» Radardetectie, detectoren, filters etc » Detectoren, GPS en laser apparatuur   

Postingstijd interval gedetecteerd van 115.2 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 10 van 11  [ 533 berichten ]
M_L
Respect
 Bericht 
Die van mij is te koop ivm de Blueye die ik binnenkort heb.
Ophalen of versturen,eventueel werkend te zien. Prijs komen we wel uit.
Graag PM

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Waarom heb je een Blueye binnenkort? Toch beter voor zoveel meer geld?

M_L
Respect
 Bericht 
Dave schreef:
Waarom heb je een Blueye binnenkort? Toch beter voor zoveel meer geld?

Ik krijg hem van een kennis die hem niet zo interessant vind voor een schappelijke prijs. :)

kilerkg
Nieuwkomer
 Bericht 
Don't think i'm able to send PM's but i'm interested.

M_L
Respect
 Bericht 
kilerkg schreef:
Don't think i'm able to send PM's but i'm interested.

Do you have a email?

jeronimo.agostino
Eendagsvlieg
 Bericht 
Mag ik iets vragen als newbie ? Ik zie dat hier ontwikkeld wordt met RF techniek en het schrijven van code om het te laten werken. Is er iemand hier die mij kan helpen met het programmeren van de RDA1846s voor een transceiver applicatie ? Er zijn allerlei modules te koop maar je kunt daarbij alleen maar kanalen instellen met CTCSS/DCS code, zenden en ontvangen en Sq. instellen en meer niet. Ik wil graag iets slims maken met een slimme batterijbesparing en de RDA1846s hacken tot op het bot. Ik heb de registers ervan op papier en er zijn bijna kant en klare source codes, meestal voor Arduino, op het net te vinden. Ik heb 5 samples en wat hoogfrequent betreft zou ik er zelf nog een versterker achter kunnen knutselen, van 10dBm naar 30dBm bv, maar ik zou het liefst iemand willen vinden die de sourcecode wil schrijven (evt. met voorbeeldcodes waarvan ik de links al heb) en die eventueel ook nog een TX amp kan toevoegen met filtering.

Iemand ? ... Wie wil mij helpen ? Ik heb ook nog professionele RF meetapparatuur dat ik eventueel wel wil afstaan als tegenprestratie.

tetraberry
Nieuwkomer
 Bericht 

Enkele maanden terug kocht ik een SDR dongle op dx.com, waarmee je de tetra frequenties vlot kan ontvangen. Ik heb dit zowel met sdr# getest onder windows, als met de telive linux distributie.

Na wat zoeken en nadenken, is daar een werkende detector uitgekomen die minder dan 100 euro kost op basis van een raspberry pi.

Componenten:
- een raspberry pi, eerste versie is al snel genoeg, heb hem wel overclocked met de standaard raspiconfig naar net niet snelste mode
- een dvb-t stick met de juiste realteak chip
- een linux image met reeds de juiste drivers voor deze realtek
- het tooltje rtl_power_fftw wat je apart moet compileren, en het spectrum via een FFT kan weergeven
- een oneline scriptje wat rtl_power_fftw aanroept met de juiste parameters voor tetra, en dan een parser perl scriptje wat er een mooi grafiekje van maakt met ANSI kleurkes
- dit scriptje start op als ik via SSH inlog op m'n raspberry

Wat zit er dan in m'n wagen:
- een 12V stekker die naar een oude Linksys WRT54GL gaat voor wifi in de wagen
- parallel aangesloten een DC converter naar 5V zodat de raspberry netjes 5V krijgt via usb
- ethernet tussen wrt54GL en raspberry, ik heb voor de linksys gekozen omdat die al jaren goed werkt op 12V batterijen dus ook je wagen
- SDR compatible DVB-T stick van dx.com
- het standaard DVB-T 3dB sprietje

Om de output te bekijken gebruik ik Juice SSH op android, die aanlogt op het 192.168.1.X IP van de raspberry (rasp krijgt hem via dhcp).
In de .bashrc van de pi user heb ik het scriptje aangeroepen, zodat bij inloggen via Juice SSH direct de meting start.

Getest in de wagen met 40km testrit, sloeg serieus uit bij lokale politie en brandweer.

Heel het verhaal vind je hier terug, dit is een telecom forum:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=53&t=47924

PS: wij gaan dit niet verkopen. Geen interesse om concurrent te worden van Target. Geen zin in pattent trollen. Maar ik wil wel elke hobbyist de kans geven zelf zoiets na te bouwen. Dit scriptje kan evengoed werken voor zegmaar PMR walkie talkies die typisch 5Km gaan. Scriptje scant een band van 5 Mhz in 2 passes gezien de SDR dongle tot ongeveer 3.2 Mhz breed gaat, en toont consistent de signaalsterkte van tetra.

De tetra frequenties zijn niet gepattenteerd voor zover ik weet, en het script is universeel toepasbaar, je kan er zelfs FM mee scannen.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
tetraberry schreef:
zegmaar

cheater

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Dave schreef:
cheater

:lol: :lol: :lol:

tetraberry
Nieuwkomer
 Bericht 

Volgens de letter van de Belgische wet is het verboden toestellen te bezitten die luisteren op de verboden frequenties (dus tetra).

Het is op zich niet verboden een toestel te bezitten die kan tunen op die frequenties (bvb een dvb stick die 48-863 Mhz pakt waar tetra in het midden in zit), maar het is wel verboden om actief op die frequenties te scannen, of deze frequenties in je scanner of PC die een scanner aanstuurt te hebben zitten.

Dus dit projectje, mijn projectje en target zijn dus allemaal illegaal in België:

http://www.bipt.be/public/files/nl/1011 ... nnernl.pdf

Dat het toestel volgens de marketing zoals die van target geen onderscheid maakt tussen brandweer/politie/ziekenwagens maakt daarbij niet uit, je mag ook niet de frequenties van de brandweer of ziekenwagens tunen. Mijn kennis is radioamateur en werkt als vrijwilliger voor zowel de brandweer als reserve bij ziekenwagen. Om die frequenties te mogen gebruiken/scannen heb je volgens de letter van de Belgische wet een toestemming voor nodig. In België worden deze vergunningen enkel gegeven aan zij die voor hun korps de radio's beheren.

Nu de vaststelling van onze toestelletjes dient op heterdaad te gebeuren. We kennen een radioamateur die weet heeft van iemand die op een LCD display de tetra frequenties zichtbaar had staan met de signaalsterkte, en helaas was oom agent een radioamateur, dus toestel in beslag genomen.

Als echter een signaalsterkte balk op je gsm scrolled zonder frequenties erbij, en je kan de app tijdig sluiten, dan kunnen ze 0.0 vaststellen.
Een agent zal wellicht wel een radio of typische scanner herkennen, maar een raspberry met een DVB stick die je overal kan wegwerken, wordt al lastiger om die te herkennen als scanner.

Pietert
Master
 Bericht 
Die WRT54GL router heb je puur om verbinding te maken tussen je telefoon en de pi. Correct?

ultimate-tester
Nieuwkomer
 Bericht 

Leuk, ik wist niet dat het zo eenvoudig was. Ik ga ook eens een poc maken met een oude linksys router, daar dd-wrt opzetten zodat ik er native applicaties op kan draaien en dan een custom pcb met een WiFi chip erop en een speakertje of misschien wat ledjes om het te tonen.

@Pietert, ik verwacht dan ook dat de linksys de signalen opvangt en de raspberry dient om de signalen kenbaar te maken aan de gebruiker? En een router is dan eenvoudig zodat je meteen je hele infrastructuur voor communicatie niet meer hoeft op te zetten, dat regelt de router dan

Pietert
Master
 Bericht 
linksys de signalen opvangt en de raspberry dient om de signalen kenbaar te maken aan de gebruiker?

Volgens mij gebruikt hij als detector een dvb-t usb stick in z'n raspberry en doe hij via wifi z'n telefoon connecten met de pi via ssh. In dat geval kan je met een nieuwe pi die hele router achterwege laten, omdat daar al een wifi/bluetooth chip zit ingebakken. Scheelt weer een behoorlijke infrastructuur in je auto. Wat je dus ECHT nodig hebt aan hardware volgens mij:

- Pi 3 (kopen)
- DVB-T R820T2 RTL-SDR dongle (kopen)
- Antenne

De rest nog behoorlijk wat freeware software en wat ervaring met compilen en linux :)

Ik heb net een DVB-T stickje laten aanrukken van Ali. We gaan eens kijken. Er ligt hier toch nog een pi 3 stof te happen.

tetraberry
Nieuwkomer
 Bericht 

Inderdaad, met een nieuwere raspberry kan je een software access point maken (softap), maar ik wou de router ook om meerdere raspberries te kunnen clusteren, en dan de messages via bvb ethernet broadcast of multicast te kunnen sturen naar een collector. Of bvb syslog-ng. Ik heb vier raspberries 1 over dus het zou zonde zijn om die weg te gooien. Koop je een nieuwe, koop dan minstens model 3 want die is voor USB vele malen beter, versie 1 en 2 hebben gekende usb packet drops omdat de bus gedeeld wordt met ethernet en onder load dus miserie geeft.

Hier het tetraloop scriptje wat in de pi homedir staat:

Code:
#!/bin/bash
echo sleep 5
sleep 5
while true; do rtl_power_fftw --freq 380000000:385000000 -r 2500000 -t 0.5  2>&1 |egrep ^3.8 | sort -n -k 2 -r | head -10 | ./tetradisplay; done

Hij meet nu de onderste 2.5 Mhz een halve seconde en dan de bovenste (-t 0.5), hierdoor scrolled het vrij snel, je kan ook -t 3 gebruiken dan ben je zeker dat hij na 2 loops van rtl_power_fftw sync packets pakt die pas om de 4 seconden zijn. Met een even veelvoud van 1 seconde per 2.5 Mhz band, kan het namelijk zijn dat je er altijd net naast sampled. Dit moet nog verder getuned worden, en ik wil ook in de rtl_power_fftw source kijken of we piek er uit krijgen als rapport ipv average.

Belangrijk is dat je het tooltje rtl_power_fftw werkend hebt, anders gaat dit nooit werken. Moet je zelf compileren en je hebt er een vrij recente gcc/g++ voor nodig, zie topic op userbase.

Dit scriptje roept tetradisplay aan, een simpel perl scriptje wat ANSI kleurkes toont:

Code:
#!/usr/bin/perl
use Term::ANSIColor qw(:constants);
use Switch;

while (<>) {
        next unless /(\S+)\s-(\d+)\.(\d+)/;
        $str = "$2.$3";
        $number = $str * 1;
        printf "%.2f ", $number;
        $breedte=60-$2;
        $i=0;
        while ( $breedte > 0 ) {
                        switch ($i) {
                                case 0 {$COLOR = ON_GREEN}
                                case 1 {$COLOR = ON_GREEN}
                                case 2 {$COLOR = ON_CYAN}
                                case 3 {$COLOR = ON_CYAN}
                                case 4 {$COLOR = ON_RED}
                                else {$COLOR = ON_RED}
                        }
                if ($breedte > 10) {
                        print BOLD, BLACK $COLOR, " "x10, RESET;
                        print " ";
                        $breedte=$breedte-10;
                }  else {
                        print BOLD, BLACK $COLOR, " "x$breedte, RESET;
                        $breedte=0;
                }
                $i++;
        }
        print " $1 \n";
}

Het eerste scriptje staat in de .bashrc, zodat het automatisch wordt opgestart als je inlogt met de pi user, na 5 seconden. Als je dan ctrl-c duwt, zit je in de shell. Maar om dit scriptje vanaf een smartphone aan te roepen heb je geen keyboard nodig en moet het unattended kunnen lopen.

Voor SSH gebruik ik juice ssh voor android die wifi connect op de raspberry, deze ondersteunt ansi kleurkes en opgeslagen username/passwoorden.

Pietert
Master
 Bericht 
Dank je voor de extra informatie! Ik ga snel eens rotzooien.

Remo
Master
 Bericht 
Ik denk dat ik gewoon een piezo speakertje of felle led in een pi behuizing monteer, ik geloof het allemaal wel met die telefoons. Zou op basis van de db's ook via een rij ledjes de afstand kunnen weergeven en de pi automatisch 'muten' wanneer het signaal te dichtbij is.

Denman
Master
 Bericht 

Ik was op basis van de eerdere opzet met het TV-ontvangerblikje al zover dat ik de gemeten signaalsterkte dmv een Android-app als overlay kon laten zien (1-5 bolletjes).
Met hierbij instelbaar: vanaf welke signaalsterkte weergave bolletjes en vanaf welke signaalsterkte een waarschuwingsgeluid.
Hiervoor heb ik een Arduino-boardje ingezet ipv de PIC-processor en voor de communicatie met de telefoon een Bluetooth-module.
Dan kan je ontvanger mooi wegwerken in de auto en hoef je alleen de app te starten 8)

Maar ik ga bovenstaande oplossing ook eens proberen, wellicht met dezelfde oplossing met Bluetooth-communicatie en app.

tetraberry
Nieuwkomer
 Bericht 

Ben nu aan het testen met een 2x 20cm antenne, ruisvloer is drastisch gezakt, en pieken nog duidelijker zichtbaar.

Ik ga ook eens kijken of ik de gemeten frequentiestroken niet smaller kan maken. Op die manier meet ik ook meer piekstraling, want hoe breder de stroken van de analyzer, hoe meer er wordt uitgemiddeld. Volgens mij is dit het truukje dat blupi gebruikt, hij gebruikt 960 buckets in zijn python scriptje:

https://github.com/NukeAlchemist/blupi

De stroken moeten dus zo smallbandig mogelijk zijn.

Dat scriptje roept dus ook rtl_power_fftw aan, maar moet aangepast worden om 380-385 Mhz te coveren. Standaard scant hij 6 Mhz breed tussen 854 en 860 Mhz, dus de Amerikaanse versie van tetra. Ik had geen zin om met python te klooien dus heb ik de source zitten bekijken en heb het dan in perl+bash herschreven.

Ook de ppm calculatie/baseline doe ik niet.

Pietert
Master
 Bericht 
tetraberry schreef:
python scriptje

Is het misschien sneller om c++ te gebruiken?

tetraberry
Nieuwkomer
 Bericht 

Nee, het echte werkpaard is rtl_power_fftw wat in een C++ is geschreven, je hebt er een recente g++ compiler voor nodig. De perl en python scriptjes lezen gewoon de waardes via STDIN, en maken er een grafiekje of alert van.

Pietert
Master
 Bericht 
Juist, duidelijk, thx :)

Henkie72
Eendagsvlieg
 Bericht 

tetraberry schreef:
Ik ga ook eens kijken of ik de gemeten frequentiestroken niet smaller kan maken. Op die manier meet ik ook meer piekstraling, want hoe breder de stroken van de analyzer, hoe meer er wordt uitgemiddeld. Volgens mij is dit het truukje dat blupi gebruikt, hij gebruikt 960 buckets in zijn python scriptje:

https://github.com/NukeAlchemist/blupi

De stroken moeten dus zo smallbandig mogelijk zijn.

Heb je al vorderingen gemaakt? Ik zat te denken om via Raspberry en Airplay een geluid naar de car-kit te sturen. Dan kan de Raspberry vlak bij de antenne achter in de auto liggen.

Ik zou het graag ook eens gaan bouwen en testen. Ik probeerde een PB te sturen, maar doe misschien iets verkeerd :roll:

Pietert
Master
 Bericht 
Henkie72 schreef:
Ik probeerde een PB te sturen, maar doe misschien iets verkeerd

Je kan pas PB's sturen als je >25 forum posts heb gemaakt (of ander getal, maar zoiets)

Gisteren de DVB-T tuner binnen gekregen. Vanavond maar eens prutsen :)

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Pietert schreef:
(of ander getal, maar zoiets)

Tijdje terug naar beneden bijgesteld; 17. Voorliefde voor priemgetallen.

Misschien dat ik leden die in die nieuwe ledengroep zitten een ander kleurtje ga geven ter herkenning. :x

Pietert
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
Vanavond maar eens prutsen :)

Dat viel mee :) Uurtje werk :)

Afbeelding

tetraberry schreef:
Ik had geen zin om met python te klooien

Dude, letterlijk 2 getallen aanpassen... OK, 3 dan. Ik had geen geduld. Baseline duurt nu maar 30 seconden.

Code:
pi@piscanner:~/projects/blupi $ ./blupi-scan.py
Starting up at 21:41:18...
I couldn't find a baseline file, so we're gonna generate one. This will take some time...
Baseline file generation completed at 21:41:49. Starting up!

Ik ga het morgen allemaal eens naast een C2000 porto leggen. Ben benieuwd!

Pietert
Master
 Bericht 
Hmmm, nog wat gepiel met het access punt. Telefoon disconnect elke 3 seconden. Morgen verder.

Mr. Anderson
Die hard
 Bericht 

Met veel interesse volg ik dit topic al tijden. De hierboven eerder besproken RTL Sdr heb ik eerder ook al besteld en is inmiddels binnen,

Kan iemand mij idiot proof uitleggen hoe ik dit softwarematig voor elkaar krijg?

Heb zowel een windows als een mac laptop.

SDR Sharp heb ik draaien op windows, maar hoe maak ik er een c2000 scanner van

Wat is de weg van de minste weerstand?

Bij voorbaat dank voor alle uitleg 8)

Pietert
Master
 Bericht 
Mr. Anderson schreef:
Kan iemand mij idiot proof uitleggen

Nee. Sorry, maar het is echt even wat ingewikkelder dan een website bezoeken of een app installeren.
Je moet ervaring hebben met compilen, cmake, git, packages installeren onder linux, bash en lekker kunnen googelen.

Pietert schreef:
Telefoon disconnect elke 3 seconden

Pfff, zoiets kloterigs triviaals wil dus gewoon NIET werken. Laptop geen probleem, 2 verschillende telefoons (wel allebei cyaogenmod) blijven om de paar seconden reconnecten.
Edit: met een static IP houdt ie wel verbinding. De DHCP server op de Pi is dus gammel. Ik vind het wel goed zo.

tetraberry schreef:
Hier het tetraloop scriptje wat in de pi homedir staat:

Kleine aanpassing: zo blijft hij tenminste op dezelfde plek staan
Code:
#!/bin/bash
while true;
do
        rtl_power_fftw --freq 380000000:385000000 -r 2500000 -t 0.5  2>&1 |egrep ^3.8 | sort -n -k 2 -r | head -10  > temp.dat
        ./tetradisplay.sh < temp.dat > result.dat
        clear
        cat result.dat
done;

Ja, is relatief nasty met die tijdelijke filetjes, maar dat is dus gedaan om van het flikker effect af te komen. De Pi is niet zo snel ;)

Henkie72
Eendagsvlieg
 Bericht 

Mr. Anderson schreef:
Kan iemand mij idiot proof uitleggen hoe ik dit softwarematig voor elkaar krijg?

Heb zowel een windows als een mac laptop.

SDR Sharp heb ik draaien op windows, maar hoe maak ik er een c2000 scanner van

Wat is de weg van de minste weerstand?

Bij voorbaat dank voor alle uitleg 8)

Ik ga binnenkort een Raspberry 3 hiervoor inrichten. Als het lukt wil ik wel een image van het SD kaartje maken en met je delen.

Pietert
Master
 Bericht 
Ohja, die kan ik nu eventueel ook uploaden. :D

Alles doet het. Inclusief accespoint. Morgen komt er een 12v USB lader binnen van 2.1 A, zodat ik hem in de auto kan gebruiken.

Henkie72
Eendagsvlieg
 Bericht 

Zou super zijn als je ergens een image kunt uploaden, dat geeft ons de mogelijkheid snel te testen :thumb: :applaus:

Als het werkt als telefoon spectum analyser is een interessante next step het maken van een raam antenne die grotendeels gevoelig is voor de Tetra frequentie. Daarna juiste trigger niveau bepalen en signaal ledjes aan de PI te hangen.

Is het geheel snel genoeg om de hele band te scannen met 1 ontvanger om toch de 4s puls eventueel bijtijds te kunnen ontvangen?

Pietert
Master
 Bericht 
Hij doet het script van tetraberry in ca
1.7 sec. 0.5 Hz moet te doen zijn, dus.

Ik zal even kijken of ik een beetje makkelijk een ISO kan trekken en hosten. Het is wel heel raspian. Een alternatief is een enorm script wat alles installeert, compilet en binnen trekt... Mwoah..

Denman
Master
 Bericht 

Een geschikte raamantenne is voor niet al te veel geld te koop: https://www.caraudioshop.nl/mca-480-flex.html

Henkie72
Eendagsvlieg
 Bericht 

Is deze niet interessanter? https://www.amazon.com/dp/B01LLJNCEE?psc=1

Harold
FS Meldingen
 Bericht 
Lijkt me veel te breedbandig? Je moet een antenne hebben die zo dicht mogelijk bij de gebruikte frequentie zit:

http://www.frequentieland.nl/mobilofonie/c2000.htm

Tussen de 380 en de 400 mhz? Of kan het nog smaller?

Ps: als je googled op Tetra C2000 detector kom je ook al allerlei info tegen:

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=tet ... or&start=0

Pietert
Master
 Bericht 
Voor de eerste keer in m'n leven verticaal gefilmd :)

Harold schreef:
Of kan het nog smaller?

Dit is 380 - 385 MHz.

2 C2000 portofoons getest: Sepura en Nokia

Observaties tot nu toe:

- Zonder daadwerkelijk de spreeksleutel in te drukken zie ik weinig uitschieten
- Eenmaal de spreeksleutel ingedrukt gaat over de volledige band het signaal af. Waarschijnlijk dus te dichtbij.
- Aan/afmelden zie je alleen als je net op tijd bent. Makkelijk om overheen te skippen.
- Ik heb nog geen idee wat de range is. Dit was <2m.
- Bij grondstations (wat vaak een mobilofoon in een kastje is met een goede antenne op een hoog punt) zie ik geen enkele uitschieter.

Link

Harold
FS Meldingen
 Bericht 
De Target Blu eye heeft 2 verschillende alarmeringen: als er daadwerkelijke communicatie via een mobilofoon of portofoon is dan heb je een snellere pieptoon.

Remo
Master
 Bericht 
Ik denk dat je ook beter één of twee richtantennes kunt hebben dan een antenne die 360 graden ontvangt. Het enige wat interessant is, is wat voor en achter je zit.
Pietert schreef:
Een alternatief is een enorm script wat alles installeert, compilet en binnen trekt... Mwoah..
Image zou prima zijn, gewoon met werkende git folder aan een public repo.
Ik bestel weer even een nieuwe DVB stick via DX europa, Aliexpress zending is er na 25 dagen nog niet :[

Henkie72
Eendagsvlieg
 Bericht 

Dit zijn leuke richtantennes die in de voor en achterbumper kunnen worden ingebouwd:

Afbeelding

Afbeelding

Mr. Anderson
Die hard
 Bericht 

Bij deze

Henkie72 schreef:
Ik ga binnenkort een Raspberry 3 hiervoor inrichten. Als het lukt wil ik wel een image van het SD kaartje maken en met je delen.

Klinkt goed! :honger:

Pietert
Master
 Bericht 
Ohja, dat zou ik nog doen he.. Hmm, ik maak even een agendaitempje aan.

Denman
Master
 Bericht 

Noodzakelijke hardware is inmiddels binnen, dus ik heb ook wel interesse :thumb:

classpool
Master
 Bericht 
Hier ook nog steeds interesse :thumb:

Pietert
Master
 Bericht 
Hier een torrent om de image te downloaden. Is gezipt van 16GB naar 2.8GB. Geen idee hoe het zit met het uitpakken op kleinere kaartjes. Misschien moet je wat schuiven met partities, maar naar mijn weten is de laatste partitie grotendeels leeg.

Dit is dus een raspian image met de benodigde packages, drivers en een script om elke 2 seconden een graph uit te spugen volgens de code van tetraberry. Verder is er een wifi hotspot (code 123456789A) en ook het blupi python script is aangepast aan de tetra frequenties.

Dit is uiteraard verre van een direct bruikbaar product, maar slechts een stepping stone voor verdere ontwikkeling.

Torrent magnet link:
magnet:?xt=urn:btih:b7e89bff07d63120f90b35e338713984be68c727&dn=terra.zip

Denman
Master
 Bericht 

Thanks!
Ik heb hem binnen gehaald maar de image in de ZIP is volgens de in Windows ingebouwde unzipper enorm groot (xx petabytes :o ).
Ligt dat aan het feit dat ik Windows gebruik of is er iets anders misgegaan?

Pietert
Master
 Bericht 
Geen idee. Het is een .img van 16 GB groot die ik door het zip commando op linux heb getrokken. Lijkt mij toch universeel uitwisselbaar :)

Kan je niet gewoon proberen te unzippen?

Denman
Master
 Bericht 

Ga nog wel ff kijken of ik er iets mee kan. Vanochtend minder dan een minuut aan gespendeerd.

classpool
Master
 Bericht 
14,4 GB (15.489.564.672 bytes)

Denman
Master
 Bericht 

Ben er al achter, in Windows ingebouwde unzipper kan er niet mee overweg (blijkbaar bij < WIndows 8 ).

tetraberry
Nieuwkomer
 Bericht 

We zijn weer een eind verder.

Het grootste probleem bij het vorige scriptje is het feit dat rtl_power_fftw geen peak hold functie heeft. Dus het bereik van de meter was beperkt.

rtl_power_fftw meet dus het gemiddelde, en ziet korte RF bursts wel maar middelt het uit, omdat het slechts een klein deel van het integratiewindow betreft.

Daar is nu iets aan gedaan.

Als tooltje gebruik ik nu rtl_power ipv rtl_power_fftw, wat op een oude raspberry pi 1 zelfs nog steeds perfect werkt.

Om te kijken of de peak hold werkt, heb ik een PMR 446 radio waarmee ik door het huis loop en dan korte TX bursts doe door kort op de PTT button te duwen, en dan ook zenden gedurende enkele seconden. Ik zie nu GEEN verschil meer tussen bursts en continu zenden.

Dus de oplossing:

tetraloop2 die tetraloop vervangt:

versie voor Tetra MS:
Code:
#!/bin/bash
rtl_power -f 380M:385M:25k              -i 1 -g 0 -P | while read line; do echo $line | cut -f 7- -d , | sed s/,//g | xargs -n 1 | sort | head -1; done  | /home/pi/tetradisplay2

versie voor PMR 446:
Code:
#!/bin/bash
rtl_power -f 446000000:446093750:12.5k -i 1 -g 0 -P | while read line; do echo $line | cut -f 7- -d , | sed s/,//g | xargs -n 1 | sort | head -1; done  | /home/pi/tetradisplay2

rtl_power dumpt de values in CSV formaat, en daarbij is alles vanaf de 7e kolom zinvol, dus deze wordt eruit geknipt met het cut commando
de sed gooit de komma weg, zodat er meerdere value spatie value staan in dezelfde lijn
xargs, sort en head sorteren en tonen enkel de sterkste tetra zender

tetradisplay2 maakt er dan de balkjes van

tetradisplay2:

Code:
#!/usr/bin/perl
use Term::ANSIColor qw(:constants);
use Switch;

while (<>) {
        next unless /-(\d+)\.(\d+)/;
        $str = "$1.$2";
        $number = $str * 1;
        printf "%.2f ", $number;
        $breedte=60-$1;
        $i=0;
        while ( $breedte > 0 ) {
                        switch ($i) {
                                case 0 {$COLOR = ON_GREEN}
                                case 1 {$COLOR = ON_GREEN}
                                case 2 {$COLOR = ON_CYAN}
                                case 3 {$COLOR = ON_CYAN}
                                case 4 {$COLOR = ON_RED}
                                else {$COLOR = ON_RED}
                        }
                if ($breedte > 10) {
                        print BOLD, BLACK $COLOR, " "x10, RESET;
                        print " ";
                        $breedte=$breedte-10;
                }  else {
                        print BOLD, BLACK $COLOR, " "x$breedte, RESET;
                        $breedte=0;
                }
                $i++;
        }
        #print BOLD, BLACK ON_RED, " "x(80-$1), RESET;
        print "\n";
}

Feit is dat in geval van PMR, de rtl stick de volle bandbreedte van de PMR band in één keer kan capteren.
Met tetra gaat hij dit twee keer doen, omdat de 5 Mhz band in 2 keer gesampled moet worden met de typische bandbreedte van 2.8 tot 3.2 Mhz voor de rtl sdr stick.

Daarom wil ik de -i 1 value nog tweaken door te gaan rondrijden.
Ik wil ook nog de gain desnoods tunen in combinatie met een tetra antenna voor op de achterruit.

De gain staat nu op 0dB:

-g 0

Pagina 10 van 11 [ 533 berichten ]