» Flitsservice.nl » Controles   



 Pagina 1 van 1  [ 14 berichten ]
BaasTimo
Die hard
 Bericht 
BnDeStem schreef:
In West-Brabant sterft de flitspaal uit
BREDA - In West-Brabant zijn nog maar drie flitspalen actief: op de Noordelijke Rondweg in Breda. Alle andere nog aanwezige flitsers zijn niet langer in gebruik.


Dat blijkt uit een overzicht van het Centraal Justitieel Incassobureau CJIB.

In de periode van mei tot en met augustus van dit jaar zijn er op de Noordelijke Rondweg 4.829 automobilisten op de bon geslingerd vanwege te hard rijden. Nog eens 576 anderen kregen een boete omdat ze door rood zijn gereden. Dat was de totale score voor heel het gebied tussen Tilburg en de Brabantse Wal.

Ter vergelijking: in de rest van de provincie hebben ruim 102 flitsers meer dan 200.000 hardrijders en bijna 12.600 roodrijders betrapt.

Verkeersstromen zijn gewijzigd, situaties veranderen.
Ernst Koelman, Openbaar Ministerie
Het is opvallend dat er in West-Brabant maar drie flitspalen hun werk hebben gedaan. Er staan er namelijk meer dan dertig. Staan die, op de drie in Breda-Noord na, allemaal uit? Of is er iets anders aan de hand?

Het CJIB kan niet zeggen of de de West-Brabantse palen niet langer in bedrijf zijn. Maar wat een woordvoerster wel weet: ,,Wanneer palen niet in ons overzicht voorkomen, dan zijn er bij ons ook geen gegevens binnengekomen.’’

Ernst Koelman, Openbaar Ministerie
Die gegevens worden geleverd door het Openbaar Ministerie, de ‘eigenaar’ van de flitspalen. In enkele jaren tijd is meer dan de helft van de 1.400 flitsers in Nederland verdwenen, zegt OM-woordvoerder Ernst Koelman. Nu zijn het er nog zo’n 650.

De flitspaal sterft met name in West-Brabant uit. Dat heeft volgens Koelman voor een deel te maken met voortschrijdend inzicht. ,,Verkeersstromen zijn gewijzigd, situaties veranderen. Soms stonden ze gewoon niet meer op de goede plaats. We flitsen alleen nog op plaatsen waar het écht nodig is’’, zegt de OM-woordvoerder.

Bovendien is een deel van de flitsers om de verkeerde reden geplaatst. Koelman: ,,Vaak was het voor bijvoorbeeld gemeenten politiek interessant, al heeft het voor de verkeersveiligheid niet veel uitgemaakt. Maar ze kosten wel tienduizenden euro’s. En daar komt het onderhoud dan ook nog bij.’’

Aantoonbare bijdrage
In Breda staan alleen nog flitspalen die 'een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid', zoals op de Noordelijke Rondweg het geval is.

Steeds vaker wordt herinrichting van de weg gezien als de beste manier om verkeersveiligheid te verhogen, zegt een gemeentewoordvoerster: ,,Daar waar flitspalen wel worden verwijderd, blijkt de verkeersveiligheid te zijn verbeterd door dit soort maatregelen.''

Niet als een gek scheuren
Het min of meer afschaffen van de flitspaal betekent niet dat iedereen als een gek kan gaan scheuren. Koelman van het OM durft zijn vingers niet te branden aan een antwoord op de vraag of Nederlandse automobilisten veiliger zijn gaan rijden. Mobiele controles kunnen dan ook nog steeds overal opduiken.

Flitspalen zijn niet voor niets langs de N639 tussen Chaam en Baarle-Nassau geplaatst. Er hebben diverse zware ongevallen plaatsgevonden, zoals in 2013, toen twee meisjes uit Chaam verongelukten. Het Openbaar Ministerie wil de flitspalen vervangen door een experiment met trajectcontrole.
Flitspalen zijn niet voor niets langs de N639 tussen Chaam en Baarle-Nassau geplaatst. Er hebben diverse zware ongevallen plaatsgevonden, zoals in 2013, toen twee meisjes uit Chaam verongelukten. Het Openbaar Ministerie wil de flitspalen vervangen door een experiment met trajectcontrole.
Verder gaat het OM experimenteren met trajectcontroles op binnenwegen. Een van die pilots gaat plaatsvinden op de N639, de provinciale weg van Ulvenhout, via Chaam naar Baarle-Nassau. Wanneer de proef wordt opgestart is overigens nog niet bekend.

Op de A58 tussen Bergen op Zoom en Roosendaal vindt al trajectcontrole plaats, maar dat is een snelweg.

Lichte stijging
Uit de cijfers van het Incassobureau blijkt verder dat er in heel Nederland bijna 3,5 miljoen verkeersovertredingen zijn uitgeschreven tussen mei en augustus. Dat is een lichte stijging ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Toen zijn er 3.394.868 verkeersboetes opgelegd.

Snelheidsovertredingen vormen de hoofdmoot: 2.933.794 ten opzichte van 2.906.590 in dezelfde periode in 2016.

Ook het aantal opgelegde boetes voor mobiel bellen in de auto stijgt. Dit jaar zijn er 26.296 bonnen uitgedeeld, vorig jaar waren er dat 20.968.


:applaus:

Spook
Master
 Bericht 
Alleen waar echt nodig. Blijkbaar is dat bijna nergens. Duurt een paar decennia, maar dan snappen ze het zelf ook. Of het is politiek niet meer te verkopen natuurlijk.

TommyGun
Master
 Bericht 
:honger: Nu ZO-Brabant nog...

BaasTimo
Die hard
 Bericht 
Nu de rest van Nederland nog :jaja:

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
BaasTimo schreef:
In enkele jaren tijd is meer dan de helft van de 1.400 flitsers in Nederland verdwenen, zegt OM-woordvoerder Ernst Koelman. Nu zijn het er nog zo’n 650.

In Flitsnav staan nu 2647 palen en trajectcontroles. Zoveel trajectcontroles zijn er toch niet? :huh: Of staan er veel palen in die eigenlijk uit staan?

bx gek
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
Nu ZNO-Brabant nog...


MarcoV
FS medewerker
 Bericht 
Darth_Android schreef:
Of staan er veel palen in die eigenlijk uit staan?


Staan er zeker aantal in en weet niet of je België nog aan hebt staan? Als we de palen die uitstaan maar er nog wel staan verwijden dan krijgen veel klachten dat we die palen niet melden.

Raaf
Master
 Bericht 
In Breda staan er meer dan 3, maar blijkbaar niet aan.
Die palen staan wel in flitsnav, volvo sensus en Waze. Bijvoorbeeld de palen op de Graaf Hendrik III laan vertrouw ik niet dat die altijd uit staan (wat blijkbaar wel zo was).
Op de noordelijke rondweg zijn het flitsers op grote kruisingen @70 km/h

MarcoV
FS medewerker
 Bericht 
Graaf Hendrik III laan staan al jaren uit

Schoenzool
Master
 Bericht 
Hopelijk gaan ze het in limburg ook doen .... maar volgens mij vallen daar de paaltjes ook wel mee

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
Ik was inderdaad even vergeten dat Belgie er ook in zit. In Roermond heeft lange tijd een paal gestaan, bij Kitskensberg richting Melick, maar die stond al jaren zo'n 45 graden de lucht te fotograferen (als hij het nog deed) voordat hij opgeruimd werd. Ze hebben er wel een teruggezet op de N280 richting Weert.

Walker
Master
 Bericht 
En hoeveel zijn er vervangen door RLC's ? Welke ook de snelheid meten?

Pita
Master
 Bericht 
 
MarcoV schreef:
Graaf Hendrik III laan staan al jaren uit


Maar op een of andere manier flitsen ze toch ( gewone witte flits ), voor het psychologisch effect schijnbaar, ik zie er daar nog niemand te hard langs rijden, ze remmen allemaal af.

MarcoV
FS medewerker
 Bericht 
Heb ze nog nooit zien flitsen. Als ze flitsen moet er een radar in zitten. Palen zijn gewoon leeg.

 Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 


Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…         
privacy policy