» Juridisch » Invordering rijbewijs en/of EMG   

Postingstijd interval gedetecteerd van 1037.2 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 23 berichten ]
kist83
Nieuwkomer
 Bericht 

Hallo,

Jammer genoeg ben ik vanochtend staande gehouden buiten de bebouwde kom. Ik was iemand aan het inhalen waarbij ik te hard reed. Een drietal agenten stonden iets verderop met een lasergun mijn snelheid te meten. De snelheid was 118 km/h(zonder correctie) waar normaal gesproken een snelheidslimiet geldig is van 60 km/h(ik dacht 80km/h) oftewel 55 km/h(na 3 km/h correctie) te hard waardoor mijn rijbewijs werd ingevorderd. Heb tijdens het inhalen helaas niet op de teller gekeken dus weet ook niet precies of de gemeten snelheid ongeveer klopt.

Al met al eigen schuld dikke bult. Echter wil nu wel graag zo snel mogelijk mijn rijbewijs terug zodat ik weer met mijn auto naar het werk kan(Ik rij ongeveer 150km per dag om op mijn werk te komen) Ik kan ook met het openbaar vervoer op het werk komen maar dan ben ik veel langer onderweg en hieraan hangt ook een vervelend prijskaartje. Heb inmiddels al een dikke 10 jaar mijn rijbewijs en ben nog nooit staande gehouden, alleen een stuk of 5 keer geflitst.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik zo snel mogelijk mijn roze papiertje weer terug krijg? Ik lees namelijk op het forum dat een klachtbrief richten aan de OvJ niet heel veel zin heeft.

O ja wat me ook opviel: was net even op de site van het OM aan het kijken of ik de hoogte van mijn boete(of een indicatie hiervan) kon vinden. Toen ik deze site invulde: http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/verkeershandhaving-0/snelheid/bereken/?goto=tarieven_berekening&tarieven_mode=bereken_&BerekenTariefForm.WW=False&BerekenTariefForm.Cat=1&BerekenTariefForm.Snelheid=118&BerekenTariefForm.Max=60&BerekenTariefForm.Weg=BuiBebKo Viel het me op dat ze hier spreken over een wettelijke correctie van 4km/h ipv de 3km/h die op mijn proces verbaal staat. Kan/moet ik hier nog iets mee doen?

John24
Master
 Bericht 
kist83 schreef:
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik zo snel mogelijk mijn roze papiertje weer terug krijg?

< 10 dagen na invordering: Klaagschrift schrijven en opsturen naar de OvJ
> 10 dagen na invordering: Klaagrschrift schrijven en opsturen naar de griffie (rechtbank).

Je krijgt dan vanzelf een uitnodiging voor de raadkamerzitting, of je krijgt van de OvJ direct je rijbewijs terug.

Welke feitcode heb je op je proces verbaal staan? Dan kunnen we zo het boetebedrag erbij zoeken.

Feitelijk
Master
 Bericht 
John24 schreef:

Welke feitcode heb je op je proces verbaal staan?

Bubeko 60 zone, 55 te snel, zou het geen VG060 zijn?

Wordt inderdaad 4 km/h correctie. Je zal moeten afwachten of de Strafbeschikking, transactie of oproep voor VG060 of VG055 is. Bij VG060 heb je een aardige zaak, anders gaat de OvJ 690 euro en twee maanden ontzegging eisen.

Ronald026
Nieuwkomer
 Bericht 

Wachten op de brief.....als goed is krijg je ook nog een brief van agent dat hij jouw rijbewijs heeft ingenomen...als soort bevestiging....op forum staan genoeg voorbeelden van klaagschriften.....sowieso klaag schrift sturen binnen 10 dagen naar OvJ....ik kreeg toen te horen dat ik mijn rijbewijs niet terug kreeg....na 10 dagen klaagschrift gestuurd na griffier en kreeg toen wel terug.....alleen ik had andere reden ipv werk..

Ik reed 50 te hard waar je 50 mag.....dus wel andere omstandigheden.

Veel succes iig.....ik heb morgen de hoorzitting.....nu anderhalf jaar later....

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
kist83 schreef:
De snelheid was 118 km/h(zonder correctie) waar normaal gesproken een snelheidslimiet geldig is van 60 km/h(ik dacht 80km/h)
Let op dat je in je klaagschrift niet bekent dat je wat harder reed. :roll:
Dus niets van het bovenstaande in je klaagschrift zetten.

kist83
Nieuwkomer
 Bericht 

Alvast bedankt voor de reactie's. Heb afgelopen dinsdag alleen een gele bon en een bewijs van invordering mee gekregen. Op geen van beiden staat een feitcode. Ik heb tot op heden ook niks meer gehoord of een brief gekregen. Ik ga van het weekend alvast een klaagschrift opstellen voor de OvJ en volgende week ook alvast bellen naar de OvJ of hij al een besluit heeft genomen.

kist83
Nieuwkomer
 Bericht 

Nu 10 kalenderdagen verder en heb nog steeds niks gehoord. Maandag maar eens de ovj bellen.

John24
Master
 Bericht 
kist83 schreef:
Nu 10 kalenderdagen verder en heb nog steeds niks gehoord. Maandag maar eens de ovj bellen.

De klassieke fout. De OvJ moet binnen 10 dagen een beslissing nemen. Er staat nergens wanneer jij daarvan op de hoogte moet zijn. Kan dus wel ff duren met de post.

Maandag even bellen en vragen hoe of wat. Zorg dat je een klaagschrift klaar hebt staan en stuur dat naar de strafgriffie op van de rechtbank. Alle info zal staan in de brief van de OvJ.

kist83
Nieuwkomer
 Bericht 

Net gebeld maar ze konden me weinig vertellen alleen dat de ovj 10 dagen had om een besluit te nemen en dat ik daarna een verzoek kon indienden om mijn rijbewijs terug te krijgen. De ovj was niet bereikbaar ik moest morgen nog maar eens terug bellen.

Zie nu trouwens dat op de bon de feitcode VG060 staat. Maar dit klopt dus eigenlijk niet omdat de kilometercorrectie 4 moest zijn en niet 3 dus zou de feitcode VG055 moeten zijn? Iemand enig idee of dit geldig is als een vormfout?

John24
Master
 Bericht 
kist83 schreef:
Zie nu trouwens dat op de bon de feitcode VG060 staat. Maar dit klopt dus eigenlijk niet omdat de kilometercorrectie 4 moest zijn en niet 3 dus zou de feitcode VG055 moeten zijn? Iemand enig idee of dit geldig is als een vormfout?

Dat gaan we pas weten als we het PV hebben gelezen. Je moet dat straks een keer opvragen, maar ik zou er zeker mee naar de rechtbank gaan. Scheelt je toch weer wat euro's.

kist83
Nieuwkomer
 Bericht 

Net nog maals de politie gebeld, die wisten nu te melden dat mijn rijbewijs inmiddels bij het CVOM ligt en hebben me toen doorverbonden naar het CVOM. Die vertelde me dat er op de 16de al een brief mij kant uit is gestuurd. Ze vertelde ook dat de ovj 2 maanden invordering eist. Heb wel het parketnummer gekregen en het adres van de rechtbank.

Mooi balen dus, had gehoopt mijn rijbewijs terug te krijgen tot aan de hoorzitting aangezien ik een schoon verleden heb. Hoe nu verder? Klachtschrift schrijven naar de griffie? Of kan ik ook hulp inschakelen via bijvoorbeeld: http://www.rijbewijsingevorderd.nl/

Edit: de brief valt net op de mat

vog3l
Respect
 Bericht 

kist83 schreef:
Net nog maals de politie gebeld, die wisten nu te melden dat mijn rijbewijs inmiddels bij het CVOM ligt en hebben me toen doorverbonden naar het CVOM. Die vertelde me dat er op de 16de al een brief mij kant uit is gestuurd. Ze vertelde ook dat de ovj 2 maanden invordering eist. Heb wel het parketnummer gekregen en het adres van de rechtbank.

Mooi balen dus, had gehoopt mijn rijbewijs terug te krijgen tot aan de hoorzitting aangezien ik een schoon verleden heb. Hoe nu verder? Klachtschrift schrijven naar de griffie? Of kan ik ook hulp inschakelen via bijvoorbeeld: http://www.rijbewijsingevorderd.nl/

Edit: de brief valt net op de mat

De 16e een brief gestuurd en die komt nu pas aan :huh:

edit: kan me herinneren ergens hierover een uitspraak te hebben gelezen in een ander topic?

kist83
Nieuwkomer
 Bericht 

vog3l schreef:

Hoe bedoel je? Heb je een linkje?

vog3l
Respect
 Bericht 

kist83 schreef:
oe bedoel je? Heb je een linkje?

Nee heb ik niet, ik ben veel oude topics aan het lezen en weet niet meer waar ik het vond. Misschien kan een andere gebruiker je eraan helpen. Wat de strekking van de uitspraak was, was geloof ik dat het bullshit is dat een brief zo laat aankomt, en dat het CVOM dus te laat een beslissing heeft genomen. Maar ik ben er nog niet zo thuis in...

John24
Master
 Bericht 
vog3l schreef:
Wat de strekking van de uitspraak was, was geloof ik dat het bullshit is dat een brief zo laat aankomt, en dat het CVOM dus te laat een beslissing heeft genomen.

Niet te bewijzen.

kist83
Nieuwkomer
 Bericht 

Goed, ben nu bijna 2 maanden verder. Heb besloten de 2 maanden rij ontzegging te accepteren zonder in beroep te gaan. Aankomende zaterdag is het 7 december, de laatste dag van mijn ontzegging.

Nu heb ik inmiddels begrepen dat mijn rijbewijs aangetekend naar mij wordt verzonden. Ik neem dus aan dat ik die aankomende zaterdag dus nog niet op de mat heb liggen. Dat zal nog wel een paar dagen duren. Nu wil ik graag maandag weer met de auto naar t werk(scheelt me een hoop in reistijd/kosten) maar mag dat eigenlijk wel?

Brandjuh
Master
 Bericht 
Nee!
Die vraag had ik ook, bij mij stond het op de 14de niet meer in het systeem dat mijn rijbewijs was ingevorderd (even check gedaan bij bevriende agent) echter rij je dan nog zonder rijbewijs en dat is strafbaar.

Eerlijk gezegd moet je dat risico ook niet willen nemen, wacht dan even een dagje langer :wink:

kist83
Nieuwkomer
 Bericht 

Brandjuh schreef:
Nee!
Die vraag had ik ook, bij mij stond het op de 14de niet meer in het systeem dat mijn rijbewijs was ingevorderd (even check gedaan bij bevriende agent) echter rij je dan nog zonder rijbewijs en dat is strafbaar.

Eerlijk gezegd moet je dat risico ook niet willen nemen, wacht dan even een dagje langer :wink:

Ok, duidelijk. Maar ben ik dan in overtreding omdat ik me rijbewijs niet kan tonen of bega ik een misdrijf omdat mijn rijbewijs is in gevorderd en ik toch ben gaan rijden?

Brandjuh
Master
 Bericht 
Sowieso voor het niet kunnen tonen van de rijbewijs, echter kun je ook niet controleren of het nog in het systeem staat. Dan zou ik het risico niet nemen en ander vervoer regelen of een dagje ATV regelen.

John24
Master
 Bericht 
kist83 schreef:
Maar ben ik dan in overtreding omdat ik me rijbewijs niet kan tonen of bega ik een misdrijf omdat mijn rijbewijs is in gevorderd en ik toch ben gaan rijden?

Jouw rijbewijs zal niet meer ingevorderd zijn, dus volgens mij een mulder. Maaaaaaaar zoals hierboven al is aangehaald: neem het risico nou niet en ga nog niet rijden voordat jij je rijbewijs weer in handen hebt.

kist83
Nieuwkomer
 Bericht 

Zo, even dit draadje weer naar boven halen. Op 8/10/2013 ben ik wegens te hard rijden aan de kant gezet. Ik reed dus 55km/h te hard buiten de bebouwde kom en ben destijds 2 maanden mijn rijbewijs kwijt geweest. Inmiddels zijn we 3 jaar verder en heb ik nooit meer wat gehoord van justitie. Mag ik er nu vanuit gaan dat mijn proces verbaal is verjaard?

Plague
Die hard
 Bericht 

kist83 schreef:
Zo, even dit draadje weer naar boven halen. Op 8/10/2013 ben ik wegens te hard rijden aan de kant gezet. Ik reed dus 55km/h te hard buiten de bebouwde kom en ben destijds 2 maanden mijn rijbewijs kwijt geweest. Inmiddels zijn we 3 jaar verder en heb ik nooit meer wat gehoord van justitie. Mag ik er nu vanuit gaan dat mijn proces verbaal is verjaard?

Ja daar mag je zo langzamerhand wel vanuit gaan ja. Ik zou nog even een marge inbouwen voordat je feest gaat vieren maar als je binnen nu en twee maanden niks gehoord hebt zou ik een flesje open trekken ;)

bruintje beer
Master
 Bericht 
:o bofkont!

Pagina 1 van 1 [ 23 berichten ]