets voor onder 1.000 euro en let iets minder op de mrb. Van de 500 euro die je bespaar op de aanschaf kun je best wat kwartalen hogere mrb ophoesten, toch?

Oh, en als je een gokje wil nemen:
http://link.marktplaats.nl/m1097762102
Zit wel een paar honderd euro kluswerk aan, plus alles wat er in de advertentie niet genoemd is. Maar je kunt spekkoper zijn en als je het goed doet mogelijk met wat winst verpatsen. Twee particuliere eigenaren gehad, laatste heeft 'm vijf jaar gehad, NAP aanwezig.

A4
Master
 Bericht 
Heb nog wel een Saab in de aanbieding voah wènag :[

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Archiebald schreef:
en toch WEL een diesel.

blijft uiteindelijk gewoon bij die Cordoba, wedden :D

Mdw
Master
 Bericht 
Denk het ook :lol:

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
:lol:
Ook een punt. Rustig aan doen en de meerkosten van benzine kunnen mogelijk wel weggestreept worden tegen de kosten van afschrijving, onderhoud en mrb/verzekering. Da's toch zo 200 euro per maand, kun je een hoop gasolina voor scoren.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Dave schreef:
blijft uiteindelijk gewoon bij die Cordoba, wedden :D

enige uitzondering zou zijn als daar iemand werkt die mij mee wil/kan meenemen.

Daarnaast heeft iemand anders die auto doordeweeks ook nodig

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Ook wel mooi licht en met goede opties
http://link.marktplaats.nl/m1117973899? ... ialbuttons

Gaiajohan
Master
 Bericht 
 
Lekker kantelen joh zo'n 1.4 VAG blokje :).

Ik zou zelf een kleine diesel kopen a la 106 diesel van 850kg. Ik vind sowieso verder je eisenpakket erg hoog met airco en cc. De kans dat airco niet werkt is gewoon hoog. En zo lang geleden was cc nog niet zo standaard.

Overigens is 40km snelweg, 20 minuten rijden.. Ik vind het wel erg snel dat je na 15 min al kramp krijgt, is ook een kwestie van gewenning immers..

snovvdog
Master
 Bericht 
Die Skoda's zijn qua vermogen echt heel kut, maar rijden verder best prima. Zeker beter dan een 106 diesel...
Geen idee hoe ze op lpg zijn.

Benzine/lpg over een sdi any day, stinkdiesels, helemaal in een ongeisoleerde kleine auto, je wil toch geen tractor rijden?

Gaiajohan
Master
 Bericht 
 
Die 1.4 blokjes hebben last van kantelende zuigers. Zelf een Ibiza 6k2 1.4 op lpg gereden. Heerlijk soepel blokje inderdaad. verbruik 1:13.

snovvdog
Master
 Bericht 
Is dat het getik wat je kon horen? Een maat van me had zo'n Skoda 2 jaar/100k km mee gereden. Hij kocht hem tikkend voor 1000 pleuries, en hij ging tikkend weg 2 jaar verder. Nooit motorisch gezeik mee gehad, 1x lekkende remcilinder, wiellagers (kosten geen drol), ABS had het na anderhalf jaar begeven, maar verder volgens mij helemaal nooit wat aan die auto gedaan. Maar dit was wel gewoon op benzine en niet gas.

Gaiajohan
Master
 Bericht 
 
Het getik was te horen ja.
Verder was er een probleem met stationair draaien. Op LPG constateerde de computer problemen waarna hij steeds het toeren omhoog en omlaag gooide totdat hij uitviel. Maar dit gebeurde niet altijd, alleen als het motorstoringslampje aan was. Op benzine waren er geen problemen, behalve tikken dan.
BI LPG specialist geweest, maar probleem kon niet aangepakt worden. Daarom vaak bij verkeerslicht even overschakelen naar benzine

flaskk
Master
 Bericht 
Slome Diesel injectie.

Nee daar moet je niet mee rond willen rijden, ooit een caddy met zo'n blok een dagje mee gehad. Mijn oma's scootmobiel trekt nog harder.....

Lupo 3l die omgebouwd is als handbak lijkt mij wel bijzonder zuinig rijden. Alleen zijn er maar weinig van te vinden :)

Gaiajohan
Master
 Bericht 
 
Een Caddy is dan ook wel een grote windvanger he.
Daarnaast heeft een Arosa niet het 1.9 blok maar het 1.7 blok.

Heb zelf ook een tijdje met een 95'er Ibiza 1.9d gereden. Snel was het niet nee, maar ik denk dat een Caddy nog wel een slag erger is..

Alexander_B
Master
 Bericht 
Renault Mégane 1.4 16V of 1.6 16V op LPG, kosten geen kont, zijn behoorlijk betrouwbaar, en je kan kiezen tussen coupe, hatchback, sedan, station, cabrio en Scenic, de keuze is reuze. :lol:

Peugeot 306, ook betrouwbaar, en zeer eenvoudig in onderhoud en reparaties, en best een aardige auto om in te rijden.

En wat betreft CC, heb je de route al tijdens spitstijden gereden? Ga dr maar vanuit dat je echt niet lekker op vaste snelheid kan cruisen, tenzij je ergens in nergenshuizen in het oosten van het land woont ofzo.

Het grote voordeel van LPG boven diesel is dat je vaak veel meer PK, en een iets groter auto krijgt voor ongeveer dezelfde wegenbelasting en verbruikskosten, het nadeel is dat je 2x per week (of meer) aan de pomp staat, en bij een diesel maar 1x.

-Joske-
Master
 Bericht 
Alexander_B schreef:
En wat betreft CC
Hangt inderdaad heel erg van je route af of dat fijn is. Ik gebruik het eigenlijk alleen maar in de avond na 7 / 8 uur. Dan is het rustig genoeg om niet continu daarmee te rotzooien.

Rover
Master
 Bericht 

Huidige eigenaar heeft de auto net, dat roept vraagtekens op.

Piet_Piraat schreef:
Xantia's 1.8 16v staan heel goed bekend op gas. Rij een jaartje en druk 'm daarna desnoods naar de sloop.

de 2.0 16v doet het nog net iets beter, maar dat zijn geweldige auto's ja :[ Heb er één met veel plezier gereden.

Alexander_B schreef:
Renault Mégane 1.4 16V of 1.6 16V op LPG, kosten geen kont, zijn behoorlijk betrouwbaar, en je kan kiezen tussen coupe, hatchback, sedan, station, cabrio en Scenic, de keuze is reuze. :lol:

Peugeot 306, ook betrouwbaar, en zeer eenvoudig in onderhoud en reparaties, en best een aardige auto om in te rijden.

+1

flaskk
Master
 Bericht 
Alexander_B schreef:
Het grote voordeel van LPG boven diesel is dat je vaak veel meer PK, en een iets groter auto krijgt voor ongeveer dezelfde wegenbelasting en verbruikskosten, het nadeel is dat je 2x per week (of meer) aan de pomp staat, en bij een diesel maar 1x.


Maar een turbo diesel heeft natuurlijk veel meer koppel dan een benzine injectie blok.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
http://www.speurders.nl/overzicht/autos ... 55383.html

Airco zit erin, alleen geen cruise. Maar dat overleef je wel. Die bak moet je voor 800 euro wel mee kunnen krijgen, evt 1000. Reserveboot erbij voor extra onderdelen en je kunt prima rijden. En met 136pk doe je het een stuk beter dan de Cordoba. Zit ook nog eens een verse APK op.

zandbak
Master
 Bericht 
flaskk schreef:
Maar een turbo diesel heeft natuurlijk veel meer koppel dan een benzine injectie blok.

Ook appels met peren vergelijken. Neem dan een turbo benzine met dezelfde inhoud....maar die rijden mogelijk weer niet op gas.
Renaults van begin jaren 2000 waren toch van die rampbakken? Wel iets om rekening mee te houden. En regelmatig kleppen stellen bij lpg bij die oudere auto's

Rover
Master
 Bericht 
Tweebel
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Neem dan een turbo benzine met dezelfde inhoud....maar die rijden mogelijk weer niet op gas.


De turbo benzines die je voor dit budget kunt kopen zullen vrijwel allemaal 2 liter of meer zijn en zuipen als een tempelier.

zandbak
Master
 Bericht 
Beste leden.

vanwege een stageplaats die per OV zeer slecht te bereiken is (meer dan 4 uur per dag reizen) ben ik.aan het oriënteren op.een auto op LPG.

Hoelang duurt die stage?
Die xantia/citroën zijn natuurlijk wel prettige zoevende auto's voor een appel en een ei.

NoCashCow
Master
 Bericht 
 
Zou voor die Megane van Piet Piraat gaan. Met 6-bak lekker rustig op de snelweg. Zit Vialle in en die pompen gaan heus niet altijd stuk. Mijn vader rijdt met eentje uit 1997 die bijna 4 ton gelopen heeft...

Onderdelen kosten geen zak voor die auto's. Moet je alleen even goed inkopen.

Alexander_B
Master
 Bericht 
flaskk schreef:
Maar een turbo diesel heeft natuurlijk veel meer koppel dan een benzine injectie blok.

Probleem alleen is dat je voor de wegenbelasting van een diesel A-segmenter ook een B of C segmenter op LPG kan rijden, (wat de topicstarter lijkt te zoeken) en die over het algemeen een stuk beter gemotoriseerd (kunnen) zijn, zelfs met het extra gewicht meegerekend.

Daarbij denk ik niet dat dr veel turbodiesels te vinden zijn in het <€1500 A-segment, laat staan krachtige ipv downsize-motortjes die hetzelfde presteren als een 1.6~1.9L SDI.

Rover
Master
 Bericht 
Alexander_B schreef:
Probleem alleen is dat je voor de wegenbelasting van een diesel A-segmenter ook een B of C segmenter op LPG kan rijden

Dat dus.

Toen ik de Xantia kocht zat ik te kijken naar een Golf 2 diesel of de Xantia. Per maand kwam de Xantia goedkoper uit :[

Raymond
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Prijs in brandstofgebruik scheelt niets. LPG's auto's gebruiken 2 keer zoveel brandstof als een diesel

Dat is misschien ooit zo geweest. Ik rij zelf op LPG met een Prins VSI installatie. Mijn verbruik schommelt rond de 1:10. Met benzine ook.

Waar je op moet letten is of het blok tegen LPG kan. En een LPG inbouwboer kan jou prima vertellen wat je wel en wat je niet moet gaan rijden. Neem een gasinstallatie van een gerenommeerd merk. Prins, Vialle. Zit er een Poolse installatie in die prima werkt, dan kun je alsnog een hoop gedonder krijgen als er ooit wat mee is. LPG rijdt verder prima. Ik heb destijds gevraagd welke blokken van Audi goed op LPG lopen en daar heb ik de auto naar gekocht. Tot nu toe heeft die man gelijk gehad met zijn bewering dat dat probleemloos ging.

zandbak
Master
 Bericht 
Jij vergelijkt het nou met benzine ipv diesel....

Injectie
Master
 Bericht 
A4 schreef:
Heb nog wel een Saab in de aanbieding voah wènag :[

Met gratis ellemde

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
A4
Master
 Bericht 
Injectie schreef:
Met gratis ellemde

Daarom ook voor heel weinig 8)
Wat ik er voor vraag is ie in onderdelen makkelijk waard.

zandbak
Master
 Bericht 
Bijna 1500 kilo.......hoelang wil je er in rijden?

Raymond
Master
 Bericht 
A4 schreef:
Wat ik er voor vraag is ie in onderdelen makkelijk waard.

:lol:
Bespaar een ander die ellende, schroef hem zelf uit elkaar en zet alles op MP.
zandbak schreef:
Bijna 1500 kilo.......hoelang wil je er in rijden?

AWD maakt veel goed.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
http://link.marktplaats.nl/m1118015642?utm_source=android_social&utm_medium=social&utm_content=app_android&utm_campaign=socialbuttons

O:)
Ziet er best oké uit. Kan de moeite van een proefrit waard zijn. Die Soebs staan ook technisch goed bekend.

zandbak
Master
 Bericht 
-max gewicht +- 1200kg ivm wegenbelasting

Zit je toch ruim boven nu

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Bijna 1500 kilo.......hoelang wil je er in rijden?

1500?
1377

zandbak
Master
 Bericht 
Ohja ledig gewicht.......

En LPG of G3 scheelt ook nog wel wat.

Maar hoelang wil je die auto hebben? Na de stage gewoon weer verkopen?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Maar hoelang wil je die auto hebben? Na de stage gewoon weer verkopen?

hangt er vanaf hoe die zich houd.
als die bevalt wil ik hem langer houden.

Dus dan is veel gewicht niet handigmaarja aan de andere kant is een licht autotje met veel onderhoud ook niet handig

Outback
Master
 Bericht 
 
Heb een outback op lpg gehad. 1 op 7,5 tot 8,5.
Maar dat was wel de 2,5.

Denk dat het rekensommetje met een zuinige diesel nog wel in het voordeel van de diesel door gaat slaan.

 Pagina 1 van 24 [ 1161 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…