» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 1 van 1  [ 42 berichten ]
Lotus Omega
Master
 Bericht 
Ik zit nog steeds te tobben met wat ik moet doen met mijn auto. Hij is zoals ik onlangs in een ander topic vertelde voor onderhoud naar de garage gegaan maar daar hebben ze, tegen mijn verwachting in, toch nog het een en ander gevonden wat zorgt voor nogal wat extra kosten. Zo zit er speling op de fuseekogel, moet er een draagarm vervangen worden, hebben de voorbanden 2 mm, is er roest geconstateerd bij de vulhals van de brandstoftank wat APK afkeur is en zeiden ze dat de motor ergens koelvloeistof lekt (merk het zelf niet maar het zou wellicht kunnen). Er zijn nog meer dingetjes zoals de kentekenverlichting achter die het niet doet (kan lampjes zijn of kabelbreuk) en moet er nog even gekeken worden naar de ruitensproeiers want die doen het op het moment niet (was vergeten ijs te verwijderen en toen gesproeid, eigen schuld.. :fp: ).

Nu lopen de kosten weer hoog op tot boven de 1000 euro en dan moet hij nog een beurt hebben. De garage adviseerde om deze keer niet meer te investeren, zeker gezien de roestvorming bij de vulhals en de mogelijke lekkage aan de motor (ik merk daar vrij weinig van, er moest afgelopen jaar 1x wat bij maar heb nou niet het idee dat het erger of meer is dan anders). Ik was nog naar de garage gereden waar hij is gelast en daar schatten ze de reparatie en kosten voor een beurt ook zo tegen de 1000 euro. Ik baal hier wel van want ik had vorig jaar nog geïnvesteerd in wat las- en reparatiewerk bij die andere garage en heb later nog eens de airco laten vullen. Al met al dacht ik dit jaar een redelijk normale beurt te hebben maar dat is dus niet zo. Nu sta ik dus voor de keuze om er nog eens geld in te stoppen en door te rijden of toch maar eens iets anders te kopen. Mijn auto is vroeger door mijn ouders nieuw gekocht bij de dealer en is daar altijd netjes onderhouden. Het liefst zou ik hem natuurlijk houden want hij heeft het altijd goed gedaan en hij is voor zijn formaat vrij licht en door de 1.8 redelijk vlot en ondanks de hoge tellerstand van +/- 324.000 km rijdt en schakelt hij nog altijd goed. Je merkt niet dat hij er al zoveel km's op heeft zitten. Het lijkt mij weer zo jammer dat als ik hem weg zou doen hij over een tijdje ergens anders weer vrolijk te koop staat want hij rijdt verder nog goed en door de reparatie van vorig jaar is de onderkant nog in redelijk goede staat. Het is niet zo dat hij olie lekt of rot klinkt want dan zou het een ander verhaal zijn. Echt 'op' voelt hij niet aan. Ik rijd altijd rustig naar mijn werk en haal een on-FS-waardig verbruik van 7,2 l/100 km (fabrieksopgave = 7,5) :P

Maar goed, het gaat mij deze keer hoe dan ook veel geld kosten. Want als ik een andere auto koop dan ben ik sowieso een euro of 2000 a 3000 kwijt, wellicht meer afhankelijk van de auto. Maar doorrijden kost ook weer gelijk 1000+ euro en wat is het volgend jaar dan weer? Hetgeen je je ook kunt afvragen bij een andere auto. Over een paar weken loopt de APK af en dan moet ik toch de knoop doorgehakt hebben of ik hem nog laat repareren of moet ik héél snel iets anders gevonden hebben. Als ik iets anders moet rijden doe ik niet graag omdat er nogal wat sentimentele waarde aan deze auto zit, maar als ik iets anders wil dan zou ik het liefst iets gelijkwaardigs hebben zoals weer een Galant maar dan wel een wat nieuwere en luxere maar die zijn maar moeilijk te vinden.

Ik heb nog wel 1 klein gelukje en dat is dat ik nog wat geld krijg van de verzekering wegens een klein ongelukje dat niet mijn schuld was. Ik krijg daar nog 750 euro van dus dat zou ik dan met nog wat bijbetalen nog evt. kunnen gebruiken voor het onderhoud of bij inruil kunnen optellen als ik een andere pak maar dan moet ik alsnog wat bijleggen en wat geld achter de hand houden voor een reparatie oid. (je weet het nooit met een andere auto).

Nu heb ik dus twee opties: Nog een keer laten repareren (met verzekeringsgeld erbij) en ondertussen uitkijken naar iets anders. En hopen dat het volgend jaar wel goed is. Of nu snel iets anders zoeken. Ik denk dat repareren zo tussen de 1000 en 1500 kost als ik uitga van de offertes van de garages, iets anders kopen weet ik niet precies want dat hangt echt van de auto af. Maar als ik naar een Galant, Honda Accord, Mazda 626, Toyota Avensis oid. kijk dan zou dat zo tussen de 2500 en de 5000 zijn (excl. verz. geld en inruil). Dus wat is nou het handigst om te doen?

NoCashCow
Master
 Bericht 

Je zou natuurlijk ook eens zelf met wat hulp de handen uit de mouwen kunnen steken door de materialen online te bestellen en een aantal dingen zelf te doen. Want eigenlijk is alleen die vulhals echt iets voor de garage.
Verder hangt het nog af van de overige te verwachten kosten. Want een ander gebakje voor 2-5k€ heeft binnen 2 jaar soortgelijke onderhoudsdingetjes.
Dus als die paar dingetjes alles zijn, zou ik de huidige auto gewoon fixen en lekker nog een paar jaar erbij doen.

snovvdog
Master
 Bericht 
Honda Accord geen ervaring mee.
Mazda 6 (zeker de eerste paar jaar) en Galant (ook eerste paar jaar, ontwerpfout): Die rotten bij de achterste wielkasten. Onderstel is redelijk solide alsmede de elektronica, de Galant V6 heeft op deze leeftijd motorisch vaker dat de lagerschaaltjes van de krukas het begeven, is redelijk gevoelig als hij ooit in zijn leven te weinig smering heeft gehad. Jij hebt de 1.8 lees ik en daar heb ik geen ervaring mee, maar mocht je nog een Galant overwegen en dan de V6, ik zou goed opletten dat je een goed onderhouden model koopt.

Avensis klinkt als de veiligste keuze uit je lijstje. Meestal ook door grijsharen bereden, waar een Accord nog wel eens door petjes wordt bereden. Galant trekt ook jongeren die niet altijd even respectvol met de auto omgaan.

Het probleem met auto's in deze prijsklasse, is dat het met elke auto een gok blijft.

Banden > Heb je bij elke auto, bovendien is 2mm gewoon legaal... Vulhals bij de tank heb ik zelf nooit gehad bij mijn Galant, maar ik denk meer dat het is dat ze geen zin hebben in dat klusje dan dat het echt een probleem is. Heb mijn Corolla laatst de vulslang vervangen met eentje van de sloop van 15 euro (wel eerst nog opgeschuurd en een dikke laag Hammerite overheen gedaan :D)... Hiervoor had ik de oude slang/gatenkaas regelmatig ''bijgewerkt'' met kneedlijm en gewoon een dikke laag bitumenspray overheen. Fuseekogeltje en de bussen van een draagarm heb je bij elke auto op den duur (heb bij mijn Galant nooit gezeik met het onderstel gehad, dus durf het niet te zeggen). Ik zou wel eens willen weten waar de koeling lekt. Ik had zelf destijds de bovenste KVS leiding en de radiateur vervangen in die van mij, breekt niet echt de bank en prima zelf te doen.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Als ik het zo lees, zou ik een schifting maken. Banden is gewoon slijtage, hoort bij het rijden. Je kunt proberen bijv. voor een prikkie nu een winterset van MP te halen en daar op te rijden, of je koopt online twee nieuwe Hankooks. Hoeft je niet de hoofdprijs te kosten. Draagarmen en fusees zijn op deze leeftijd niet heel gek. Vulhals is wel vreemd en zou ik dus ook uitbesteden. Anderzijds: misschien kun je er zelf heel goed bij en is het best te doen in een middagje hobby'en?

Koelvloeistof kun je ook een risicootje mee nemen: doorrijden en zien hoe lang het goed gaat. Als de lekkage minimaal is kun je er misschien zonder reparatie nog wel twee jaar mee door. Vooral als je rustig rijdt en geen halve ton per jaar doet... Of je creëert een hobbybob-oplossing die je niet de hoofdprijs kost.

Weet je, je kan ook iets anders kopen en daar een paar duizend euro op stukslaan. Dat slaat een groter gat in je spaarrekening en wie geeft je dan de garantie dat je volgend jaar niet ook weer een beurt van duizend euro voor je kiezen krijgt? Auto's kosten nou eenmaal geld en op leeftijd met een respectabele kmstand is dat nog eens extra zo. Gratis rijden bestaat niet. De mensen die claimen dat wel te doen rijden óf heel weinig, óf doen hun auto weg als er grote kosten aan komen. Dat kan ook: elk jaar een brik met verse APK kopen voor 500 euro en hopen dat je de volgende APK haalt. Afschrijving max 500 euro per jaar.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Piet_Piraat schreef:
Dat kan ook: elk jaar een brik met verse APK kopen voor 500 euro en hopen dat je de volgende APK haalt. Afschrijving max 500 euro per jaar.

APK wil niet zeggen dat je de volgende APK zonder kosten haalt. Dus maximaal 500 euro per brik.

snovvdog
Master
 Bericht 
APK betekent niks, dat kan je altijd halen.

Dat dat ding een beetje veilig is en blijft rijden, veel belangrijker dan die 50-200 euro (liggend aan de staat) hoeveel je een Turk voor de APK moet geven.

Rover
Master
 Bericht 
Mja, ik zie geen 1000 euro aan werk erin. Zoals al aangegeven, draagarmen en banden = onderhoud.
Heb je niet ergens een goede turk oid in de buurt. Als je zelf met de materialen aankomt kan het een stuk goedkoper volgens mij.

Lotus Omega
Master
 Bericht 
Grmbl.. net een hele reactie geschreven, post hij hem niet. Maar goed, een tl;dr dan maar:

Misschien is zoals aangegeven zelf onderhoud uitvoeren deze keer beter gezien het kostenplaatje. Ik heb alleen weinig tot geen sleutelervaring dus daar zal ik dan wel iemand voor moeten hebben die me daarbij helpt. Ik denk dat ik dan het beste eerst langs de garage kan om te kijken of de vulpijp nog kan worden gerepareerd en hoe het nou precies met de motor zit. Als dat gerepareerd kan worden, dat laten doen en dan zelf de rest doen en daarna terug naar de garage voor APK en banden. Dan kan ik daarna altijd nog rustig verder kijken naar iets anders. Dat moet toch wel allemaal voor <750 euro te doen zijn, want dan dekt de vergoeding van de verzekering dit jaar het onderhoud wat dan ook wel weer prettig is.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Zie het zo: alles wat je nu verprutst kost je in feite amper iets. Niks veiliger dan sleutelen aan een oude auto. Je kunt eens zoeken of die vulhals niet al eerder in een DIY gedaan is. Kentekenverlichting is ook gewoon lampje vervangen en checken. Ruitenwisservloeistof is ook checken: leiding gescheurd, pompje kapot etc? De sloop is je vriend. Het kost je wat meer werk en tijd, maar het kan ook zeker knaken schelen.

zandbak
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Niks veiliger dan sleutelen aan een oude auto.

Lotus Omega schreef:
Ik heb alleen weinig tot geen sleutelervaring dus daar zal ik dan wel iemand voor moeten hebben die me daarbij helpt.

Wel zo handig ja...voordat je iets essentieels vergeet en jezelf tegen een boom vouwt, of iets essentieels sloopt zodat je rechtstreeks door kan naar de sloop :x

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Dat wel, natuurlijk. Niet zomaar wat gaan doen. Maar als je dan wil leren sleutelen, liever op een oud hok dan bij een nieuwe Jaguar.

Blaataap
Master
 Bericht 

Wat ik mezelf altijd afvraag bij dit soort dilemma's is of ik stiekem niet gewoon een andere auto wil. Vaak is het antwoord dan eigenlijk "ja". Autorijden is duur, maar ik moet bekennen dat ik €1000,- met het werk dat jij zo opnoemt niet overdreven veel vind. Het meeste dat je noemt is ook gewoon onderhoud.

flaskk
Master
 Bericht 
Olie, luchtfilters, remerij is echt onderhoud. Anders kun je alles onderhoud gaan noemen.

350dkm is al een beste hoop voor een benzine wagen.

Blaataap
Master
 Bericht 

flaskk schreef:
Olie, luchtfilters, remerij is echt onderhoud. Anders kun je alles onderhoud gaan noemen.

Ik zou het breder trekken en ook de ophangingsonderdelen erbij betrekken en zeker bij hogere kilometerstanden (je noemt 350.000km) weet je dat je dingen kunt verwachten als koppeling/versnellingsbak/motorische problemen. Dus ja, tot op zekere hoogte is bijna alles wel onderhoud. Het is afhankelijk van kilometerstand, kilometrage/gebruik en eigenaar.

zadkine
Master
 Bericht 
flaskk schreef:
Olie, luchtfilters, remerij is echt onderhoud. Anders kun je alles onderhoud gaan noemen

Bij mij ook: wiellagers (150K of meer kilometers per lager), wielophanging (150K km of meer), uitlaat, fusee kogels
koppelingsplaten, waterpomp, brandstofpomp (diesel)

En als je die hebt....distributieriem.

bernardo A.
Master
 Bericht 

Opmerkelijk, dat hier veel zaken onder "onderhoud" worden geschoven en daarmee kennelijk niet meetellen in het totale plaatje.

Onderhoud + reparaties kosten Lotus meer dan € 1.000, = en het is de vraag of die auto dat nog waard is.
Waarbij een deskundige, de garagist aangeeft dat die auto dat dus niet waard is.

Je kunt je garagist passeren voor een Turk, of doe-het-zelf, maar dat lijkt me niet bevorderlijk voor een goede verhouding met je garagist.
Dan komt de afweging, of de besparing van een paar honderd € opweegt tegen het onder druk zetten van de relatie met de garagist.
Straks heb je die een keer echt hard nodig en dan geeft die ook niet thuis.

Vwb het lekken van koelvloeistof is het interessant om na te gaan of dat mogelijk verband houdt met een sneuvelende koppakking.

Blaataap
Master
 Bericht 

bernardo A. schreef:
Opmerkelijk, dat hier veel zaken onder "onderhoud" worden geschoven en daarmee kennelijk niet meetellen in het totale plaatje.

Dat is natuurlijk niet geheel juist. Dat iets onder het kopje 'onderhoud' valt wil niet zeggen dat het niet meetelt. Integendeel zou ik zeggen. Je moet je alleen wel afvragen of je je huidige auto nog het noodzakelijke onderhoud waard vindt of dat je liever een "nieuwe" auto koopt.

In mijn geval sloeg die overweging door naar een nieuwe auto. Ook omdat ik wel weer eens wat anders wou rijden.

bernardo A. schreef:
Waarbij een deskundige, de garagist aangeeft dat die auto dat dus niet waard is.

Goed punt, had ik overheen gelezen :oops: :oops: In dat geval lijkt de vraag me niet zo lastig. Tenzij Lotus enorm emotioneel verbonden is met zijn huidige auto natuurlijk, maar dan zou hij wellicht dit topic niet hebben geopend.

NoCashCow
Master
 Bericht 

De vraag is wat de garage nou precies bedoeld heeft met diens advies. Is dat alleen vanwege het bedrag of vanwege de technische staat van de rest. De te verrichten reparaties/onderhoud zijn niet zo spectaculair. Kosten alleen aardig wat geld als je het laat doen en de onderdelen tegen de adviesprijs moet betalen. Op dat laatste kun je als particulier al de helft besparen door ze zelf te bestellen in de juiste webshop(s).

VFred
Master
 Bericht 

@Lotus
Of een auto een bepaalde investering waard is, bepaal jijzelf. Vooral omdat de auto voor jou sentimentele waarde heeft.
Nu het rationele:
Jij noemt een bedrag van 2000- 3000 Euro voor een andere auto. Daarmee loop je een behoorlijk risico de ellende van een ander te kopen, tenzij iemand in een soortgelijke situatie als de jouwe afstand van zijn auto heeft gedaan.
Jij kent je auto goed en hij voelt niet "op" en ziet er ook niet afgenaaid uit. wat zou het dan als je per jaar tussen de 1000 en 1500 Euro aan onderhoud besteedt? dat is € 125 per maand. nieuwere auto's schrijven al meer per maand af!
Je kunt ook besluiten je auto eens een goede opknapbeurt te geven voor de 2000 - 3000 euro die je mogelijk aan een andere auto wilt uitgeven. Dan ben je de komende jaren af van de kosten die "eraan zitten te komen"
Succes met je keuze.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Ik zou een goede beun opzoeken en met onderdelen van de sloop de auto weer in orde maken.

Lotus Omega
Master
 Bericht 
@VFred

Dat zou ik graag eens willen doen maar dan moet hij wel technisch goed zijn en niet zoals nu dat er mogelijk ergens koelvloeistof lekt. Ik merk er alleen niets anders aan dan andere jaren dus vraag me af wat het zou kunnen zijn. Er moest sinds de vorige beurt wel wat bij en de andere garage zei dat hij er nog 0,1 l bij moest doen maar ik weet niet wanneer hij voor het laatst is afgevuld. Anders kijk ik vanavond nog eens. Maar voordat ik besluit tot reparatie of zelf klussen wil ik wel eerst weten hoe dat precies zit want als ik nu weer x euro investeer en hij over een paar maanden ploft is dat ook zonde van het geld.

flaskk
Master
 Bericht 
Voor 2 3k kun je redelijke betrouwbare auto,s kopen hoor, maar moet je bij de minder zware en style volle auto,s zijn. Bv Getz, rio, accent, sirion etc

Lotus Omega
Master
 Bericht 
bernardo A. schreef:
Je kunt je garagist passeren voor een Turk, of doe-het-zelf, maar dat lijkt me niet bevorderlijk voor een goede verhouding met je garagist.
Dan komt de afweging, of de besparing van een paar honderd € opweegt tegen het onder druk zetten van de relatie met de garagist.
Straks heb je die een keer echt hard nodig en dan geeft die ook niet thuis.

Eerlijk gezegd zou ik hem daarom het liefst bij de vaste dealer in onderhoud houden maarja, kost wel wat op deze manier want er moeten ook nog uitgelijnd worden enz. Maar ze zijn altijd wel heel eerlijk en netjes. Ik heb al wel eerder hoge kosten gehad en toen waren ze ook bereid om wat met de kosten te doen. Toen stond hij daar een week en werkte ze er tussendoor aan.

VFred
Master
 Bericht 

Het moet geen al te groot probleem zijn voor een garagist uit te vissen zijn waar de koelvloeistof lekt. kan bv de waterpomp zijn...
Mijn auto ( 410.000 km) verbruikt ca. 0.2 liter op 15000 km. Zelfs de inbouw van een ruilmotor (vaak met garantie) hoeft de wereld niet te kosten.

bernardo A.
Master
 Bericht 

NoCashCow schreef:
De vraag is wat de garage nou precies bedoeld heeft met diens advies. Is dat alleen vanwege het bedrag of vanwege de technische staat van de rest.

Het lijkt een combinatie te zijn: de auto zal de jongste niet meer zijn, hoge km stand, schade aan de auto na een aanrijding.

VFred schreef:
Zelfs de inbouw van een ruilmotor (vaak met garantie) hoeft de wereld niet te kosten.

De vraag is, wat je nog wilt investeren in een auto. die in ieder geval aan het eind van zijn economische levensduur is.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
bernardo A. schreef:
Misschien in relatie tot de dagwaarde niet. Maar als je voor een andere auto 3k moet neerleggen met het risico dat je er volgend jaar ook weer kosten aan hebt, is het maar de vraag wat voor je portemonnee het beste is.

Bekenden van me hebben laatst een Micra van zo'n 15 jaar oud voor 2,5k laten opknappen na een aanrijding. Omdat ie verder prima was en ze bang zijn met 2,5k voor een andere auto, een gaar brik te kopen. Ik snap die overweging best wel.

bernardo A.
Master
 Bericht 

Als het budget voor een vervangende auto niet hoger is dan 3k, dan sta je inderdaad voor een duivels dilemma. Misschien kan de garagist Lotus helpen met een goede keuze.

Archiebald
Master
 Bericht 
Ik heb pas 2x een auto gekocht van boven de €3000,- waarvan 1x een auto van €3700,- dus dat scheelde niet veel (was de Bora trouwens). Die andere keer was het een 206 van €11000,-.

Wat ik wil zeggen is dat je voor €500,- een PRI-MA auto kunt kopen, het hangt ook allemaal af van wat je zelf wil.

Wil je een andere auto of deze liever houden??
Wil je er tijd en energie in steken om die onderdelen goedkoop van internet af te halen?
Wil je er tijd en energie in steken om een goedkopere garage te vinden?

;)

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Natuurlijk kan het. Ik heb ook een technisch prima Safrane gehad voor 350 euro. Niet kapot te krijgen. Enige probleem was de BC die het niet deed, knoppen op het stuur niet en lekstroom ergens. Conclusie: ben je goed met elektronica, had je voor 350 euro een prima auto gekocht. Maar het is wel zoeken. Er is grenzeloos veel bagger te koop in de lagere regionen.

Lotus Omega
Master
 Bericht 
Ik zal toch zelf wat moeten doen om de kosten enigszins wat binnen de perken te houden. Hij kan volgende maandag bij de garage terecht maar dan ben ik hem wel een week kwijt. Ik zou denk ik zelf de vulpijp kunnen proberen te vervangen of is dat echt heel moeilijk? Ik zag dat die boven met 4 schroeven vast zit en onder aan een rubberen slang. Dingen als kenteken verlichting e.d. kan ik ook wel. Maar de ophanging denk ik niet of iemand moet hier komende zaterdag tijd en zin hebben ;)

Ik moet ze er morgen over terugbellen.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Als je die pijp ergens anders op de kop kan tikken kan het zomaar eens prima zelf te doen zijn als ik het zo hoor. Dat zou ik niet nalaten dan. Laat desnoods de garage even checken of de boel zo oké zit.

Lotus Omega
Master
 Bericht 
Dat zou ik wel willen maar waar haal ik die zo 1-2-3 vandaan? De garage zei dat dat onderdeel niet meer leverbaar is (ze hadden het nog nagekeken). Dan zullen zij dus ook moeten zoeken via via. Van onderdelensites word ik ook niet veel wijzer en daar kan ik van mijn auto ook niet alles bestellen. Ik wil hem wel zelf opknappen want dan kan ik overal rustig naar op zoek en alles eens goed nalopen en uiteindelijk zelf een kleine beurt (olie, filters) geven. Dan zou ik alleen nog de APK en uitlijnen moeten uitbesteden. Ik heb al met iemand die ik ken gebeld die heel misschien wel plek heeft om te stallen maar dat kost iets van 60 euro/maand. En op de oprit laten staan zonder APK lijkt mij ook niet ideaal ivm eventuele boete of wel? Ik heb dan alleen wel in die tijd ander vervoer nodig...

Op het lijstje van het APK rapport staat nl. het volgende:

1x brandstofsysteem lekt; vulhals (roest)
1x stofhoes fuseekogel dicht niet meer af; lv
1x stofhoes stuurhuis/-kogel dicht niet af; lv
1x binnenspiegel ondeugdelijk bevestigd (deze vind ik een beetje flauw van ze want die is al jaren hetzelfde maar zullen ze nu wel over zeuren vanwege de rest en totaal aan kosten. En daarbij nog, hoe zit het dan met bestelbusjes of auto's op bedrijfskenteken met dichtgeplakte achterruit???)
2x kentekenverlichting achter (kunnen slechts 2 lampjes zijn maar ook kabelbreuk)

Ik vond nog een filmpje van hoe je die hoezen moet vervangen. Dat lijkt mij wel het lastigste en ik weet niet of ik daar wel het gereedschap voor heb:

Link

Als ik dat allemaal zelf voor elkaar krijg zou hij nog moeten worden uitgelijnd en APK erbij. Voorbanden kan ook nog maar die zitten nog niet aan de 2 mm dus die laat ik dan mooi zitten.

Rover
Master
 Bericht 
Die hoezen zou ik niet zelf doen. Zeker niet als je er geen ervaring mee hebt. Voor jou dan 4 uur aanklooien, voor een garage met de juiste gereedschappen 15-30 minuten werk.
In mijn geval zou ik eerst een zwarte apk doen, dan heb je lekker de tijd om alles rustig te repareren. Maar ik weet niet of ik dat hier mag adviseren.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Het lastigste is om die klem voor de hoes tegen het stuurhuis erop te krijgen. Daarvoor moet je meestal toegang hebben vanaf de onderzijde. Dus dat kan het beste op een brug gebeuren.
Als je de boel toch los hebt, dan zou ik ook de binnenste stuurkogels vervangen. Het beste koop je dan een set met binnenste en buitenste kogel en meteen de hoezen. Het enige is dat je voor het loshalen en monteren van de binnenste kogel een stuk speciaal gereedschap nodig hebt (als er geen groeven op de kogel zitten). Dat kost 30-50 euro in "hobby" kwaliteit.

VFred
Master
 Bericht 

Er bestaat goed spul om beschadigde stofhoezen te repareren. Mijn garage heeft het een paar keer gebruikt en het functioneerde prima. Moet verkrijgbaar zijn bij de betere onderdelenboer. Dit werkt natuurlijk alleen als er nog niet al teveel rommel in zit. zo niet, dan nieuw vet erin en plakken maar.

Lotus Omega
Master
 Bericht 
Update: Ik heb de Focus toch gekocht :) Toen ik vorige week vrijdag kwam kijken was hij net binnen en overgeschreven (had ik die middag gezien op RDW) en hadden ze er nog niet naar kunnen kijken in de werkplaats wat aan de ene kant wel jammer maar ook wel weer goed was. Helaas was het aan het eind van de middag en kon ik niet echt meer uitgebreid proefrijden enz. maar dat deed ik sowieso de dag erna. Ik had tijdens de proefrit een lijstje met aandachtspunten van het Focus forum erbij gehouden maar alles leek in orde en ik kon qua roest helemaal niets vinden want dat schijnt een kwaal te zijn bij de Focus I maar deze heeft dus helemaal niets (ok op één klein oppervlakkig streepje van max 1 cm x 3 mm bij de wielkast rechtsachter). Toen ik terug was gevraagd of hij op de brug kon wat geen probleem was. Toen met een zaklampje dat ik bij me had de hele onderkant nagekeken en weer gespeurd naar roest en goed gekeken of de hoezen van deze wel goed waren wat zo was. Alles zag er heel netjes en schoon, bijna nieuw uit (heb foto's, kan ik evt. wel posten). Toen nog even de historie uitgeplozen want die zat er niet bij wat normaal heel dom is maar uiteindelijk bleek dat wel goed te zitten en was de auto altijd netjes onderhouden en kreeg hij elk jaar een beurt, het werd alleen niet afgestempeld. Dus uiteindelijk toch gekocht en hebben ze hem nog opnieuw APK gekeurd, gepoetst en een klein beurtje gegeven. Ik heb hem afgelopen donderdag op kunnen halen en hij rijdt best goed en stuurt heel strak :) Hij zit boordevol opties zoals lederen bekleding, mistlampen, elektrische ramen voor (helaas niet achter), voorruitverwarming (!), elektrische spiegels l+r, fabrieks-af navigatie/cd-speler + 6-cd wisselaar, automatische airco. Het is dus geen vlotte Japanse sedan geworden maar wel een nette en zeer goed uitgeruste occasion met weinig km's :thumb:

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Lotus Omega schreef:
elektrische ramen voor (helaas niet achter)

Daar zit je doorgaans niet.

Lotus Omega schreef:
6-cd wisselaar

Boffen.

Maar veel plezier er mee! Hopelijk houdt ie het goed vol :)

Scaniafan
Master
 Bericht 
Lotus Omega schreef:
voorruitverwarming (!),

Ja, en dan kom je erachter dat je dus nooit meer een auto zonder wil :lol: :lol:

Blaataap
Master
 Bericht 

Scaniafan schreef:
Ja, en dan kom je erachter dat je dus nooit meer een auto zonder wil :lol: :lol:

Mwah, ik heb het gehad (ook in een Focus) en het is leuk, maar ik mis het zeker niet. Een en ander hangt ook af van hoe goed de ventilatie werkt in je auto.

En @Lotus Omega: Veel plezier ermee! Uit ervaring: controleer even extra goed de flensnaden onderaan de deuren en de afwateringskanalen daar. Die willen nog wel eens verstoppen, waardoor er dan vuil en water achterblijft en vrij snel daarna ook roest. Dat zou zonde zijn.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Blaataap schreef:
Mwah, ik heb het gehad (ook in een Focus) en het is leuk, maar ik mis het zeker niet. Een en ander hangt ook af van hoe goed de ventilatie werkt in je auto.

Wij hebben een Fiesta en een Golf, en ik pak bij stevig vriesweer toch eerder de Fiesta :[ Liever lui dan moe noemen ze dat ook wel...

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Wat anti vries ruitenvloeistof en het ijs is ook zo weg :[

Blaataap
Master
 Bericht 

Wat anti vries ruitenvloeistof en het ijs is ook zo weg :[

Helemaal mooi als je dat hebt gecombineerd met fatsoenlijke ventilatie in je auto :thumb:

Pagina 1 van 1 [ 42 berichten ]