» Flitsservice.nl » Controles   

Pagina 1 van 1  [ 13 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Justitie heeft vorig jaar meer rijbewijzen in beslag genomen dan in 2014 en 2015, blijkt uit cijfers die de NOS heeft opgevraagd. In totaal gingen 14.752 rijbewijzen de kluis in. Dat zijn er gemiddeld zo'n veertig per dag.

Vooral jongeren lijken vaker ernstig in de fout te gaan, zegt verkeersofficier Remmerswaal van het OM. Hij vindt dat er onderzoek moet worden gedaan naar de oorzaken.

Remmerswaal vindt veertig rijbewijzen per dag "best veel". Hij wijst erop dat je een flinke overtreding moet begaan, voordat je je rijbewijs kwijtraakt. "Je moet de maximumsnelheid met 50 kilometer per uur overschreden hebben. Of je moet pakweg zeven tot tien drankjes te veel hebben gedronken. Dat is ook niet zomaar een vergissing."

Aantal door het OM ingenomen rijbewijzen
Code:
FEIT         2013     2014      2015   2016
Alcohol      9.919    8.996     8.180   8.323
Snelheid       3.979    3.758     4.021   4.747
Overig      1.409      1.248     1.130   1.682
Totaal      15.307   14.002    13.331 14.752

Rijbewijzen worden ook ingenomen van mensen die zijn betrapt bij een flits- of trajectcontrole, maar deze cijfers gaan alleen om zeer gevaarlijk rijgedrag. "Het gaat dus niet om één slingerbeweging", zegt Remmerswaal, "maar om een grote overtreding, waarbij de verkeersveiligheid behoorlijk in gevaar is gekomen. Dan loop je grote kans dat je rijbewijs wordt ingevorderd."

De politie stuurt de rijbewijzen door naar het OM, dat binnen tien dagen beslist of ze teruggaan naar de eigenaar of dat de rechter moet beoordelen of ze voor langere tijd de kluis ingaan. Soms krijgt iemand een ontzegging van de rijbevoegdheid van drie maanden, maar het komt ook voor dat mensen hun rijbewijs jaren kwijt zijn. "Als je iemand hebt doodgereden en er komt drank bij kijken, is het gevaar groot dat je rijbewijs heel lang kwijt bent", zegt Remmerswaal.

Behalve de rijbewijzen die door de politie naar het OM worden gestuurd, worden ook rijbewijzen ingenomen van mensen die betrapt zijn bij een flits- of trajectcontrole. "Als de overtreding groot is of iemand is vaker in aanraking geweest met de politie, kan de rechter achteraf beslissen dat meneer of mevrouw het rijbewijs moet inleveren", zegt Remmerswaal. De innames naar aanleiding van digitale controles zijn niet meegenomen in de cijfers van het Openbaar Ministerie.

Een kwart van de afgenomen rijbewijzen is volgens het OM van jonge, onervaren chauffeurs. Ook dat aandeel is hoger dan de afgelopen jaren. Remmerswaal heeft daar geen sluitende verklaring voor. "Ik denk dat het zinvol is er onderzoek naar te doen, want het is wel zorgelijk. Als deze groei betekent dat jongeren misschien makkelijk over de grens gaan in hun rijgedrag of die grens niet goed kennen, dan zijn we op de verkeerde weg."
Video

Bron: http://nos.nl/artikel/2172783-om-neemt- ... eslag.html

Merkwaardig. Er zijn veel minder alcoholcontroles dan snelheidscontroles en toch gaan er 2 maal zoveel rijbewijzen voor drank naar de kluis. Politie roept altijd dat snelheid de oorzaak is van (dodelijke) ongelukken.

zandbak
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Rijbewijzen worden ook ingenomen van mensen die zijn betrapt bij een flits- of trajectcontrole, maar deze cijfers gaan alleen om zeer gevaarlijk rijgedrag. "Het gaat dus niet om één slingerbeweging"

Hoe zien ze dat bij een TC...

bert65
Master
 Bericht 
Die bestuurders krijgen een O thuisgestuurd, bellen netjes, geven braaf toe tijdens het gesprek en mogen daarna een paar maanden fietsen.

snovvdog
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
ij wijst erop dat je een flinke overtreding moet begaan, voordat je je rijbewijs kwijtraakt. "Je moet de maximumsnelheid met 50 kilometer per uur overschreden hebben.

Dat is geen flinke overtreding, mafkees. :loco:

Feitelijk
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Dat is geen flinke overtreding, mafkees. :loco:

Vmax+50 is geen flinke overtreding?

snovvdog
Master
 Bericht 
Nope, dat maken de snelheidshaters ervan.

stel je voor, iemand die 130+ op de snelweg gaat ( in een 80 km/h zone bv), nou poeh poeh...

Structureel de vmax verlagen overal, en dan ineens zeggen dat het een zware overtreding is, als je bij Delft vroeger 150 ging na correctie, kreeg je een muldertje, of 140 in Overschie.
De vmax op de snelweg is een farce.

Of iemand die 80 rijdt in een 30 zone, die 20 jaar geleden gewoon 50 was.

Ze pakken nu rijbewijzen af voor ''zware overtredingen'' wat vroeger gewoon op dezelfde plek een muldertje zou zijn.
De aangegeven vmax is vaak een betekenisloos cijfertje door idioten ingevoerd die vinden dan iedereen zich maar aan hen moet aanpassen. Sommige mensen verwachten steeds meer dat anderen rekening met hen moeten houden of zich aan hen moeten aanpassen.

bert65
Master
 Bericht 
Maar dat vraag jij toch ook van anderen?

snovvdog
Master
 Bericht 
Nope, waarom zou je last hebben van iemand die vmax + 50 doet?

En ga dan niet onzin verzinnen over de leefbaarheid of andere onzin... Meestal, als je je gewoon aan de voorrangsregels houdt en genoeg rechts houd, kunnen traagrijders en hardrijders prima samen met elkaar op de weg zonder dat ze elkaars tempo/aankomsttijd beïnvloeden. (uitgaand van een rustige situatie op de weg)

Schoenzool
Master
 Bericht 
Ban de alcohol kan ik me niet veel bij voorstellen. Controles lijken mi minimaal

zandbak
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Nope, waarom zou je last hebben van iemand die vmax + 50 doet?

Ik ga er vanuit dat iedereen netjes de Vmax rijdt. Mogelijk heb jij er last van als ik ga inhalen, maar dat is niet mijn probleem.

snovvdog
Master
 Bericht 
Dat jij geen voorrang verleend is niet mijn probleem?

Dus omdat je vind dat de vmax heilig is, ga je zelf maar een andere regel breken, omdat de andere ook niet volgens de regels rijdt?

Het gaat in dit geval niet eens om regels, het is bijna nul moeite om mensen niet in de weg te zitten die sneller willen, en dan heb ik het niet alleen over in de auto.
Gewoon niet achterlijk vroeg naar links gaan, en een klein beetje gas bij als je iemand inhaalt, en je bent gelijk een stuk socialer naar je overige weggebruikers. Niet doelbewust de boel blokkeren.

Ducantoni
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Structureel de vmax verlagen overal, en dan ineens zeggen dat het een zware overtreding is,

Dat dus. Provinciale wegen van 100 naar 80, 80-wegen naar max. 60 en meer van dat soort zinloze en vooral ongeloofwaardige degradaties.
Verder ben je tegenwoordig ben je zo'n beetje bij elke verkeersovertreding een misdadiger, zo lijkt het, ook al wordt het meeste met een Muldertje afgehandeld.
Ondanks al die invorderingen is er weinig merkbaar van een beter verkeersbeeld, genoeg verkeershufters die blijkbaar onder de radar blijven.

R
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Structureel de vmax verlagen overal, en dan ineens zeggen dat het een zware overtreding is, als je bij Delft vroeger 150 ging na correctie, kreeg je een muldertje, of 140 in Overschie.

:thumb: Politie reed je zelfs voorbij.

Schoenzool schreef:

Klopt. Dit zijn individuele controles rond uitgaansgelegenheden, in de nacht of gewoon als ze toevallig achter een slingeraar aanrijden.

zandbak schreef:
Ik ga er vanuit dat iedereen netjes de Vmax rijdt. Mogelijk heb jij er last van als ik ga inhalen, maar dat is niet mijn probleem.

Jouw rijbewijs moet worden ingenomen! Je bent een gevaar voor de samenleving. Je eigen regels bedenken cq eigen rechter spelen. Houd je aan de regels man!

Iemand die wat sneller rijdt is bijna gegarandeerd met autorijden en verkeer bezig. Een veilige weggebruiker dus. Komt inderdaad wel eens Aygos en zandbakken tegen die zo hun eigen interpretatie van veiligheid en verkeersregels hebben :loco:

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ]