» Flitsservice.nl » Controles   

Pagina 1 van 1  [ 5 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Er moet meer controle en handhaving komen op de A28 bij Spier. Dat zegt verkeerspsycholoog Cees Wildervanck naar aanleiding van de vele ongelukken die daar gebeuren.

Sinds 2010 zijn er twintig ongelukken geweest. Een groot deel daarvan waren vrachtwagens die van de weg raakten zonder duidelijk aanwijsbare verklaring.

Lees ook: Vrachtwagen raakt van A28 bij Spier

"Bij dit soort ongelukken denk je aan twee mogelijkheden. Vermoeidheid kan bijvoorbeeld een rol spelen, chauffeurs dommelen simpelweg in achter het stuur. Maar het kan ook zo zijn dat je, als je de drukte bij Zwolle voorbij bent, op een rustig, saai stuk weg komt. Daardoor word je minder alert", aldus Wildervanck.

Lees ook: Vrachtwagenchauffeur belandt in sloot langs A28 en raakt gewond

"Het kan ook zo zijn dat mensen op een rustig stuk weg komen en dan denken, oh, nu kan ik mooi even mijn telefoon checken, boterham eten, vul maar in. Wat de uiteindelijke reden geweest is, is vaak moeilijk na te gaan." Door te bellen achter het stuur is de kans op een ongeluk vier keer zo groot. "En dan heb je je ogen nog gewoon op de weg. Bij smartphonegebruik wordt deze kans 24 keer groter", zegt Wildervanck.

Handhaving
Wildervanck pleit voor meer controle en handhaving. "Je ziet dat campagnes wel helpen. Mensen bewust maken van het gevaar. Op de A7 bij Joure is een poosje geleden een project geweest waarbij de politie controleerde met een camper. Zo konden ze in de cabines van vrachtwagens kijken en zien wat de chauffeurs aan het doen waren. Daar zijn toen veel boetes uitgedeeld, en uiteindelijk heeft het geholpen."

Bron: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/120224/ ... -bij-Spier

wellproc
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
als je de drukte bij Zwolle voorbij bent,

Dat is wel een heel eind terug hoor. Dan moet je eerst voorbij Meppel, Hoogeveen...
De drukte bij Zwolle voorbij, dat is al bij Hessenpoort (op-/afrit Ommen) :x

Maserati Teun schreef:
Het kan ook zo zijn dat mensen op een rustig stuk weg komen en dan denken, oh, nu kan ik mooi even mijn telefoon checken, boterham eten, vul maar in. Wat de uiteindelijke reden geweest is, is vaak moeilijk na te gaan." Door te bellen achter het stuur is de kans op een ongeluk vier keer zo groot. "En dan heb je je ogen nog gewoon op de weg. Bij smartphonegebruik wordt deze kans 24 keer groter", zegt Wildervanck.

Ja, maar dat is overal in NL.
Dus ik juich controles tav niet opletten achter het stuur toe, maar betwijfel of Spier daarin heel anders is dan de rest van NL.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
wellproc schreef:
Dat is wel een heel eind terug hoor. Dan moet je eerst voorbij Meppel, Hoogeveen...

Over 2 weken ga ik weer de A28 over. Ja na Zwolle wordt het rustig op de weg en trap ik het gaspedaal wat dieper in. Voorbij Hoogeveen tot de afslag Assen is het meestal gewoon stil op de weg. :woop:

Vroeg op
Master
 Bericht 
Ik denk dat het "beleven" van de weg daar anders wordt omdat je daar ineens het bos in rijdt. Misschien komt het door het veranderen van het licht of zo. De weg blijft gewoon hetzelfde maar toch voelt het toch anders dan anders op de snelweg.

Maar ja wij zijn gewend dat we overal maar een verklaring voor moeten hebben dus ligt het aan de drukte bij Zwolle. En als je vanaf Assen komt dan? Ook aan die zijde hebben de LKW's in de greppel gelegen.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Als ik van Assen kom, dan is het bij Zwolle iets drukker, maar na Zwolle loopt het meestal lekker tot Amersfoort. Na Amersfoort tot thuis is het gewoon druk.

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ]