» Flitsservice.nl » Controles   

Pagina 1 van 2  [ 56 berichten ]
no justice
Master
 Bericht 
Maatje van me maakte zojuist in Voorhout (ZH) deze foto:

Afbeelding

Zo te zien iemand van het leger die een voertuig controleert ?! Komt dit vaker voor en waarom is dat? Heeft het leger ook opsporingsbevoegdheid?

Walker
Master
 Bericht 
KMAR wel.

no justice
Master
 Bericht 
Ja maar dit ziet er niet uit als KMAR, of wel?

Spook
Master
 Bericht 
Hier wil ik ook wel meer van weten. Het leger mag toch niet worden ingezet voor (binnenlandse) politietaken?

bruintje beer
Master
 Bericht 
no justice schreef:
Ja maar dit ziet er niet uit als KMAR, of wel?
Want? Die hebben geen gvt?

Griffin
Master
 Bericht 
Teylinger schreef:
Militairen oefenen in Teylingen
do 26 okt 2017, 6:00

Bijna 150 militairen strijken op donderdag 26 oktober neer in Teylingen, Lisse en Hillegom. De compagnie van het Korps Nationale Reserve traint drie dagen lang in de Bollenstreek.

Het Korps Nationale Reserve bestaat uit reservisten; mensen die naast hun reguliere baan inzetbaar zijn. De groep is een mix van voormalig beroepsmilitairen en geïnteresseerde burgers die geen militair verleden hebben. De kerntaak van het Korps Nationale Reserve is het bewaken en beveiligen van het eigen grondgebied. Zo hielpen ze onder andere mee tijdens de NSS-top in 2014 en onlangs nog bij de zoektocht naar de vermiste Anne Faber.

Tijdelijke locaties

De compagnie verdeelt zich donderdag over tijdelijke locaties, waar ze drie dagen lang verblijven en dus ook slapen. De groepen stationeren zich bij sporthal De Tulp in Voorhout, Sport- en Recreatiecomplex Wasbeek in Sassenheim, bij de parkeerplaats van FC Lisse en op een locatie in Warmond. De commandopost komt bij de brandweergarage in Sassenheim.

De compagnie krijgt een fictief dreigingsscenario voorgelegd, waarin ze moeten handelen. Een van de doelen van de oefening is dat militairen contact leggen met inwoners. Inwoners worden dan ook uitgenodigd om vragen te stellen aan de militairen. Op donderdag is er een sociale patrouille op weekmarkt in Sassenheim, op vrijdag in Voorhout en op zaterdag in Warmond.

Controlepunten

Zowel overdag, 's avonds en 's nachts zijn ze te zien tijdens patrouilles te voet en met voertuigen. Op donderdag 26 en vrijdag 27 oktober richten de militairen controlepunten in om passerende personen en voertuigen te controleren, waarbij deelname vrijwillig is.

Overdracht bij Sassembourg

Op zaterdagmiddag 28 oktober is de oefening afgelopen. Daarna is er een speciale ceremonie op het plein voor Sassembourg in Sassenheim voor de commando-overdracht. Kapitein Hans van der Linden, werkzaam als directeur van STIWA, draagt het commando om 14.30 uur over aan zijn opvolger Jasper van Koppen. Normaliter vindt een dergelijke ceremonie plaats op een kazerneterrein. Inwoners zijn van harte welkom bij de overdracht.

Het cursief is van mijn hand.

Gewoon een reservisten-oefening dus.

maarten28
Master
 Bericht 
Deelname vrijwillig? Nadat je al gestopt bent zeker?

Griffin
Master
 Bericht 
Vrijwillig voor die reservisten denk ik O:)

Schoenzool
Master
 Bericht 
Klinkt als vrijwillig voor de auto's. Dat je dan kan zeggen ik tuf door.
Omdat hun niet mogen controleren?
Maar ik denk als je zegt "Ik trap um weer in (gaspedaal)" dat ze ook snel een agent achter je aan weten te sturen

Kenji
Master
 Bericht 
Ze zullen hooguit ff je rij- en kentekencard willen zien. Om daar nou weer moeilijk over te gaan, puur alleen maar om het moeilijk doen?

snovvdog
Master
 Bericht 
Kenji schreef:
Ze zullen hooguit ff je rij- en kentekencard willen zien. Om daar nou weer moeilijk over te gaan, puur alleen maar om het moeilijk doen?

Zullen we met z'n allen op jouw woon-werk route staan en elke keer om die documenten vragen?

Er zijn maar enkelen die bevoegdheid hebben om anderen te controleren, en terecht...

Moet niet te gek worden, van die verkeerscontroles waar ze je auto mogen doorzoeken gaan eigenlijk al veel te ver. Waarom zou je zitten wachten elke keer omdat één of andere aap je wil gaan controleren?

Spook
Master
 Bericht 
Ik zou ze vragen uit welke bevoegdheid ze denken te putten. Als ze daadwerkelijk om papieren vragen. Controleren kan van alles betekenen.

viffer
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
elke keer

Dit is de eerste keer dat ik over zo'n oefening lees

Spook schreef:
Ik zou ze vragen uit welke bevoegdheid ze denken te putten

Geen waarschijnlijk, ik gok dat je eerst een beetje uitleg krijgt over wat ze aan het doen zijn en vervolgens de vraag of je mee wilt werken, zo niet kun je gewoon doorrijden.

Overigens heb ik hier geen moeite mee om aan mee te werken, deze jongens zijn aan het oefenen voor een situatie die ik nooit hoop mee te maken maar als het wel zo mocht zijn is het goed dat ze voorbereid zijn.

Kenji
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
elke keer

Ze staan er een keer. Guttegut... wat een ellende.

Oh wacht, ik vergeet even jouw omgangmetanderemensen-fobie.

snovvdog
Master
 Bericht 
Doet er niet toe, elke onnodige controle is een controle te veel.
Autoriteit moet zo ver mogelijk ingeperkt worden. Iedereen wil maar bemoeien met anderen, regels opleggen, zeggen hoe iets moet, nee, dat moet juist gelijk ingedamd worden.

Mensen hier willen artikel 5 geven voor het vasthouden van een telefoon, maar iemand in een apenpakje met wapen midden op de weg wordt wel getolereerd :loco: ?

Spook
Master
 Bericht 
viffer schreef:
is het goed dat ze voorbereid zijn.

Dat is zo. Maar dat houdt ook in dat ze weten dat er een scheiding is tussen politie en het leger. Het leger mag niet gebruikt worden tegen de burgerbevolking. Dus het is goed als er een paar recalcitranten zoals ik tussen de meute zitten die ze even quizzen. Het lijkt me een slechte zaak dat ze aanleren, en verwachten, dat de gehele burgerij zo mak als een lammetje alles braaf opvolgt. Of je nou gezag hebt of niet. Je wilt niet dat ze nerveus danwel trigger happy worden zodra ze in de praktijk voor het eerst van repliek worden gediend.

no justice
Master
 Bericht 
Ik vraag me oprecht af of deze "vrijwilligers cq reservisten" ook een stopteken mogen geven? Als dit zo is dan kan ik dat ook doen en ook vrijwillig om medewerking vragen. Lijkt me onwenselijk.

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Doet er niet toe, elke onnodige controle is een controle te veel.
Autoriteit moet zo ver mogelijk ingeperkt worden. Iedereen wil maar bemoeien met anderen, regels opleggen, zeggen hoe iets moet, nee, dat moet juist gelijk ingedamd worden.
pffff
Ik vind het best een prettig idee dat de NARES ingezet kan worden als er een keer iets groots aan de hand is en de politie mankracht te kort komt. Daarvoor zullen wel moeten oefenen. Dus ook oefenen met bijvoorbeeld checkpoints bemannen.

Denk je nou serieus dat ze iets gaan doen met de gegevens op jouw RBW?

snovvdog
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Het lijkt me een slechte zaak dat ze aanleren, en verwachten, dat de gehele burgerij zo mak als een lammetje alles braaf opvolgt.

Precies, in het verleden ging dit helemaal fout.

viffer
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Het leger mag niet gebruikt worden tegen de burgerbevolking.

Zodra de terreurdreiging hoog genoeg is of we in oorlogssituatie zitten wel, en dat is wat de oefening m.i. behelst.

Spook
Master
 Bericht 
Ook dan niet.

vw-driver
Master
 Bericht 
viffer schreef:
eze jongens zijn aan het oefenen voor een situatie die ik nooit hoop mee te maken maar als het wel zo mocht zijn is het goed dat ze voorbereid zijn.

Dan staat er wel zoiets bij de checkpoint opgesteld
Afbeelding

Scaniafan
Master
 Bericht 
Jezus, wat een triest gemiep van sommigen hier... De NATRES zal vragen of je mee wilt werken. wil je dat niet, rij je door. Wil je dat wel, kunnen de mensen van de NATRES oefenen.

Ik vermoed dat mensen als Snovvdog en Spook dusdanig intelligent zijn dat zij nooit tijd van anderen hebben verspild aan oefenen voor zaken in hun eigen belang. Alleen jammer dat een dergelijke intelligentie doorslaat naar arrogantie.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Dit soort oefeningen zou je veel vaker moeten doen. Met name bij de grens overgangen. Tegen mobiel banditisme.

no justice
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
De NATRES zal vragen of je mee wilt werken. wil je dat niet, rij je door.

Dus ze mogen toch een stopteken geven?

viffer
Master
 Bericht 
no justice schreef:

Misschien hebben ze wel een verkeersregelaarscursus gevolgd? Ik kan het gele hesje niet goed zien wat op de foto gedragen wordt.

Scaniafan
Master
 Bericht 
no justice schreef:

Ja, politiewet 2012 Hoofdstuk 5, artikel 58. Er vanuit gaande dat de bevoegdheden afgestemd zijn tussen de betrokken ministeries.

Citaat:
Hoofdstuk 5. Bijstand

Artikel 58

1 In bijzondere gevallen kan bijstand worden verleend door andere delen van de krijgsmacht.

2 Onze Minister bepaalt, in overeenstemming met Onze Minister van Defensie, op welke wijze de bijstand zal worden verleend. Daarbij worden tevens nadere regels of beleidsregels gegeven over de uitoefening van bevoegdheden krachtens deze wet.

dikkydik
Master
 Bericht 
Kenji schreef:
Om daar nou weer moeilijk over te gaan, puur alleen maar om het moeilijk doen?

Ja juist!
Kijk, nu kun je nog oefenen, want er komt een dag dat ze die snovv per ongeluk aan de kant kwakken en dan kun je maar beter beslagen ten ijs komen.
viffer schreef:
Overigens heb ik hier geen moeite mee om aan mee te werken, deze jongens zijn aan het oefenen voor een situatie die ik nooit hoop mee te maken maar als het wel zo mocht zijn is het goed dat ze voorbereid zijn.

Zo is dat. :thumb: :thumb:

Spook
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
als

Je hoeft mij niet met hem op een hoop te vegen. Ik heb andere motivaties. Maar je noemt het triest, dat zegt al genoeg over je insteek :dag:

Ducantoni
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Dus het is goed als er een paar recalcitranten zoals ik tussen de meute zitten die ze even quizzen.

Dat is je goed recht, maar je weet hoe daar doorgaans op gereageerd wordt..

Spook
Master
 Bericht 
Het punt is dat ze 'doorgaans' verwachten dat iedereen braaf meewerkt. Hoe realistisch is dat naarmate de situatie waar ze gestationeerd zullen worden verslechtert?

Als ze mij stoppen vraag ik ze dus waar ze denken dat ze mee bezig zijn. Daar zal wellicht een wat verbouwereerd antwoord op komen. Dat is het leermoment. De hele interactie is dan al klaar. Ik wens ze een prettige dag en rij door.

Ik ga mij omwille van een oefening niet identificeren of legitimeren. Dat zijn geen gronden, en de bevoegdheid om het te vorderen ontbreekt. Op vragen is het antwoord sowieso nee, ook met de juiste bevoegheid. Daar hoeft geen onvertogen woord tussen te zitten.

Spook
Master
 Bericht 
Zo heb ik ooit werk gedaan waarbij ik na installatiewerkzaamheden een testscan moest doorsturen. Zegt de opdrachtgever: "dan leg je je rijbewijs er even onder". Zo, ik heb ze echt een veeg uit de pan gegeven waar ze misschien nu eindelijk van bekomen zijn. Mijn scans bestonden uit plaatjes van om het even wat er zich in een straal van een meter rond de scanner bevond. Gekkigheid.

viffer
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Als ze mij stoppen vraag ik ze dus waar ze denken dat ze mee bezig zijn.

Stoer! Goed verhaal voor in de kroeg.

Spook schreef:
Daar zal wellicht een wat verbouwereerd antwoord op komen.

Dat zal wel meevallen, zijn ze wel op voorbereid

Spook schreef:
De hele interactie is dan al klaar. Ik wens ze een prettige dag en rij door.

En ze wensen jou hetzelfde. Nog altijd ben ik blij dat dit soort oefeningen gehouden worden, maar tegelijk ben ik ook wel nieuwsgierig hoe jij zult reageren in een "live"situatie als dezelfde reservist, wellicht zonder de bevoegdheid maar, met een HK417 of ander wapen voor je staat in het heetst van de strijd.

Spook
Master
 Bericht 
Ik zeg toch helemaal niet dat ze niet mogen oefenen? Dat jij zo mak bent dat je blijkbaar nooit je waffel opentrekt bij bedenkelijke situaties. Zeker ook zo'n figuur die bij een mishandeling op straat snel doorloopt? :huh:

Als je bij mij aan het raampje staat kun je repliek verwachten. Keurig beschaafde maar desalniettemin duidelijke repliek.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Het punt is dat ze 'doorgaans' verwachten dat iedereen braaf meewerkt.

Dat is vergelijkbaar met de situatie zoals die ontstond bij de arrestatie van de persoon die een waxinelichthouder naar de (gouden?)koets gooide. Degene die dat (de arrestatie dus) filmde, werd gesommeerd daar mee te stoppen. Voor zover mij bekend is daar geen grond voor, zolang je de agenten niet voor hun voeten loopt.

viffer
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Dat jij zo mak bent dat je blijkbaar nooit je waffel opentrekt bij bedenkelijke situaties.

Ach, als er een groep militairen mij laat stoppen, uitlegt dat ze met een oefening bezig zijn en vragen of ik mee wil werken zie ik geen reden om dat te weigeren als dat enigszins in de planning past.

Spook schreef:
Zeker ook zo'n figuur die bij een mishandeling op straat snel doorloopt? :huh:

Lijkt mij volledig buiten dit topic te vallen maar nee, hiermee blijkt wel dat je mij echt niet kent ...

Spook
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
Dat is vergelijkbaar met de situatie zoals die ontstond bij de arrestatie van de persoon die een waxinelichthouder naar de (gouden?)koets gooide. Degene die dat (de arrestatie dus) filmde, werd gesommeerd daar mee te stoppen. Voor zover mij bekend is daar geen grond voor, zolang je de agenten niet voor hun voeten loopt.

Zoiets ja. Ik ga ze ook niet lastig vallen. Speciaal daarheen rijden om het gesprek aan te gaan oid. Het lijkt me nochtans dat de oefening alleen maar beter wordt als niet iedereen slaafs alles opvolgt. Variatie!

Spook
Master
 Bericht 
viffer schreef:
Lijkt mij volledig buiten dit topic te vallen maar nee, hiermee blijkt wel dat je mij echt niet kent ...

Dit is om aan te geven dat jouw opmerkingen aantonen dat je mij niet kent. Met je 'stoer'.

Spook
Master
 Bericht 
viffer schreef:
en vragen of ik mee wil werken

Mijn medewerking is nee zeggen. Klaar. Nogmaals: veel realistischer.

viffer
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Met je 'stoer'.

Dat is mijn mening over jouw "handelen", heel iets anders dan waar jij mij in positioneert.

Spook
Master
 Bericht 
Nee hoor. Het is precies hetzelfde. Je denkt te weten wat mijn motivaties zijn. Heeft met 'stoer' niet te smaken. Wel met terughoudendheid in het aanmoedigen van een glijdende schaal.

Ik vind het echt stuitend dat je het normaal vindt om door onbevoegden naar papieren te worden gevraagd, en dat je dan maar lastig bent als je beleefd weigert.

viffer
Master
 Bericht 
Spook schreef:
dat je dan maar lastig bent als je beleefd weigert.

Dat zeg ik toch niet? :huh:

Spook
Master
 Bericht 
Nee. Je noemt mij "stoer" omdat ik vraag waar ze denken dat ze mee bezig zijn. Waarom zou dat stoer moeten zijn? Ik ben sowieso serieus benieuwd wat ze daar staan te doen dan.

Als ik in de verte spervuur hoor maak ik wellicht een andere afweging. Maar dan kun je er donder op zeggen dat ik vragen heb! Of ik antwoorden krijg is een tweede.

Je kunt je ook wel voorstellen dat als je opstaat in de wetenschap dat gisteren de oorlog is uitgebroken, je wat welwillender bent bij het zien van een militaire controle. Dat zijn er dingen aangekondigd. We hebben het hier echter over een out of the blue checkpoint. Dat roept begrijpelijkerwijs vragen op.

Trouwens; ik heb er ook niets op tegen om ze te helpen bij hun oefening. Maar ik vind pertinent niet dat dat dan moet bestaan uit het tonen van je echte papieren. Dat vind ik een slecht idee. Maar je zult doorgaans niet veel meer bij je hebben, dus er blijft ook niet heel veel over dan weigeren. Dat is een andere insteek. Je staat niet onwelwillend tegen de 'controle', maar tegen het gebruik van je echte ID daarvoor. Ook al doen ze er niets mee. Misschien moet je dan maar het gebaar maken van het geven van een document. Ook raar. Of je tankpas. Iets waar je naam niet op staat. Wat mij tegenstaat is dat mensen in groten getale niet eens nadenken en gewoon alles echt overhandigen. Want het zal wel. En het zal vaak ook wel, maar dat is niet genoeg. Ik heb oprecht moeite met die laconieke houding. Al was het maar, dus, om die gewenning van onvoorwaardelijke medewerking wat te doorbreken. Als dat bovenmatig dwars overkomt, so be it. De intentie is niet om te kwallen.

snovvdog
Master
 Bericht 
Iedereen kan een apenpakje bij de dumpzaak halen en midden de weg papieren gaan staan vorderen.

Vroeg op
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Ik vermoed dat mensen als Snovvdog en Spook dusdanig intelligent zijn dat zij nooit tijd van anderen hebben verspild aan oefenen voor zaken in hun eigen belang. Alleen jammer dat een dergelijke intelligentie doorslaat naar arrogantie.

Ik noem het gewoon zielig of sneu.

snovvdog
Master
 Bericht 
Ik noem het zielig of sneu dat je het gevaar niet inziet van steeds meer controle- en opsporingsbevoegdheden bij controlerende instanties en overheden. Overheidsinvloed en macht moet zo ver mogelijk ingedamd worden, niet uitgebreid.

Nu is dit wellicht niet een voorbeeld hiervan van uitbreiding, maar wel van iets wat ingedamd moet worden.

viffer
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Je noemt mij "stoer"

Nee, ik noem jou niet "stoer", maar je reactie. Afijn, jij doet je ding maar, ben wel klaar met dat zinloze gediscussieer met jou over een paar letters die jij anders interpreteert.

Ducantoni
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
het gevaar niet inziet van steeds meer controle- en opsporingsbevoegdheden bij controlerende instanties en overheden.

Ongetwijfeld heb je al op het nieuws gehoord wat het standpunt van de regering is aangaande de sleepwet. Referendum hebben ze geen boodschap aan. :boos:

JeffreyM
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Ik noem het zielig of sneu dat je het gevaar niet inziet van steeds meer controle- en opsporingsbevoegdheden bij controlerende instanties en overheden. Overheidsinvloed en macht moet zo ver mogelijk ingedamd worden, niet uitgebreid.

Nu is dit wellicht niet een voorbeeld hiervan van uitbreiding, maar wel van iets wat ingedamd moet worden.

Hoe moeten zulke mensen het dan oefenen? Van achter hun bureau of in een simulator? :fp:

Pita
Master
 Bericht 

Die moeten het helemaal niet oefenen, het is een glijdende schaal naar beneden.

Straks willen ze nog gaan fouilleren ook

Pagina 1 van 2 [ 56 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast