» Off-"Flitsservice" » Auto's » Dashcam info   

Pagina 1 van 1  [ 11 berichten ]
JeffreyM
Master
 Bericht 
RTL Nieuws schreef:
Heb jij al een dashcam? Filmen met zo'n cameraatje kan spectaculaire beelden opleveren van ongelukken en is razend populair. Ook als je zelf bij een ongeluk betrokken raakt, kan het handig zijn om beeld te hebben.

We kennen allemaal de spectaculaire filmpjes uit bijvoorbeeld Rusland, van ongelukken die vastgelegd zijn met dashcams. Maar ook in eigen land hangen meer mensen een camera achter de voorruit.

De dashcam is een kleine camera die je op je dashboard kunt monteren of achter je voorruit hangt. Zo film je alles wat je onderweg ziet, ook als er bijvoorbeeld een ongeluk gebeurt voor je neus.

Bij het Verbond van Verzekeraars zien ze ook dat meer mensen een camera kopen: "In Oost-Europa gaat het vaak om bewijs tegen corrupte agenten of bij een ongeluk, maar ook bij ons mag het als bewijsmateriaal worden opgevoerd", zegt een woordvoerder. "Ik weet niet of verzekeraars ook daadwerkelijk veel beeldmateriaal opgestuurd krijgen."

Hip of hype?
Is het dan niet gewoon een hype? Ja, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. "Mensen schaffen de dashcam vaak vooral aan om de sensatie. Je wilt iets moois vastleggen. Het is een duidelijke trend dat automobilisten meer van hun ervaringen willen delen."

In hoeverre je bij een ongeluk iets heb aan de beelden, is nog maar de vraag. "De camera filmt natuurlijk alleen maar voor je en niet achter de auto of de zijkant. Als jij iemand aanrijdt heb je geen bewijs nodig, maar als je van achteren wordt aangereden heb je dat niet op camera", zegt het Verbond van Verzekeraars.

Of het werkt of niet: Een verzekeraar kondigde in april nog aan te gaan samenwerken met een fabrikant van dashcams. Zo moet 'de afhandeling van verkeersongelukken verbeterd worden'. En we kunnen in elk geval genieten van de spectaculaire beelden:

Citaat:
maar als je van achteren wordt aangereden heb je dat niet op camera", zegt het Verbond van Verzekeraars.

Dat heb je toch wel op beeld dan :fp: :fp:

Masterdam
Master
 Bericht 
JeffreyM schreef:
Als jij iemand aanrijdt heb je geen bewijs nodig

:zzz:

Link

WimLex
Master
 Bericht 
Precies mijn probleem met die cams, wat er verder naar links of rechts gebeurd zie je wel met je ogen (ooghoeken) maar niet met de cam.
Hele tijd naar die zijstraat zitten kijken maar ik heb nog steeds geen idee waar dat hok wegkomt.

Masterdam
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Hele tijd naar die zijstraat zitten kijken maar ik heb nog steeds geen idee waar dat hok wegkomt.

Klopt. Die reed hard! Terwijl je je auto sloopt als je met meer dan 5km/h van die drempel af komt. :-?

Dat was natuurlijk gefilmd met oude meuk, maar met een gewone cam zie je nog wel redelijk wat aan de zijkant.

Link

WimLex
Master
 Bericht 
Masterdam schreef:
maar met een gewone cam zie je nog wel redelijk wat aan de zijkant.

Geen idee of het door jijbuis komt, maar zelfs van die zwarte bmw kan ik het kenteken niet lezen, je rijdt bijna bumper aan bumper met die bmw.

Feitelijk
Master
 Bericht 
66jbx7, dus nee, ligt niet aan niet youtube.

Afbeelding

keokiracer
Master
 Bericht 
66-JBX-7
Ik stel een tripje naar Specsavers voor (f)

HypHyper
Master
 Bericht 
Of naar de computerboer om de hoek voor een nieuwe monitor.

WimLex
Master
 Bericht 
heeft niks met monitor of bril te maken :schudnee:
Afbeelding

Feitelijk
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
heeft niks met monitor of bril te maken

Dan zullen we verder in de keten moeten kijken.
Oog, oogzenuw, optische cortex?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Ik kan het zowel in het filmpje als op je screenshot het kenteken lezen.

dus:

Feitelijk schreef:
Dan zullen we verder in de keten moeten kijken.
Oog, oogzenuw, optische cortex?

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ]