» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 1 van 2  [ 65 berichten ]
BLikent
Master
 Bericht 
Citaat:
Transportbedrijf Ewals wil vrachtwagens van 32 meter

Transportbedrijf Ewals Cargo Care uit Tegelen wil een nieuwe, extra lange vrachtwagencombinatie gaan inzetten op vrachtritten.

De zogeheten Duo Trailer is een vrachtauto met twee trailers die samen 32 meter lang zijn.

Afbeelding

Toestemming
Het bedrijf wil zo de kosten en uitstoot terugbrengen. Ook moet de dubbele trainer het chauffeurstekort en de files terugdringen. Het bedrijf heeft toestemming van het ministerie van verkeer en waterstaat nodig om de truck te laten rijden.

Geen LZV
De combinatie waarmee Ewals wil gaan rijden is langer dan de Langere en Zwaardere Vrachtwagencombinatie (LZV) waarmee nu al op verschillende trajecten in Nederland mee gereden mag worden. De LZV mag maximaal 25,25 meter zijn. Volgens het Tegelse bedrijf zijn de kosten voor deze variant te groot omdat de LZV speciaal ontworpen moet worden. Ook verschillen de afmetingen van de trailers van LZV's vaak.

Dolly
Bij de Duo Trailer worden twee bestaande trailers gekoppeld met een 'dolly'. De kosten om vrachtwagens aan te passen zijn klein en de trailers kunnen ook los gebruikt worden. Ze kunnen ook gebruikt worden voor vervoer per spoor of schip.

Tests
Het bedrijf heeft een proef met de nieuwe combinatie gehouden in Zweden. Dat is het enige land in Europa waar trucks van deze afmeting mogen rijden. Uit de test bleek dat de CO2-uitstoot met 40 procent afnam. Ook nemen de kosten af omdat er maar een in plaats van twee vrachtwagens de weg op moeten voor dezelfde lading. Daardoor zijn er ook minder chauffeurs nodig.

Bron: L1 / 1Limburg

:thumb: Roadtrains in de lage landen! :thumb:

liquid_force
Master
 Bericht 
zo lang het op lange afstanden en buiten de centra blijft is het een super alternatief, maar je moet toch niet denken dat zo'n ding over een mini-rotonde moet gaan.

Kwibus
Master
 Bericht 
Mini-rotonde? Welke mini-rotonde? :roflol:

Alexander_B
Master
 Bericht 
LZV's mogen nu ook al alleen maar over goedgekeurde trajecten rijden, en inderdaad niet door woonwijken of minirotondes..

keokiracer
Master
 Bericht 
liquid_force schreef:
zo lang het op lange afstanden en buiten de centra blijft is het een super alternatief, maar je moet toch niet denken dat zo'n ding over een mini-rotonde moet gaan.

Dus precies zoals het met de huidige LZVs geregeld is.

Cweepz
Master
 Bericht 
Ik kwam deze vorige week tegen. Zo'n combi had ik ook nog nooit gezien. Normaal is het een 40+20Voeter. Dit bestond uit 3 delen :respect:
Afbeelding

keokiracer
Master
 Bericht 
Gewon hetzelfde principe als een 'gewone' LZV maar dan ipv 40+20 20+20 op hetzelfde chassis +20

maarten28
Die hard
 Bericht 

BLikent schreef:
Volgens het Tegelse bedrijf zijn de kosten voor deze variant te groot omdat de LZV speciaal ontworpen moet worden. Ook verschillen de afmetingen van de trailers van LZV's vaak.

Hoezo? Trekker met oplegger en aanhanger erachter. Presto, LZV, de enige ombouw is een koppelhaak aan de oplegger, maar dat moet bij deze 32m-combinatie ook. Andere versie die helemaal geen ombouw vereist is een bakwagen met oplegger erachter, dus zoals deze 32m-combinatie een trekker+oplegger+oplegger is rij je dan een bakwagen+oplegger.

Ik snap Ewals wel, maar je moet geen onwaarheden gaan vertellen om je punt te maken. Dat maakt je punt niet sterker.

Leuke link: waar mag je rijden met je LZV.

keokiracer
Master
 Bericht 
Pita
Master
 Bericht 

In het personen- en goederenvervoer geldt nog steeds, dat het vervoermiddel nooit groot genoeg zal zijn.

Kwibus
Master
 Bericht 
keokiracer schreef:
Access Denied
:kniktja: You don't have permission to access the requested page on this server

Nou heb ik ook geen groot rijbewijs 8)

Walker
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:
Hoezo? Trekker met oplegger en aanhanger erachter. Presto, LZV, de enige ombouw is een koppelhaak aan de oplegger, maar dat moet bij deze 32m-combinatie ook. Andere versie die helemaal geen ombouw vereist is een bakwagen met oplegger erachter, dus zoals deze 32m-combinatie een trekker+oplegger+oplegger is rij je dan een bakwagen+oplegger.

Dat was ook hetgeen wat bij mij op kwam. Maar wellicht is het afkoppelen en wisselen voor lokale bestemmingen (<18 meter) met 2x oplegger makkelijker dan met een bakwagen + opleggen.

Een losse aanhanger achter een truck + oplegger kun je ook met enkel de truck + aanhanger tot < 18 meter terugbrengen.

bert65
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Nou heb ik ook geen groot rijbewijs

Jouw rijbewijs is net zo groot als mijn rijbewijs O:)

Walker
Master
 Bericht 
Tot 2 jaar geleden had ik nog een papieren rijbewijs. Het plastic pasje is een stuk kleiner.

Cweepz
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
Ook nemen de kosten af omdat er maar een in plaats van twee vrachtwagens de weg op moeten voor dezelfde lading. Daardoor zijn er ook minder chauffeurs nodig.

Dus nu hoeven ze maar 1 Roemeen 500 euro in de maand te betalen? :[

Pita
Master
 Bericht 

Dan zal je maar meemaken, net als van de week dat op de A58 wegens een ongeval al het verkeer de afrit Ulvenhout moet nemen, dan staat gelijk heel de regio vast.

keokiracer
Master
 Bericht 
Dat gebeurt zonder LZV ook wel hoor.

Kwibus
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
Jouw rijbewijs is net zo groot als mijn rijbewijs O:)
Duurde toch nog lang :[

Pita
Master
 Bericht 

Ja, maar met zo'n LSV kan die de eerste de beste rotonde al niet meer nemen.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Ewals rijdt met trage bakken vol met staal... Hoeveel gaat een 32m dan wel niet wegen.
Heb overigens recent rond Eindhoven al een vrachtwagen met een dolly voor de aanhanger zien rijden. Geen idee meer over de lengte.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Pita schreef:
wegens een ongeval al het verkeer de afrit

Dat kan wel eens een aandachtspuntje zijn. De vraag is of alle omleidingsroutes wel berekend zijn op zulke voertuiglengtes, gezien het enthousiasme van gemeentes om overal van dat straatmeubilair zoals paaltjes, bloembakken en betonblokken neer te plempen.

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Ewals rijdt veel met trailers die ook op de trein gaan, de multimodale zooi. Zo ook in de foto, beide kunnen op de trein. En dat gaat dan veel van/naar Italië.

Afbeelding

Dat die dus naar dolly's met 2 trailers willen, is te begrijpen. Dan kunnen ze namelijk gewoon 2 standaardtrailers mee slepen. Die trailers met uitschuifsysteem zijn korter, bakwagens gebruikt men nauwelijks.

Afbeelding

maarten28
Die hard
 Bericht 

keokiracer schreef:

Achterlijke site. Als je naar https://dwo.rdw.nl gaat word je geredirect naar de link die ik geef. En daarna werkt direkt linken wel. :fp:

Walker
Master
 Bericht 
Vraag is wel wat het treingewicht dan gaat worden. LZV's mogen nu 60 ton zijn. Gaat dat dan naar 70 ton of zelfs nog meer?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
Transportbedrijf Ewals wil vrachtwagens van 32 meter

ohoh, Ewals rijdt bijna alleen met oostblokkers :x

Pita
Master
 Bericht 

Van de week nog samen opgetrokken met een Volvo FH16-750 / 3550 NM en dat komt toch aardig van z'n plaats hoor.

Tweebel
Master
 Bericht 
Hebben die dingen een inhaalverbod? Anders zit je vanaf Hardinxveld tot aan Tiel achter zo'n apparaat te wachten tot de inhaalactie klaar is.

Pita
Master
 Bericht 

Inhaalverbod ? ? Hahahahaha

Pietert
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Van de week nog samen opgetrokken met een Volvo FH16-750

Die kan ook wel redelijk wat trekken :)
Link

maarten28
Die hard
 Bericht 

Tweebel schreef:
Hebben die dingen een inhaalverbod? Anders zit je vanaf Hardinxveld tot aan Tiel achter zo'n apparaat te wachten tot de inhaalactie klaar is.

Ja, algeheel inhaalverbod voor LZV's.
Maar wat maakt het uit of een LZV een andere vrachtwagen inhaalt of een gewone vrachtwagen een LZV inhaalt? Voor de tijd die het duurt niets.
Gelukkig moeten LZV chauffeurs een extra rijopleiding volgen, hopelijk leren ze daar ook nadenken, want wat ik sommige chauffeurs hier zie uithalen dan denk je ook van :fp:

Pietert
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:
Ja, algeheel inhaalverbod voor LZV's.

Wordt zooooo vaak overtreden.

maarten28
Die hard
 Bericht 

Ik zie ze weinig op de weg, maar inhaalverboden voor vrachtwagens worden al zooooo vaak overtreden, dus het verbaast me niets. Er is natuurlijk ook 0 controle op.
Surveilleert de KLPD überhaupt nog wel eens op de autosnelweg?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:

Ik heb 1x bij Hoogeveen een V70 zien staan verstopt tussen de bosjes, maar dat is natuurlijk niet surveilleren

Superkoe
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
chauffeurstekort

Cweepz schreef:
Dus nu hoeven ze maar 1 Roemeen 500 euro in de maand te betalen? :[

ohoh, Ewals rijdt bijna alleen met oostblokkers :x

Blijkbaar zijn de Oostblokkers ook op, maar er dreigt in NL een serieus tekort aan vrachtwagenchauffeurs te ontstaan.

Pita
Master
 Bericht 

Polen rijden er al niet meer, die willen ook gewoon het Nederlandse salaris hebben. Alleen Roemenen zijn nog zo gek om voor een fooi te rijden, maar dan moet je geen TV's gaan vervoeren, die zijn zo weg, hahahaha.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
roemenen, Bulgarije letland Litouwen Oekraïne Rusland. Die zie ik het meest

Ducantoni
Master
 Bericht 
Pita schreef:
maar dan moet je geen TV's gaan vervoeren, die zijn zo weg, hahahaha.

Interessant punt. De meeste, of misschien alle, Nederlandse transportbedrijven vragen of de a.s. chauffeur een VOG kan overleggen. Ben benieuwd of ze dat bij die Oostblokkers ook doen. Ik heb al verhalen gehoord over ladingen of zelfs wagens die verdwenen zijn. (Waarheidsgehalte daarvan is wat moeilijker te achterhalen)

maarten28
Die hard
 Bericht 

Op het industrieterrein waar ik werk is een bedrijf dat gewoon een hele vloot Roemeense vrachtwagens heeft aangeschaft. Lijkt me ook niet dat daar Nederlanders op rijden.
Die zal het mogelijk verlies van een vrachtwagen nieuwe TV's wel in de risicoanalyse hebben opgenomen.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
Ik heb al verhalen gehoord over ladingen of zelfs wagens die verdwenen zijn. (Waarheidsgehalte daarvan is wat moeilijker te achterhalen)

Daarvoor heeft de politie deze week een speciaal nummer voor gelanceerd.

Tweebel
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:

Zie het A67 topic:
viewtopic.php?t=93863

Het is zelfs nieuws als ze een keer op de snelweg actief zijn. Ik zie ze iig zelden.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Ik weet EWALS te liggen. Wordt al een lastige klus om de eerste bocht te maken richting A73 ri Nijmegen :D

Blaataap
Master
 Bericht 

Ducantoni schreef:
Ik heb al verhalen gehoord over ladingen of zelfs wagens die verdwenen zijn. (Waarheidsgehalte daarvan is wat moeilijker te achterhalen)

Gebeurt wel. Daarom worden ook steeds meer trucks voorzien van gps, gsm en backup-gps tracking systemen voordat ze in gebruik worden genomen.

Masterdam
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
Dat kan wel eens een aandachtspuntje zijn. De vraag is of alle omleidingsroutes wel berekend zijn op zulke voertuiglengtes, gezien het enthousiasme van gemeentes om overal van dat straatmeubilair zoals paaltjes, bloembakken en betonblokken neer te plempen.

Dan wacht zo'n ding maar gewoon tot de weg weer vrij is. Dat is het risico van rijden met die lange dingen.

Scaniafan
Master
 Bericht 
lacheisleuk schreef:
Dat die dus naar dolly's met 2 trailers willen, is te begrijpen. Dan kunnen ze namelijk gewoon 2 standaardtrailers mee slepen. Die trailers met uitschuifsysteem zijn korter, bakwagens gebruikt men nauwelijks.

Dat ja ;)

Schoenzool schreef:
Ik weet EWALS te liggen. Wordt al een lastige klus om de eerste bocht te maken richting A73 ri Nijmegen :D

Waarom? Hoofdkantoor wat jij in Tegelen weet te liggen komen (normaal) geen vrachtwagens, parkeerterrein van Ewals ligt aan de Columbusweg in Venlo

ohoh, Ewals rijdt bijna alleen met oostblokkers

Niet op de trajecten die voor deze combi's interessant zouden zijn. Waar het hier om gaat is trailers die in Venlo gekoppeld worden voor Ruhrgebied en van daar uit naar Rotterdam RoRo terminals moeten (viceversa).

Dan kan je met 1 trekker 2 trailers shunten.

Ducantoni schreef:
Ben benieuwd of ze dat bij die Oostblokkers ook doen. Ik heb al verhalen gehoord over ladingen of zelfs wagens die verdwenen zijn. (Waarheidsgehalte daarvan is wat moeilijker te achterhalen)

Klopt. VOG wordt ook gevraagd, maar een VOG zegt niet alles. Ik heb ook al eens een wagen aan de Oostenrijkse grens terug mogen halen nadat een Roemeen "ander werk" had gevonden en i.p.v. een afspraak te maken over waar de auto naar toe moest etc. is ie naar het parkeerterrein waar zijn nieuwe wagen stond gereden en heeft de sleutels met de post opgestuurd :x :x :x

Onder aan de streep heb je binnen alle groepen rotte appels. Ik ken een paar Nederlandse / Duitse chauffeurs die samen geregeld hadden dat een koeltrailer gejat werd en omgebouwd werd tot hennepkwekerij. Geen Oostblokker die eraan te pas kwam.

De legale manier (waar Ewals ook mee werkt) is heel eenvoudig. Een Roemeense chauffeur verdient (in dienst van een gewone vestiging in Roemenië, met planners, HR vertegenwoordiging etc.) naar verhouding (kosten) in Roemenië evenveel als een Nederlandse chauffeur. Daarbij komen nog vergoedingen waardoor een Roemeense chauffeur in West-Europa boodschappen kan doen en toch een goed salaris overhoudt.

Voor dat salaris is een Roemeense chauffeur bereid:

- 3 weken op een vrachtwagen te rijden
- 1 week thuis te zijn
- Een witte vrachtwagen met hoog dak, 420 pk en koelkast te rijden, zonder mistlampen, verstralers, Alcoa velgen etc.

In vergelijking, ik heb regelmatig discussie staan voeren met Nederlandse / Duitse chauffeurs omdat mijn werkgever destijds besloot om op de routes waar Ewals het hier over heeft (RoRo shunting) vrachtwagens met halfhoog dak, zonder mistlampen en verstralers en zonder koelkast in te zetten. Dat gaat over chauffeurs die iedere dag thuis komen. Gewoon een broodtrommeltje kunnen pakken en naar het werk fietsen. Daar waren die auto's niet goed genoeg voor, want je kon toch ook 500+ PK pakken

Masterdam
Master
 Bericht 
Zal wel een domme vraag zijn, maar wat is er zo vet aan dat hoge dak?

Pita
Master
 Bericht 

Dan kan je makkelijker in een cabine staan.

Kwibus
Master
 Bericht 
Ik lees het juist andersom, dat dat hoge dak voor amateurs is en de profs alleen maar half-hoog willen?

Ducantoni
Master
 Bericht 
Blaataap schreef:
Gebeurt wel. Daarom worden ook steeds meer trucks voorzien van gps, gsm en backup-gps tracking systemen voordat ze in gebruik worden genomen.

Maar zelfs dat is niet waterdicht. Ik hoorde van iemand uit de autoverhuur dat er op één dag op verschillende lokaties in Nederland eenzelfde type VW Golf werd gehuurd en het enige wat nog te traceren was, was dat ze allemaal richting het oosten van Europa reden en daarna "onzichtbaar" werden. Uiteraard was de identiteit van de huurder een valse.. :|

Pita
Master
 Bericht 

Bezuinigingen, half hoog dak, geen koelkast, geen magnetron enz enz voor chauffeurs op routes die elke dag gewoon thuis komen.

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
Superkoe schreef:
maar er dreigt in NL een serieus tekort aan vrachtwagenchauffeurs te ontstaan.

Er is pas een tekort als de lonen flink gaan stijgen. Anders zijn het vooral borrelpraatjes van werkgevers die bang zijn dat de lonen zouden kunnen gaan stijgen en zo alvast proberen de instroom te verhogen.

Pagina 1 van 2 [ 65 berichten ]