» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 1 van 2  [ 56 berichten ]
ZX-driver
Master
 Bericht 
Hallo iedereen :)

2 weken geleden kwam ik er per toeval achter dat ik mijn rijbewijs moest verlengen. Ik wilde voor gelijk de week erop (vorige week dus) een afspraak plannen dit te doen maar volgens het systeem van de gemeente kon het niet eerder dan morgen. Mijn rijbewijs is echter tot vandaag geldig.

Nu hoor ik overal dat ik dan officieel niet meer mag rijden en tevens onverzekerd ben. Ik heb de afspraak morgenochtend om 9.00 uur en het is exact in mijn vakantieweek waarin ik diverse dagjes wegga (waaronder vrijdag Efteling.)

Klopt het dat rijden met verlopen rijbewijs voor die paar dagen echt risicovol is of doet men niet zo moeilijk? En is het slim om een spoedaanvraag te doen zodat ik als ik vrijdag ver weg moet hem sowieso heb of is dit niet nodig?

Gr.

ZX-driver

Kwibus
Master
 Bericht 
Als uw rijbewijs is verlopen mag u niet rijden. Is uw oude rijbewijs verlopen en heeft u een nieuw rijbewijs aangevraagd? Dan mag u pas rijden als u uw nieuwe rijbewijs heeft. Doet u dit toch dan kunt u een boete krijgen van de politie.

En je bent niet verzekerd, want je hebt geen geldig rijbewijs. Dus ik zou voor spoed gaan.

ZX-driver
Master
 Bericht 
Thnx! :wink:

Das lekker handig dan, zij konden kennelijk niet eerder en ik zit nu met 'problemen'. De boete wil ik nog riskeren maar een fietser aanrijden en dan onverzekerd zijn is al minder leuk en ik heb de hele week plannen gemaakt.

Hopen dan dat het gaat lukken met die spoedaanvraag, dat ik hem woensdag of donderdag weer heb.

Rover
Master
 Bericht 
Haha, ik ken er genoeg die maanden met een verlopen rijbewijs hebben gereden. Verzekering gaf geen problemen, hooguit een agent.

Rover
Master
 Bericht 
Hmm... Ik lees dat je in veel gevallen toch niet verzekerd bent, hangt nogal van je verzekeraar af.
Je zou ze eventueel kunnen bellen natuurlijk.

Cweepz
Master
 Bericht 
Als je ergens tegenaan rijdt zal je WA verzekering gewoon uitkeren aan de benadeelde. Je zal echter alles terug mogen betalen aan je verzekeraar omdat je zonder geldig rijbewijs reed.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Rover schreef:
Verzekering gaf geen problemen
In die maanden nog een schade gehad? Want dan heb je toch echt wel een probleem.

ZX-driver
Master
 Bericht 
Rover schreef:
Verzekering

Maar áls er iets gebeurd? Zul je net zien... Fietser steekt in het donker door rood en zonder licht over, automobilist krijgt automatisch de schuld, verzekering keert niet uit want geen geldig rbw. Weg zorgvuldig opgebouwd kapitaal...

Walker
Master
 Bericht 
:oops: Ik heb 12 jaar met mijn eerste rijbewijs gedaan. Oftewel bijna 2 jaar met een verlopen rijbewijs rondgereden. Wel direct laten verlengen toen ik erachter kwam.

zandbak
Master
 Bericht 
Als je van Russisch roulette houdt, gewoon gaan rijden.
Je kan nog zo voorzichtig rijden, als een ander je aanrijdt ben je natuurlijk goed zuur.
Ik zou het risico niet lopen

snovvdog
Master
 Bericht 
Best wel stom dat ze de datum op het rijbewijs aanhouden, alsof je ineens niet meer kan rijden als je document verloopt.

Sowieso, verlopende documenten ;( . Verloop van een rbw heeft niks met de rijvaardigheid te maken.

vassago
Nieuwkomer
 Bericht 

ZX-driver schreef:
Das lekker handig dan, zij konden kennelijk niet eerder en ik zit nu met 'problemen'

Euh, sorry? Je hebt 10 of 20 jaar de tijd gehad een afspraak te plannen en het probleem is dat zij niet binnen een week kunnen? :x

EK055
Master
 Bericht 
vassago schreef:
Euh, sorry? Je hebt 10 of 20 jaar de tijd gehad een afspraak te plannen en het probleem is dat zij niet binnen een week kunnen?
En dan is er nog de rdw die ook nog een herinnering stuurt, een half jaar of zo voordat het verloopt...

Spook
Master
 Bericht 
Mensen moeten natuurlijk zelf weten of ze zonder geldig rijbewijs gaan rijden, wat voor keuzes ze maken, etc en als bijvoorbeeld mijn buurman zo zou gaan rijden, dan zeg ik hem gewoon goeiedag als ik hem tegenkom.

Maar ik vind rijden zonder rijbewijs iets onnatuurlijks en hoef er dus zomaar op straat in het centrum van de stad niet mee geconfronteerd te worden. That's all. Moeten je daar nu zo'n punt van maken???

no justice
Master
 Bericht 
Hoeveel maanden van te voren kun je al verlengen eigenlijk? Mijn rbw en id verlopen jan 2018 beiden.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Dat zal toch wel te vinden zijn op de website van je gemeente?

RRL
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Sowieso, verlopende documenten ;( . Verloop van een rbw heeft niks met de rijvaardigheid te maken.

Op de manier zoals het nu gaat is het vooral een leuk verdienmodel. Koppelen aan op zijn minst een theoretische test zou geen overbodige luxe zijn, na 10 jaar even opfrissertje en nieuwe regels leren kennen.

Kwibus
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Moeten je daar nu zo'n punt van maken???
Heilig boontje O:)

Masterdam
Master
 Bericht 
Ik snap niet dat mensen zoiets overkomt. Zodra ik een nieuw document krijg (paspoort, rijbewijs, VCA etc.) maak ik meteen een agendadinges aan voor over 4 jaar en 10 maanden of 9 jaar en 10 maanden. En die agendapunten gaan altijd mee naar een nieuwe telefoon. Zit je altijd goed.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Cweepz schreef:
Als je ergens tegenaan rijdt zal je WA verzekering gewoon uitkeren aan de benadeelde. Je zal echter alles terug mogen betalen aan je verzekeraar omdat je zonder geldig rijbewijs reed.
Volgens mij valt dat wel mee, al zullen er verschillen zijn per verzekeraar.
Je hebt nog steeds je rijvaardigheid en je bevoegdheid om te rijden is door het CBR niet actief ingetrokken. Je kunt alleen ter plekke niet meer aantonen dat je over deze rijbevoegdheid beschikt, dat is het enige. Dus als ze er om vragen ben je 'm toevallig vergeten.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Heilig boontje O:)
:nee: Wat Spook bedoelt is dat rijden zonder rijbewijs een (verwerpelijke) keuze is; niet iets waar je mee geboren bent.

Walker
Master
 Bericht 
Mijn ID-kaart is inmiddels ook verlopen. Maar ik heb daarnaast nog een paspoort. Momenteel reis ik dus binnen Europa met een verlopen reisdocument. Het paspoort heb ik echt niet dagelijks bij me, die is alleen voor bestemmingen buiten Europa.

Verschil met een rijbewijs is dat er geen clausules van verzekeringsmaatschappijen aan vast hangen.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Zo lang je maar rijbevoegd bent zou ik er niet te zwaar aan tillen dat je pasje een paar dagen verlopen is.
Je bent wel degelijk (wa-) verzekerd en het zou me verbazen wanneer je verzekering eventuele schade op jou zou gaan verhalen wanneer je rijbevoegd bent.

no justice
Master
 Bericht 
Het duurt 5 werkdagen voordat je een nieuw rijbewijs hebt. Mag je in die tussentijd niet rijden?

Boralis
Master
 Bericht 

Aanhanger schreef:
Je bent wel degelijk (wa-) verzekerd en het zou me verbazen wanneer je verzekering eventuele schade op jou zou gaan verhalen wanneer je rijbevoegd bent.

Inderdaad. Hooguit boete voor niet tonen geldig rijbewijs. Rest gaat vooral om rijbevoegdheid. Net als bijvoorbeeld bij verlies/diefstal. Algemeen aanvaard om PV tijdelijk even bij je te hebben. Het is volgens mij zelfs niet specifiek verboden met een verlopen rijbewijs te rijden (alleen tonen is een verplichting), alleen indien je rijbevoegdheid geschorst is is volgens mij een apart strafbaar feit.

ZX-driver
Master
 Bericht 
vassago schreef:
Euh, sorry? Je hebt 10 of 20 jaar de tijd gehad een afspraak te plannen en het probleem is dat zij niet binnen een week kunnen?

10 jaar, geen 20 jaar.
Maar mijn roze pasje zit in mijn portemonnee en haal ik er nooit uit, of hooguit als ik hem moet tonen.
Verder verwacht ik, net als bij verlenging paspoort, een brief wanneer ik moet verlengen. Deze heb ik niet ontvangen.

Toevallig dus dat mijn zus twee weken geleden vroeg (om precies te zijn op 21 mei) hoe lang ik mijn rijbewijs had. Ik zei daarop: 10 jaar en legde in mijn hoofd de link met verlengen. Dan ga ik er vanuit dat ik op 22 mei de afspraak kan maken voor de week erop zodat ik op tijd ben.

EK055 schreef:
En dan is er nog de rdw die ook nog een herinnering stuurt, een half jaar of zo voordat het verloopt..

Deze brief heb ik dus nooit gehad.
Dat weet ik zeker, want als ik dergelijke post krijg regel ik mijn zaken direct.

RRL schreef:
Op de manier zoals het nu gaat is het vooral een leuk verdienmodel. Koppelen aan op zijn minst een theoretische test zou geen overbodige luxe zijn, na 10 jaar even opfrissertje en nieuwe regels leren kennen

Sterker nog: voor veel mensen is een praktijktestje ook geen overbodige luxe. :x

Masterdam schreef:
Ik snap niet dat mensen zoiets overkomt. Zodra ik een nieuw document krijg (paspoort, rijbewijs, VCA etc.) maak ik meteen een agendadinges aan voor over 4 jaar en 10 maanden of 9 jaar en 10 maanden. En die agendapunten gaan altijd mee naar een nieuwe telefoon. Zit je altijd goed.

Volgens mij had ik 10 jaar geleden nog geen smartphone met agenda etc. maar het is best een goede
tip! :thumb:

bruintje beer schreef:
Wat Spook bedoelt is dat rijden zonder rijbewijs een (verwerpelijke) keuze is; niet iets waar je mee geboren bent

:lol: :lol:

Maar inmiddels via een zoektocht via google erachter gekomen dat het per verzekeraar verschilt en de voorwaarden van Univé erbij gezocht:

Schade is niet verzekerd als:

blablaba, races etc. maar dan....

Geen geldig rijbewijs heeft. U bent wel verzekerd als een te oud rijbewijs zonder keuring of test
vernieuwd kan worden;

Wow, echt opgelucht nu! Die boete voor het niet kunnen tonen riskeren we dan maar... Hoe groot is immers de kans dat ik dan net staande gehouden wordt? En nee, ik ga hier niet huilen als dit daadwerkelijk gaat gebeuren!

Kwibus
Master
 Bericht 
bruintje beer schreef:
niet iets waar je mee geboren bent.
Ik ben zonder rijbewijs geboren hoor O:)

Maar je miste vooral de bonengrap ;)

bruintje beer
Master
 Bericht 
Ja dat draadje las ik dus pas later :[

RRL
Master
 Bericht 
ZX-driver schreef:
op 22 mei de afspraak kan maken voor de week erop zodat ik op tijd ben

Recent nieuws niet gevolgd? Bij meeste gemeentes liepen de wachttijden voor paspoorten en rijbewijzen op door onderbezetting. Ambtenaren hè, per dag 3 ipv 2 verlengingsaanvragen voor een nieuw rijbewijs verwerken is te veel.

ZX-driver schreef:
Die boete voor het niet kunnen tonen riskeren we dan maar... Hoe groot is immers de kans dat ik dan net staande gehouden wordt?

Hoe vaak ben je in de afgelopen 10 jaar staande gehouden én moest je daarbij het rijbewijs tonen? Mijn teller staat na 7 jaar nog op 0. Je bent verzekerd, dus niet druk om maken.

ZX-driver
Master
 Bericht 
RRL schreef:
Recent nieuws niet gevolgd? Bij meeste gemeentes liepen de wachttijden voor paspoorten en rijbewijzen op door onderbezetting. Ambtenaren hè, per dag 3 ipv 2 verlengingsaanvragen voor een nieuw rijbewijs verwerken is te veel.

Dat het ambtenaren zijn... ja! Maar dat de wachttijden alleen maar oplopen heb ik ff gemist dan.

ZX-driver
Master
 Bericht 
RRL schreef:
Hoe

Doe ik ook niet zoals ik al schreef. Het risico neem ik gewoon maar even.

Wel iets vaker staande gehouden in die 10 jaar.
Ik kom op:

2* geen gordel
2* te snel
1* algemene verkeerscontrole

Aanhanger
Master
 Bericht 
Pff, ik ben die van mij laatst ook een paar weken kwijtgeweest.
Ik zou er niet wakker om liggen.

ZX-driver
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
Pff

Ligt eraan hoe je kwijt bedoelt. :wink:

Zoals ik al zei, nu ik weet dat ik gewoon verzekerd ben maak ik me geen zorgen meer.

no justice
Master
 Bericht 
Ik heb ff gebeld met mijn gemeente. Vernieuwen/verlengen mag van te voren. Je mag zelf weten wanneer. Zit geen limiet aan kennelijk. Duurt 5 werkdagen voordat je een nieuw rbw krijgt. Tegenwoordig krijg je geen herinnering meer dat je id of rbw verlengd moet worden. Zullen wel bezuinigingen zijn. :nothanks:

Feitelijk
Master
 Bericht 
no justice schreef:
Zit geen limiet aan kennelijk.

Nee, maar je nieuwe rbw is natuurlijk dan ook maar 10 jaar geldig...

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Daarom dus dat ik mijn ID de laatste keer maar heb laten verlopen... Was in die paar jaar al mooi een maand ingelopen.

Kwibus
Master
 Bericht 
Het vervelende is dat als je 'm dan ineens met spoed nodig hebt, je kunt wachten. Ik neem dat risico niet.

snovvdog
Master
 Bericht 
Mijn ID was ook vorige keer al anderhalf jaar verlopen.
Nieuwe werkgever destijds deed coulant en was ook 2x in DE geweest ermee :lol: .

Daarna wederom nieuwe werkgever gehad, die wilde wel een geldige ID zien, dus moest toen m' n vingerafdrukken geven en een nieuwe kaart krijgen... :thumb_d: :thumb_d:

basjuh1981
Master
 Bericht 
Die van mij kinderen zijn nu 2 weken verlopen (paspoort). Voor morgen staat een afspraak om een nieuwe aan te vragen. In ieder geval ruim op tijd al we volgende maand op vakantie gaan :D

Schoenzool
Master
 Bericht 
Ik denk dat het geen probleem is, want als ze je bsn natrekken zien ze wel dat je mag rijden.
Neem een kopietje mee dat je je rijbewijs verlenging hebt aangevraagd

ZX-driver
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
Neem een kopietje mee dat je je rijbewijs verlenging hebt aangevraagd

Doe ik sowieso! :thumb:

Mijn pa vroeg vandaag aan de autogarage waar hij morgen zijn auto heen moet brengen of het een probleem was als ik dat deed en zei er voor de zekerheid bij dat mijn rijbewijs verlopen was. Beetje jammer als ik morgen heen ging en geen auto mee terug kon krijgen (ca. een uur rijden). Mijn vader had namelijk weinig tijd en ik heb toch vakantie, dus dat was goed uit gekomen. Antwoord monteur: nee, hij mag NIET rijden! :huh:

Maar goed, ik ben, tenminste bij mijn verzekeringsmaatschappij, dus gewoon verzekerd, dus snap niet waarom dat dan zo 'streng' is.

ZX-driver
Master
 Bericht 
Nu ik dit draadje toch gestart ben en het rijbewijsprobleem inmiddels opgelost is: iemand nog tips over de route naar Efteling a.s. vrijdag? Voor mijn doen is dit een eind weg op deels vreemde wegen, dus tips over de te nemen route, verkeersdrukte, controles etc. zijn welkom! :thumb:

Feitelijk
Master
 Bericht 
Dichtbij Gratis parkeren hier:
https://goo.gl/maps/8DWscHWRoB82

ZX-driver
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Dichtbij Gratis parkeren hier:

:thumb:

Fpsdoug
Master
 Bericht 
ZX-driver schreef:
iemand nog tips over de route naar Efteling a.s. vrijdag? Voor mijn doen is dit een eind weg op deels vreemde wegen, dus tips over de te nemen route, verkeersdrukte, controles etc. zijn welkom! :thumb:

Waze of Maps aangooien.

Pita
Master
 Bericht 

Gewoon over de A27, afslag Oosterhout/Dongen nemen ( nummer 19 ) daarna staat Kaatsheuvel gewoon aangegeven. Nog nooit een file gezien daar en je komt recht bij de ingang van de Efteling uit.

Geen navi aanzetten, de gemeenten hebben sowieso een inbreng in het doorgaand verkeer bij Teleatlas. De gemeenten Oosteind, 's-Gravenmoer en natuurlijk Kaatsheuvel willen niet dat Efteling-verkeer een andere route kiest dan de nu pas aangelegde toegangswegen naar de Efteling.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
ZX-driver schreef:
Antwoord monteur: nee, hij mag NIET rijden! :huh:
Mja, ze nemen natuurlijk liever geen risico met een leenauto, dat snap ik dan ook nog wel.

jack19
Master
 Bericht 

Bonnetje van 90 euro van de pliesie als hij een knorrige dag heeft en t niet langer dan een jaar is.
Zonder geldig rijbewijs mag je niet meer verder rijden, en voor je verzekering check je polisvoorwaarden even. Nu snap je iig wel waarom je op het aanrijdingsformulier ook moet invullen tot wanneer je rbw geldig is.

Remo
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Dichtbij Gratis parkeren hier
Kan ook gewoon op het terrein van de Efteling, poortjes zijn traag genoeg voor 2 auto's O:)

Kwibus
Master
 Bericht 
Totdat ze bij het uitrijden de slagboom omhoog houden en een mannetje/vrouwtje het muntje aanpakt ;)

Pagina 1 van 2 [ 56 berichten ]