» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 2 van 3  [ 104 berichten ]
Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Ach die knul is in wereld-ontdek-modus.. Het kan. Maar die rit op een dag is vrij lang ja, dat dacht ik al maar ik denk ik zeg niets, kijken wat er gebeurt :lol:
Hij zal wel ergens stranden zonder LPG. Ook leuk.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Hij zal wel ergens stranden zonder LPG. Ook leuk.

heb je zo'n mooie lpg kaart voor 8)

snovvdog
Master
 Bericht 
Dan heb je toch ook nog benzine :huh: ?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
dat ook nog! :lol:

Rover
Master
 Bericht 
Vorig jaar heb ik in Oostenrijk (op weg naar Hongarije) vooral op benzine gereden. Weinig lpg stations en geen zin om te zoeken ernaar/om te rijden

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Oostenrijk is inderdaad lastig te vinden. Italië ook niet overal. Daar als eens 75 ct/liter betaald omdat het de eerste LPG-pomp was die ik zag in 100km. Was snelweg, en in het weekend na 19.00. Dan zijn al die lokale pompen dicht.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
snelweg is sowieso 30 ct duurder, weet niet hoe dat met LPG zit maar zal niet veel anders zijn. Absurde verschillen daar tussen snelweg en local.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Klopt. Zag laatst in NL iets van 82 cent langs de snelweg. 15km verderop in België betaal je de helft.

Pita
Master
 Bericht 

Ja, dat komt omdat er in Nederland op LPG accijns zit en in België niet

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Is ook, maar dan nog. Ook in NL hoef je echt niet boven de 80ct per liter te betalen.

Pita
Master
 Bericht 

Klopt, maar gewoon even de snelweg af en voor het prijsverschil heb je al gauw een paar snacks er bij ! Ik had vroeger 2 pasjes voor de Esso-tijgerpunten ( 1 pasje mocht je maar 3 x per dag gebruiken ) en bij een LPG aktieradius van max 210 km. zit je al gauw aan een paar tanken per dag vast. Dat geeft niets dan kom je tenminste nog een paar keer dag die auto uit. Bij mijn vaste pomp keken ze al niet raar meer op als ik voor de vierde keer kwam tanken !

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Ook in NL hoef je echt niet boven de 80ct per liter te betalen.

0.52.9 langs de snelweg A37 8)

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Bij mijn vaste pomp keken ze al niet raar meer op als ik voor de vierde keer kwam tanken !
Pffff, dat is toch geen lol aan. Ik heb mijn LPG-bak al weggedaan omdat ik dagelijks tanken beu werd. Alsof ik niks beters te doen heb met m'n tijd...

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Klopt. Zag laatst in NL iets van 82 cent langs de snelweg. 15km verderop in België betaal je de helft.

Ja dat snap ik.. Maar ik heb het nu specifiek over Oostenrijk snelweg vs dorp. Dat verschil is groter dan in NL. (NL - België daargelaten, dat is natuurlijk geen vergelijk).

Walker
Master
 Bericht 
Pita schreef:
een LPG aktieradius van max 210 km.

Dan zou ik heel snel voor een auto met een grotere gastank gaan. 1 op 10 moet toch te halen zijn, dus met 20 liter gas was het zeker een ringtankje.... Ik vind de 900 km actieradius van de 308 al aan de krappe kant. Vorige auto kon ik met 70 liter 1300 - 1400 km op een tank rijden.

Rover
Master
 Bericht 
Pita schreef:
een LPG aktieradius van max 210 km

Help, dat is echt rampzalig weinig.
Ben blij dat ik nog steeds een actieradius van minimaal 400km heb.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
ik kan ook maar 300km op 1 (ring) tank.
1x 320km gehaald

Pita
Master
 Bericht 

Bij een Volvo 240 Estate hing er een tankje onder van 50 liter, waarvan effectief dus 37 liter. Bij een verbruik van 1 op 6 was hij dus na een dikke 200 km. al leeg.
Grote tank ging maar dan in de bagageruimte waar dan bij niets meer in kan. Bij een Volvo 940 kunnen 2 tanks van 45 liter naast elkaar en dat was zeker beter. Maar dat is allemaal verleden tijd.
Heb overigens verschillende 240 gehad ook met diverse revisiecylinderkoppen, maar nooit een beter verbruik kunnen noteren.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Zou me in Oostenrijk niet zo druk maken om een vignet. Ben het al zo vaak vergeten, maar er is nul controle. Zelfde geldt voor Tsjechië of Slovenië. Vorige week weer een poging gedaan een vignet te kopen op weg naar Praag, maar dan weigeren ze credit card en Euro's aan te nemen. Prima, dan niet. Geen haan die er naar kraait.

Dion
FS medewerker
 Bericht 

Ga dit jaar via Tsjechië en Slowakije naar Hongarije. Heb voor alle landen een vignet gehaald.

Kosten totaal iets van 50 euro. Daar wil je toch geen gedoe voor hebben?

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Bij een Volvo 240 Estate hing er een tankje onder van 50 liter, waarvan effectief dus 37 liter
Mja, die vulgrens kun je sowieso laten oprekken. Ik kwam toen tot 93% ofzo. Dat scheelt ook alweer iets.

Pita
Master
 Bericht 

Ja, ik weet het, die begrenzer kan je bijstellen.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
lekker veilig

Pita
Master
 Bericht 

Nog nooit meegemaakt, dat het overdrukventiel gas uitblies, zelfs niet als je uit een koele parkeergarage kwam en hem direct in de volle zon neerzette bij 30 graden.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
lekker veilig
Het is vroegâh altijd 100% geweest en dat is teruggebracht omdat een paar sukkels er niet goed mee om konden gaan. Als je een beetje nadenkt is er niets aan de hand. Als ik wist dat ie de hele dag in de volle zon zou staan, zorgde ik dat ie niet bomvol zat.

bernardo A.
Master
 Bericht 

Even praktisch.
Maken die vignetten serieus iets uit op je vakantiebudget?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Als ik wist dat ie de hele dag in de volle zon zou staan

dat weet je in NL nooit :[

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Dan mag jij prima bij de groep 80%'ers blijven.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
bernardo A. schreef:
Maken die vignetten serieus iets uit op je vakantiebudget?

Ja, 8,80 + 7,50 + 8,80 + 7,50 + 8,80 + 7,50 + 8,80 + 7,50 = 80x 0,5l kwaliteitsbier (Warsteiner ofzo). Dus ja dat maakt uit.

En een tolvignet voor Zwitserland is voor een heel jaar 38,50 Euro, kun je niet eens per week kopen. Nou is daar dan weer een levendige handel in bij de Carglass, dat is dan ook wel weer het voordeel.

Dion
FS medewerker
 Bericht 

:-D

bernardo A.
Master
 Bericht 

Dave schreef:
Ja, 8,80 + 7,50 + 8,80 + 7,50 + 8,80 + 7,50 + 8,80 + 7,50 = 80x 0,5l kwaliteitsbier (Warsteiner ofzo). Dus ja dat maakt uit.

Als DD gewoon thuisblijft spaart hij zoveel uit, dat hij zich een delirium kan drinken aan kwaliteitsdrank.
Of hij houdt een mooi saldo over op zijn bankrekening.

Als hij op reis gaat, zal hij ook brandstof moeten tanken voor die reis, moeten overnachten, eten, drinken enzo.
Voor je het weet is die reis zo duur, dat een € of 50 meer of minder er niet meer toe doet.

In dat geval heeft het weinig zin om krampachtig te hannesen om een paar tientjes tol uit te sparen.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Als het niet hoeft, dan hoeft het niet heh. Simpel zat. Beetje financieel management kan geen kwaad. Je hoeft niet te oordelen over een ander hoe hij zijn reis invult aan de hand van een simpele vraag.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Dave schreef:
80x 0,5l kwaliteitsbier (Warsteiner ofzo). Dus ja dat maakt uit.

Rekenen in bier :lol: :thumb:

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Als het niet hoeft, dan hoeft het niet heh. Simpel zat. Beetje financieel management kan geen kwaad. Je hoeft niet te oordelen over een ander hoe hij zijn reis invult aan de hand van een simpele vraag.

dat dus.
ik weet mijn antwoord (f)

liquid_force
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Als het niet hoeft, dan hoeft het niet heh. Simpel zat.

maar voor jou is "niet hoeven" niet gelijk aan het "niet hoeven" van een ander. dat jij zonder vignet door een land kruist betekend niet dat iedereen die het wel legaal en naar de officiele regels doen "raar" of "dom" is.

Blaataap
Master
 Bericht 

Ik moet zeggen dat het wel hebben van een tolvignet voor Zwitserland in mijn ervaring gewoon wel handiger is. Zeker met de drukte in de zomervakantie is het niet altijd even wenselijk om gedwongen te zijn tot het gebruiken van lokale wegen. Bovendien heb je op een autosnelweg minder last van het bejaarde rijden van de gemiddelde Zwitser.

Uwe Alzaligheid
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Zou me in Oostenrijk niet zo druk maken om een vignet. Ben het al zo vaak vergeten, maar er is nul controle.

Dat mag jouw ervaring zijn, die betwist ik niet. Mijn ervaring is toch echt een andere.

Ik reis ongeveer twee maal per jaar door Oostenrijk. Ik heb in de pakweg twintig jaar dat de 'Vignettenpflicht' nu bestaat precies twee keer een Vignette gekocht omdat de Autobahnen die keren niet te vermijden waren. Beide keren heb ik (zeer) regelmatige controle op de Vignetten gezien door de Asfinag (de plaatselijke autobahn-beheerboeren). Eén keer heb ik binnen een week vier keer over de Autobahn gereden (met Vignette) en heb ik vier keer contrôle zien staan (meer specifiek op de Inntalautobahn A12, bij de (nieuwe) afslag/onderdoorgang bij Landeck, richting Nauders/Italië).

In de meeste gevallen is het echter prima mogelijk om de Autobahnen in Oostenrijk te mijden. Zelf rijd ik altijd graag over de Fernpass, binnendoor naar Landeck en dan over de Reschenpass richting Italië. Ook al zou ik willen, er valt dan ten hoogste tien kilometer over de Autobahn te rijden plus de nieuwe onderdoorgang bij Landeck. Dat vind ik de kosten voor de Vignette niet waard. (Als er een file op de Fernpass staat -en die staat er helaas regelmatig- staat er een tig keer langere file op de betaal-Autobahn. Daar hoef je het dus niet voor te doen).

Just my two cents.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
liquid_force schreef:
dat jij zonder vignet door een land kruist betekend niet dat iedereen die het wel legaal en naar de officiele regels doen "raar" of "dom" is.

Dat zeg ik dan ook nergens. Bovendien ging het er hier om of er überhaupt wel een regel overtreden werd. Die vraag is beantwoord en dan is er nog wel plek over in de database voor mijn persoonlijke beleving. Ik heb gemerkt, op het internet, dat ik niet de enige ben die stelselmatig niet meedoet aan die stickertoestanden. En dat is toch wel fijn om te lezen dus schrijf ik het ook maar op (f) .. Wat een ander daar vervolgens mee doet mag ie lekker zelf weten. Wel of niet, ik vind het in beide gevallen niet raar of dom. Neutraal, bijna Zwitsers gedrag. :koffie:

KanarieVW
Master
 Bericht 
Dat mag jouw ervaring zijn, die betwist ik niet. Mijn ervaring is toch echt een andere.

Ik reis ongeveer twee maal per jaar door Oostenrijk. Ik heb in de pakweg twintig jaar dat de 'Vignettenpflicht' nu bestaat precies twee keer een Vignette gekocht omdat de Autobahnen die keren niet te vermijden waren. Beide keren heb ik (zeer) regelmatige controle op de Vignetten gezien door de Asfinag (de plaatselijke autobahn-beheerboeren). Eén keer heb ik binnen een week vier keer over de Autobahn gereden (met Vignette) en heb ik vier keer contrôle zien staan (meer specifiek op de Inntalautobahn A12, bij de (nieuwe) afslag/onderdoorgang bij Landeck, richting Nauders/Italië).

In de meeste gevallen is het echter prima mogelijk om de Autobahnen in Oostenrijk te mijden. Zelf rijd ik altijd graag over de Fernpass, binnendoor naar Landeck en dan over de Reschenpass richting Italië. Ook al zou ik willen, er valt dan ten hoogste tien kilometer over de Autobahn te rijden plus de nieuwe onderdoorgang bij Landeck. Dat vind ik de kosten voor de Vignette niet waard. (Als er een file op de Fernpass staat -en die staat er helaas regelmatig- staat er een tig keer langere file op de betaal-Autobahn. Daar hoef je het dus niet voor te doen).

Just my two cents.

Wat doet jou denken dat het een vignet controle was? Die busjes van de Asfinag staan wel vaker ergens, maar volgens mij heeft de Asfinag verder geen handhavende functie. Lijkt me ook lastig te zien van een afstand welke datum het vignet gekocht is bijvoorbeeld.

liquid_force
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
maar volgens mij heeft de Asfinag verder geen handhavende functie.

https://www.asfinag.at/maut/mautordnung

KanarieVW
Master
 Bericht 
liquid_force schreef:
https://www.asfinag.at/maut/mautordnung

Aha, Maar dat is automatisch. Dat doen ze niet vanuit die busjes. Wellicht dat ze moeite hebben met buitenlandse kentekens bij die automatische controles, want heb nog nooit post ontvangen wat betreft niet betaalde maut.

Meestal heb ik gewoon een jaarvignet, maar het komt wel eens voor dat ik met een andere auto ben of net een nieuwe voorruit heb ofzo dat ik er op de weg terug achter kom dat ik geen sticker heb gekocht.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ja dat doen ze niet met die busjes.. Of misschien ook wel maar ik rij ze er natuurlijk zo uit.

Tenzij ik een boot achter me heb hangen, dan niet. Daarom heb ik vorig jaar bij hoge uitzondering, -wel-, die stickers aangeschaft. Volgende week gaat daar echter geen sprake van zijn .. Rij met Hemelvaart, je moet wel een hele zotte ambtenaar zijn als je die dag werkt ;)

(komt er zo iemand die gaat zeggen dat het geen ambtenaren zijn, snap ik)

basjuh1981
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Rij met Hemelvaart, je moet wel een hele zotte ambtenaar zijn als je die dag werkt ;)

(komt er zo iemand die gaat zeggen dat het geen ambtenaren zijn, snap ik)

Als de overheid geld ruikt, "werken" ze ook op zondag ;)

exroosje
Pro
 Bericht 

Als je een zwitserland vignet een beetje handig opplakt kun je hem na je vakantie via marktplaats zo weer kwijt.... Da's dan weer het voordeel van een jaarvignet. Voor Oostenrijk koopt men over het algemeen een kortdurend vignet en dan loont doorverkopen niet.

RRL
Master
 Bericht 
Moet je het vignet wel vooraf kopen. Chagrijnige tante aan de grens wierp het ding in mijn schoot en griste het briefje van 50 die ik al gereed had zowat uit de hand. Keek daarna toe hoe ik het ding aanbracht.

Dion
FS medewerker
 Bericht 

Uiteraard koop je dat vooraf. Waarom zou je dat niet doen.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Waarom zou je dat wel doen? Je komt de laatste kilometers zat mogelijkheden tegen er een te kopen en anders bij de grens. Neem je gelijk wat te drinken, moeders kan weer even pissen. Win/win.
Moet altijd erg lachen om die lui die voor hun vakantie eerst een sticker gaan halen bij de ANWB. Part of the vakantiestress zullen we maar zeggen.

Dion
FS medewerker
 Bericht 

Omdat ik in de vakantie niet in de rij wil staan achter hordes geïrriteerde toeristen. Ik bestel ze online en krijg of een e-vignet of een sticker. Veel makkelijker dan een Slowaak uitleggen dat ik een vignet wil. De ANWB kom ik nooit.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Heb eigenlijk nog nooit een rij van meer dan 4 personen gezien bij de kassa van een benzinepomp. En ook een Slowaak begrijpt het woord Vignet. Mensen van een andere taal zijn minder achterlijk als je denkt. Anders zien ze het wel aan de blanke huid, sandalen of crocks wat je van plan bent ;-)

Dion
FS medewerker
 Bericht 

Ik zag rijen tot buiten de ingang. En dat was niet voor de worstenbroodjes.

Maar waarom zou je niet voorbereidt op weg gaan? Ik vind het een fijn idee dat dat vooraf geregeld is.

Pagina 2 van 3 [ 104 berichten ]