» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 2 van 4  [ 180 berichten ]
DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Sander schreef:
D3 niet? Ook gewoon 163 pk toch
Nee 163pk is veeeel te weinig.

Ok, ik ben in een milde bui, D3 mag ook :lief:

snovvdog
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Mijn VAG diesel (115pk) wint menig tussensprintje en heeft een GPS-top van 225km/h en een gemiddeld verbruik van 1:19

Dat is wel mooi, maar dat haalde ik in de Octavia echt totaal niet. 202km/h op de teller en het hield op.

Ik haal nu 225km/h op teller, 216km/h op GPS met een standaard ongechipte 1.0 ecotsi.

en 1:19, zou ik nooit kunnen halen (et de diesel zat ik ook veel hoger), ik rijd grotendeels korte stadsritjes van 20 minuten max. Alleen al om hem warm te stoken in de winter moest ik een beetje trappen.

Ik bedoel, ik kan ook gemiddeld 1:21 rijden op de snelweg op benzine, maar dan ben ik met ~110km/h op cruise control aan het trutten (wel gewoon 140 waar 130 mag, gewoon overal vmax + 10):

Afbeelding
Dit was nog in de spits ook & stukje binendoor file vermijden over de Waterlinieweg.

Ik rijd gemiddeld 1:15, doordat ik vaak korte ritjes <15km rijd... Daarnaast op de snelweg vmax + 50 wanneer mogelijk...

Op de hele tijd plankgas waar mogelijk rijdt ie 1:11, maar dan zit ik echt op gemiddeld 150, dus 200+ wanneer het kan, en dan weer 100/80 bij baustelle.

snovvdog
Master
 Bericht 
-Joske- schreef:
:lol: :lol:

Dan noem je een Kangoo bijv, dat is pure rotzooi, maar een Mercedes C of E, BMW 3 of 5 serie etc met een diesel 140 / 150 pk dat rijd gewoon super, zeker met een automaat.

Prijsklasse vergelijken, in die klasse kan je veel mooier benzine spul betalen

Ik vergelijk de bedrijfsbarrels of leasehokken van dezelfde prijs met elkaar. Voor de prijs van een 530d heb je bijna een 540i, nou , ik weet het wel.

En hoeveel verbruiken die ''grote'' diesels dan? Die kleine halen in elk geval, niet eens in de buurt van hun opgaaf, makkelijk 2-3x zo hoog vebruik.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Die diesels die meuren wel altijd enorm. Sta ik op werk wat bij een klant in te laden met een lopende diesel motor, dan hou ik m'n adem wel even in. Die walm :dood:
Benzinegeur vind ik dan weer prima.

snovvdog
Master
 Bericht 
Ja ook dat, ugh, stinkdingen.

Pita
Master
 Bericht 

Volvo D3 lekker rijden ? Dan heb je nog niet in een T8 gereden !

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Kan me ook amper voorstellen dat dat schoner is dan een vergelijkbare benzine.

-Joske-
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
En hoeveel verbruiken die ''grote'' diesels dan?

Zo.n E200 die rijd gemiddeld 1 op 18, maar 1 op 20 zal ook wel lukken als je echt rustig aan doet.

Pietert
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Voor de prijs van een 530d heb je bijna een 540i, nou , ik weet het wel.

Goed punt.
Die diesels die meuren wel altijd enorm.

Ook goed punt
Kan me ook amper voorstellen dat dat schoner is dan een vergelijkbare benzine.

Ook goed punt.

Maar, om met de woorden van Feitelijk te spreken:
Het trekt zo lekker.

snovvdog
Master
 Bericht 
Ik vind dat enigszins lastig te geloven, als ik kijk hoeveel de 1.5 dci eco2 van Renault verstookte.

Wordt er dan alleen snelweg (en nooit veel meer dan vmax) of als een bejaarde mee gereden?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
Het trekt zo lekker.

En een 540i tegenover een 530d trekt niet lekker?

-Joske-
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Wordt er dan alleen snelweg (en nooit veel meer dan vmax) of als een bejaarde mee gereden?

Als je met zo,n E200 redelijk door rijd, dan haal je nog 1 op 15. Als je gewoon normaal rijd dan is 1 op 18 gewoon haalbaar (model 2013 en nieuwer dan). De oudere hokken verbruiken wel een stuk meer.

Pita
Master
 Bericht 

Een MB E200 CDI rijdt bij 90 km. op de CC 1 op 20, bij stadsverkeer echter 1 op 10

Pietert
Master
 Bericht 
En een 540i tegenover

You tell me
Afbeelding

shootme
Master
 Bericht 
Mijn collega in een alfa 147 benzine kon mij niet bijhouden toen ik in mijn 147 diesel vlot optrok. Hij zei dat hij plankgas reed, ik had nog ruimte over.

snovvdog
Master
 Bericht 
Tja, dan bevestig je eigenlijk wat ik zeg, vooral voor lui lange afstand rijden, totaal niet mijn rijstijl.

Mijne stookt volgens de boordcomp 2.5-3.5l/100km @90km/h cruise, alleen houd ik die snelheid nooit zo lang vol, als in, na 30 seconden word ik op die snelheid al gek.

Maar, in theorie, als ik echt rustig rijd, onder de 100 op lange afstanden, moet 1 op 25 a 30 te halen zijn. Alleen dat houd ik nooit vol, Ik houd ook niet van treintje rijden, wil altijd wat sneller dan de rest gaan en vaak wisselen van snelheid.

Stadsverkeer weet ik 1 op 15 te rijden, en dat is met vaak flink doorrijden/sportief optrekkend. Zo'n 5-er of E-er is wat aan de zware kant voor start/stop verkeer en 10+ stoplichtsprintjes per 10km.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Mijne stookt volgens de boordcomp 2.5-3.5l/100km @90km/h cruise,

Die van mij 7.5 - 8 :lol:

Blaataap
Master
 Bericht 

En een 540i tegenover een 530d trekt niet lekker?

Jawel hoor, een 540i rijdt fenomenaal. Het enige dat wel wat jammer is, is dat je echt wel even wat centjes opzij moet zetten voor reparaties aan de aandrijflijn. Wat dat betreft dan toch liever een 530d.

Al vind ik het opmerkelijker dat een bedrijf als Volvo nu al aangeeft helemaal te gaan stoppen met diesel in de toch nabije toekomst. Ben benieuwd hoeveel fabrikanten gaan volgen. Renault-Nissan zie ik er ook wel mee stoppen om eerlijk te zijn.

Pietert
Master
 Bericht 
Hmmm, die hebben in Frankrijk en België en enorme diesel afzet. Ik denk dat die juist best lang doorgaan.

Blaataap
Master
 Bericht 

Pietert schreef:
Hmmm, die hebben in Frankrijk en België en enorme diesel afzet. Ik denk dat die juist best lang doorgaan.

Beide landen zijn bezig met 'anti-diesel wetgeving', dus dat zal relatief snel kunnen omslaan. Parijs heeft al milieuzones bijvoorbeeld, al zijn die wel gebaseerd op de Euro-norm van het voertuig (en dynamisch, slechte luchtkwaliteit = meer restrictief beleid).

Mattinus
Respect
 Bericht 

Pita schreef:
Noem mij eens één diesel die een lekker uitlaatgeluid heeft ?

2.4 jtd 5 cilinder van AR vanaf bouwjaar 2002 (156 en 159) is mij voor de absolute dieseltopper, klinkt geweldig (roffel), vrachtlading koppel en altijd een glimlach bij volgas > vooral de sprint 100-200 is erg.. erg leuk! 330D van BMW schijnt ook top te zijn.

Pita
Master
 Bericht 

Probeer maar eens een Volvo V70 T5 R met een Rica chip zonder toerenbegrenzer.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Dat lijkt me geen diesel :schudnee:

zadkine
Master
 Bericht 
Hoe bedoel je energie-inhoud?

1 liter diesel afgerond 10 KWH aan energie, 1 liter benzine afgerond 9KWH aan energie.
10 liter benzine levert dus net zoveel energie bij verbranding als 9 liter diesel.
Jammer genoeg blijkt echter dat zelfs rekening houdend met dit verschil een dieseauto nog aanmerkelijk zuiniger is als een benzine model.
Rij je met 10 liter benzine 150 km dan zou je met 9 liter diesel ook aan 150 km moeten komen, echter een dergelijke diesel komt dan eerder 180 km ver op die 9 liter.

zadkine
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Prijsklasse vergelijken, in die klasse kan je veel mooier benzine spul betalen

Economisch gezien is prijsklasse vergelijken alleen zinvol als je de "total cost of ownership" vergelijkt.....

Vrij vertaald: De prijs per km dus, inclusief alle lasten.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Naast dat in een liter diesel meer energie zit haalt een dieselmotor ook extra energie per liter omdat hij een hogere compressieverhouding = hoger rendement heeft

Lotus Omega
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Diesel rijdt relaxter?

Veel ergere Turbo lag, en vervolgens een power band van een halve seconde?

Als je benzine gewend bent wil je nooit zo'n ***diesel. Ik kan mij echt bijna niet voorstellen dat iemand zo'n tractor lekker vind rijden.

Die dingen zijn echt niet gemaakt voor mijn rijstijl, ik rijd nu zuiniger met 115pk benzine (1.0 tsi), dan met 110pk diesel (1.5 dci).
Bovendien, koppel is niet echt een groot verschil,. 220Nm vs 260Nm, daarentegen kan de benzine wel tot 6500 rpm...

Ding wilde ook bij 186 bijna geen km meer sneller (op de teller, waar de benzine gewoon tot de 225 gaat).

Hehe iemand snapt het! Ik heb het ook niet op diesels, nooit gehad en ja ik heb er zat gereden, zoals Renault, Peugeot, VAG (VW, Audi, Skoda), BMW, Mercedes, Mitsubishi en Volvo en wellicht vergeet ik nog wel wat. Mijn probleem met die motoren zijn net als snovvdog dat ze tussen stationair en pak 'm beet 2000 tpm niet heel denderend trekken en dan klapt ineens de turbo erbij die het tot zo'n 3000-3500 tpm lijkt vol te houden. Alles daarna lijkt alleen maar brandstofverspilling want echt versnellen zit er dan niet meer in. Ja tuurlijk, er zijn tegenwoordig diesels die als een benzine lijken te zijn afgesteld maar dan heb je het ook over iets. Een BMW 25d motor met twin-turbo setup en 218 pk/450 Nm (!) uit een 2,0 litertje is gewoon een zwaar getuned blok. Net als een 3.0 V6/I6 diesel met 240-313 pk. Natuurlijk trekt dat maar een benzinevariant van zo'n motor rijdt en klinkt zooooveel lekkerder. Niets mooier dan een zakensedan die ineens in een raceauto lijkt te veranderen wanneer de tellernaald bij volgas 3000 tpm passeert en doorhaalt tot 6000-7000 tpm. Geen enkele diesel is zo spectaculair.

Dat gezegd hebbende; Toch jammer dat Volvo hiermee stopt. Ondanks mijn mening over diesels vind ik de Volvo D5's toch wel een van de fijnste dieselmotoren om mee te rijden. Klonken ook niet heel slecht, voor een diesel dan ;) M.i. zijn diesels zo slecht nog niet voor het milieu. Een goede, zuinige diesel haalt een veel lager verbruik dan menig hybride, maarja, krijg dat die politici maar eens uitgelegd he...

Cweepz
Master
 Bericht 
Ik rij in een D4 en dat is dikke prima! :woop:

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
snovvdog schreef:
totaal niet mijn rijstijl.

Maakt allemaal niet uit zolang je maar tijdig plaats maakt met dat benzine pruttelding.. Misschien zie je me dan nog net zwaaien.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Want lease en 14%.

En dat is het punt. Schrapers.
Alleen economisch is er voordeel, en al jullie verdere rationalisaties lach ik vierkant uit.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Lotus Omega schreef:
Een goede, zuinige diesel haalt een veel lager verbruik dan menig hybride, maarja, krijg dat die politici maar eens uitgelegd he...

maar een diesel stoot veel meer troep uit tegenover een benzine.

ik vind diesel ook maar niks. op 1 punt trekt die met de turbo goed en alles daaronder en boven voelt het bij een gemiddelde diesel gewoon dood.

Raaf
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Want lease en 14%

Daar heb ik de D4 voor :kniktja:

Qua emotie is mijn 6 cilinder benzine echt leuker. Maar of ik daar mijn dagelijkse km's (los van kosten) mee zou willen maken? Doe me dan maar dat twin turbo dieseltje met koppel genoeg. Geniet ik in de vrije tijd wel weer van het spelen.

Walker
Master
 Bericht 
Bij Volvo zal het eerder het punt zijn dat ze worden gezien als het premium merk binnen Geely. Met China als afzetmarkt voor benzine of all-eletric auto's heb je geen diesels zoals in Europa gebruikt meer nodig. Dus kun je flink bezuinigen, om in (onderzoek naar) electric te investeren.

KanarieVW
Master
 Bericht 
maar een diesel stoot veel meer troep uit tegenover een benzine.

ik vind diesel ook maar niks. op 1 punt trekt die met de turbo goed en alles daaronder en boven voelt het bij een gemiddelde diesel gewoon dood.

Dat is echt alleen met die eco meuk. Kom je boven de 150pk gaat het als de brandweer. Zeker mee eens dat veel van die kleine diesels drama is, maar dat geldt net zo goed voor de kleine benzine motoren.
Zet je een 100pk TSI of TDI naast elkaar kan ik me niet voorstellen dat je de TDI nóg minder vindt rijden dan de TSI.

Rover
Master
 Bericht 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk toch echt liever een diesel rijdt (geen eco-diesel) dan een benzine. Al hangt het ook van de auto af.
Maar bijvoorbeeld mijn huidige Rover 600, nu op gas. Ding is wat traag, maar ja verder een fijne auto. In het verleden heb ik de dieselversie gehad, heerlijk hoe dat trok. Gewoon de echte trekkracht. Helemaal lekker als je een keer in de bergen komt en je met hetzelfde gemak op snelheid blijft terwijl je omhoog gaat.

Die auto is nu niet meer welkom in mijn woonplaats. Hij is te oud en zou een te hoge uitstoot hebben. Met bijzonder stevig doorrijden reed ik 1:17, als ik mijn best deed was 1:22 mogelijk (dat heb ik niet lang volgehouden). De eco-lease dieseltractor die ik had kon met moeite de 1:18 halen, ik reed er gemiddeld 1:14 in, maar met stevig doorrijden was 1:10 even makkelijk.

Het is jammer dat je steeds minder echte goede diesels ziet, de meeste zijn niet meer in bereik van de iets kleinere beurs, vooral als gevolg van de milieuheffingen erop.

Ik weet nog dat mijn ouders naar hun vorige Astra diesel gingen kijken. Er waren 2 keuzes: 1.9cdti met 100pk of de 1.3cdti met 100pk. Man, wat was dat een groot verschil. Die 1.3 had totaal geen kracht. Leuk voor pk-liefhebbers, ik heb liever koppel.

nova_niek
Respect
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Benzine:
32MJ/liter accijns: 77ct/l accijns , 26ct/l BTW => 3.2 ct/MJ
Diesel:
36MJ/liter accijns: 48.5ct/l accijns , 22ct/l BTW => 1.96 ct/MJ
Electriek:
3.6MJ/kWh accijns: 10.1ct/kWh BTW 4ct/kWh => 3.91 ct/MJ

BAM! :thumb:

Lotus Omega schreef:
M.i. zijn diesels zo slecht nog niet voor het milieu. Een goede, zuinige diesel haalt een veel lager verbruik dan menig hybride, maarja, krijg dat die politici maar eens uitgelegd he...

Dit dus ^^^

Diezelfde politici hebben ervoor gezorgd dat we nu met een katalysator rijden, waarvoor loodvrije benzine nodig is. In plaats van lood zitten er nu allerlei carcinogene, cyclische koolwaterstoffen in benzine. Nee, dát is goed voor den mensch. In wezen is benzine hoe langer hoe meer een politiek mengsel. :x

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Lotus Omega schreef:
Een goede, zuinige diesel haalt een veel lager verbruik dan menig hybride, maarja, krijg dat die politici maar eens uitgelegd he...

Oh? geef maar eens wat voorbeelden dan. Een Prius rijdt dus een stuk onzuiniger dan een ecodiesel?

NoCashCow
Master
 Bericht 

Zeker als je 'm als zakelijke snelwegcruiser inzet.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Lotus Omega schreef:
M.i. zijn diesels zo slecht nog niet voor het milieu. Een goede, zuinige diesel haalt een veel lager verbruik dan menig hybride, maarja, krijg dat die politici maar eens uitgelegd he...

Kutpolitici ook altijd met hun gelul over andere vervuilende stoffen dan CO2 :roll:

Pietert
Master
 Bericht 
NOx is een leugen!

Feitelijk
Master
 Bericht 
Wat verwacht je dan ook van scheikundigen die x gebruiken voor een natuurlijk getal.

Pietert
Master
 Bericht 
NOn is een leugen!

RRL
Master
 Bericht 
Een Prius rijdt dus een stuk onzuiniger dan een ecodiesel?

NoCashCow schreef:
Zeker als je 'm als zakelijke snelwegcruiser inzet.

Ligt er een beetje aan welke hybride. Paar jaar terug retourtje Veenendaal - Oud Beijerland met een Prius Plug-in. Vertrokken met volle accu. FAS+marge op de Stinger (jaja, in een Prius!) en een airco die goed zijn best moest doen. Bij terugkomst 4,9 l/100 km op de boordcomputer. Verbaasde me wel, met alle rotondes op de N233 had ik de accu nog voor de oprit van de A15 leeg en bij elk beetje gas schoot de ICE aardig in de toeren.

maarten28
Die hard
 Bericht 

post4364548.html#p4364548 schreef: Een goede, zuinige diesel haalt een veel lager verbruik dan menig hybride, maarja, krijg dat die politici maar eens uitgelegd he...
Oh? geef maar eens wat voorbeelden dan. Een Prius rijdt dus een stuk onzuiniger dan een ecodiesel?

"menig" hybride. Een Prius is natuurlijk de daddy, maar als je kijkt naar de hybrides van VW, Audi en BMW of de grotere Lexussen dan gaat dat helemaal op. Dan rij je 1:14 met je "hybride" en 1:19 met je diesel.

Maar inderdaad: met een Prius kun je makkelijk zuiniger rijden dan met een ecodiesel.

ibizaking
Master
 Bericht 

snovvdog schreef:
Ding wilde ook bij 186 bijna geen km meer sneller (op de teller, waar de benzine gewoon tot de 225 gaat).

met een 1.0 115pk 225. Op de teller dan. :dag:

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:
Maar inderdaad: met een Prius kun je makkelijk zuiniger rijden dan met een ecodiesel.

En de prius kant gaan straks de merken op. En de dieseltjes kunnen niet meer veel zuiniger/schoner. Dat geven fabrikanten al aan.

zadkine
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:

Dat hangt dan altijd nog van je rechtervoet af....1 op 30 met een eco dieseltje kan ook. Of , normaal rijdend, 1 op 24.
4,9 is nog geen 1 op 24 trouwens....nog los van de volle accu leeg rijden op dat stukje.

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
Grappig hoe dit topic binnen no time ontaard is in Diesel vs Benzine. Bijna niemand die iets vindt van Volvo's strategische keuze. Ik denk dat ze volkomen gelijk hebben. De markt vraagt om meer EV en minder diesel, dan ligt het voor de hand om je R&D inspanning te focussen.

Of de markt gelijk heeft, is dan weer een hele andere vraag.

Pietert
Master
 Bericht 
Dikke Dakduif schreef:
Of de markt gelijk heeft, is dan weer een hele andere vraag.

Daar zou je over kunnen discussiëren, oh wacht :)

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
In Duitsland zijn al binnensteden waar alle diesels verboden zijn, in Nederland al voor een bepaald bouwjaar. Diesel gaat over een aantal jaar er toch uit O:)

Pagina 2 van 4 [ 180 berichten ]