» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Postingstijd interval gedetecteerd van 38.9 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 2  [ 55 berichten ]
A4
Master
 Bericht 
Allereerst; meten is weten (dat weet ik), dus als ik twijfel moet ik de wagen een keer op de dyno zetten, maar toch wil ik wat voorleggen.

Ik rij een 9-3 TiD 150pk waar een custom stage 1 tuning op zit, ongeveer 180pk. Binnenkort ga ik een keer terug naar de tuner voor een update/optimalisatie richting 190/195pk.

Vanochtend reed ik op de A1 achter een Mercedes Vito busje 140pk diesel. En nu komt mijn twijfel over het vermogen; ik kon hem hebben, maar het hield niet bepaald over.
Nu is het toch zo dat bij modernere auto's het vermogen beter/efficiënter opgebouwd wordt? Met andere woorden: 'zijn' 140pk kan even vlot in de praktijk zijn als 'mijn' 180pk?
Of werkt het niet helemaal zo? Vond het wel frappant namelijk dat een busje die ook nog eens zwaarder is zo doortrok. En het was een bedrijfsbusje (geen zzp-er, maar grote onderneming), dus verwacht geen tuning eigenlijk.

Of mijn vermogen komt er gewoon niet lekker uit?

maarten28
Die hard
 Bericht 

Misschien was die ook gechipt?
Oh wacht, bedrijfsbusje.
Maar dan nog, kan best gechipt zijn. Want zo'n vito met 500 kg meer gewicht moet je zonder chiptuning van jezelf al makkelijk voorbij kunnen rijden.

Wat doet je auto verder tijdens acceleratie en topsnelheid? Ligt dat wel in de lijn der verwachting?

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
140 pk en 180 pk kan qua acceleratie verschillend uitpakken als die bij heel verschillende toerentallen worden bereikt maar omdat we het hebben over beide turbodiesels zullen die toerentallen niet zoveel schelen. Dan rijst het vermoeden dat je auto pk's kwijt is geraakt, bijv. door een versleten nokkenas. Maar voordat je daarmee aan de gang gaat zou ik eerst maar eens meten zoals je al zegt.

Spook
Master
 Bericht 
Koppel. Eindoverbrenging. Luchtweerstand. In welke versnelling was je bezig met je inhaalactie? Een baksteen zoals een Vito moet weinig problemen opleveren. Je zou de curves van de motoren naast elkaar moeten leggen. Als die Vito een vlakke curve heeft en je gechipte bak meer een piek bovenin de toeren heeft, kan het zomaar gebeuren dat je gefopt wordt. Je moet wel doorhalen.. ook al is dat bij een TDI vrij snel afgelopen.

A4
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:
Wat doet je auto verder tijdens acceleratie en topsnelheid? Ligt dat wel in de lijn der verwachting?

Acceleratie vanuit stilstand richting de 100 gaat echt wel rap. En ook volgens verwachting. Rij hem onder de 10 tellen naar de 100, fabrieksopgave 11,6 (automaat).
Maar ik vind de tussenacceleraties op de snelweg en op buitenwegen met inhalen echt tegenvallen. Heb wel eens geprobeerd te spelen qua doseren met gasgeven (soort ideaal punt vinden waarop het koppel er lekker uit komt), maar dat bied geen soelaas.

DikkeDiesel schreef:
Dan rijst het vermoeden dat je auto pk's kwijt is

Ergens vermoed ik dat ook. Ik benieuwd wat er uit de update komt rollen. De tuner had het erover dat mijn automaatbak een koppelbegrenzer heeft, die als hij wat zwaar belast wordt een beetje vervelend gaat doen. Dit terwijl de bak wel meer koppel aan kán. We gaan dus binnenkort proberen of het lekkerder gaat rijden als we om de koppelbegrenzer heen gaan. Gaat ongeveer 40nm schelen t.o.v. nu.

A4
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Je moet wel doorhalen.. ook al is dat bij een TDI vrij snel afgelopen.

Idd, ik merk als ik doorhaal dat dit niet veel meer doet. Ik moet het hebben van het gebied tussen 1800 en 2500 toeren.

Archiebald
Master
 Bericht 
Hoe nieuw was dat busje? En hoe zeker ben jij van die 180pk? (als in, je auto had ooit 150pk, stel dat dat er 144 waren voor tuning heb je er nu misschien "maar" 170) dan valt het snel tegen...

A4 schreef:
tussenacceleraties op de snelweg en op buitenwegen met inhalen echt tegenvallen

Toen mijn Bora "170"pk had vond ik de acceleratie juist niet geweldig, maar die tussensprintjes echt super indrukwekkend voor deze auto. Alles vanaf eenmaal in beweging tot snel ging gewoon goed door. Heel wat erg vlotte BMW's gepest :lol: Zelfs nadat de bak krak zei.....

graspol
Master
 Bericht 
A4 schreef:
post4370280.html#p4370280 schreef: Dan rijst het vermoeden dat je auto pk's kwijt is
Ergens vermoed ik dat ook.

Kan me nog goed herinneren dat er een Topgear aflevering was met een velStatis die met een oliebeurtje, nieuwe bougies en nieuwe filter er meteen tinetalle PKs bij had.... hoe is dat bij jou?

A4
Master
 Bericht 
Archiebald schreef:
Hoe nieuw was dat busje?

Nieuw, Was de nieuwste generatie Vito.

Archiebald schreef:
En hoe zeker ben jij van die 180pk?

Schatting. Mijn auto zal wellicht al niet meer de 150pk hebben gehad idd... Ik voel aankomen dat ik hem haast een keer op de testbank moet zetten. Het is nu gissen.

graspol schreef:
oliebeurtje, nieuwe bougies en nieuwe filter er meteen tinetalle PKs bij had.... hoe is dat bij jou?

Net nieuwe olie + filter. Bougies geen idee, zitten er al een tijd in.

Spook
Master
 Bericht 
Als je denkt dat er echt wat mis is, is op een rollenbank zetten wellicht niet het beste idee.

Denman
Master
 Bericht 

A4 schreef:
Bougies geen idee, zitten er al een tijd in.

Weet je dat zeker?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
A4 schreef:

Vervang die ook eens. Die van mij hield een beetje in rond de 3000 toeren en gaf weleens een klein schokje rond de 145 km/h, paar dagen geleden bougies vervangen en beiden doet ie niet meer.
Rare was ook dat er 3 dezelfde en 1 verschillende bougie in zat :huh:
Luchtfilter enzo ook nog goed?

EDIT: oh wacht eens, dit gaat over een diesel :[

bruintje beer
Master
 Bericht 
A4 schreef:
Ik rij een 9-3 TiD 150pk
A4 schreef:
:lol: noob 8)

406
Master
 Bericht 
A4 schreef:
Of mijn vermogen komt er gewoon niet lekker uit?

Als jij in z'n 6 hing op 900 toeren en die bus zat op het moment van accelereren op +-2000 toeren dan zul jij op dat moment minder vermogen beschikbaar hebben.

A4
Master
 Bericht 
Denman schreef:
Weet je dat zeker?

bruintje beer schreef:
noob

:( slecht dit...

Waar ik bij nader inzien wel aan zit te denken is iets met de nokkenas(sensor). Hij is me een week of 4 geleden een keertje bij het verkeerslicht uitgevallen. Gestart, bokkerig weggereden, en nu dus alweer 4 weken probleemloos. Heb er dus niet teveel aandacht aan geschonken, maar kan dit wat zijn?

A4
Master
 Bericht 
406 schreef:
Als jij in z'n 6 hing op 900 toeren en die bus zat op het moment van accelereren op +-2000 toeren dan zul jij op dat moment minder vermogen beschikbaar hebben.

Nee, ik had hem wel degelijk alert gemaakt (trapje terug) dus ik zou het vermogen gehad moeten hebben.

Spook
Master
 Bericht 
Gloeibougies zijn ook een ding hoor. Wellicht niet in elke moderne TDI, maar bougies in een diesel kan best.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Die hebben niet zoveel te maken met accelereren.

Schep
Master
 Bericht 
A4 schreef:

Ik zou beginnen met bougies uit je diesel te slopen. Loopt ie een stuk beter van!

EDIT: Shit, te laat :( Vaker refreshen ...

A4
Master
 Bericht 
Binnen nu en 2 weken langs de tuner. Laat in dit topic wel even weten wat er uit is gekomen. :thumb:

Raaf
Master
 Bericht 
Ben benieuwd.

Verkijk je niet op die busjes, die hebben vaak hele korte verzetten om met zware last ook te kunnen rijden. En als je zo'n moderne automaat tegenkomt waar harrie de klussert alleen maar zijn klomp omlaag moet knallen dan is die echt wel vlot weg.

A4 schreef:
Waar ik bij nader inzien wel aan zit te denken is iets met de nokkenas(sensor). Hij is me een week of 4 geleden een keertje bij het verkeerslicht uitgevallen. Gestart, bokkerig weggereden, en nu dus alweer 4 weken probleemloos. Heb er dus niet teveel aandacht aan geschonken, maar kan dit wat zijn?

Ding kan in een van de 3600 mogelijke noodloop scenario's hangen als hij dat signaal kwijt geweest is.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Maar dan zou je wel meteen een verschil moeten merken hoe hij voor en na dat incident rijdt.

Raaf
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
Maar dan zou je wel meteen een verschil moeten merken hoe hij voor en na dat incident rijdt

Meestal wel maar niet altijd. Als de V40 weer eens de turbodruk begrenzer erin gooit dan merk ik dat alleen met planken.

Spook
Master
 Bericht 
Geen lampje op je dashboard?

Lieuwe2410
Master
 Bericht 
Waarschijnlijk ziet je inlaat er zo uit:
Afbeelding
Dat kost je zo 15pk en 30-40Nm..
Kun je wellicht meten hoeveel brandstof hij maximaal per injectie inspuit?
Is het een euro 3 of euro 4 diesel?

Vroeg op
Master
 Bericht 
PM sturen naar Injectie. Die is van de Saabs.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Koppel

Nietus!

Injectie
Master
 Bericht 
Hij moet PM-en met Dion. Die is van de snelle Saabs. ;)
Als ik in mijn App log kijk zie ik meldingen van check engine, en nu lees ik weer over afslaan. Maar ik heb nog nergens gelezen: Tech2 eraan gehangen en dit is de foutcode.

WimLex
Master
 Bericht 
A4 schreef:
Idd, ik merk als ik doorhaal dat dit niet veel meer doet. Ik moet het hebben van het gebied tussen 1800 en 2500 toeren.

slechte tuner

Feitelijk
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
slechte tuner

Slechte natuurkunde leraar.

Afbeelding

flaskk
Master
 Bericht 
Koppel icm efficiënte automaat wellicht?

Feitelijk
Master
 Bericht 
flaskk schreef:
Koppel

Neehee!

flaskk
Master
 Bericht 
Torque!

CasB
Master
 Bericht 
Weet je zeker dat het maar een 140pk vito was?

WimLex
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Slechte natuurkunde leraar.

prutser
Afbeelding

aapje
Master
 Bericht 
Zo'n Saab is dan ook moeilijk traag voor een 150PK hok.

Feitelijk
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
prutser

Mijn punt precies.
Ook jouw plotje toont waar de piek in de grootheid met behoudswet zit

Pita
Master
 Bericht 

Bij alle commerciële uitvoeringen van alle modellen van Mercedes geldt dat de laatste 2 cijfers in het type, het aantal PK's weergeeft.
Vito heeft dus de 109(90pk), 111(110pk) 113(130pk)115(150pk) 120(200pk)
De Sprinter heeft wel een 314 uitvoering ( 140 pk )

Ben dus benieuwd welk type Vito het betreft.

Hou er wel rekening mee, dat de overbrengingsverhoudingen wat anders liggen dan bij een personenauto.

WimLex
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Mijn punt precies

je snapt er echt niks van zo te lezen

Rover
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Bij alle commerciële uitvoeringen van alle modellen van Mercedes geldt dat de laatste 2 cijfers in het type, het aantal PK's weergeeft.

Het getal ervoor geeft het gewichtsklasse aan.
De eerder genoemde Sprinter is dus een 3 tonner met 140 PK

Bij een vrachtwagen heb je bijvoorbeeld de 1936. 19 ton, 360 pk.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Ah, zo steek ik toch nog iets op van dit topic. V
erder blijft het altijd gissen als je geen dynorun laat doen. Ik heb twee keer chiptuning op maat gedaan incl dyno, nog nooit problemen mee gehad. Eén keer een standaardprogramma erin laten schieten voor een prikkie en zonder dynorun, en dat was negatief merkbaar.

Feitelijk
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
je snapt er echt niks van zo te lezen

Ja, dat zal het zijn ja.

maarten28
Die hard
 Bericht 

Pita schreef:
Vito heeft dus de 109(90pk), 111(110pk) 113(130pk)115(150pk) 120(200pk)
De Sprinter heeft wel een 314 uitvoering ( 140 pk )

Ben dus benieuwd welk type Vito het betreft.

Het was de nieuwste generatie en die is te krijgen in 109, 111, 114 en 119.
Daarbij heeft de huidige generatie 114 136 pk en de vorige generatie 113... 136 pk! :lol:

A4
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Geen lampje op je dashboard?

Nope

Lieuwe2410 schreef:
Kun je wellicht meten hoeveel brandstof hij maximaal per injectie inspuit?

Zouden we tijdens het rijden met de Tech2 aangesloten wel eens kunnen kijken idd.

Vroeg op schreef:
PM sturen naar Injectie. Die is van de Saabs

Heb ik regelmatig contact mee ;) Maar soms kan het handig zijn een vraag eens breder neer te leggen.

Injectie schreef:
Hij moet PM-en met Dion. Die is van de snelle Saabs.

Reeds gedaan ook. Alleen leek het me ook goed om eens hier te informeren. Binnen nu en ik denk 2 weken ga ik bij Dion langs.
Dion vermoedt dat de schoepen van de VGT dichtgeslibt zijn en dat dit de boel frustreert.

Injectie schreef:
Als ik in mijn App log kijk zie ik meldingen van check engine, en nu lees ik weer over afslaan. Maar ik heb nog nergens gelezen: Tech2 eraan gehangen en dit is de foutcode.

Toen ik je appte had ik idd een check engine, kort daarvoor was de auto me ook even afgeslagen. Vervolgens een 100 mtr bokkerig door kunnen rijden en toen was het weer goed. Check engine is diezelfde rit nog uitgegaan en nooit weer terug gekomen.

WimLex schreef:
slechte tuner

Nee, absoluut niet! Al denk ik dat hij nu gewoon niet de ideale file er op heeft gezet. Daarom binnenkort terug voor een update.

aapje schreef:
Zo'n Saab is dan ook moeilijk traag voor een 150PK hok.

Traag valt ook wel weer mee. Maar ik begrijp enigszins je opmerking. Het voelt niet helemaal aan alsof je met dergelijk vermogen op stap bent. Heb wel eens in een Golf IV met 150 TDI (alles rood) gereden en dat is een hele andere ervaring (feller).

maarten28 schreef:
Het was de nieuwste generatie en die is te krijgen in 109, 111, 114 en 119.

Dit was een Vito 114 idd :thumb:

Injectie
Master
 Bericht 
A4 schreef:
Toen ik je appte had ik idd een check engine, kort daarvoor was de auto me ook even afgeslagen. Vervolgens een 100 mtr bokkerig door kunnen rijden en toen was het weer goed. Check engine is diezelfde rit nog uitgegaan en nooit weer terug gekomen.

Maar als het goed is staat hij nog wel in het storingsgeheugen. En kan er dus ook een soort van milde noodloop aan gekoppeld zijn. 8)

A4
Master
 Bericht 
Injectie schreef:
Maar als het goed is staat hij nog wel in het storingsgeheugen. En kan er dus ook een soort van milde noodloop aan gekoppeld zijn. 8)

Aha, dat zou dus ook nog kunnen. Misschien maar iets meer spoed achter mijn bezoekje aan Dion zetten dan...
Auto loopt niet echt verkeerd verder hoor, vanochtend een klein stukje 190 op een lege A1 gereden en dat doet ie echt heerlijk rustig en relaxt.
Enige wat ik soms hoor is een licht (maar dan ook heel licht) joelend geluid. Kan dit uit de aandrijflijn komen?

Injectie
Master
 Bericht 
of een scheef gesleten band. Achterbanden willen wel eens cuppen. En die klinken dan als een versleten wiellager.

A4
Master
 Bericht 
Banden zit nog 3mm op rondom, dus die gaan er binnenkort ook af. :thumb:

Raymond
Master
 Bericht 
Schoepverstelling kan een oorzaak zijn. Kun je het asje met de hand bewegen? Het ding wordt vacuum aangedreven. Controleer de slangetjes eens. Heb je wel eens een compressietest gedaan?

A4
Master
 Bericht 
Raymond schreef:
Schoepverstelling kan een oorzaak zijn. Kun je het asje met de hand bewegen? Het ding wordt vacuum aangedreven. Controleer de slangetjes eens. Heb je wel eens een compressietest gedaan?

Lees jouw reactie nu pas... Sorry.
Ik ga vanmiddag bij de tuner langs. We lopen een aantal zaken uit dit topic na en er wordt een nieuwe/aangepaste file ingeladen.

Samengevat lijkt het me handig om de volgende zaken te checken:

- Schoepen van de VGT
- Brandstofinspuiting voldoende?
- Inlaat vol met vuilafzetting?
- Storinggeheugen uitlezen om te checken wat dit geweest is en kijken of hier een milde noodloop aan gekoppeld is of is geweest.

Wordt vervolgd!

Pagina 1 van 2 [ 55 berichten ]