» Off-"Flitsservice" » Auto's Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Postingstijd interval gedetecteerd van 4419 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 32 berichten ]
Sander
FS medewerker
 Bericht 
Misschien leuk om eens door te lezen...

VID.nl schreef:
Auto in de brand

Regelmatig komt er een melding binnen van een autobrand. Jaarlijks staat er zo’n 4.500 keer een auto in brand, meestal als gevolg van een botsing, door kortsluiting of door lekkende remolie. Zo’n brand kan zich snel uitbreiden als gevolg van de grote hoeveelheden brandbaar materiaal in het voertuig, zoals brandstof, bekabeling, banden en ook het interieur.

Afbeelding

Het Nationaal Centrum voor preventie geeft de volgende tips voor diegenen die met een autobrand te maken krijgen:

- Zet de motor af, laat de passagiers uitstappen en trek de motorkapvergrendeling open;
- Bepaal de plaats van de brand en blus zo gericht mogelijk;
- Blus, indien mogelijk, met meerdere blussers tegelijk; Open portieren of motorkap nooit verder dan nodig is om de blusstraal te richten. Sluit ze onmiddellijk na het blussen weer;
- Controleer of er vuur onder de auto is. Gebruik zand om wegstromende brandstof te blussen.

Afbeelding

Een snelle reactie van de mobilisten is een eerste vereiste. Daarnaast is de aanwezigheid van een goedgekeurde brandblusser met een rijkstypekeur noodzakelijk om de beginnende brand te kunnen blussen. Het heeft de voorkeur de brandblusser te monteren in het beugeltje dat bij een goede blusser geleverd wordt.

Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen. U kunt de volgende maatregelen nemen om de kans op een autobrand te verkleinen (opnieuw van het Nationaal Centrum voor Preventie):

- Zorg voor een goed afsluitbare dop op de benzinetank, hierdoor is de kans kleiner dat de dop bij een botsing losraakt en er benzine uit de tank stroomt;
- Laat bij het vullen van de brandstoftank altijd ca. 10% (bij LPG ca. 20%) vrij. Hierdoor is er ruimte over om eventuele uitzetting van de brandstof op te vangen (dit geldt ook voor reservetankjes);
- Laat bij de onderhoudsbeurten ook de elektrische bedrading en de brandstofleidingen controleren;
- Installeer een goede brandblusser in de auto op een plaats waar deze binnen handbereik is;
- Zorg voor de aanwezigheid van een wollen plaid. Hiermee kan een beginnende brand in de kiem gesmoord worden.

Raymond
Master
 Bericht 
Heb ooit een keer kortsluiting gehad bij de autoradio. Binnen no time de auto binnen onder de rook. Heb hem aan de kant gezet, uitgestapt en 30 meter verderop gewacht. Ik ga echt niet blussen.
Schade bleef beperkt tot weggeschroeide kabels.

malle pietje
Die hard
 Bericht 
Raymond schreef:
Heb ooit een keer kortsluiting gehad bij de autoradio. Binnen no time de auto binnen onder de rook. Heb hem aan de kant gezet, uitgestapt en 30 meter verderop gewacht. Ik ga echt niet blussen.
Schade bleef beperkt tot weggeschroeide kabels.

groot gelijk, krijg je alleen maar natte handen van :wink:
ik ben zo trots en blij op mn auto, als ie in de fik vliegt dan gaat direct de wollen trui, sokken en wollen boxershort :lol: uit om de boel te stoppen!

Ga mn wagen echt niet zomaar laten vernielen! Doodzonde, wat jij BX-gek?!(hoewel tegenwoordig geen bx meer),....Bij mij zou het er zo uitzien:
moet je toch niet aan denken!? :cry: :cry:
http://www.waldnet.nl/fotonieuws.php?d=1128107262

tha steef
Master
 Bericht 
Heeft er ooit iemand met zo'n brandblussertje geblust die gemaakt zijn voor in de auto.

Dat heeft hetzelfde effect als een keer blazen,
Die dingen zijn leeg voordat je ook maar iets hebt kunnen uitrichten!

Op mijn cursus BHV kwamen deze dingen ook aan de orde, de brandweerman die ons het brand gedeelte van de cursus gaf die had er geen goed woord voor over, voor die blussers.

Martijn
FS Webmaster
 Bericht 
Een beginnend brandje lukt wel, uitslaand niet meer. Als er maar voldoende mensen stoppen met een blusser kom je ook een heel eind.

tha steef
Master
 Bericht 
Martijn schreef:
Een beginnend brandje lukt wel, uitslaand niet meer. Als er maar voldoende mensen stoppen met een blusser kom je ook een heel eind.

ja, helaas stopt er zelden iemand als er iets is!

Gandalf
Master
 Bericht 

Als er rook onder de motorkap vandaan komt, is domste wat je kunt doen die juist open maken. Ten eerste kan er dan meer zuurstof bij, en ten tweede kun je iets in je gezicht krijgen. Ik snap niet dat ze juist adviseren om de kap los te trekken. Daarmee vergroot je de schoorsteenwerking juist.

Ford Focus
Master
 Bericht 
Met een lease-bak is het simpel:
- auto direct op een veilige plek stoppen
- uitstappen en telefoon meenemen
- 112 bellen en daarna de leasemaatschappij
- uurtje later rij ik een andere auto

Dan maar 20% bijtelling :)

Auke
FS Meldingen
 Bericht 
Ford Focus schreef:
Met een lease-bak is het simpel:
- auto direct op een veilige plek stoppen
- uitstappen en telefoon meenemen
- 112 bellen en daarna de leasemaatschappij
- uurtje later rij ik een andere auto

Dan maar 20% bijtelling :)

je vergeet je persoonlijke bezittingen O:)

Smookey
FS medewerker
 Bericht 
Gandalf schreef:
Als er rook onder de motorkap vandaan komt, is domste wat je kunt doen die juist open maken. Ten eerste kan er dan meer zuurstof bij, en ten tweede kun je iets in je gezicht krijgen. Ik snap niet dat ze juist adviseren om de kap los te trekken. Daarmee vergroot je de schoorsteenwerking juist.

Maar dat staat er ook niet, sterker nog er staat

Citaat:
en trek de motorkapvergrendeling open

de vergrendeling dus want wanneer het echt aan het branden kom je daar niet meer bij maar het is wel handig om ook een straal op de motor te kunnen richten en vandaar de volgende opmerking;

Citaat:
Open portieren of motorkap nooit verder dan nodig is om de blusstraal te richten. Sluit ze onmiddellijk na het blussen weer

Kijk, volgens mij een zeer volledig stukkie.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Martijn schreef:

iemand helpen is niet zo gebruikelijk en dat blussertje heeft geld gekost.

even je kansen uitrekenen?

Quaap
Respect
 Bericht 
Kijk, dit zijn nog eens leuke berichten (voor een brandweerman).

Op de foto zien jullie namelijk een hosemaster, een mooi apparaat wat nog vrij nieuw is (hier in ZHZ rijden we er nog niet zolang mee rond), met een hosemaster kan je met hogedruk (die zwarte slangen) schuim afleggen/blussen, vroeger kon dat alleen met lage druk (de dikke rode slangen).

On topic, de blusmethode zoals gegeven is prima. Denk alleen niet dat je je auto red met een autoblusser. In die blussers zit poeder en het poeder vreet alles wat lichtmetaal is op, na blussing heb je dus wel degelijk motorschade, de schade aan het inzittenden compartiment blijft beperkt. Het beste is een blusser te kopen waarop een manometer zit, dan kan je altijd controleren of de blusser nog op druk is. Wil je het echt goed doen, ga dan op zoek naar een bv. een spoeischuimblusser, dat is iets beter voor je auto. CO2 blussers heb je ook, maar die zijn niet aan te raden in de openlucht, lucht verdrijft de CO2 teveel, in gesloten ruimtes is CO2 een zeer goede blusstof. Ook erg mooie blussers zijn de HALON blussers van vroeger, helaas tegenwoordig verboden, maar soms kom je ze soms nog weleens ergens tegen O:)

Grtz,

Jaap

Gandalf
Master
 Bericht 

In Nederland is een blusser niet verplicht. Zouden ze dat gedaan hebben omdat je er ook makkelijk iemand mee de hersens in kan slaan?

Honkbalknuppel mag niet los in de auto. Blussertje wel.. tippie voor de zware jongens.

Mister Fox
Respect
 Bericht 
Een blusser in je auto is nooit weg, en in je huis trouwens ook .

( veiligheid voor alles )

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Mister Fox schreef:
Een blusser in je auto is nooit weg, en in je huis trouwens ook .

( veiligheid voor alles )

schijnveiligheid, voor je de instructies goed gelezen hebt is dat ding al leeg. maar als je er beter door slaapt, wat let je.

Matthijs
Master
 Bericht 

WNS2.0D schreef:
Martijn schreef:

iemand helpen is niet zo gebruikelijk en dat blussertje heeft geld gekost.

even je kansen uitrekenen?

Ik zou ook nooit iemand helpen bij een autobrand, tenminste als er geen gevaar voor letsel is. Je zou maar net diegene treffen die je aanklaagd omdat je het motorblok hebt beschadigd.

Mister Fox
Respect
 Bericht 
als je een blusser neemt is het raadzaam om er 2 te kopen om er 1 te testen.
Kost iets meer ....maaaaaaar je weet wel hoe dat ding werkt ( tip )

Scheelt een hoop schade :thumb:

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Als die van mij in rook opgaat hoef ik niet zoveel te doen. Alleen even m'n jas, tas, paraplu en cd's veilig stellen.
Dat is nou leasen bij de juiste maatschappij :wink:

Scaniafan
Master
 Bericht 
Rotschop, kwam hem toevallig tegen via Google.

Net autobrand proberen te blussen. Aanrijding op provinciale weg, achterste auto kwamen vlammen onderuit. Drie blussers tegelijk geprobeerd, was bijna uit maar contact stond nog op met waarschijnlijk een kapotte brandstofleiding...

Direct daarna afstand genomen, helemaal toen bleek dat de bestuurster onderweg was naar een feestje met vuurwerk achterin...

Brandweer was op tijd om via de achterruit de kofferbak vol water te zetten gelukkig.Afbeelding

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Rotschop
12 jaar, 1 maand en 5 dagen :applaus:

Vriend van me zag overigens zijn Audi A6 afvikken. Ging tijdens het rijden spontaan in de fik, hij kon nog net zijn spullen er uit halen :|

R
Master
 Bericht 
Nieuw topic openen zal wat kosten zeker.

Alle drie 1 kg blussers of ook nog een grotere bij?

Bambi killer
Master
 Bericht 
Rij geen Renault :-x

djee
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
met vuurwerk achterin...

:-x what are the odds?

basjuh1981
Master
 Bericht 
Bambi killer schreef:
Rij geen Renault :-x

Dikke Dakduif schreef:
Vriend van me zag overigens zijn Audi A6 afvikken.

Ik zou eerder zeggen: Audi :D

Scaniafan
Master
 Bericht 
R schreef:
Nieuw topic openen zal wat kosten zeker.

Bestaand topic gevonden via Google. Dekt de lading (f)

R schreef:
Alle drie 1 kg blussers of ook nog een grotere bij?

Drie van 1 kg. Standaard uitrusting in België, hadden er (als er meer mensen gestopt zouden kunnen zijn) zeker een stuk of 20 geweest kunnen zijn.

djee schreef:
what are the odds?

Tsja... Ik was in ieder geval blij dat de bestuurster het wel kon zeggen :x

RRL
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
onderweg was naar een feestje met vuurwerk achteri

Waren het deze lui?
http://www.dumpert.nl/mediabase/7281897/020b0843

Dikke Dakduif schreef:
12 jaar, 1 maand en 5 dagen

Is dit een record of hebben we al hardere schoppen gehad?

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
DidbeZ
Master
 Bericht 
Ik heb altijd geleerd: stoppen, motor uit, in de vrij en op de handrem zetten en weglopen (indien geen blusmiddelen of kans op letsel) en 112 bellen.

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
DidbeZ schreef:
en 112 bellen.
eerst de leaseboer :nono:

DidbeZ
Master
 Bericht 
Heb geen leaseauto....

18vti
Master
 Bericht 
Ik laat hem gewoon affikken, met wat brand/blus schade is de auto rijp voor de sloop....en das best snel

BLikent
Master
 Bericht 
DidbeZ schreef:
Ik heb altijd geleerd: stoppen, motor uit, in de vrij en op de handrem zetten en weglopen (indien geen blusmiddelen of kans op letsel) en 112 bellen.

Je eigen (kostbare) spullen eruit halen. Ook uit de kofferbak.
Meestal vliegt het motorcompartiment is de brand en heb je wel even tijd om achterin te kijken.

Pagina 1 van 1 [ 32 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: A4, snovvdog en 9 gasten