» Off-"Flitsservice" » Auto's Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Pagina 1 van 12  [ 600 berichten ]
Schoenzool
Master
 Bericht 
Als ik de weerberichten mag geloven gaan we weer een vorstperiode tegemoet.
Gelukkig een droge vorstperiode.

Maar hoe bescherm jij je auto tegen strenge vorst?
Doe je iets speciaals?

Ik denk dat ik van de week de deurportieren maar even in smeer met vaseline.
Vorige vorstperiode kreeg ik mijn portier pas open toen ik er 3x met de kont tegen aan gooide :roflol:

jitzzzze
Master
 Bericht 
Ik doe helemaal niets extra's. Die paar graden vorst maakt echt niets uit.

Spook
Master
 Bericht 
Is er ook natte vorst* dan? Vorst = water bevriest = kan niet in vloeibare vorm in de lucht blijven = droge lucht. Onze lucht is ook niet schoon genoeg voor veel supergekoelde regen.

Zorg dat je je ruitenwisservloeistof sterk genoeg is zodat het niet bevriest. Zorg dat je deurrubbers droog zijn. Zorg dat je accu goed is en geladen. Zet even je koplampen tijdelijk aan voordat je start.

Met een oude auto van me waren de rubbers poreus geworden. En het waren stijlloze deuren. Water in de rubbers. Deur ging niet meer open. En eenmaal open niet meer dicht. Raam iets omlaag moeten doen bij dichtslaan van de deur om het glas te behouden. Dat soort flauwekul. Ik heb er helemaal nieuwe rubbers ingezet. Dure grap, maar dat soort gekloot is niet grappig.

* wet willy?

Schoenzool
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Is er ook natte vorst* dan?

Nee wel nat winterweer. Sneeuw en ijzel. Dat lijkt het nu niet te gaan worden.

Spook schreef:
Zorg dat je je ruitenwisservloeistof sterk genoeg is zodat het niet bevriest

Ik heb anti vries tot min 22 maar soms komt er toch maar een slap straaltje uit, hoe kan dat?

Spook schreef:
Zet even je koplampen tijdelijk aan voordat je start.

Interessant ...... iets nieuws. Waarom?

Pita
Master
 Bericht 

Bij echte vorst weet je zeker, dat hij dan niet meer start.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Bij echte vorst weet je zeker, dat hij dan niet meer start.

Hoe houden jullie de politie auto's ijs vrij? Garages?

Spook
Master
 Bericht 
Als je voordat je start even een elektrische verbruiker aanzet, zoals je koplampen, moet de accu werken. Waardoor hij opwarmt. Het effect is niet groot, maar als het net wel net niet is met starten kan het net het verschil maken. Een warme accu heeft meer startvermogen.

Pita
Master
 Bericht 

Bij echte vorst ( min 15 bijvoorbeeld ) heeft de accu maar een fractie van zijn vermogen meer, opwarmen door een gebruiker aan het zetten gaat dan niet meer helpen.
In Zweden en Noorwegen bijvoorbeeld haalt men de accu er uit en zet men die binnen als het kouder is dan min 20.

Raymond
Master
 Bericht 
Gewoon een Audi kopen.

Walker
Master
 Bericht 
Raymond schreef:
Gewoon een AudiVolvo kopen.

Rij zelf in een tijdelijk leasehok. Peus 308. Enige wat ik doe, is veel kilometers maken. 3x Per jaar gaat het servicelampje branden voor onderhoud, en die krijgt ie dan ook, liefst gecombineerd met een bandenwissel. De rest is voor de leasemaatschappij en de garage.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Enige wat ik doe, is veel kilometers maken

wat doe jij voor de job dan? zoveel km's en 3x per jaar onderhoud?

Wel handig he zo'n leasehok. Heb ik ook en scheelt toch een stuk minder omkijken

snovvdog
Master
 Bericht 
Ik bereid mij voor door hem donderdag af te geven bij de dealert en vrijdag terug te krijgen met stoelverwarming.
Daarnaast parkeer ik een straat verder in een parkeergarage O:) zodat ik niet hoef te krabben.

Verder helemaal niks.

Alexander_B
Master
 Bericht 
Helemaal niets.

Hoewel ik ff dr onder moet kruipen en WD-40 in de handremkabels moet spuiten, had paar weken terug voor het eerst ever bevroren remkabels met m'n nieuwe barrel.

Walker
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
wat doe jij voor de job dan? zoveel km's en 3x per jaar onderhoud?

Ver van kantoor wonen.... En af en toe een bezoek aan klant of leverancier in Duitsland. Zit momenteel op 75K/jaar. Onderhoudsinterval is 25K voor een Peugeut diesel.

Volgende auto krijgt zeker weten een standkachel. Met afstands- of app bediening.

snovvdog
Master
 Bericht 
Hmmm, kan je zo'n standkachel ook programmeren om op een bepaald tijdstip aan te slingeren?

Klinkt super, warm blokje + olie, warme auto, niet krabben...
Alleen een uur opwarmen is iets te veel van het goede, tussen het moment dat de wekker gaat en ik in de auto zit, zit 10-15min (en mijn woon-werk is 13-25 minuten, meestal rond de 16 a 17), dus vast tijdstip op bepaalde dagen zou fijn zijn. Als ik stationair sta te draaien zoals bij het verkeerslicht (met dit weer heb ik start/stop uit staan), DAALT de koelvloeistof temperatuur als ik de verwarming op max heb, 1.0 blokje produceert te weinig hitte :fp: .

Die krengen kosten alleen zeker belachelijk veel, ~1500 pleuros ?

WimLex
Master
 Bericht 
Pita schreef:
In Zweden en Noorwegen bijvoorbeeld haalt men de accu er uit en zet men die binnen als het kouder is dan min 20.

:lol:

Kenji
Master
 Bericht 
Ik leg zo'n alu-lappie over mijn voorruit, en zorg voor voldoende antivries in mijn ruitensproeierreservoir.
That's is.

Naar buiten lopen, deuren open, lappie van de ruit. Zijruitjes eventueel schoonmaken. Starten en wegrijden. 2 minuutjes werk max.

Spook
Master
 Bericht 
Antivries gaat in je radiateur.

Vroeg op
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Is er ook natte vorst* dan? Vorst = water bevriest = kan niet in vloeibare vorm in de lucht blijven = droge lucht. Onze lucht is ook niet schoon genoeg voor veel supergekoelde regen.
Jazeker is er ook natte vorst. Maar dat zijn geen diepe temperaturen. het heeft te maken met het dauwpunt. Mist bij temperaturen onder nul veroorzaakt rijp zoals de afgelopen vorstperiode.

zandbak
Master
 Bericht 
Elektrisch kacheltje + verlengsnoer naar de auto en aantal minuten aanzetten op hoogste stand

Vroeg op
Master
 Bericht 
Ik sta onder de carport. Geen zin om om 6.00 uur de buurt wakker te krabben.

Tweebel
Master
 Bericht 
Ik ben afgelopen jaren niet verder gekomen dan een keer het invetten van de deurrubbers.

Verder ook nooit last gehad met starten of iets anders. Enige wat (destijds) de Punto (diesel) niet leuk vond was een week lang buiten slapen in een enorme laag sneeuw bij temperaturen tussen de -10 en -20 op 1600m hoogte oid. Toen werd ie chagerijnig wakker en had ie 5 minuten nodig.
Idem ook een 406 diesel gehad die op 2000m hoogte na een dagje -20 ook niet zo enthousiast was. Maar startte wel gewoon.

Als je dat vergelijkt met het ergste wat je in Nederland tegenkomt...

Schoenzool
Master
 Bericht 
Kenji schreef:
Ik leg zo'n alu-lappie over mijn voorruit,

dat zijn ideale dingen ja, ik heb er ook een. Soms wil ik hem ook wel eens in pakken met zo'n autohoes :lol:

Archiebald
Master
 Bericht 
Ik spuit de rubbers van de bestuurdersdeur altijd even in met siliconenspray. Wel dusdanig voorzichtig dat het nergens anders op komt, bij voorkeur eerst op een doekje en dat haal ik dan langs die rubbers.

Verder winterruitensproeiervloeistof en that's it. :woop:

Kenji
Master
 Bericht 
Invetten van de deurrubbers doe ik nooit. Ik heb geen raamstijlen, dan zitten je ramen na verloop van tijd onder de vaselinezooi. Zeker als je een keer je raam opendoet en weer dicht, zie je alles met zo'n softe Dynasty-gloed :|

yj24tp
Pro
 Bericht 

Een half uur vantevoren zwengel ik mn Webasto standkachel aan middels afst bediening :woop:

Vroeg op
Master
 Bericht 
Tweebel schreef:
Enige wat (destijds) de Punto (diesel) niet leuk vond was een week lang buiten slapen in een enorme laag sneeuw bij temperaturen tussen de -10 en -20 op 1600m hoogte oid. Toen werd ie chagerijnig wakker en had ie 5 minuten nodig.

Ik hield de 1e keer met de Vectra diesel op wintersport mijn hart vast. Zo hij starten op de dag van vertrek? Ja hoor. Ietsie lastiger dan anders maar wel even enthousiast als anders.

liquid_force
Master
 Bericht 
Pita schreef:

ik weet niet waar je die informatie vandaan hebt, maar da's echt niet waar. In Scandinavie hebben de meeste auto's een standkachel (of op elektriciteit of op brandstof) om de motor en de coupe voor te verwarmen, maar de accu uit de auto halen heb ik (ook in noord-Zweden) nog nooit van gehoord.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Heren en dames, vergeet niet de auto door de wasstraat te halen (inclusief bodemreiniging) na de vorstperiode. Het zout vreet alles kapot.

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Ik doe helemaal niets extra's behalve lappie op het voorraam en de kar voor de deur zetten als ik mijn bed uit kom om er een straalkacheltje in te zetten.

RRL
Master
 Bericht 
Nul komma niets extra vooraf. Geluk dat mijn auto redelijk in een luwte staat, meestal vriest alleen de voorruit echt dicht.

Enige wat ik moet doen is starten en dan pas krabben. Voorruit slaat altijd dicht wanneer de airco daar op gaat, tijdens het krabben trekt dat effect dan weer weg. Maakt geen verschil of de luchtverdeler bij de laatste rit wel of niet op de voorruit heeft gestaan.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Ik doe ook niks. Heel soms wordt het krabben. Jammer dan, maar dat kost ook max. 5 minuten.

Scaniafan
Master
 Bericht 
liquid_force schreef:
maar de accu uit de auto halen heb ik (ook in noord-Zweden) nog nooit van gehoord.

In Oymyakon laat men de auto gewoon lopen omdat ie anders gewoon niet meer kan starten, of hij moet in een verwarmde garage staan.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Haha ja Oost-Siberië, en bijna gratis brandstof [emoji3]

Blaataap
Master
 Bericht 

Ik heb een nieuwe ruitenkrabber gekocht. De oude was wat aan de kleine kant vergeleken met de grootte van de auto :lol:

A4
Master
 Bericht 
Archiebald schreef:
Ik spuit de rubbers van de bestuurdersdeur altijd even in met siliconenspray. Wel dusdanig voorzichtig dat het nergens anders op komt, bij voorkeur eerst op een doekje en dat haal ik dan langs die rubbers.

Dit dus. En verder niks. Komop man, winters in Nederland ;(

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Ik zorg dat de ruitenwisservloeistof goed bijgevuld is nadat ie in de zomer te ver verdund is. Verder niets. Geen handrem gebruiken doe ik het hele jaar al.

Standkachel voor de volgende auto zou zeker leuk zijn, maar is geen criterium. Dan zit je toch echt wel bij de fully-loaded auto's te kijken en die zijn me nog wat te duur.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Dan zit je toch echt wel bij de fully-loaded auto's te kijken
Of import uit een streek waar zo'n ding wat gangbaarder is. Bijkomend voordeel is dat auto's uit die landen vaak ook wat completer zijn.

Walker
Master
 Bericht 
Oftewel: De importeurs in Nederland zetten de meest kale uitvoering in de prijslijst, en laten je dokken voor iedere optie. Vooral Pon heeft hier een handje van.

zandbak
Master
 Bericht 
Anders zijn de auto's helemaal niet meer te betalen in Nederland door die BPM. Nu kan je nog een karige auto kopen, en in andere landen voor hetzelfde geld een full option auto

Blaataap
Master
 Bericht 

Piet_Piraat schreef:
Geen handrem gebruiken doe ik het hele jaar al.

Deed ik ook met de handgeschakelde Mégane ja. Nu ik automaat rij moet ik hier dan wel even aan denken want de parkeerrem gaat er automatisch op :lol:

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
bruintje beer schreef:
Of import uit een streek waar zo'n ding wat gangbaarder is. Bijkomend voordeel is dat auto's uit die landen vaak ook wat completer zijn.
Is zo, maar ook wel een drempel. Ik vind import uit Duitsland geen probleem en een paar uurtjes tuffen ook niet, maar als ik 5 à 6 uur enkele reis moet doen enkel om een auto te gaan bezichtigen (want ook in Duitsland heb je verkopers met mooie praatjes en uiteindelijk tegenvallende auto's), dan wordt het toch wel gortig. En juist in dat soort contreien is een standkachel wat gebruikelijker. Hier een uurtje over de grens tref je die dingen amper.

zandbak
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Standkachel voor de volgende auto zou zeker leuk zijn, maar is geen criterium. Dan zit je toch echt wel bij de fully-loaded auto's te kijken en die zijn me nog wat te duur.

Voor die paar keer dat het echt nodig is?
Verlengsnoer bij de voordeur en dit:
Afbeelding

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Echt nodig is het sowieso niet. Het is gewoon geinig om te hebben.
Ik heb nu een kmvreter die qua kmkostprijs nog goed te betalen is. Voor de volgende auto denk ik aan een dikke diesel, voor zolang je nog enigszins straffeloos een diesel kan rijden. Die moet dan lekker goed in de opties zitten, zodat ik jarenlang niet weer constant aan het kijken ben voor iets anders :D Een standkachel erbij is dan een leuke luxe.

Al zal dat toch wel weer anders uitpakken

RRL
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Geen handrem gebruiken doe ik het hele jaar al.

Is bij mij juist zo'n automatisme dat ik in de winter vergeet niet op de handrem te parkeren. Nooit problemen mee.

Blaataap schreef:
parkeerrem gaat er automatisch op

Kan je er prima op laten. Bij de Laguna 2 en 3 nooit vastgevroren. Loste alleen bij de 3 richting het einde niet altijd volledig, lekkere stank van verbrandde rem. Schijnt met meer elektrische parkeerremmen voor te komen.

Blaataap
Master
 Bericht 

RRL schreef:
Kan je er prima op laten.

Mja, doe ik toch liever niet. Het wordt hier lokaal erg koud en de auto staat gewoon aan de straat, dus die is net zo koud. Bij de Mégane waren in januari alle deuren en sloten al eens vastgevroren. :duh:

Spook
Master
 Bericht 
zandbak schreef:

En wat als je voordeur 100 meter verderop is of 3 hoog achter?

zandbak
Master
 Bericht 
Dan woon je gewoon klote O:)

Blaataap
Master
 Bericht 

Spook schreef:
En wat als je voordeur 100 meter verderop is of 3 hoog achter?

Langer verlengsnoer kopen.

zadkine
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Voor die paar keer dat het echt nodig is?

Een goede standkachel doet meer dan alleen interieur opwarmen (en ruiten ontdooien).
Zoals koelvloeistof opwarmen en motorolie vast op temperatuur brengen.
Dus geen "koude start" meer, met bijbehorende extra slijtage.

Pagina 1 van 12 [ 600 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: snovvdog en 9 gasten