» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 3 van 3  [ 145 berichten ]
snovvdog
Master
 Bericht 
A4 schreef:
Maar zonder gekheid; het komt echt zelden voor dat je hele stukken boven de 160 aan het roppen bent,

Hele stukken of niet maakt niet uit, ik zit mijzelf op te vreten als ik zit te planken @ 150 en dat ding wil niet echt meer harder, zoals bij vele bestelbusjes. Het liefst rijd ik dat barrel dan tegen een muur aan, hoort niet op de (snel)weg thuis imo.

Het gevoel dat je tegen de max aanloopt op die snelheid is gewoon kut, en 160 wellicht niet, maar 150 haal ik altijd wel even op de snelweg.

Neemt ook niet weg dat ik een nachtdier ben, en zeker wel 3+ x per week 's nachts rondcross...
Piet_Piraat schreef:
Je komt mee, ja. Maar dat is het dan ook. Dat verwacht ik van een Hyundai. Of een Opel Karl. Van een Audi verwacht je iets meer dan het kunnen bijhouden van een elektrische fiets.

Mwa, ik heb liever de huidige 1.0 ecotsi dan wat ze vroeger deden, die 90 pk TDI-tjes of die gare 1.6-jes die amper 100 pk hadden. Die reed ik er in mijn oude barrell (Corolla) altijd uit.

Qua 0-100 en topsnelheid zijn hun basismodellen er op vooruit gegaan, en ik zie geen Kia's of Karl's <10 sec doen of 200+...

406
Master
 Bericht 
Joh echt. Zo'n audi 1.0 ecotosti moet ook 3 á 4 keer zo veel als een Karl opleveren, zou wat zijn als ze dan nog eens gelijk zouden presteren ook.

snovvdog
Master
 Bericht 
406 schreef:
Joh echt. Zo'n audi 1.0 ecotosti moet ook 3 á 4 keer zo veel als een Karl opleveren, zou wat zijn als ze dan nog eens gelijk zouden presteren ook.

Neuh, eerder 2x.

Ik dacht dat die audi's slechts rond de 21 k waren, schrok wel een beetje van 28k.
Vorige gen was 24k. Tov. 14 van de Karl.

EDIT:
Derp, er zijn 10k karls, ok, je hebt gelijk!

Een Audi A3 blijft echter en C segmenter en ze hebben vroeger wel slechtere motorisaties gehad.
Het kan altijd erger, de rest van VAG gebruikte anno 2002 oid nog steeds die 8 klepper crap en niet geblazen diesels.

Troep die 17+ seconden nodig had om de 100 te halen en ook slechts 160 ging, maar wel meer kostte dan een Karl van nu ( 20k voor een mooie Golf 1.9 sdi).

Sherlock
Master
 Bericht 

Vandaag een aantal proefritten gemaakt. Ibiza, Leon en Fabia moeten cancellen i.v.m. een motorproefrit van vanmorgen.

Peugeot 308: comfortabele auto, prima automaat, maar dat kinderstuurtje ... Echt een enorme misser wat mij betreft. Bovendien zonder al teveel aankleding al 500 euro p/m (bij 36m/15k).
Toyota Yaris: stuurt strak, niet supermooi, wat beperkt zicht door enorme a-stijlen, automaat wel ok maar wat rommelig bij het tot stilstand komen
Volkswagen Polo: die nieuwe is echt heel degelijk. Ruim, zit lekker. Die DSG moest ik enorm aan wennen, ik vond het echt een megatrage bak. Ook in S. En DSG + start-stop is echt he-le-maal waardeloos. Toch ook al snel 450 euro p/m bij een beetje aankleding.
Ford Focus: instant claustrofobie. Compleet waardeloos touchscreen. Blijkt de vorige versie te zijn: geef dan gvd een nieuwe auto mee als iemand komt proefrijden. Nee, die Ford is niks voor mij.
Opel Astra: ik was on een tight schedule en na 20 minuten wachten was het mannetje waarmee ik de afspraak had er nog steeds niet. :dag:

Kia Niro: de vreemde eend in de bijt maar echt by far de meest comfortabele auto van allemaal. Goede zetels, stoelverwarming, intuïtief touchscreen, prima automaat met goede balans tussen D en S, goed geluid over de boxen, lekker ruim ... Ik kon er echt weinig slechts aan vinden en met 480 euro p/m écht de meeste auto voor je geld.

Ik denk dat het de Kia wordt.

snovvdog
Master
 Bericht 
Klinkt goed, maar de achilleshiel van die auto blijft de motorisatie, ding is tergend traag. De concurrentie in dezelfde prijsklasse heeft vaak 160+ pk, 0-100 onder de 10, en top van 200+...

Als je daar mee kan leven, klinkt het niet eens verkeerd, reviews prijzen de relatief goede wegligging voor een hybrid, alleen iets trekken, snelweg rijden en inhalen is schijnbaar erg vervelend omdat het gewoon een erg traag hok is.

Leuke uitrusting op de top versies: verwarmd stuur, stoelventilatie, klinkt goed :).

Sherlock
Master
 Bericht 

Ik vond 'm echt niet traag. Van alle auto's waarin ik vandaag heb gereden reed ik in deze auto het rustigst. Het hoeft allemaal niet zo hard. Hij is gewoon mega-comfortabel en met een top van 160 blijft ie op de snelweg doorgaans binnen rijbewijsvriendelijke grenzen. En dat vind ik wel mooi eigenlijk.

Man, mijn Mercedes doet 0-100 in 2 minuten. :zzz:

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Sherlock schreef:
Het hoeft allemaal niet zo hard.

Sherlock schreef:
Hij is gewoon mega-comfortabel

Al naar een Agila gekeken? :lol:

Sherlock
Master
 Bericht 

Als ik de algemene voorwaarden goed lees lijkt het erop dat je elk jaar je kilometerstand moet geven en dan dus moet betalen over eventuele meerkilometers. Ik had echt gedacht dat je gewoon in 3 jaar onder de 45.000 moet blijven. Wazig.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Is occasion private lease niets?

Walker
Master
 Bericht 
Niet wazig, maar gewoon de kleine lettertjes.... ergens moet er geld verdiend worden.

Schep
Master
 Bericht 
Deze al gezien?
Weliswaar een 3-pitter, maar zit goed in de spulletjes en is wel een stapje hoger dan een Kia Niro ;)

Sherlock
Master
 Bericht 

Toch wel een stuk duurder en ik vraag me af of ie echt een stapje hoger is dan die Kia. Een duurdere naam, dat sowieso ja.

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Stoelen zitten beter. An sich hè, de Niro is best een leuk wagentje... Totdat de startaccu leeg is. Dan doet ie niets meer, al heb je nog 75% tractieaccu. :x Toch merk je het verschil duidelijk met een nieuwe 1 serie. 1 serie heeft wat meer mogelijkheden met de stoelen, stuurt wat strakker, finesse in o.a. het radiobedienen is er net even wat meer. Je merkt gewoon verschil in klasse. Maar overal is de Niro een prima wagen. Ik vind hem fijner dan de grotere Sportage. Een nadeel vond ik echter dat je lang niet over alles controle kan hebben. Ik wil bijvoorbeeld het start-stop systeem kunnen uitzetten (bijvoorbeeld bij een lege accu). Dat kan niet (dus kan je bij een lege accu bij het eerste stoplicht weer de motorkap openen), maar je kan ook geen modus voor je elektriciteitsverbruik kiezen (extra laden, alles gebruiken, etc). En zo zijn er meer dingen waarin de auto vindt dat hij het beter weet dan de bestuurder. Wel leuk is dat je er redelijk mee kan gaan spelen, vooral met het opladen van de accu. Vroegtijdig gas los moet je eigenlijk combineren met slepend remmen, iets dat je normaal niet doet. Gaat de auto van uitrolstand naar oplaadstand.

Sherlock schreef:
Peugeot 308: comfortabele auto, prima automaat, maar dat kinderstuurtje ... Echt een enorme misser wat mij betreft. Bovendien zonder al teveel aankleding al 500 euro p/m (bij 36m/15k).
Ik vind persoonlijk juist dat kleine stuurtje heerlijk. Sowieso vind ik de 308 een prima auto. Voelt ook sneller aan dan bijvoorbeeld een Cee'd, is redelijk foolproof en door het kleine stuurtje makkelijk te hoeken. Goed, ik heb er ook vooral stadswerk mee gereden.

Sherlock schreef:
Toyota Yaris: stuurt strak, niet supermooi, wat beperkt zicht door enorme a-stijlen, automaat wel ok maar wat rommelig bij het tot stilstand komen
Tip: Yaris Hybrid. Is in hybride modus een beetje een te hoge kart qua rijbeleving, kan je wel aardig bijschaven door de stoel wat dieper te zetten... :lol: :lol:

Sherlock schreef:
Ford Focus: instant claustrofobie. Compleet waardeloos touchscreen. Blijkt de vorige versie te zijn: geef dan gvd een nieuwe auto mee als iemand komt proefrijden. Nee, die Ford is niks voor mij.
Wauw, misser eerste klas. De Focus is een fijne auto. Touchscreen moet je, ook bij de nieuwe versies, vaak even aan wennen (vooral menustructuur), maar is wel over nagedacht en werkt wel fijn. Persoonlijk vind ik het een hele solide auto qua beleving. Niet spannend, niet echt aan poespas, maar gewoon solide. "Ik ben een auto, ik breng je zonder gedoe van A naar B en that's it!"

Sherlock schreef:
Volkswagen Polo: die nieuwe is echt heel degelijk. Ruim, zit lekker. Die DSG moest ik enorm aan wennen, ik vond het echt een megatrage bak. Ook in S. En DSG + start-stop is echt he-le-maal waardeloos. Toch ook al snel 450 euro p/m bij een beetje aankleding.
Fijn zit ie. Over DSG durf ik eigenlijk niets te zeggen, is mij niet veel boeiends aan opgevallen. Maargoed, wij hadden ook niet zo gek veel Polo's in de vloot.

033er
Pro
 Bericht 

Sherlock schreef:
Opel Astra: ik was on een tight schedule en na 20 minuten wachten was het mannetje waarmee ik de afspraak had er nog steeds niet.

Dat kun je de auto moeilijk verwijten... ;)

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Klopt. Maar ik snap best dat je dan afhaakt. Je wil verkopen of je wil het niet. Bovendien, als ze die enorme dode hoek in de A-stijl van het vorige model niet hebben weggewerkt, zou ik er niet eens over nadenken. Wat een kutauto is dat om een bocht door te kijken.

Sherlock
Master
 Bericht 

Dank voor je inzichten Lache!

lacheisleuk schreef:
Wauw, misser eerste klas. De Focus is een fijne auto.

Voelde gewoon niet goed, en je komt natuurlijk geen brood kopen.

lacheisleuk schreef:
Sowieso vind ik de 308 een prima auto.

Echt buitenproportioneel duur vond ik. De nieuwe hatch is wel echt een mooie auto als je het mij vraagt.

lacheisleuk schreef:
Tip: Yaris Hybrid.

Was een hybrid ja.

033er schreef:
Dat kun je de auto moeilijk verwijten..

Van alle dealers was dit echt de meest ongeorganiseerde. Voelde niet goed, lama sitt'n.

Elwood
Master
 Bericht 
lacheisleuk schreef:
Ik wil bijvoorbeeld het start-stop systeem kunnen uitzetten (bijvoorbeeld bij een lege accu). Dat kan niet (dus kan je bij een lege accu bij het eerste stoplicht weer de motorkap openen)

Wie heeft je deze onzin wijsgemaakt? Grote flauwekul. :roflol:

Scaniafan
Master
 Bericht 
lacheisleuk schreef:
k wil bijvoorbeeld het start-stop systeem kunnen uitzetten (bijvoorbeeld bij een lege accu). Dat kan niet (dus kan je bij een lege accu bij het eerste stoplicht weer de motorkap openen)

:roflol: Een van de vereisten voor het functioneren van het start-stop systeem is dat de accu een bepaalde lading heeft.

Kami
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
functioneren van het start-stop systeem is dat de accu een bepaalde lading heeft.

Mijn auto start automatisch als de accu onder bepaalde lading komt en start-stop is ingeschakeld.

Archiebald
Master
 Bericht 
Er is nu trouwens een PL actie bij de Albert Hein. Kon niet goed zien welke auto's. Maar wellicht interessant daar eens naar te kijken?

snovvdog
Master
 Bericht 
Citaat:
Opel KARL 1.0 Edition (5-deurs)

€ 179,-

Opel KARL ROCKS 1.0 (5-deurs)

€ 219,-

Opel ADAM 1.0 Turbo Unlimited

€ 239,-

Opel ADAM ROCKS 1.0 Turbo

€ 259,-

Opel MOKKA X Edition

€ 399,-

:lol: :schudnee:

(48 mnd/10k km pj, gaat via Leaseplan)

Walker
Master
 Bericht 
Nog een extra partij die er aan wil/moet verdienen...

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Elwood schreef:
Wie heeft je deze onzin wijsgemaakt? Grote flauwekul. :roflol:
Zelf ervaren. Goed, het is geen echt start/stop systeem, want hybride, maar het komt wel op hetzelfde neer. Gas los richting een stoplicht en hopla, de motor ging uit. Kon ik weer die jumpstarter pakken. Tweede keer viel ie gelukkig in het noodsysteem en werkte praktisch niets meer, behalve het rijden op de tractieaccu. Toen maar bij de onderhoudsvoertuigen neergegooid.
Leuke is ook dat de accu in de achterbak ligt. Die elektrisch ontgrendeld moet worden... :lol: :lol: Gelukkig heb je aansluitpunten onder de motorkap.

Schep
Master
 Bericht 
Sherlock schreef:
Toch wel een stuk duurder en ik vraag me af of ie echt een stapje hoger is dan die Kia. Een duurdere naam, dat sowieso ja.

Neem je er toch geen M-pakketje op? Zit je op €469,- voor 3jr/45dkm.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Wat een prijzen en dat voor zo weinig kilomters op jaarbasis.
Ze zouden het juist aantrekkelijk moeten maken met veel kilometers, dan gaan mensen denk ik eerder privé leasen.
Bv 500 euro per maand voor 50.000 per jaar.

maarten28
Master
 Bericht 
lacheisleuk schreef:
Zelf ervaren. Goed, het is geen echt start/stop systeem, want hybride, maar het komt wel op hetzelfde neer. Gas los richting een stoplicht en hopla, de motor ging uit. Kon ik weer die jumpstarter pakken. Tweede keer viel ie gelukkig in het noodsysteem en werkte praktisch niets meer, behalve het rijden op de tractieaccu. Toen maar bij de onderhoudsvoertuigen neergegooid.
Leuke is ook dat de accu in de achterbak ligt. Die elektrisch ontgrendeld moet worden... :lol: :lol: Gelukkig heb je aansluitpunten onder de motorkap.

Dan ben ik heel benieuwd wat voor auto dat dan was. Prius heeft de accu in de kofferbank maar daar werkt het zo niet.

Blaataap
Master
 Bericht 

Sherlock schreef:
Als ik de algemene voorwaarden goed lees lijkt het erop dat je elk jaar je kilometerstand moet geven en dan dus moet betalen over eventuele meerkilometers. Ik had echt gedacht dat je gewoon in 3 jaar onder de 45.000 moet blijven. Wazig.

Dat is toch niet zo raar? Al die private lease contracten hebben in de overeenkomst gespecificeerd staan wat de kilometers per jaar zijn, en hoe de verrekening is bij meer of minder kilometers. Uiteraard gaat het dus op zowel jaarkilometrage als op totaal kilometrage aan het eind van het contract. Dat is een hele zichtbare adder.

Schep
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:
Dan ben ik heel benieuwd wat voor auto dat dan was.

Gokje ...
lacheisleuk schreef:
de Niro

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:

Die auto's zijn ook zo lekker verkoopbaar met 200.000 km op de teller.
De leaseconstructie werkt zo omdat de eerste paar jaar nauwelijks onderhoud is + de auto's nog relatief veel waard zijn na afloop contract.

snovvdog
Master
 Bericht 
Dat ligt aan de kopers :[ .

Ik zie soms 1-2 jaar oude auto's met 20k km inderdaad vrijwel even duur er op staan als nieuwe auto's., idioten die die auto's voor die prijs kopen. Zeker als je in beschouwing neemt dat de prijs belachelijk opgeblazen is door de achterlijk hoge BPM in NL.

KM's zijn ook veel minder boeiend dan leeftijd imho. Liever 50k op de snelweg dan 20k in de stad :[ .

R
Master
 Bericht 
Je bent met een Volvo van zes jaar met 160.000 op de teller, meestal minder kwijt en hebt minder zorgen, dan deze privé lease.
Meestal, helaas niet altijd, vandaar het bestaan van dit topic.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Nou kom maar op die voorbeelden dan. Op het moment dat je de verkoper een hand geeft bij het ontvangen van de sleutels van je nieuwe auto is hij al een paar duizend minder waard. Laat staan na een jaar en 20dkm.

Wat R zegt sluit ik me bij aan. Ookal heb ik het geld om prive nieuw te kopen of te leasen zou ik het nooit doen. Private lease vind ik gewoon te duur voor wat je krijgt. En koop je een auto met ‘de kop eraf’ heb je meer voor minder geld. Voor Mn vriendin van de zomer een Clio Estate gekocht. 2008, 110dkm op de klok en alles erop en eraan voor 4K. Alle ruimte voor die kleine en de kinderwagen enzo. Helemaal prima. Kan je nog niet eens een jaar een fatsoenlijke auto voor rijden private lease.

Sherlock
Master
 Bericht 

Schep schreef:
https://www.alphabetprivatelease.nl/aan ... eiss%20III? Zit je op €469,- voor 3jr/45dkm.

Een keer kijken kan geen kwaad nee!

snovvdog
Master
 Bericht 
Het enige wat tegenwoordig leuk is met nieuwe auto's zijn alle technologie snufjes, dat was in 2008 nog echt niet zo ver. Android Auto, Apple Carplay, Screen mirroring, etc... Lane assist, verkeersbordenherkenning, adaptieve cruise, keyless entry, etc...

Kan je natuurlijk ook oplossen door gare OEM systemen er uit te slopen en een modern infotainment systeem er in te rammen en zelf de snufjes in te bouwen.

Maar qua rijeigenschappen, volledig mee eens, sterker nog, ik prefereer zelfs een auto uit de vroege jaren 90 waar jij nog de auto bestuurt, en niet een hele range aan computers.

Blaataap
Master
 Bericht 

snovvdog schreef:
Het enige wat tegenwoordig leuk is met nieuwe auto's zijn alle technologie snufjes, dat was in 2008 nog echt niet zo ver. Android Auto, Apple Carplay, Screen mirroring, etc... Lane assist, verkeersbordenherkenning, adaptieve cruise, keyless entry, etc...

Hangt heel erg af van de waarde die je er zelf aan hecht. Een hele hoop nieuwe technologie is ook maar technologie om de technologie. Zaken als keyless entry (& go) zijn daarnaast al relatief oud. Andere zaken, zoals adaptieve cruise control, verkeersbordenassistent of lane keeping assist zijn alleen bruikbaar bij bepaalde merken en/of onder bepaalde omstandigheden, waaronder doorgaans niet het Nederlandse spitsverkeer valt.

Wat natuurlijk wel prettig is bij nieuwe auto's is de te verwachten lage onderhoudskosten gedurende de eerste paar jaar en het feit dat je een nieuwe auto rijdt vinden veel mensen toch ook wel leuk of belangrijk. Puur financieel bezien is het echter niet de allerbeste manier om je geld uit te geven. Auto's schrijven daarvoor veel en veel te hard af en die kosten zitten ook gewoon bij privé lease in.

R
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:

Die snufjes zitten toch amper in die uitgeklede private lease gebakjes?

En dan na drie of vier jaar per krasje of deukje bijbetalen ook nog. En je eigen risico waarschijnlijk naar de klote.

snovvdog
Master
 Bericht 
R schreef:
En dan na drie of vier jaar per krasje of deukje bijbetalen ook nog.

Vrijwel alles valt onder normale gebruiksschade.

Krasjes die uit te polijsten zijn: NP.
Krassen onder de xx cm (5 of 10 ofzo) : np.
Velgshade, hoekjes van bumpers tot 15cm in diameter(!!), etc... Kleine deur deukjes, valt allemaal onder normale gebruiksschade.

R schreef:
Die snufjes zitten toch amper in die uitgeklede private lease gebakjes?

Ik had gewoon de vrije keuze, business (Full led, Camera, voorsensoren, audio upgrade, groter scherm) en leather upgrades (waarvan ze opties van de leather upgrade (Elektrische stoelen, elektr. inkl. spiegels, stoelverwarming) waren vergeten en alsnog achteraf grotendeels hebben moeten inbouwen). Technology pack was ook gewoon mogelijk, alleen vond ik het het extra geld niet waard (toen was ik nog in de veronderstelling dat ik de helft als eigen bijdrage moest betalen, wat niet het geval is).

Dual zone climate, cruise, licht&regensensor, Seat App (handig voor parkeren, stopt parkeeractie als je wegrijdt) etc, was allemaal al standaard.

Infotainment +tel integratie is bij VAG echter bij alle nieuwe modellen inmiddels prima.

Schep
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Ik hab gewoon de vrije keuze

Jij hebt ook geen private lease ;)

KanarieVW
Master
 Bericht 
Je haalt private en operational lease door elkaar Snovv. Niet te vergelijken. Het idee is wel hetzelfde maar ga je een private lease net zo samenstellen als een zakelijke operational lease is het niet te betalen prive.

Sherlock
Master
 Bericht 

Ook bij private lease is elke uitvoering mogelijk. Bij de bekende leasepartijen is het aanbod schraal, maar bij elke dealer kun je elke auto en elke uitvoering private leasen.

Griffin
Master
 Bericht 
R schreef:
En je eigen risico waarschijnlijk naar de klote.

Eigen risico? Welnee, valt best mee. Op mijn CX-5 van 2014 zit 1 deukje (iemand een keer een deur open gegooid). Dat is er uit te halen voor een grijpstuiver. Natuurlijk is'ie niet maagdelijk (steenslag, wasstraat krasjes, dat soort geneuzel) maar daar wordt je heus niet op afgerekend.

Die 188i uit het Alphabet-voorbeeld is een "Corporate Lease Steptronic Edition". Die dingen worden voor de lease "leuk" aangekleed, is echt niet zo schraal als voorgespiegeld. Oke, er blijven opties over om aan te vinken, maar zo slecht is het niet hoor. Zelfs die verrekte KIA is niet echt kaal; er zit bijv. gewoon navi in, audio met MP3/USB/BT, cruise control... wat meer wil je er nog op zetten dan?

R
Master
 Bericht 
Autoblog.nl schreef:
Private lease contracten: check de kleine lettertjes!
Auteur: CasperH, gepost 06-05-2015 om 8:34 69 Reacties

Wil jij ook zo graag een nieuwe auto rijden? Denk dan goed na voordat je een private lease contract afsluit want soms overstijgen de boetes bij inlevering de dagwaarde van de auto in kwestie!

Niet alle private leasecontracten zijn zo gunstig als ze lijken, blijkt uit onderzoek van Vereniging Auto van de Zaak. Vooral bij het inleveren van de auto willen er nog wel eens problemen ontstaan. Sommige private leasemaatschappijen hanteren namelijk een standaard vergoeding van 300 euro per schade, ook voor krassen door gewoon gebruik. Dan is dat lage maandbedrag waarmee klanten gelokt worden snel gecompenseerd natuurlijk.

Daarnaast worden soms enorme afkoopsommen gehanteerd bij het voortijdig beëindigen van het contract, bijvoorbeeld door een scheiding of vanwege overlijden. Die afkoopsommen overstijgen in sommige gevallen zelfs de dagwaarde van de auto, de Vereniging Auto van de Zaak ondersteunt naar eigen zeggen op dit moment een rechtszaak waarbij een werknemer voor het afkopen van een twee jaar oude Peugeot 107 een boete moest betalen van € 6.500 euro. Dat er een boete kleeft aan de voortijdige beëindiging van een contract is logisch, maar die moet wel binnen de proporties blijven. Doordat er geen duidelijkheid is over de berekeningen van die boetes hebben de leasemaatschappijen vrij spel.

De Vereniging van Nederlandse Autoleasebedrijven erkent dat er gewerkt moet worden aan een standaardovereenkomst met bijbehorende voorwaarden. Daar wordt inmiddels over overlegd met het ministerie van Economische Zaken en verschillende consumentenorganisaties.

Inmiddels rijden er zo’n 20.000 auto’s in een private lease constructie rond. Uiteraard is het niet zo dat alle leasemaatschappijen wurgconstructies hanteren, maar het kan zeker geen kwaad om je contractvoorwaarden goed te checken voordat je je handtekening zet.

UPDATE: Het is vooral raadzaam om te controleren wat de voorwaarden zijn als van het contract af wil of het wilt wijzigen qua looptijd. Leaseplan communiceert hier bijvoorbeeld heel open over. Als je een contract voor 5 jaar hebt afgesloten, is het maandelijkse leasetarief € 149,- bij 10.000 km per jaar. Als je na 3 jaar wilt stoppen, geldt een tarief van € 179,- per maand. Dat verschil van € 1.080 (€ 30 x 36 maanden) moet je dan uiteraard betalen. Andersom geldt ook dat als je langer wilt doorrijden, het lagere tarief wordt verrekend. Meer rekenvoorbeelden vind je op leaseplan.nl/privatelease.

Private lease is wat anders dan lease via de werkgever. In de praktijk.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
Die afschrijving moet ergens van betaald worden hè. Als ik voor 700 euro een fatsoenlijke 3-serie kan leasen en er zonder gezeik 70k per jaar mee mag rijden, hoef ik amper na te denken. Helaas zal dat minimaal twee keer zo duur worden.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
Ze zouden het juist aantrekkelijk moeten maken met veel kilometers, dan gaan mensen denk ik eerder privé leasen.

Waarom zouden ze dat moeten doen? Ok, leuk om een heleboel omzet te draaien, maar dan moeten ze er wel geld bijleggen terwijl het de bedoeling is eraan te verdienen.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Is private lease echt zo gunstig als het lijkt?

Het klinkt aantrekkelijk: voor een vast maandbedrag een gloednieuwe auto rijden zonder zorgen over onverwacht hoge reparatiekosten. Maar wat zijn de addertjes onder het gras als je kiest voor private lease?

Karen Visser (45) uit Reeuwijk rijdt sinds juli in een private-leaseauto, een Smart ForFour. ,,Ik had een nieuwe auto nodig maar wilde niet mijn spaarrekening plunderen. Ook had ik geen zin meer in onverwachte garagekosten'', vertelt Visser.

Dus maakte Visser een rekensommetje. Dat leerde dat leasen maandelijks niet veel duurder was dan het rijden van een nieuwe, zelf gekochte auto. Het gemak van private lease gaf de doorslag. ,,Als de auto problemen heeft, wordt het opgelost door de leasemaatschappij.'' Zoals laatst, toen ze een lekke band had. ,,Mijn Smart werd voor de deur opgehaald en ik mocht met de takelwagen meerijden naar het depot voor een vervangende auto.''

Private lease is de laatste jaren sterk in opkomst. Steeds meer consumenten leasen een auto in plaats van er een te kopen. Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) rijden al bijna 100.000 lease-auto's op de Nederlandse wegen. In 2013 waren dat er 8.500.

1. Wat krijgt je precies als je least?
Met private lease rijd je voor een vast bedrag per maand in een gloednieuwe auto zonder zorgen over onverwacht hoge reparatierekeningen. Leasers betalen alleen voor brandstof, eventuele verkeersboetes en kilometers buiten de bundel. Andere autokosten, zoals die voor pechhulp, onderhoud, reparatie, wegenbelasting, vervangend vervoer en allriskverzekering (maximaal 500 euro eigen risico) zijn bij de leaseprijs inbegrepen. Na afloop van de leaseperiode moet de auto weer worden ingeleverd.

2. Wat kost een lease-auto per maand?
De kosten hangen af van het type auto en abonnement. Een stadsautootje als de Toyota Aygo rijd je al vanaf 189 euro per maand met een bundel van 10.000 kilometer. De Lexus NX-SUV met een bundel van 30.000 kilometer kost je 924 euro per maand. Online zijn de maandelijkse kosten van leaseauto's te berekenen en te vergelijken op autoweek.nl.

Contracten worden afgesloten voor minimaal 12 tot maximaal 60 maanden. Daarbij geldt: hoe korter de looptijd, hoe hoger het maandbedrag. Ook de afgesproken kilometerbundel is van invloed op de prijs: hoe meer je rijdt, des te meer je betaalt. De leasemaatschappij kijkt elke 12 maanden hoeveel kilometers de auto heeft gereden.

3. Loop je geen kans op extra kosten?
Daar zit wel een addertje onder het gras, zegt directeur Clem Dickmann van Aumacon, het onafhankelijke kennisbureau van de autobranche. ,,Wie meer kilometers rijdt dan afgesproken, krijgt daarvoor de rekening gepresenteerd. Net als de belminuten die buiten de bundel vallen bij een mobiele telefoon.'' Meestal zijn de meerkilometers duurder dan de kilometers in de bundel. Dit bedrag varieert van 6 tot 13 cent per kilometer.

Daarnaast wordt bij een overschrijding de bundel aangepast aan het werkelijk aantal gereden kilometers, waardoor de maandelijkse leaseprijs stijgt. En dat is enigszins krom, meent Dickmann. ,,Want blijkt het in de praktijk dat je veel minder kilometers rijdt, dan wordt dat niet altijd met je verrekend. Wie minder kilometers maakt dan in het leasecontract overeengekomen gooit in feite dus geld weg.''

4. Kun je ook tussentijds je contract opzeggen? En heeft het invloed op je hypotheek?
Bevalt de auto niet of moet je er noodgedwongen eerder afscheid van nemen, dan is het voortijdig beëindigen van het leasecontract een dure grap. Heb je bijvoorbeeld een leasecontract afgesloten voor 240 euro per maand met een looptijd van 4 jaar en besluit je na 8 maanden de auto in te leveren, dan kost dat al snel 3.800 euro, zo blijkt uit de leasevoorwaarden van de ANWB. Dat geldt ook bij overlijden, werkloosheid of emigratie. Slechts een beperkt aantal leasebedrijven biedt onder strikte voorwaarden kosteloze beëindiging in geval van werkloosheid of overlijden.

Wil je binnen afzienbare tijd geld voor een huis lenen of je hypotheek oversluiten, dan moet je ook opletten. Dickmann: ,,Wie een private leasecontract afsluit, wordt aangemeld bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). En dat heeft invloed op wat je maximaal kunt lenen.''

Een rekenvoorbeeld. Je hebt een private leasecontract voor een auto afgesloten voor 300 euro per maand met een looptijd van 3 jaar. Daarmee komen de totale kosten van het leasecontract op 10.800 euro (36 x 300). Daarvan registreert het BKR 65 procent achter je naam, ofwel 7.020 euro (65 procent van 10.800). Met een inkomen van 35.000 euro per jaar, gaat de maximale hypotheek dan van 158.000 naar 119.000 euro. Een verschil van maar liefst 39.000 euro.

5. Wat gebeurt er met je schadevrije jaren?
Private lease is vaak niet voordelig als je veel schadevrije jaren hebt opgebouwd bij de autoverzekering. Na 3 jaar zonder eigen auto gaan je schadevrije jaren meestal verloren. Maar je raakt de opgebouwde jaren niet kwijt als de leasemaatschappij is aangesloten bij de centrale database van verzekeraars Roy Data. Onder meer Leaseplan en Justlease registreren de extra jaren, zodat klanten die niet kwijt zijn als hun private leasecontract afloopt.

6. Hoe lease ik tegen gunstige voorwaarden?
Je zou je kunnen aansluiten bij een autolease-collectief, zoals dat van de Consumentenbond. Daarmee beding je niet alleen korting, maar ben je ook verzekerd van gunstige voorwaarden. Zo heeft de Consumentenbond geregeld dat leasers of hun nabestaanden laagdrempelig of zelfs kosteloos het contract kunnen opzeggen in geval van overlijden, echtscheiding of arbeidsongeschiktheid. Daarnaast worden ook 'minderkilometers' verrekend (vanaf 15.000 kilometer op jaarbasis) en zijn oudere automobilisten (75+) welkom.

7. Kan ik misschien toch beter een nieuwe auto kopen?
De Consumentenbond deed eind vorig jaar onderzoek naar de tarieven en voorwaarden van leasemaatschappijen. Daaruit bleek dat het kopen van een nieuwe auto nog altijd goedkoper is dan leasen, tenzij je dat met geleend geld doet. In dat geval geeft een leaseauto een betere deal. Het goedkoopst is nog altijd een tweedehandsje kopen en dat oprijden.

Ook Dickmann constateert dat het kopen van een auto met eigen geld nog altijd voordeliger is dan leasen, al komt de prijs van private lease inmiddels aardig in de buurt. "Private lease raakt ingeburgerd. Het is vooral een optie voor mensen die zekerheid zonder onverwachte kosten wensen of graag om de zoveel jaar een nieuwe auto voor de deur zien staan.''

Vragen?
Vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Mail naar goederaad@persgroep.nl. Volgende week behandelen we enkele vragen en reacties.

Ter info.

Pagina 3 van 3 [ 145 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: 406 en 7 gasten