» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 1 van 4  [ 180 berichten ]
Darth_Android
Die hard
 Bericht 
Uit: http://www.nu.nl/beurs/4700232/volvo-wil-geen-nieuwe-generatie-dieselmotoren-meer-ontwikkelen.html
Citaat:
Volvo wil geen nieuwe generatie dieselmotoren meer ontwikkelen

Gepubliceerd: 17 mei 2017 12:29 Laatste update: 17 mei 2017 13:04
Volvo Cars gaat geen nieuwe generatie dieselmotoren meer ontwikkelen. De Zweedse autofabrikant wil zich in plaats daarvan komende jaren extra op elektrische en hybride wagens gaan richten.

Dat heeft topman Håkan Samuelsson woensdag gezegd in de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Volvo heeft een grote dieselhistorie, maar volgens het bedrijf is inzetten op diesel niet langer commercieel rendabel. Hierbij speelt mee dat de milieunormen alsmaar strenger worden. ''Uitgaande van de huidige stand van zaken ontwikkelen wij geen nieuwe generatie dieselmotoren meer'', aldus Samuelsson.

De meeste recente dieselmotorenlijn van Volvo, dat in handen is van het Chinese Geely, dateert uit 2013. Die zal nog wel worden doorontwikkeld zodat deze motoren ook aan de nieuwste normen voldoen, maar daarna houdt het op. Waarschijnlijk zullen deze motoren nog tot 2023 gemaakt blijven worden.
Kwaliteit

De eerste volledig elektrische Volvo komt naar verwachting in 2019 op de markt. Samuelsson wijst erop dat het Amerikaanse Tesla erin is geslaagd om zo'n model zo populair te maken dat mensen ervoor in de rij staan.

''Op dat terrein zou dus ook ruimte voor ons moeten zijn, met een hoge kwaliteit en een aantrekkelijk ontwerp.'' Volvo brengt al een aantal jaar hybrides aan de man.
Toekomst

De opmerkingen van de Volvo-baas staan in groot contrast met uitspraken die BMW-topman Harald Krüger onlangs deed in dezelfde Duitse krant.

Volgens de Beierse maker van luxewagens heeft de dieselauto juist nog een lange toekomst voor zich. ''Niets duidt op de dood van diesel'', zo liet Krüger zich in april ontglippen.

Ik ben benieuwd wat dit gaat doen voor de Nederlandse leasemarkt: geen Volvo's meer, of eindelijk van die verplichte dieseluitvoering af?

Scaniafan
Master
 Bericht 
Darth_Android schreef:
of eindelijk van die verplichte dieseluitvoering af?

Ik denk dat de plugin-hybrides verplicht gaan worden met een oplichterspaal voor de deur / aan de muur.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Zal wel inkopen worden. Een probleem is dat de eigenaars van Volvo in China zitten. Daar is diesel voor personenauto's ongebruikelijk. Diesel in personenauto's is echt iets voor de relatief kleine Europese markt, ingegeven door de belachelijke accijnzen op brandstof. Als die er niet waren, reed iedereen gewoon benzine. Alternatieven waren dan gewoon niet voldoende goedkoper. Want de ruwe prijs van een liter benzine is pakweg een halve euro. Dan zou je zelfs als veelrijder niet op de goedkopere diesel willen rijden. Want dat zou dan maar 50 euro in de maand schelen aan pure brandstofkosten. Met de huidige NL MRB structuur zou dat verschil al teniet worden gedaan.

hneel
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Dan zou je zelfs als veelrijder niet op de goedkopere diesel willen rijden. Want dat zou dan maar 50 euro in de maand schelen aan pure brandstofkosten.

Maar als je eenmaal diesel gewend ben wil je niet graag benzine gaan rijden.

406
Master
 Bericht 
Opzich een moreel goede zet van Volvo. Maar hoe willen ze dan hun klanten gaan bedienen? Echt veel EV ervaring heeft Volvo vooralsnog niet, mogen ze wel eens gaan opschieten met het verkopen van EV's.
hneel schreef:

Niet waar en ook niet relevant.

Black98
Master
 Bericht 
hneel schreef:

Eens, zo lang het normale auto's betreft. Een diesel rijdt gewoon veel relaxter, met name door het koppel.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Beetje EV heeft ook zat koppel.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Black98 schreef:
koppel.

koppel.

:dag:

RRL
Master
 Bericht 
Eerst alles groter dan 4-cilinders exit, nu ook diesels. Bijzonder besluit.
hneel schreef:

Dat. Misschien leuk voor een funauto, maar niet voor een daily. Al is het koppel (Feitelijk :dag: ) bij benzines door de turbo's ook al vroeg beschikbaar.

Beetje EV heeft ook zat koppel

Keer in een C-klasse plug-in gereden, dat komt door de elektro toch wel machtig mooi van de plek. Eerste meters zijn al afgelegd voordat de ICE gestart is.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Gewoon die belachelijke hoge accijnzen van de benzine en de diesel is klaar. Natuurlijk wil men liever de diesel nog duurder maken, maar dat lukt niet door de transportsector. Als benzine net zo duur is als diesel bij dezelfde energie-inhoud, dan koopt bijna niemand meer een diesel personenauto.
Argumenten als koppel, actieradius, tco en levensduur zijn (dan) niet meer in het voordeel van de dieselmotor.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Als benzine net zo duur is als diesel bij dezelfde energie-inhoud, dan koopt bijna niemand meer een diesel personenauto.

Dat komt dan door de extreem hoge wegenbelasting op diesels, niet omdat niemand diesel wil rijden.

NoCashCow schreef:
Argumenten als koppel, actieradius, tco en levensduur zijn (dan) niet meer in het voordeel van de dieselmotor.

Hoe bedoel je energie-inhoud?

NoCashCow
Master
 Bericht 

Nou, een liter brandstof levert een bepaalde hoeveelheid energie. Als het onafhankelijk van de brandstofsoort de kostprijs per energieeenheid hetzelfde is, dan denk ik dat diesel afvalt als brandstof voor personenauto's.

MRB is niet de enige reden waarom een dieselauto duur is. Ook aanschaf is (zonder BPM invloed) duurder.

Feitelijk
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Gewoon die belachelijke hoge accijnzen van de benzine en de diesel is klaar

:aai:

Benzine:
32MJ/liter accijns: 77ct/l accijns , 26ct/l BTW => 3.2 ct/MJ
Diesel:
36MJ/liter accijns: 48.5ct/l accijns , 22ct/l BTW => 1.96 ct/MJ
Electriek:
3.6MJ/kWh accijns: 10.1ct/kWh BTW 4ct/kWh => 3.91 ct/MJ

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
een liter brandstof levert een bepaalde hoeveelheid energie. Als het onafhankelijk van de brandstofsoort de kostprijs per energieeenheid hetzelfde is, dan denk ik dat diesel afvalt als brandstof voor personenauto's.

Is dat echt relevant dan? Een diesel met motorinhoud van 2 liter komt over het algemeen verder per liter brandstof dan een benzineauto met een 2 liter motor. Zit vast een hele technische uitleg achter maar zo kijk ik er even met m'n domme boerenkop tegenaan :[

Feitelijk
Master
 Bericht 
Een diesel met motorinhoud van 2 liter komt over het algemeen verder per liter brandstof dan een benzineauto met een 2 liter motor.

En hoever komt een elektrische auto op een liter Uranium 235?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:

Geen idee, Uranium lijkt mij ook niet echt een gangbare 'brandstof' soort.

Ton.
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:

Minder ver dan op 1 kg.

Archiebald
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:

Hebben ze dat ook bij de Tango om de hoek?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Ton. schreef:
Minder ver dan op 1 kg.

Met 19 kg/l vermoed ik het tegenovergestelde.

Neem je echter 3 liter mee dan zou je wel eens instantaan een kilometer 30 hogerop kunnen komen.

Ton.
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Met 19 kg/l vermoed ik het tegenovergestelde.

Dat bedoel ik... :fp:

maarten28
Die hard
 Bericht 

Black98 schreef:
Eens, zo lang het normale auto's betreft. Een diesel rijdt gewoon veel relaxter, met name door het koppel.

Alleen als je het nodig hebt, bij het trekken van een sleurhut bijvoorbeeld. Anders heb ik me altijd gestoord aan diesels. Voordat ze turbo's hadden was dat koppel ook maar naadje, met de turbo hebben ze een turbogat, en het grootste probleem is de uitermate smalle powerband.
Dat is natuurlijk allemaal op te lossen, "there is no substitute for cubic inches".

406
Master
 Bericht 
En daarnaast zijn ze immer nog rumoerig en vibreren ze nogal. Die turbo's zijn daarnaast ook nog eens behoorlijk gevoelig (geldt ook voor turbo benzine motoren natuurlijk).

Dat komt dan door de extreem hoge wegenbelasting op diesels, niet omdat niemand diesel wil rijden.

Als je de brandstof accijnzen en MRB wegstreept dan is diesel duurder. Zou jij meer betalen voor een auto met een lager specifiek vermogen, die trager is, veel luidruchtiger en duurder in verbruik is dan een benzine auto? Dat koppel is opzich fijn maar weegt niet op tegen het extreem smalle toerenbereik. Zeker in een vlak land als Nederland heb je er niet zo verdomd veel aan.

Vergeet ook niet dat voor het produceren diesel ongeveer 2x zoveel ruwe olie nodig is als voor benzine. De Nederlandse accijns regels zijn wat dat aangaat echt totaal en compleet verrückt.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
406 schreef:
Zou jij meer betalen voor een auto met een lager specifiek vermogen, die trager is, veel luidruchtiger en duurder in verbruik is dan een benzine auto? Dat koppel is opzich fijn maar weegt niet op tegen het extreem smalle toerenbereik. Zeker in een vlak land als Nederland heb je er niet zo verdomd veel aan.

Ik niet, doe mij maar LPG :[
Maar er zijn zat dieselfanaten zoals Dave die zo een diesel weer zouden kopen.

406 schreef:
oor het produceren diesel ongeveer 2x zoveel ruwe olie nodig is als voor benzine.

Waarom maken ze die zooi dan nog. Diesel loopt echt niet 2x zo zuinig

basjuh1981
Master
 Bericht 
406 schreef:
Zou jij meer betalen voor een auto met een lager specifiek vermogen, die trager is, veel luidruchtiger en duurder in verbruik is dan een benzine auto?

Maar het bereik is wel groter, zodat je minder vaak hoeft te tanken.

snovvdog
Master
 Bericht 
Diesel rijdt relaxter?

Veel ergere Turbo lag, en vervolgens een power band van een halve seconde?

Als je benzine gewend bent wil je nooit zo'n ***diesel. Ik kan mij echt bijna niet voorstellen dat iemand zo'n tractor lekker vind rijden.

Die dingen zijn echt niet gemaakt voor mijn rijstijl, ik rijd nu zuiniger met 115pk benzine (1.0 tsi), dan met 110pk diesel (1.5 dci).
Bovendien, koppel is niet echt een groot verschil,. 220Nm vs 260Nm, daarentegen kan de benzine wel tot 6500 rpm...

Ding wilde ook bij 186 bijna geen km meer sneller (op de teller, waar de benzine gewoon tot de 225 gaat).

snovvdog
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
Maar het bereik is wel groter, zodat je minder vaak hoeft te tanken.

Wat een onzin, als ik rustig/eco rijd was mijn bereik ~1100 km in de Megane, en nu ook in de Leon.

Als ik snowdog stijl rijd, was het bereik ca. 600 km met de Megane, en ook met de Leon nu.

60L diesel vs 50l benzine.

In die Megane moet je veel meer schakelen en kutten om een beetje door te rijden, ding trekt voor geen meter.

WimLex
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Veel ergere Turbo lag, en vervolgens een power band van een halve seconde?

het is overduidelijk dat je alleen toyota diesels hebt gereden :kniktja:

Pietert
Master
 Bericht 
:lol: Inderdaad..

KanarieVW
Master
 Bericht 
Ik vind diesel wel degelijk veel relaxter rijden. Zeker op de lange afstanden die ik vaak doe. Benzine motoren met turbo's hebben net zo goed een gat. Daarbij vind het iets rustigere gedraag bij gas geven bij diesel een stuk fijner dan het zenuwachtige van een benzine bij hetzelfde vermogen.

WimLex
Master
 Bericht 
Darth_Android schreef:
Volvo Cars gaat geen nieuwe generatie dieselmotoren meer ontwikkelen. De Zweedse autofabrikant wil zich in plaats daarvan komende jaren extra op elektrische en hybride wagens gaan richten.

Vervang Volvo door Audi en het bericht van 2016 is weer actueel :[
http://autovisie.nl/2016/08/nieuws/audi ... ing-tesla/

NoCashCow
Master
 Bericht 

Feitelijk schreef:
Benzine:
32MJ/liter accijns: 77ct/l accijns , 26ct/l BTW => 3.2 ct/MJ
Diesel:
36MJ/liter accijns: 48.5ct/l accijns , 22ct/l BTW => 1.96 ct/MJ
Electriek:
3.6MJ/kWh accijns: 10.1ct/kWh BTW 4ct/kWh => 3.91 ct/MJ

Ik wist dat ik op je kon rekenen :-)
406 schreef:
Vergeet ook niet dat voor het produceren diesel ongeveer 2x zoveel ruwe olie nodig is als voor benzine.

Dat wil niet zeggen dat er dan meer verlies is. Het is door de samenstelling van de crude en de gebruikte kraakprocessen zo dat er per liter crude ongeveer 2x zoveel benzine gemaakt wordt dan diesel. Als de marktvraag anders was, dan zouden ze het wel aanpassen.

Is dat echt relevant dan? Een diesel met motorinhoud van 2 liter komt over het algemeen verder per liter brandstof dan een benzineauto met een 2 liter motor. Zit vast een hele technische uitleg achter maar zo kijk ik er even met m'n domme boerenkop tegenaan :[

Er is verschil in rendement. Dat is deels een principieel gegeven, maar ook deels een stuk marktwerking. Op dit moment zitten Formule 1 auto's gigantisch hoog in het rendement (50%). Dus er is nog meer dan zat verbetering mogelijk. Alleen vraagt dat investeringen en kost een motorblok dan meer. De hogere prijs van een dergelijk blok loont zich alleen als je veelrijders weet aan te trekken. Als de kostprijs per MJ voor alle brandstoffen even hoog zou zijn, dan zou het zich ook veel meer lonen om de diesel personenauto te vervangen door benzine. Nu is diesel, zelfs met de exorbitante extra belastingen op de aanschaf en bezit van een dieselauto, al snel goedkoper dan benzine.

Pita
Master
 Bericht 

Ik wil gewoon lekker doortrekken tot 6.500 toeren en genieten van het geluid van de 5 cilinder.

Noem mij eens één diesel die een lekker uitlaatgeluid heeft ?

Pietert
Master
 Bericht 
Pita schreef:

Link

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Pita schreef:

De A6 Avant 3.0 TDI Pro Line S die ik een tijdje geleden bij mij in het dorp hoorde rondrijden.. :o :kwijl: :honger:

Pita
Master
 Bericht 

Ook die schakelt bij 4000 toeren gewoon op !

regiorunner
Master
 Bericht 
Pita schreef:

Scania V8 diesel :oops: O:)

snovvdog
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
het is overduidelijk dat je alleen toyota diesels hebt gereden :kniktja:

Nope, ik heb vroeger voor werk altijd die stinkdiesels gereden. Recent ook nog wel veel VAG en natuurlijk had ik enkele maanden de Renooit diesel.

De Vag diesels, de Renooit diesels (ik heb ook Trafic en Kangoo veel gereden, verschillende diesel motorisaties), de Ford diesels, de Mercedes diesels, allemaal pure troep, even crap. Dingen trekken voor geen meter en hebben altijd een achterlijk lage top.
Ja geen 6 pitter, maar kom op, dan wil je ook gewoon benzine. Mijn oude V6 klonk juist rond 6000RPM het beste.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
regiorunner schreef:
Scania V8 diesel :oops:

:woop:

Pietert
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Ook die schakelt bij 4000 toeren gewoon op !

5000!

WimLex
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
De Vag diesels, de Renooit diesels, de Ford diesels, de Mercedes diesels, allemaal pure troep, even crap. Dingen trekken voor geen meter en hebben altijd een achterlijk lage top.

Mijn VAG diesel (115pk) wint menig tussensprintje en heeft een GPS-top van 225km/h en een gemiddeld verbruik van 1:19

Pietert
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
achterlijk lage top.

Afbeelding

033er
Pro
 Bericht 

Moet zeggen dat ik mijn Volvo S60 D5 toch wel heel lekker vond rijden...

cocodee
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
***diesel.

Onder welke steen heb jij de laatste tijd gelegen? Moderne diesels zijn echt vet! :kwijl:

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Scania V8 diesel :oops:
:woop:

Link

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Beetje fatsoenlijke diesel rijdt prima, helaas zijn het tegenwoordig bijna allemaal spaardieseltjes, en die rijden echt voor geen meter.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Ik schaar de Volvo D4 of D5 nog wel onder de fatsoenlijke diesels.

-Joske-
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
De Vag diesels, de Renooit diesels (ik heb ook Trafic en Kangoo veel gereden, verschillende diesel motorisaties), de Ford diesels, de Mercedes diesels, allemaal pure troep, even crap. Dingen trekken voor geen meter en hebben altijd een achterlijk lage top.

:lol: :lol:

Dan noem je een Kangoo bijv, dat is pure rotzooi, maar een Mercedes C of E, BMW 3 of 5 serie etc met een diesel 140 / 150 pk dat rijd gewoon super, zeker met een automaat.

Pita
Master
 Bericht 

De 200 CDI automaat, zet hem bij stoplichten op HOLD, voet op het gaspedaal, dan is alleen een Tesla sneller weg en dat is nog maar een 200.

Alleen dat naaimachine geluid he.

Sander
FS medewerker
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
Ik schaar de Volvo D4 of D5 nog wel onder de fatsoenlijke diesels.

D3 niet? Ook gewoon 163 pk toch?

RAH
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
115pk benzine (1.0 tsi), dan met 110pk diesel (1.5 dci)

Voor een koffiemolen wellicht geschikt, maar als je een nette diesel hebt rijdt dat prima. Ik heb nu een BMW 330xD (3 liter 6 in lijn) maar ook mijn vorige diesel, een Peugeot 406 (2.2 liter 4 in lijn) reed prima. En waar ik bij mijn voorgaande benzinemotoren altijd tussen de 300.000 en 400.000 km het idee had dat de motor wat trekkracht zijn beste tijd wel gehad had, is de 406 tot 614.000km gekomen en die had nog altijd meer dan voldoende trekkracht. Ook zijn de diesel motoren die ik gehad heb altijd rustiger rondgelopen dan de benzinemotoren. Die hikten of schommelde altijd wel wat in toerental.

Pagina 1 van 4 [ 180 berichten ]