» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 1 van 1  [ 22 berichten ]
DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Omdat hier veel technisch vernuft op het forum zit: ik heb een vraag of mijn dochter iets wordt aangepraat. Zij heeft een Golf 4 waarvan de ruitewissers steeds langzamer gaan. Bij draaiende motor dus het lijkt niets met de accu te maken te hebben.

Ze is bij de garage geweest en die zegt dat de ruitewissermotor te zwak is geworden en vervangen moet worden. Daar heb ik echt nog nooit van gehoord: een te zwakke ruitewissermotor. Ik zat zelf eerder te denken aan een slecht contact of zo.

Iemand ervaring met dit soort zaken?

Alleen de motor moest al €250 kosten, lijkt me best veel eigenlijk.

ericj
Die hard
 Bericht 
Ik zou zelf eerst eens het mechaniek goed bekijken en smeren. Vooral de asjes waarop de wissers bevestigd zitten willen wel eens zwaar gaan lopen.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Misschien is er vuil tussen gekomen? Steeds meer vuil en smeer maakt het lastig. Ik zou eerst aan de slag gaan met iets van kruipolie of WD40. En anders zo'n mechaniek van sloop trekken.

zandbak
Master
 Bericht 
Eerste hit op google. Blijkbaar een bekende kwaal bij een golf4.

http://www.vwforum.nl/ruitenwisser-bewe ... olf4-67107

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Hé thanks :thumb: Had ik zelf kunnen vinden :oops:

zandbak
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
Had ik zelf kunnen vinden :oops:

:kniktja: :aai:

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
:biertje:

WimLex
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Eerste hit op google. Blijkbaar een bekende kwaal bij een golf4

Yup, is goed zelf aan te pakken.

Geheel eruit schroeven, uit elkaar halen en nieuw vet erin en weer terug plaatsen.

Andere optie is een ander mechaniek (dus niet de motor) te bestellen en te plaatsen.

Signum
Master
 Bericht 
Er is vast wel een Roemeen of Pool te vinden die ze tweedehands heeft liggen :lol:

Spook
Master
 Bericht 
Al dan niet op bestelling 'leverbaar' :/

mulman
Pro
 Bericht 

2 keer een vw met hetzelfde euvel. Mijn vorige golf moest ik echt vervangen, bij mijn huidige passat herkende ik het en was ik op tijd met loshalen en invetten. Heb er een paar m6 vetnippels in gemaakt en nieuwe o-ringetjes bovenaan. Die gaan kapot en dat is het begin van het probleem. Nieuw mechanisme kost kleine 50 euro bij de dealer. Nieuwe motor kost in duitsland ongeveer hetzelfde geld, die kan door het zwaarder lopen wel een tik meekrijgen, maar die zou ik eerst laten zitten. 95% kans dat het in je mechanisme zit, 5% je motor.
Voorzichtig zijn met het loshalen van de wisserarmen, niet trekken maar richting de ruit drukken en wrikken tpv het scharnier met de veer eronder.
De parafaan loshalen en terugplaatsen kan ook lastig gaan. Een beetje olie wil wel eens helpen.
Er zijn waarschijnlijk meerdere duidelijke howto's met foto's te vinden.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Dank je wel, ik ga er mee aan de slag :thumb:

Raymond
Master
 Bericht 
Signum schreef:
Er is vast wel een Roemeen of Pool te vinden die ze tweedehands heeft liggen :lol:

Ebay. Heb er menig wissermotortje vandaan. Vooral achter heb ik bij elke station al een keer kunnen vervangen. Vorige maand had ik de auto onder de rook staan, bleek de wissermotor te smeulen. Snel het boekje erbij en de 30A zekering eruit gerukt. De dealer rekent dik 200 euro voor die motor, ebay 70. Kan nog goedkoper, maar dan zijn het merken die ik niet ken en zo'n Jood ben ik nu ook weer niet.

bruintje beer
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
ik heb een vraag of mijn dochter iets wordt aangepraat.
Oftewel: ja.

zandbak
Master
 Bericht 
Vrouwen zijn altijd een leuke melkkoe voor een garage :[

bruintje beer
Master
 Bericht 
Nou.

Zo ken ik er nog een: destijds (12 jaar terug) had de kraamverzorgster van mijn oudste dergelijke problemen met de VW-garage. De motor van haar autootje was in de soep gedraaid vrij kort na een grote beurt, maar de garage wilde van niets weten.
Buiten de waard gerekend.
Mijn schoonvader zaliger is, kennende dat verhaal, nonchalant de werkplaats binnengewandeld en heeft de monteur bevraagd. "Ja, daar is een foutje gemaakt, maar daar betaalt de klant gewoon voor".
Niet dus.
Auto kosteloos gerepareerd. En ze heeft haar, toch al geplande, vakantie naar Zuid-Frankrijk in de Eos van de dealer gemaakt 8)

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
bruintje beer schreef:
Oftewel: ja
Daarom heb ik me er inderdaad maar even mee bemoeid.

Ik heb het mechaniek eruit gehaald, motortje losgemaakt en die draait als een zonnetje. Maar het mechaniek zit muurvast, dus die vernieuwen we maar even. Smeren zou ook kunnen maar met een nieuw mechaniek weet ik tenminste vrij zeker dat ik hem niet over een maand weer uit elkaar hoef te halen.

Marten320TD
Master
 Bericht 

Voor die wisserarmen is een speciaal trekkertje te koop. Hooguit twee tientjes, en ook voor andere vastzittende ellende (accupolen) te gebruiken. ( ik ben schuldig.... ik heb er 1 gekocht :oops: )
Tip: even de asjes en gaten van de wissers schoon krabben met een oud mes of o-ring gereedschap
http://www.avda.eu/nl-nl/catalog/gereedschap/los-hand-en-speciaalgereedschap/sw-stahl-mini-hakenset?PHPSESSID=e1mmetbnmdoqth3nrv0h39hbf3
waarna heel klein beetje keramische pasta de boel gangbaar houdt.

De in de url genoemde "poerprikkers" zijn ook handig om rommel uit naden en kleine gaatjes te vissen.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
De wisserarmen zitten er weer op en ik ga er van uit dat ik ze er voorlopig niet meer af hoef te halen. Maar als dat wel moet ga ik zeker zon'n trekkertje halen. :thumb:

WimLex
Master
 Bericht 
Wat was je nou kwijt voor dat setje ?

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
€40

WimLex
Master
 Bericht 
:thumb: