» Flitsservice.nl » Controles   

Pagina 1 van 1  [ 21 berichten ]
Yustice
Pro
 Bericht 
Op weg naar huis liep ik langs een flitsbusje, in het kader van participatiemaatschappij en mensen behoeden voor gevaar heb ik een half uurtje mensen staan waarschuwen door ze te gebaren om langzamer aan te rijden en een gebaar van een fototoestel te maken, aardig wat mensen minderden vaart, staken duimen op, etc.

Toen ik zelf bij m'n auto aankwam en langs de flitslocatie reed bleek dat het flitsbusje weer was weggereden, hopelijk doordat hij een half uur niemand heeft kunnen flitsen O:)

Ik stond zelf in de berm tussen de weg en het fietspad, het was een N-weg en ik waarschuwde alleen met handgebaren, had ik een boete kunnen krijgen als ik werd betrapt door de blauwe helden?

Kenji
Master
 Bericht 
Ja.

Yustice
Pro
 Bericht 
Op grond van? Onbevoegd regelen van verkeer? Artikel 5?

Kenji
Master
 Bericht 
oh wacht... ik ben in de war met seinen van grootlicht. Dat mag niet.

Maar gaan staan zwaaien mag dacht ik wel, al kan de flitsboa wel gaan vorderen dat je weggaat. Als je dat weigert, kan je wel weer een boete krijgen.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Ja dat kan volgens mij.
Voor seinen krijg je sowieso een bekeuring, ik spreek uit ervaring :lol:

Ducantoni
Master
 Bericht 
Kenji schreef:
al kan de flitsboa wel gaan vorderen dat je weggaat. Als je dat weigert, kan je wel weer een boete krijgen.

Ze vorderen ook wel eens dat je moet ophouden met filmen van hun activiteiten, maar dat heeft geen grond. Misschien dat hier ook geen gronden voor zijn, wellicht is daar (al) jurisprudentie van?

no justice
Master
 Bericht 
Vorderen mag alleen op grond van een wettelijk voorschrift (artikel 184 sr). Welke is dat in dit geval?

Blaataap
Master
 Bericht 

Lopen op een autoweg?

RAH
Master
 Bericht 
bij mijn weten is het niet strafbaar om te waarschuwen voor een snelheidscontrole. Je mag niet seinen met grootlicht om te waarschuwen voor een snelheidscontrole. Niet om dat je niet mag waarschuwen, maar omdat je grootlicht alleen in zeer specifieke situaties mag gebruiken. Is er bijvoorbeeld een stuk verder op een ongeluk vlak na een bocht gebeurd, mag je tegemoetkomend verkeer wel met grootlicht waarschuwen. Tegemoetkomend verkeer zou je voor een controle bijvoorbeeld kunnen waarschuwen door uit het raam met je arm een "rustig aan" beweging te maken.

no justice
Master
 Bericht 
Let op, belangrijk (art. 180 en 184 Sr)!

- Art. 3 Politiewet geeft politieambtenaren wel de bevoegdheid tot het geven van bevelen (ter handhaving van de rechtsorde).

- Het niet opvolgen van een dergelijk bevel levert echter geen overtreding van art. 184 Sr op (niet voldoen aan bevel/vordering). Verzet tegen aanhouding ter zake het niet nakomen van zo’n bevel is dus niet strafbaar!

- Op grond van art. 3 Politiewet kan de politieambtenaar na een niet opgevolgd verwijderbevel ook handelend optreden, bijv. door het (desnoods met gepast geweld) daadwerkelijk verwijderen van de weigeraar. Verzet met bedreiging met) geweld daartegen of beletten, belemmeren of verijdelen daarvan is strafbaar (art. 180 en/of 184 Sr), de verdachte kan daarvoor aangehouden worden.

Bron: http://www.zakboekenpolitie.com/Kwalite ... treden.htm

no justice
Master
 Bericht 
Yustice
Pro
 Bericht 
no justice schreef:
checkout deze:

Citaat:
Hij werd vervolgens al snel gearresteerd voor het verstoren van de politiewerkzaamheden. Hier was de politierechter van de Dordtse rechtbank het niet mee eens, want van belemmering was geen sprake aangezien Pieter de radar niet onklaar heeft gemaakt, of direct voor de flitsauto was gaan staan. Ook de officier van justitie kon niet anders dan toegeven dat er geen sprake was van een strafbaar feit.

De OvJ laat het eerst voorkomen om vervolgens op zitting te zeggen dat de verdachte niets verkeerd heeft gedaan? :fp:

Is dat een normale gang van zaken?

En hoe ver zou je mogen gaan met het waarschuwen? Een reflecterend bord voor de achterruit van m'n auto plakken met de tekst "pas op, radar!" en de auto 100 meter voor de flitsauto zetten?

TommyGun
Master
 Bericht 
RAH schreef:
Je mag niet seinen met grootlicht om te waarschuwen voor een snelheidscontrole

Schoenzool schreef:
Voor seinen krijg je sowieso een bekeuring, ik spreek uit ervaring :lol:

Waarom? Je seinde toch omdat er een kind dreigde over te steken?

Yustice
Pro
 Bericht 
"Ja maar agent, over dat stuk van 1300 meter dreigden 23 kinderen over te steken! Echt echt echt!"

Blaataap
Master
 Bericht 

TommyGun schreef:
Waarom? Je seinde toch omdat er een kind dreigde over te steken?

Of seinen omdat mensen rondrijden met defecte verlichting.... :[

JH
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
Voor seinen krijg je sowieso een bekeuring

Niet altijd blijkbaar, ik heb er eens een waarschuwing voor gehad. :)

Bussloo
Master
 Bericht 
no justice schreef:
Let op, belangrijk (art. 180 en 184 Sr)!

Maar nu is de vraag, geldt dit ook voor snelheidscontroleurs? Die werken voor de politie, maar zijn geen agent.

snovvdog
Master
 Bericht 
Gewoon raampje open en ''rustig aan'' gebaar zwaaien, de meesten snappen dat.

Of bordje radar bij je, eerste 3 jaar dat ik rondreed had ik er altijd eentje in mijn Volvo!

Yustice
Pro
 Bericht 
snovvdog schreef:
Of bordje radar bij je, eerste 3 jaar dat ik rondreed had ik er altijd eentje in mijn Volvo!

En dan iedere keer als een radar tegenkomt stoppen en het bord achter het raam plakken? Of had je een systeem dat het bordje kan 'wegklappen'?

snovvdog
Master
 Bericht 
Neuh, gewoon neerzetten in de bosjes/tegen een paal aan.

no justice
Master
 Bericht 
Bussloo schreef:
Maar nu is de vraag, geldt dit ook voor snelheidscontroleurs? Die werken voor de politie, maar zijn geen agent.

flitsboas zijn ambtenarren van politie en die zijn volgens artikel 2 politiewet gelijk gesteld met agenten van politie etc.

Pagina 1 van 1 [ 21 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten