» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 1 van 3  [ 145 berichten ]
Sherlock
Master
 Bericht 

Volgens mij zit ik hier niet helemaal op het juiste forum, maar ik ga toch een poging wagen. Ik begin autobezit af te zweren en ben me aan het oriënteren op private lease. Ik heb totaal geen zin meer in gezeik met reparaties van oudere auto's. Ik rij al een tijdje een Polo uit '99; op zich een prima karretje en zeker goedkoper dan die vermaledijde Volvo van weleer, maar ook bij dit barrel komen er grotere kosten aan. Daar komt bij dat er van de week een baksteen door m'n zijruit is gepleurd - een grapje waar ik bijna 400 euro op achteruit ga (raam naar de klote, elektrisch mechanisme in de deur naar de klote, enz.), en daar ben ik klaar mee.

Goed; private lease dus. Ik kan het gelach nu al aan horen komen, maar ik ga morgen proefrijden in een Kia Niro. Zeer goede reviews op internet en ik vind 'm niet lelijk. Ik sta echter open voor suggesties.

Wat wensen:
- max. 400 euro p/m
- niet te groot
- minimaal 4 cilinders
- zuinig, bij voorkeur
- mogelijkheid tot streamen vanaf mobiel (niet met USB-stick of andere ouderwetse gekkigheid)

Iemand tips?

Sherlock
Master
 Bericht 

En ik ben me bewust van restricties als het gaat om het aantal kilometers, maar ik heb een bussie voor vakanties en straks ook weer een motor erbij.

406
Master
 Bericht 
https://www.autoweek.nl/nieuws/donkervo ... lease-aan/

Maar wat is je km/jaar en beoogde leaseperiode? 2 Factoren die nogal de maandprijs beïnvloeden.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Heb je al eens een berekening gedaan van kosten onder aan de streep over 4 jaar tijd?

Sherlock
Master
 Bericht 

Zo'n Donkervoort lijkt me weinig comfortabel, en bovendien niet erg city-proof. :lol:

12.500 - 15.000

Leaseperiode vind ik heel lastig. 48 maanden klinkt als een enorm commitment, maar als een fijne auto daarmee binnen budget valt is het prima.

JBHC
Master
 Bericht 

Alsof je bij een leaseauto geen eigen risico hebt bij schade...

bruintje beer
Master
 Bericht 
Misschien wil Yilmaz wel iets doen met private lease. Staat nog steeds een dikke T5 bij hem, volgens mij 8)

Sherlock
Master
 Bericht 

Heb je al eens een berekening gedaan van kosten onder aan de streep over 4 jaar tijd?

Heb jij enig idee wat die Volvo mij in half zoveel tijd gekost heeft? :lol:

Sherlock
Master
 Bericht 

JBHC schreef:
Alsof je bij een leaseauto geen eigen risico hebt bij schade...

Jawel, maar geen onderhoud. En daar ben ik ook klaar mee.

406
Master
 Bericht 
Mazda CX-3 en Volvo V40 kun je met een 4 cil krijgen voor dat maandbedrag/km/doorlooptijd. Maar beide in 120pk basisuitvoering zonder opties. Verder is het 1.0 3 cilinder B/C segment wat de klok slaat in private lease land.

Sherlock
Master
 Bericht 

bruintje beer schreef:
Misschien wil Yilmaz wel iets doen met private lease. Staat nog steeds een dikke T5 bij hem, volgens mij

Ja, zonde. Ik sprak 'm nog een tijd terug. Jij had toch ook begrepen dat ie een nieuwe oude automaat erin had hangen die ook weer stuk ging? Die ging dus stuk tijdens de eerste proefrit van een klant met dat ding. :lol:

Sherlock
Master
 Bericht 

406 schreef:
Mazda CX-3 en Volvo V40 kun je met een 4 cil krijgen voor dat maandbedrag/km/doorlooptijd. Maar beide in 120pk basisuitvoering zonder opties. Verder is het 1.0 3 cilinder B/C segment wat de klok slaat in private lease land.

V40 vind ik echt de lelijkste Volvo ooit. CX-3 vind ik ook niks. Zo bekeken is die Niro zo gek nog niet.

Sherlock
Master
 Bericht 

Een Golf heb je ook vanaf 300 euro trouwens, ook nog een optie.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Sherlock schreef:
Heb jij enig idee wat die Volvo mij in half zoveel tijd gekost heeft? :lol:

N=1
Zoek een goede auto, bij een goede garage. Eigenaren checken, bedrijven in onderhoudsboekje bellen.
Jamal om de hoek verkoopt idd net zulke goede auto's

Sherlock
Master
 Bericht 

N=1

N=3

Je begrijpt me niet. Ik wil ontzorgd worden. Ik kan best 20k stukslaan op een fraaie auto, maar ik wil het niet. Er komt hier ook elke twee weken iemand een dweil door het huis trekken. Is ook goedkoper als je het zelf doet, maar ik heb er geen zin in. Het gaat niet altijd alleen om geld.

406
Master
 Bericht 
Sherlock schreef:
V40 vind ik echt de lelijkste Volvo ooit. CX-3 vind ik ook niks. Zo bekeken is die Niro zo gek nog niet.

Sorry, smaak kan ik niet voor je beoordelen (f)

Sherlock schreef:
Je begrijpt me niet. Ik wil ontzorgd worden.

Dat was voor mij ook de reden dat ik een paar maanden terug ook private lease heb overwogen. Maar het niets hebben na de contractperiode en het weinig aantrekkelijke aanbod hebben mij er tot nu toe van weerhouden.
Aan de andere kant zul je met de aanschaf van een nieuwe auto er waarschijnlijk beter van af zijn. Die private lease constructies moeten ook geld in het laadje brengen, anders zouden ze het niet aanbieden.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Sherlock schreef:
Ik wil ontzorgd worden

Van het onderhoud?

Sherlock
Master
 Bericht 

406 schreef:
weinig aantrekkelijke aanbod

Dat viel mij ook op als je bij de leasepartijen zelf op de website kijkt, maar als je naar de websites van de dealers gaat is er eigenlijk voor alle gangbare auto's wel een private leaseconstructie te vinden.

Niets hebben na de contractperiode is een nadeel natuurlijk, maar als je dan gewoon over gaat op de volgende leasebak maakt het ook eigenlijk niks uit.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Sherlock schreef:
Jij had toch ook begrepen
:kniktja: Volgens mij heeft 'ie nu toch een soort van emotionele band opgebouwd met een stilstaande auto op z'n terrein; hij wil 'm niet meer kwijt.

Sherlock
Master
 Bericht 

bruintje beer schreef:
hij wil 'm niet meer kwijt.

Wil ie 'm echt niet meer kwijt?? :lol:

Die Jag staat/stond(?) er ook echt al jaren. Ook een vette bak trouwens.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Die is volgens mij nu wel weg; de eigenaar is verhuisd en heeft 't ding meegenomen.

Rover
Master
 Bericht 
Maar wat voor kms verwacht je per jaar te gaan rijden?

Verder moet ik zeggen dat ik de Niro een goede keus vindt, lijkt mij best een prettig karretje. :thumb:

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Even een andere vraag. Wordt Private Lease ook bij de BKR aangemeld (net als Smartphones)?

Zoja, dan moet je hier goed rekening mee houden voor toekomstige financieringen.

033er
Pro
 Bericht 

Hier een private leaser vanaf begin dit jaar.
Ik heb een Opel Astra ST Tourer, 1.0 3-cilinder
Geen 4 cilinders, maar 3 cilinder bevalt mij goed. (Had ik ook nooit gedacht eens te zeggen)
Auto doet het prima, ik ben ontzorgd en kan er naast nog iets rijden privé wat niet verstandig is en wel leuk.
Als er qua onderhoud iets is gooi ik hem bij de dealer neer. Verder rijdt 'ie 1 op 16 en dat is ook prima voor mij.
Ik loop niet meer tegen gedoe aan als 'dubbelmassavliegwiel stuk, is een beetje duur meneer.'
Perfect. Twee jarig contract om het eens aan te zien. Weet nu al dat ik er weer voor ga.
BKR is wel goed om rekening mee te houden. Ik zit qua wonen goed, dus mij maakt het niet uit.
Hou meer geld nu over als een jaar geleden. Ok, de auto is niet van mij. Dat maakt mij toevallig nix uit.
Reken de kilometers goed uit. Ik heb er privé nog een boodschappenauto bij (voor mevrouw 033-er) en ook een motor (voor mezelf), dus dat is ook bij te regelen.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Sherlock schreef:
Jawel, maar geen onderhoud. En daar ben ik ook klaar mee.

Je denkt toch niet dat die financier gek is? Dat onderhoud zit hoog ingeschat in je leaseprijs ingecalculeerd. Echt, je rijdt een auto in zijn duurste jaren met geleend geld en een extra partij ertussen die er aan wil verdienen. Ben benieuwd naar de reden van jouw voorkeur voor zo'n dure constructie.

Sherlock
Master
 Bericht 

033er schreef:
Hier een private leaser vanaf begin dit jaar.

Mooie tips, thanks!

-Joske-
Master
 Bericht 
Mijn auto heeft me iets van 750 euro onderhoud en apk gekost de afgelopen 4 jaar, maar ik kan me voorstellen dat Sherlock aan die Volvo het tienvoudige is kwijt geweest, dus ergens snap ik het wel om voor die lease constructie te gaan. Het kost iets meer dan normaal, maar je weet wel waar je aan toe bent de komende 2,3 of 4 jaar. Voor 400 pm zou ik een vw golf eens overwegen.

406
Master
 Bericht 
-Joske- schreef:
maar ik kan me voorstellen dat Sherlock aan die Volvo het tienvoudige is kwijt geweest

150/maand? Het dubbele lijkt mij realistischer.

Schoenzool
Master
 Bericht 
400 euro per maand voor een gold?
Dan mag je maar 10000 km pj rijden neem ik aan?

RRL
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
Dan mag je maar 10000 km pj rijden neem ik aan?

Dat is ook een serieus punt om rekening mee te houden. Weliswaar bussie voor de vakanties en herinner me ook dat TS een brommer heeft, maar toch tikken de kilometers hard aan. Ik heb hier zelf eens gekeken voor private lease, maar haakte door snel af bij het zien van de contractuele kilometers en boete voor alles daarboven.

Archiebald
Master
 Bericht 
Je kan zeggen wat je wil, en dus afkraken wat je wil. Maar PL is wel ideaal hoor. Tuurlijk kost het geld, maar ook ik heb het overwogen te gaan doen voor m'n vrouw.

Je rijdt een splinternieuwe auto, voor een te overzien bedrag/maand en je hoeft daarnaast alleen te tanken. Natuurlijk maken er 2 bedrijven winst over jouw rug. Maar als je het kunt missen.

Wij keken, of nou ja, ik keek, toen voor auto's als een Up! en vergelijkbaar. Werd niks omdat de Golf niet verkocht, maar ik snap echt wel dat je zoiets doet. Of ik er een Niro (hoe fijn hij er ook uit ziet) voor zou halen.... Nee dat denk ik niet, aan Sherlock's posts te merken kan er wel wat € vanaf, doe het dan goed. Haal dan gewoon een knappe A-klasse ofzo.

Daarbij, je kunt auto's ook direct van de fabrikant leasen he.

A4
Master
 Bericht 
Ik vind het wat merkwaardig dat je die S60 als benchmark gebruikt voor privé een auto rijden...
Er zijn zat alternatieven voor iets anders wat goedkoper en betrouwbaar is en toch leuk.

En dit dus :

WNS2.0D schreef:
Je denkt toch niet dat die financier gek is? Dat onderhoud zit hoog ingeschat in je leaseprijs ingecalculeerd. Echt, je rijdt een auto in zijn duurste jaren met geleend geld en een extra partij ertussen die er aan wil verdienen. Ben benieuwd naar de reden van jouw voorkeur voor zo'n dure constructie.

033er
Pro
 Bericht 

Archiebald schreef:
Je rijdt een splinternieuwe auto, voor een te overzien bedrag/maand en je hoeft daarnaast alleen te tanken. Natuurlijk maken er 2 bedrijven winst over jouw rug. Maar als je het kunt missen.

Als je zelf een auto koopt en in onderhoud doet voor van alles en nog wat maken er ook mensen winst op. Een auto kost geld, hoe je wend of keert. Het enige alternatief is geen auto rijden.
Maar omdat ik dan toch auto rijd, lease ik nu. Prima als die jongens er winst op maken. Als ik in ruil daarvoor een fijne auto heb en een top service, ben ik tevreden.

WNS2.0D schreef:

Wat is een goedkopere mogelijkheid? Zelf die auto nieuw kopen. Kan. Misschien ben iets goedkoper uit, als het goed gaat. De afschrijving meevalt. Geen bijzondere kosten zijn die je niet ziet aankomen. En dat is net wat je niet weet. Een auto op leeftijd kost geld, ik weet er alles van.
Na 10 maanden kan ik zeggen dat het t.o.v. een gelijkwaardige auto van 8 jaar oud zeer goed bevalt. Ik rijd een nieuwe auto voor minder geld, zonder zorgen.

Walker
Master
 Bericht 
Het feit dat je je bindt aan een financieringsmaatschappij staat mij tegen.

Reken het alternatief eens door: Reken de nieuwprijs van de auto minus de restwaarde na 4 jaar, met bijvoorbeeld 50 of 60K aan kilometer. Verbruik is bekend, dus brandstof ook. Verzekering en belasting kun je ook uitrekenen. Onderhoud neem je een stelpost voor. Dat zijn je investeringskosten.

De restwaarde financier je uit eigen middelen, en kijk vervolgens wat je kwijt bent als je voor deze periode een PL neemt voor het resterende bedrag. Je hebt volle keuzevrijheid in onderhoud, en je weet dat de restwaarde hoger is als je zuinig op de auto bent.

Last but not least: als je momenteel (te) veel spaargeld hebt, is het misschien voordeliger om een deel hiervan in een auto te stoppen. De rente is nagenoeg 0, en over het deel boven de 25K betaal je belasting.

Griffin
Master
 Bericht 
De totale kosten van een auto zijn nog altijd afschrijving. Op een nieuwe auto is die afschrijving vele malen hoger dan op eentje van 10 jaar oud, als je om wat voor reden dan ook geen oude(re) auto wil rijden kan private lease best aantrekkelijk zijn.

Natuurlijk zit er een financieringsclub tussen die ook wat wil verdienen. Maar die hebben het voordeel van de schaalgrootte: inkoopkorting bij de importeurs, BTW voordeel, onderhoudskorting bij allerlei partners, risicospreiding, goedkope verzekeringen. Daar verdienen ze het geld mee.

Walker schreef:
Last but not least: als je momenteel (te) veel spaargeld hebt, is het misschien voordeliger om een deel hiervan in een auto te stoppen. De rente is nagenoeg 0, en over het deel boven de 25K betaal je belasting.

Mwoah, dat vind ik toch altijd een beetje een drogreden. Ja, je betaalt geen centjes aan rijksgraaimeester als je het uitgeeft maar geld dat je in een auto stopt verdampt toch wel heel erg snel hoor. Dat kan je dan beter in een duurzamer product stoppen dat centjes oplevert. Geef lekker 25k uit aan zonnepaneeltjes, aan een keuken, een verbouwing, whatever. Dat is vrij safe en levert bij onverwachte verkoop in ieder geval nog iets op.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Inderdaad niet helemaal het juiste forum misschien :D

Het is voor ieder een keuze natuurlijk. PL kan best aantrekkelijk zijn doordat de maatschappijen die er tussen zitten voordelen kunnen halen, zoals hierboven genoemd. Mijn indruk is echter dat de financieel aantrekkelijke opties meestal de goed inwisselbare A-segmenters betreft. De wat meer serieuze auto's schrijven harder af en worden daardoor in prijs al gauw een stuk duurder. Zo'n Citigo voor 170 euro per maand val je je amper een buil aan en is zelfs bij achteruitgang in inkomen nog wel op te hoesten. Dingen gaan op de tweedehands markt ook als een trein. Een volgepakte Niro of 1-serie of whatever, levert al een stuk hogere maandtermijn op.

Het is een keuze van knaken vs gemak. Ik denk dat de keuze voor PL van een redelijke auto tov een occasion van 10k je zomaar 100 euro per maand kost. Alleen jij kan bepalen of het gemak dat je waard is.

Griffin
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
goed inwisselbare A-segmenters betreft. De wat meer serieuze auto's schrijven harder af en worden daardoor in prijs al gauw een stuk duurder.

Mwoah, volgens mij valt het wel mee. Ik pak gewoon bij de ANWB (leaseplan) een Focus station, trend uitvoering. Beetje aangekleed (alleen geen trekhaak en automaat aangevinkt). 100pk motortje, 15000 km/jaar (is voor de meeste mensen echt voldoende): €431/maand.

Vergelijk hem eens met de berekening van autoweek. Dat is zonder de extra opties, dan rekent de ANWB je €382/maand.
Volgens autoweek zit je dan bij aankoop op €503/maand minus brandstof €115 = €388/maand. Kortom, vergelijkbaar qua lasten.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Valt inderdaad mee. Maar goed, toch 400 euro per maand voor een auto die niet van jou is. Je rijdt wel nieuw en redelijk risicoloos, dat dan weer wel.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Archiebald schreef:

Ga is naar een grote dealer waar je een auto op afbetaling kan kopen. En vraag hem ook eens of je al het onderhoud af kunt kopen voor een vast bedrag. Een beetje ondernemende dealer kan je wel een voorstel doen. Ok, je wordt genaaid, maar waarschijnlijk ben je niet duurder uit dan met private lease. Echter, je hebt dan geen vage boete bij te veel/ te weinig kilometer en na afbetalen van je lening ben je wel eigenaar van de auto.

snovvdog
Master
 Bericht 
Ik vind de VAG 1.0 ecotsi totaal niet slecht rijden, aangezien je toch maar een paar jaar met zo'n auto doet en onderhoud niet voor jou is, zou ik het eerst proberen voordat je 3 Cil gelijk afschrijft.

0-100 onder de 10 sec (wel een beetje bandjes/koppeling mishandelend), koppel vanaf 1750rpm, maar helemaal door tot de 6000+ rpm en gewoon 200+ kunnen rijden (al moet je dan wel in de 5 blijven, in 6 kom je vermogen tekort boven de 180).

Ik had eerst een proefrit voor mijn Leon aangevraagd, verwachtend dat het gigantische troep zou zijn. Verbazend genoeg reed hij nog best lekker, veel beter dan al die Eco diesels.

033er
Pro
 Bericht 

Piet_Piraat schreef:
Valt inderdaad mee. Maar goed, toch 400 euro per maand voor een auto die niet van jou is. Je rijdt wel nieuw en redelijk risicoloos, dat dan weer wel.

Wat maakt het bezit van de zaak zo extra bijzonder / geld waard? Alleen voor de status? Dat kan dan dure status worden. Ik zie beslist geen meerwaarde in het bezitten van de daily driver voor de saaie kilometers/kinderen wegbrengen/boodschappen halen etc. Laat dat maar lekker voor een vast bedrag geregeld zijn.
Een leuk stukje speelgoed en een motor, dat is voor fun, dan gelden er andere regels. O:)

JBHC
Master
 Bericht 

Als je een nieuwe kia koopt heb je 7 jaar garantie. Misschien is dat wat?

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
033er schreef:
Wat maakt het bezit van de zaak zo extra bijzonder / geld waard?
Het bezit an sich niet. Meer het feit dat de andere constructie gewoon lang huren is, en over het algemeen duurder dan bezit. Bij bezit kun je nog eens flexibel zijn gedurende de gebruiksperiode, zonder dat je meteen geld over de balk smijt door boetes e.d.

wellproc
Master
 Bericht 
JBHC schreef:
Als je een nieuwe kia koopt heb je 7 jaar garantie. Misschien is dat wat?

Onder voorwaarde dat je m bij de dealer laat onderhouden.
Gemaximeerd tot x km.
Uitgesloten zijn:
a
b
c
d
e

:x
Het is een geweldige reclame, maar als je echt gebruik wilt maken van die garantie blijken er bijzonder veel kleine lettertjes in het contract te staan. :kniktja:

033er
Pro
 Bericht 

Ik probeer al een aantal keer aan te geven dat PL dus ook goedkoper kan zijn dan 'in bezit hebben' En met beide heb ik ervaring. Mocht het portemonnee-technisch beter zijn om te kopen, dan koop ik. Vooralsnog is leasen voor mij goedkoper. Boetes voor meer kilometers zijn m.i. geen boetes, maar gewoon zakelijk. Je gaat buiten je bundel, dan betaal je bij. Is bij abbo's voor telefoons ook. Overigens, als ik minder kilometer rijd krijg ik geld terug.

Sherlock
Master
 Bericht 

Dank voor alle extra inzichten ten aanzien van private lease zelf, maar ik ben vooral op zoek naar kandidaten óm te leasen! :lol:

Ik zal eens kijken naar die VAG-auto's met 1 liter; kwam net al een A3 tegen met die motorisering geloof ik.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Holy shit. Een A3 1.0 leasen. Dat is wel echt armoe (show but no go). Dan zou ik eerder een bang for buck-auto kiezen. Als je niet zo veel rijdt...in hoeverre is hybride of elektrisch iets voor je? Zo'n Ioniq schijnt best aardig te zijn.

Sherlock
Master
 Bericht 

Die Niro is ook hybride ja. Elektrisch of plug-in is niks; woon midden in de stad met nauwelijks laadpalen in de buurt. Ik zal die Ioniq eens checken.

snovvdog
Master
 Bericht 
De nieuwe 1.0 ecotsi en 1.4ecotsi blokjes zijn een stuk beter dan de voorgangers 1.2tsi en, 1.5 tfsi 1.4 tsi.

Stiller, meer verfijnd, en veel meer vermogen, waar vooral de 1.2 veel kinderziektes had en ratelig/luidruchtig werd op koude motor na verloop van tijd.

033er
Pro
 Bericht 

De 1.0 3 cilinder van Opel heeft me echt verrast.
Ik was geen 3 cilinder fan (Daewoo Matiz ooit in gereden)
Opelfan was ik ook niet. Nu nog steeds niet helemaal, maar t is echt wel een goede auto.

Pagina 1 van 3 [ 145 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: 406 en 7 gasten