» Off-"Flitsservice" » Auto's   

Pagina 22 van 54  [ 2652 berichten ]
Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
A4 schreef:
Elektrisch rijden gaat interessant worden als ze wat aan de actieradius gaan doen. Ik sta er echt niet afwijzend tegenover.

Zodra de actieradius groter wordt en er snel geladen kan worden zullen er wel veel voor kiezen. Vraag mij af wat de overheid dan gaat doen. Accijns op stroom?

Blaataap
Master
 Bericht 

Accijns op stroom?

De stroomprijs bestaat al voor de overgrote meerderheid uit belastingen. Nee, ze zullen overgaan naar kilometerheffing.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Blaataap schreef:
Nee, ze zullen overgaan naar kilometerheffing.

Bovenop de wegenbelasting zeker.

adinsx
Master
 Bericht 
Dat is ook wel de (financiële) drijfveer achter de kilometerheffing naar mijn idee. We gaan sowieso meer elektrisch rijden, en een groot deel van de animo daarvoor is ook afhankelijk van de politiek. Maar als het echt gaat doorbreken moeten de inkomsten natuurlijk wel gegarandeerd blijven.

406
Master
 Bericht 

Sowieso. Je moet het sparen van de planeet niet aantrekkelijk maken. :fp:

En maar afvragen waarom er zo weinig EV's verkocht worden na afschaffen van de 0%...

Blaataap
Master
 Bericht 

Uiteindelijk wel, maar ze verkopen het in den beginne ongetwijfeld als 'eerlijker' en 'goedkoper'. Dat het dat na een jaar of 5, 6 na invoering niet meer is, komt uiteraard voor alle politici op dat moment als een verrassing.

zadkine
Master
 Bericht 
406 schreef:
€€€€€

Mwah....90K, 4% bijtelling (ja het gaat over lease bij de meesten) is slechts 3600 per jaar.

Als je hem zelf wilt kopen prive....dan is ie wat duur dit ondanks
dat de wegenbelasting nog steeds 0 is (besparing tot 2000 per jaar tov vergelijkbare diesel) en ook de stroom hooguit de helft kost van wat je verdieselt.... nog eens 2-4000 besparing.
Op onderhoud bespaar je vermoedelijk gemiddeld ook 500 tot 1000 per jaar.

adinsx
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Mwah....90K, 4% bijtelling (ja het gaat over lease bij de meesten) is slechts 3600 per jaar.

:nono:

4% geldt tot € 50.000,-. Daarna betaal je 22% over die resterende 40.000,-.
Maakt het toch even anders, namelijk € 10.800,-. Daar rij je met 22% bijtelling ook een auto van 47.500 eppo's cataloguswaarde voor.

zadkine
Master
 Bericht 
adinsx schreef:
Maakt het toch even anders, namelijk € 10.800,-. Daar rij je met 22% bijtelling ook een auto van 47.500 eppo's cataloguswaarde voor.

Hm , weer 1 van die aanpassingen zeker van dit jaar zeker....moet je er 1 vinden welke vorig jaar op kenteken gezet is.

Schep
Master
 Bericht 
adinsx schreef:

Pas vanaf 1-1-2019, dus je hebt nog anderhalf jaar om een Model S/X 5 jaar lang (relatief) goedkoop te rijden.

406
Master
 Bericht 
zadkine schreef:

Puur bijtelling valt het misschien nog wel te overzien. Maar velen hebben niet een leasebudget waar die auto in past.

zadkine
Master
 Bericht 
406 schreef:
Puur bijtelling valt het misschien nog wel te overzien. Maar velen hebben niet een leasebudget waar die auto in past.

Zou kunnen....vanaf 900 per maand zo te zien.
Bij een budget van 700 dus 200 voor eigen rekening (2400 op jaar basis) en daarmee nog slechts 1200 bijtelling.....als de baas tenminste toestaat boven de norm voor eigen rekening te gaan.
Lijkt me betaalbaar tov de 22% bijtelling over een 30K auto, wat ook op ca 3000 neerkomt netto.

Schep
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Zou kunnen....vanaf 900 per maand zo te zien.

Dat lijkt me behoorlijk rooskleurig.

De vermelde vanafprijs (€899,-) is op basis van de Tesla Model S 75 245kW zonder extra opties/ accessoires op basis van een looptijd van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar.

Ik kom (bij DirectLease) op €981,- voor een 75 kWh met 10.000 km per jaar en een looptijd van 5 jaar ... Leaseplan heeft hem vanaf €1.133,-.
Met 30.000 km per jaar in 4 jaar en AutoPilot ga je al richting de €1.500,-.

Die 'vanaf'-leaseprijzen zijn vrij nietszeggend. Mijn auto kun je ook vanaf €459,- per maand rijden. Toch betaal ik er bijna het dubbele voor.

Een Tesla Model S valt qua lease echt in de klasse van een leuke A6 of 5-serie. Da's gewoon niet met een leasebudget van €700,- te doen. De bedrijven waar ik voor heb gewerkt laten je rekenen met 35.000 km per jaar en een looptijd van 4 jaar.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Schep schreef:
Die 'vanaf'-leaseprijzen zijn vrij nietszeggend. Mijn auto kun je ook vanaf €459,- per maand rijden. Toch betaal ik er bijna het dubbele voor.

En dat is zeker ook exclusief brandstof?

406
Master
 Bericht 
Schep schreef:
De bedrijven waar ik voor heb gewerkt laten je rekenen met 35.000 km per jaar en een looptijd van 4 jaar.

Dat is idd een realistisch en gangbaar uitgangspunt. En dan zit zo'n Tesla model S 75kwh opeens op €1.450. Oh, wil je metallic lak, lederen bekleding, autopilot en een fatsoenlijk audio systeem? Dan wordt het €1.715.
https://www.leaseplandirect.nl/lease-au ... uitrusting

snovvdog
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Neem dan een Tesla X, S of oudere roadstar (met nieuwe batterijen)

Haal jij mijn baas over (budget)?

Zou graag een Tesla willen hoor (f).

Blaataap schreef:
Mja.... Dat vind ik met mijn benzinebak ook minder grappig.

Prima te doen, meestal wordt je binnen 5 min wel door iemand meegenomen als het echt ver lopen is naar de pomp. Elektrische auto zonder stroom is een probleem van een veel groter kaliber dan even met je jerrycannetje gaan hardlopen.

Schep
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
En dat is zeker ook exclusief brandstof?

Jep, en ex winterbanden, daar betaal ik nog een tientje extra voor per maand.

adinsx
Master
 Bericht 
Dan tikt het lekker aan inderdaad. Beetje verzekering inzittenden erbij, Europese brandstofpas, pechhulp, etc. en dan loopt het op.

Nee, het wordt hier een benzine, C- of D-segment station, max € 40.000,- catalogusprijs en dan red ik me wel weer een jaar of vier tot vijf.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Zo'n Tesla moet je eigenlijk kopen met de kop eraf. Maar dan nog is het voor veel particulieren te risicovol.
Ik moet er nu met de actieradius echt niet aan denken, maar tegen de tijd dat er een adequaat snellaadsysteem is en de accu's brengen je ook met een normale rijstijl gewoon 800km ver, dan wordt het zeker een optie.

Alleen tegen de tijd dat ik het kan betalen zijn er al vliegende auto's verwacht ik.

zadkine
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Haal jij mijn baas over (budget)?

Zou graag een Tesla willen hoor (f)

Heb er voor ons zelf aan zitten denken (zakelijk , 2013)
Alleen wou "de baas" niet met een Tesla rijden.
Te groot voor patiënten bezoek in binnen stad.
En natuurlijk de opmerkingen die er dan komen dat artsen zoveel verdienen terwijl die wagen onder de toen buitengewoon gunstige investerings regelingen MKB en milieu investering viel met 0 % bijtelling, dus goedkoper dan een golf zou gaan rijden.

Dus de leaf maar gekocht....die kost vermoedelijk helemaal niks per saldo aan afschrijving....als ik een beetje inruil terug krijg in 2018.
Betaal dus slechts verzekering, onderhoud (4 nieuwe banden tot nu toe, na 75000 km waren die nodig) en stroom.
Kostprijs geschat. <1 cent onderhoud, 1 cent banden, 3,6 cent stroom en 3,4 cent allrisk verzekering per gereden kilometer.
Let wel, deze kosten zijn zakelijk, dus aftrekbaar.

Kan nog een nieuwe batterij bij komen als we besluiten die wagen nog veel langer te rijden. Uitgaande van 100000 km per batterij is dat ca 5 cent per km gereden op moment vervangen...maar je kan weer 100000 km vooruit. Bij 1 keer vervangen dus 2,5 cent over het totaal plaatje.
En mogelijk vanaf 2021 een keer wegen belasting.

Blaataap
Master
 Bericht 

zadkine schreef:
Uitgaande van 100000 km per batterij is dat ca 5 cent per km gereden op moment vervangen...maar je kan weer 100000 km vooruit. Bij 1 keer vervangen dus 2,5 cent over het totaal plaatje.

Is het bij de Leaf niet ook zo dat je dat pakket / aandrijflijn kunt vervangen? Is bij zusje Zoë namelijk wel het geval.

zadkine
Master
 Bericht 
Blaataap schreef:
Is het bij de Leaf niet ook zo dat je dat pakket / aandrijflijn kunt vervangen? Is bij zusje Zoë namelijk wel het geval.

Ja, kosten ca 5500 euri.
Batterij garantie 100000 km of 5 jaar. (Heb nu 80K gereden...toevallig vandaag), na ruim 4 jaar. Zal na 5 jaar geschat 95000 op de teller staan....nog 1 zomer erbij en het wordt iets van 105000 km op de 1e batterij.

De keus wordt echter: Vervangen door een (wederom zakelijke) batterijwagen met 60 KWH accu (300+ km werkelijke range) of batterij vervangen. Maakt het mogelijk om een groter deel van alle km met batterij te rijden, dus per km goedkoper te rijden.
Keuzes dus. En ook uit meer merken inmiddels. Met geschatte prijs van 40K (Opel ampera EV)

En dat hangt ook nog deels af van de fiscale regels in 2018.

Helaas is Nissan niet bereid om de 2012-2017 leafs te voorzien van een moderne 60 kwh accu....want dan moet er teveel worden aangepast in de wagen (totale laadsysteem oa) en dus weer goedgekeurd door de RDW.
Zou ik zo 10K-15K voor over hebben, zo'n upgrade.
Mits de auto nog niet naar prive is overgeheveld.

Blaataap
Master
 Bericht 

Maar dan heb je nog steeds dezelfde accupakketten erin liggen toch? Bij de Zoë kan je dat gehele systeem (accupakket/aandrijflijn/laadsysteem) laten vervangen voor de huidige variant. Zo kan je dus een occassion kopen en daar een R90-aandrijflijn in laten zetten (van 22kWh naar 41kWh). Kost iets van €7000,-, maar dan heb je geen herkeuring nodig bij de RDW.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Schep schreef:
Jep, en ex winterbanden, daar betaal ik nog een tientje extra voor per maand.

Bij ons zijn de leaseprijzen inclusief brandstof (€ 130,-) en winterbanden. Voor het samenstellen en bestellen hebben wij een portal. Ik heb laatst eens gekeken voor de nieuwe Megane. Eerst even samenstellen op de Renault-site. Toen kwam ik op een fiscale waarde van ruim € 30.000,-. Vervolgens in de portal gekeken en kwam ik uit op een leaseprijs van € 725,-.
Ik heb nu ook een Megane met een fiscale waarde van € 28.000,- en een leaseprijs van € 750,-.

zadkine
Master
 Bericht 
Blaataap schreef:
Maar dan heb je nog steeds dezelfde accupakketten erin liggen toch? Bij de Zoë kan je dat gehele systeem (accupakket/aandrijflijn/laadsysteem) laten vervangen voor de huidige variant. Zo kan je dus een occassion kopen en daar een R90-aandrijflijn in laten zetten (van 22kWh naar 41kWh). Kost iets van €7000,-, maar dan heb je geen herkeuring nodig bij de RDW.

Dat doet nissan niet. Wel in de 2012 modellen het pakket van het 2013-2017 model....wat ca 10% beter is.
Maar je kunt dus niet het 30KWH pakket krijgen.
Heb op internet gevonden dat de oude pakketten uit 48 modules bestonden, die van de 30KWH accu uit 24 modules.

Ben dus benieuwd of het pakket van de aangekondigde 60KWH wagen straks wel beschikbaar gaat komen. Als dat tenminste weer 48 modules worden.

Blaataap
Master
 Bericht 

Als ze slim zijn bieden ze dat wel aan. Dat is toch weer een voordeeltje, zeker als de prijzen wat zouden zakken want die 7k die Renault vraagt is wel erg hoog.

zadkine
Master
 Bericht 
Blaataap schreef:
Als ze slim zijn bieden ze dat wel aan. Dat is toch weer een voordeeltje, zeker als de prijzen wat zouden zakken want die 7k die Renault vraagt is wel erg hoog.

Maar dat is dan ook een aandrijflijn lees ik.
De leaf heeft een goede aandrijflijn....alleen de accu capaciteit mag fors hoger en een betere AC lader (liefst 10KW 3 fase dus).

Blaataap
Master
 Bericht 

zadkine schreef:
Maar dat is dan ook een aandrijflijn lees ik.

Klopt. Groter accupakket en efficiëntere motoren.

En nu eerst maar eens de brandstofbak naar de garage rijden om de airco te laten repareren. Heerlijke timing om kapot te gaan zo met 30 graden buiten :duh:

Joël D.
Master
 Bericht 
Airco gaat inderdaad altijd kapot als het warm is. Ik kreeg vorige week de auto van mijn vader mee "want die heeft airco". Nou, mooi niet dus. Maar goed, niet zo vreemd na 12 jaar dat de airco wat onderhoud nodig heeft.

adinsx
Master
 Bericht 
Stond vanmorgen ook (gepland) bij de garage met de Clio IV van de wederhelft. Die klaagde dat de auto al dagen op de AUTO-stand (climate control) niet goed koelt. De ventilator gaat niet harder draaien terwijl er wel koude lucht uit komt.

Samen met de technicus en de diagnoseapparatuur gekeken naar waarden van sensoren.
Interieursensor: 26 graden
Mengklepsensor: 4 graden, kortom de airco werkt
Aansturing kachelventilator: 40%, en daar bleef hij steevast op staan.

Handmatig wel harder, maar op de AUTO-stand niet. Zoeken, zoeken, dan toch te weinig koudemiddel?

Een uur later besloten dat ze vandaag bij een andere Clio gaan meten. Ik rij richting kantoor en zie ineens het ECO-lampje branden op het dashboard. Verdomd slecht zichtbaar. Ik zet hem uit (knop op middentunnel onder handrem) en voila, ik waai zowat weg. Verklaarde ook meteen waarom ik vanmorgen de Clio traag vond...

Kortom, ver gezocht, oplossing dichtbij gevonden. :fp:

Pietert
Master
 Bericht 
:lol: :thumb:

Joël D.
Master
 Bericht 
Fijn dat soort knopjes inderdaad. Maar goed, gelukkig een goedkope fix. :P

Kenji
Master
 Bericht 
Airco in de TransAm moet eigenlijk opnieuw gevuld worden.... maar met dit weer heb ik toch altijd het dak eraf....

adinsx
Master
 Bericht 
Vergeet niet dat een nieuwe vulling niet alleen goed is om koude lucht te houden, maar ook voor het systeem. Je wil niet dat de aircocompressor kapot loopt...

406
Master
 Bericht 
Voor:
Afbeelding
Afbeelding
Na:
Afbeelding
Afbeelding

Knapt ie wel van op

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Had je aan 1 kant geen wieldoppen? :lol:

D'r zouden toch cuento's onder komen? :[
Ik zie sporttrac 5 banden :[ O:)

406
Master
 Bericht 
Idd, ik mistte 2 doppen. Cento's konden ze niet tijdig leveren.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
406 schreef:
Knapt ie wel van op

Mooie "bekende" velgen. :lol: :lol: :lol: :lol:

Staat netjes.

adinsx
Master
 Bericht 
Wielen maken of breken de auto. Dit staat zéker prima :thumb:

RRL
Master
 Bericht 
Sprekend over airco: hoe vaak laten jullie het systeem controleren en opnieuw afvullen? Dat is geen onderdeel van het standaard onderhoudschema toch?
adinsx schreef:
ECO-lampje

Snap die ecostanden niet. Waarom zou je vrijwillig het motor- en aircovermogen afknijpen? BMW EDE modellen doen dat ook, weer extra handeling er bij: starten, start/stop uit, eco naar sport, wegrijden.
406 schreef:
Knapt ie wel van op

Ziet er inderdaad een stuk beter uit zo :thumb:
Ik zie sporttrac 5 banden

Komt de bandenexpert weer :lol:

adinsx
Master
 Bericht 
RRL schreef:
Sprekend over airco: hoe vaak laten jullie het systeem controleren en opnieuw afvullen? Dat is geen onderdeel van het standaard onderhoudschema toch?

Bij Renault wel hoor. Staat in het onderhoudsboekje. Elke vier jaar meen ik. Bij Seat eveneens.

RRL schreef:
Snap die ecostanden niet. Waarom zou je vrijwillig het motor- en aircovermogen afknijpen? BMW EDE modellen doen dat ook, weer extra handeling er bij: starten, start/stop uit, eco naar sport, wegrijden.

Staat gelukkig niet standaard aan, maar dus wel per ongeluk :fp:
Start-stop zit op beide auto's, maar sta sowieso weinig stil om daar nut van te hebben. Ga dus ook niet het knopje lopen zoeken.

En waarom? Milieu, milieu, milieu... ehh ik bedoel geld, geld, geld. Hoe minder uitstoot, hoe minder het de autofabrikant / importeur kost. Drijfveer zal nooit milieu zijn.
Waarom volle bak op EV-ontwikkeling en modellen? Die 'zero-emission'-auto's tellen mooi dubbel mee in de totale uitstootnorm waar autofabrikanten onder moeten blijven. Ze hebben maar wat graag een hoop EV's in de verkoopaantallen wat dat betreft.

RRL
Master
 Bericht 
adinsx schreef:
maar sta sowieso weinig stil om daar nut van te hebben. Ga dus ook niet het knopje lopen zoeken.

Als ik wat langer stilsta zet ik de bak in vrij, in de winter en zomer zeer irritant dat de airco dan uitvalt, dus uit met de rommel.
BMW heeft knop direct naast de startknop zitten, druk je dus direct in. Anders is het meestal bij de 1e keer dat de motor uit gaat direct knop indrukken.

406
Master
 Bericht 
Start-stop zuigt inderdaad aars.

RRL schreef:
Komt de bandenexpert weer :lol:

Maar die conti's achter heeft ie niet gezien :[

Archiebald
Master
 Bericht 
Ik heb de airco an onze Bora nog nooit laten doen. :lol: de airco onderhoudsmonteur op mn werk zegt heel simpel, pas geld aan uitgeven als hij minder gaat werken. Ding is nog steeds goed (snel) koud. Dus het zal nog wel even :)

KanarieVW
Master
 Bericht 
Zo de eerste KM's (2800 alweer) staan op de teller van de Tiguan. Wat een heerlijk reiswagen is het zeg! Afgelopen woensdag opgehaald en gelijk goed kunnen testen met verschillende ritten in DL. De assistentie systemen wen je heel snel aan en de ACC icm file assistent en DSG is een genot. De lange dagen die ik vaak doorbreng in de auto zijn een stuk minder vermoeiend dankzij dit soort dingen. Ik heb alleen nog een beetje ruzie met de Side Assist. Hij vind al snel een auto in je dode hoek zitten en probeert dan te voorkomen dat je van baan wisselt door tegen te sturen. Ik geef het nog een week de tijd en anders gaat het gewoon uit.
Ander nadeel is dat ik elke keer de infotainment aan de WiFi hotspot moet knopen en hij dat niet automatisch doet. Bij korte stops wel (tanken bv) maar als je even weg bent geweest moet je de handeling opnieuw uitvoeren. Bekend probleem en er komt een update aan. De online file info werkt wel een stuk fijner dan het oude TMC. Had in de Golf altijd dynamische route aanpassingen uit staan, want 9 van de 10x klopt er geen zak van TMC. De online info is heel nauwkeurig en de voorgesteld omleidingen zijn goed. Fijne optie.

Binnenkort maar eens laten kietelen naar 180pk.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
406 schreef:
Maar die conti's achter heeft ie niet gezien

jawel hoor

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Mooi verhaal van die Clio :lol:
Ik laat de airco overigens pas doen als ik er last van ga hebben. Dat betekende bij de vorige twee auto's: niets aan laten doen. Deze recent wel, en met dit weer ben ik er erg blij mee.

KanarieVW schreef:
De assistentie systemen wen je heel snel aan en de ACC icm file assistent en DSG is een genot. De lange dagen die ik vaak doorbreng in de auto zijn een stuk minder vermoeiend dankzij dit soort dingen.
Mooi zo! Toch fijn als zo'n toch weer flinke uitgave voor een auto zich meteen terugbetaalt.

adinsx
Master
 Bericht 
DSG staat op de wensenlijst, maar ACC en file-assistent nog nergens aangevinkt. Hoewel het lekker is, mits het goed werkt, maar de systemen verschillen ook allemaal in hoe goed het werkt. Nog maar even in overweging nemen dus...
Aan de andere kant, ik sta nagenoeg nooit in de file.

Was vandaag even tussendoor een nieuwe Golf Variant (1.5 TSI 150 DSG) aan het samenstellen.
Highline R-line (interieur en exterieur, dan smoelt het nog enigszins) met wat opties hier en daar. Binnen no-time op 41,5k... :fp:

Voor de liefhebbers: http://configurator.volkswagen.nl/samen ... code=LDVSC

basjuh1981
Master
 Bericht 
adinsx schreef:
maar ACC en file-assistent nog nergens aangevinkt.

Evenals Park-Assist.

RRL
Master
 Bericht 
adinsx schreef:
Highline R-line (interieur en exterieur, dan smoelt het nog enigszins)

Op die manier vind ik het zeer goed smoelen.

adinsx schreef:
ACC en file-assistent nog nergens aangevinkt

Ik vond bij de Highline R-line de meerprijs voor het assistentiepakket incl adaptieve LED verlichting goed meevallen. Zou ik aanvinken, tot 60 km/u de auto het zelf uit laten zoeken.
Overigens heeft de Golf ACC standaard vanaf de Comfortline.

basjuh1981 schreef:
Evenals Park-Assist.

Zou ik ook achterwege laten. Lukt gelukkig prima zelf, sneller dan langzaam en op het display kijken wanneer ik naar R of D moet.

Pagina 22 van 54 [ 2652 berichten ]