» Juridisch » Invordering rijbewijs en/of EMG   

Postingstijd interval gedetecteerd van 45.8 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 45 berichten ]
Intelligence
Master
 Bericht 
Lang afwezig geweest op het forum, maar we zijn er weer en met een 'leuke'...
Sinds 3 weken zijn we in het bezit van een hagelnieuwe Audi RS3, met natuurlijk drive select, de optionele sport uitlaat af fabriek, en de magische 5 pitter. In 'Dynamic' mode produceert dit natuurlijk een geluid waar menig hart sneller van gaat kloppen, behalve als je een paar streepjes op je schouder hebt en de vervelende baan hebt om rond 03.30u mensen te controleren op overmatig alcohol gebruik. En dan auto's ziet waar je zelf 10 jaar krom voor moet liggen.

Uurtje geleden gebeurd, dus direct maar even opgeschreven, de gang van zaken:
- Ik kom uit de binnenstad van Hengelo, was een rondje aan het rijden met de vrouw samen, en trek wat sportief uit de stad weg. Recht tegenover mijn eigen huis. Geen vmax overschreden, wel wat geluid natuurlijk. Auto is geheel origineel zoals deze uit de fabriek kwam.
Net na het bochtje verschijnt er voor het stoplicht een alcoholcontrole, goedenavond, mag ik uw rijbewijs even zien en wilt ie in de richting van het apparaatje blazen. Netjes alles in orde, begint collega van agent wat te morren, of ik even mee wou komen en de auto op de stoep/fietspad wou parkeren.

Na een flinke discussie duidelijk gemaakt dat ik niet mijn auto op het fietspad ging zetten met het risico schade te rijden (hoge stoep), mocht ik de auto op de bushalte parkeren en werd ik vriendelijk verzocht mee te lopen naar zijn auto. Eenmaal plaats genomen in een ontzettende vieze Golf werd mij mede gedeeld dat ik een boete kreeg.
Niet waarom, geen uitleg dus ik vraag de beste man heel vriendelijk, waarvoor? Waarop de agent mompelt: Onnodig lawaai maken hier in de binnenstad. Ik leg de man vriendelijk uit dat het een 'sport' auto is, helemaal in originele toestand en dat het notabene voor mijn eigen huis was, dus dat er van onnodig lawaai produceren weinig sprake was. En dat ik wel in bezwaar zou gaan. Waarop de agent antwoord, ik geef je er ook 1 op basis van artikel 130.

Ik leg de agent vriendelijk uit dat om op basis van artikel 130 een boete te willen schrijven, meerdere handelingen/overtredingen nodig zijn en niet 1 gedraging waarop de agent zegt, dat is een cursus. Na zon paar minuten getikt te hebben om zijn telefoontje, mijn rijbewijs barcode gescand, zegt de agent nog: Je bent niet tot antwoorden verplicht maar wens je een verklaring af te leggen? Waarop ik vriendelijk bedank en aangeef: Ik wens geen verklaring af te leggen.

De man zegt, je krijgt de boete vanzelf thuis, fijne avond. Waarvoor vraag ik deze zuurpruim, dat zou dan zijn voor het onnodig geluid veroorzaken en de artikel 130 zocht hij later wel uit, maar ik kreeg, ook na het vragen, geen bonnetje mee. Dit deden ze niet meer werd me verteld.

Toen naar de auto gelopen, ingestapt, op het start knopje gedrukt, waarbij er direct weer veel geluid uit de uitlaat komt (tja, keuze van Audi om gas te geven tot 2000rpm met de klep open bij het starten, niet van mij). Ik ben hierop nogmaals uitgestapt om de agent duidelijk te maken dat dit geen gewone Audi A3 is, en ik niets anders deed dan de auto starten, even nogmaals mijn standpunt toegelicht waarop hij nog besloot wat kentekensgegevens te noteren (en te vragen naar het kentekenbewijs).

Nu is het natuurlijk nog afwachten wat ik thuis krijg, maar er vallen mij 2 dingen op:
- Moet bij een artikel 130 niet direct mijn rijbewijs ingenomen worden? Ik zou dan toch volgens zijn mening ongeschikt zijn om een voertuig te kunnen besturen?
- Als rijden in de 'Dynamic' / Sport stand van een standaard voertuig zorgt voor deze boete, en deze houd stand voor een rechter, verbied men dan niet indirect auto's met een dergelijke optie? Als ik Dynamic selecteer veranderd niet alleen de uitlaat namelijk, maar ook schakelt de auto later, schakelt hij harder, word de besturing zwaarder/direct, het gasrespons veel directer en de vering stugger. Allemaal, met 1 druk op een knop op het dashboard.

Word ongetwijfeld vervolgt...

(Kleine anekdote: Dit is de tweede staandehouding met de auto, binnen een uur na het ophalen van de auto bij de dealer, op de terug weg naar huis, stond mijn vrouw aan de kant voor een 'routinecontrole'. Die agenten waren wel zeer vriendelijke, stelden wat vragen over de auto en wouden nog even een foto maken voor een 'hall of fame'. Punt is, de RS3 en de politie hebben een soort aantrekkingskracht op elkaar.)

Intelligence
Master
 Bericht 
Voor de niet-kenners, dit is het geluid van een standaard RS3:
https://www.youtube.com/watch?v=uDwVUI4ncTg

Christafari
Master
 Bericht 
Intelligence schreef:
en trek wat sportief uit de stad weg

Een beetje zoals op het filmpje?

pevo
Master
 Bericht 
Maar ik begrijp het goed dat je willens en wetens om 03:30 uur je auto op de maximale herrie modus zet en dan door binnenstad gaat rijden omdat het nou eenmaal kan ?

cocodee
Master
 Bericht 
Die explosies tijdens het tussengas zitten ook bij de prijs inbegrepen?

Intelligence
Master
 Bericht 
Het filmpje ben ik niet, het is een voorbeeld van hoe de auto klinkt.
En ja die explosies zitten bij de prijs inbegrepen :lol: En dat 'tussengas' ook.

pevo schreef:
Maar ik begrijp het goed dat je willens en wetens om 03:30 uur je auto op de maximale herrie modus zet en dan door binnenstad gaat rijden omdat het nou eenmaal kan ?

Nee, ik rij altijd in die modus, niet bewust om het feit dat ik door de binnenstad rij. Ik rij daar ook om bij mijn huis te kunnen komen.

Hier kwam ik vandaan:
https://www.google.nl/maps/@52.2662764, ... 312!8i6656

Om vervolgens rechts af te slaan, eerste stoplicht stond de alcoholcontrole.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Citaat:
Onnodig lawaai maken hier in de binnenstad.

Ik ben benieuwd welke olifantstoren dat gemeten heeft.

Intelligence
Master
 Bericht 
R522 zal het wel worden, kapstok artikeltje voor alles dat maar geluid maakt wat ze niet aanstaat zonder dat ze een meting hoeven te doen.

Blaataap
Master
 Bericht 

Intelligence schreef:
Punt is, de RS3 en de politie hebben een soort aantrekkingskracht op elkaar.

Dat komt doordat de Audi S en RS modellen veel worden gebruikt door criminelen. Ik hoop dat je je voertuig goed hebt verzekerd.

En wees lief voor je buren, zet dat ding bij terugkomst en vertrek op de Comfort-modus :lol:

jack19
Master
 Bericht 

Ze hebben je niet gewezen op het recht op consultatiebijstand voor het verhoor?

Intelligence
Master
 Bericht 
In huis hoor je hem niet eens :lol: Huizen zijn ook geluidstechnisch goed geisoleerd hier juist omdat ze in de binnenstad staan. Maar het echte 'lawaai' zoals de agenten dat zien maakt hij pas bij het overschakelen met een warme motor.

Natuurlijk auto goed verzekerd en voorzien van de laatste snufjes op gebied van beveiliging :thumb: Is niet mijn eerste RS ;)

Blaataap
Master
 Bericht 

Intelligence schreef:
R522 zal het wel worden, kapstok artikeltje voor alles dat maar geluid maakt wat ze niet aanstaat zonder dat ze een meting hoeven te doen.

Nou ja, je kunt aanvoeren dat ze niet daarop mogen schrijven omdat je een standaarduitlaat hebt en het een sanctie is o.b.v. je uitlaatgeluid.

Intelligence
Master
 Bericht 
Nee maar onnodig in een lage versnelling rijden kan dan wel, maar wat is onnodig als je in een automaat rijd met 'sport' stand, is het gebruiken van deze sportstand dan dus verboden? Zoveel toeren maakte hij ook niet eens, meer de bijgeluiden bij het schakelen

Christafari
Master
 Bericht 
Blaataap schreef:
omdat je een standaarduitlaat hebt en het een sanctie is o.b.v. je uitlaatgeluid

Een toeter is ook standaard maar hoef je ook niet onnodig in een straat gebruiken midden in de nacht. Een tweewielige race-jap draait 15.000 toeren standaard maar hoef je ook niet midden in de nacht te doen in een woonwijk. Het is leuk dat een RS dat geluid maakt en ik hou ervan maar 's nachts mag je hier imho wel rekening mee houden. Dat iets standaard is, is voor mij een argument dat geen hout snijdt. Ik twijfel of ik deze bekeuring terecht vindt. Geen dashcam?

Intelligence
Master
 Bericht 
Helaas (nog) niet, ik ben nog op zoek naar een dashcam die niet goed zichtbaar is en ook een 'parking' mode heeft, en iemand die deze wil inbouwen zonder zichtbare snoeren.
Is er iemand die antwoord heeft op deze vraag;
- Als men mij een cursus wil laten volgen ahv artikel 130, had de agent dan niet ter plekke mijn rijbewijs moeten invorderen?
- Is men nog steeds verplicht een PV / bonnetje / geeltje mee te geven indien mogelijk? Of klopt de bewering dat men dat tegenwoordig niet meer doet

Feitelijk
Master
 Bericht 
Intelligence schreef:
behalve als je een paar streepjes op je schouder hebt en de vervelende baan hebt om rond 03.30u mensen te controleren op overmatig alcohol gebruik. En dan auto's ziet waar je zelf 10 jaar krom voor moet liggen.

:roll:

Intelligence
Master
 Bericht 
@ Feitelijk, sad but true ... met de RS6 ook vaak aan de kant gestaan voor 'routine' controles en werd het geluid van een V8 biturbo ook niet altijd gewaardeerd (ook standaard uitlaat).
Die zin is overigens wel geschreven vannacht toen ik zelf nog een beetje kwaad was :lol:

Raymond
Master
 Bericht 
Ik zou die zin ook zeker niet gebruiken bij een eventueel verweer. Vergeet 'm maar gauw.
Die aankondiging van beschikking had hij uit moeten reiken als dat enigszins mogelijk was. En dat was het. Hij zat immers niet in z'n zwembroekje op een waterfiets, hij had de spullen gewoon bij de hand. Maar ik denk niet dat je er wat mee kan.
En voor een 130 had hij volgens mij inderdaad je rijbewijs moeten vorderen. Hij stelt dan namelijk dat jij lichamelijk of geestelijk niet in staat bent om een auto te besturen. Hij heeft of teveel zitten bluffen met die melding, of jij hebt een verhaal verzwegen.

Het is niet toevallig zo dat die agent je kent uit de scene van de Westermaat? Doorgaans hebben ze een bloedhekel aan streetracers en als jouw kop vervolgens halverwege z'n nachtdienst opduikt in een snelle RS3 kan ik mij wel wat voorstellingen maken. Teveel geluid is een lastige om onderuit te vegen, ook al is jouw hok af fabriek. Als ik om 3 uur 's nachts met mijn motor door het dorp ga gummen ben ik ook wel de lul, ook al is dat ding standaard.

Intelligence
Master
 Bericht 
Nee daar ben ik al jaren niet meer bij betrokken :lol:

BLikent
Master
 Bericht 
Wacht even af welke bekeuringen je gaat krijgen.
Je kan alleen maar bezwaar maken tegen een overtreding die bekeurt is.

Snap best dat je wil oriënteren om je voor te bereiden. Het kan ook verwarrend werken.

Succes

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Raymond schreef:
Die aankondiging van beschikking had hij uit moeten reiken als dat enigszins mogelijk was. En dat was het. Hij zat immers niet in z'n zwembroekje op een waterfiets, hij had de spullen gewoon bij de hand. Maar ik denk niet dat je er wat mee kan.
Volgens mij gaat die vlieger niet meer op. Althans, toen ik laatst iets zag van WMB zeiden ze daar hetzelfde. Het moet tegenwoordig allemaal digitaal, zelfs een printje kan er niet meer af...

riedje
Weet de weg
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Volgens mij gaat die vlieger niet meer op.

Klopt, de regering wilde "een belangrijke stap op weg naar de volledige digitale handhaving door de politie" zetten. En dus heeft ze de Wet digitale handhaving veelvoorkomende overtredingen ingevoerd.

Suggestief
Pro
 Bericht 

Wat mij opvalt is dat je een a4'tje voltikt om te vertellen dat de politie van mening is dat je auto te veel lawaai maakt. Voila, 1 regel. De overige tig regels gaan over wat voor wagen je hebt en zo. Als je op die wijze ook het gesprek met een bijna minimumloner hebt gevoerd dan kan ik mij voorstellen dat de heren politie lichtelijk geïrriteerd zijn geraakt.

Intelligence
Master
 Bericht 
Ik heb juist bewust voor de zwijgende, vriendelijke, rustige aanpak gekozen omdat ik een schurft hekel heb aan die patserige types die je altijd op wegmisbruikers e.d. zag. Schijnbaar had dit een averechts effect op deze agent.
Ik zal morgen eens een foto maken vanaf mijn balkon, daarop kan ik dan wel intekenen hoe kort het stukje is dat ik 'lawaai' heb kunnen maken. Ik schat de afstand op 50 to 60 meter.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Ik vermoed dat jouw gescherm met bezwaren en de kennis van de regels meneer agent nog verder over de flos gebracht hebben. Niet eerlijk, maar iemand die graag z'n punt wil maken wil niet de les gelezen krijgen door z'n 'slachtoffer', hoe terecht het misschien ook is.

Ogre
Master
 Bericht 
Intelligence schreef:
Moet bij een artikel 130 niet direct mijn rijbewijs ingenomen worden?

Nee, alleen als er sprake is van bij ministeriële regeling aangewezen gevallen (WvW art 130.3)
Regeling schreef:
Artikel 5

Een vordering tot overgifte van het rijbewijs, bedoeld in artikel 130, tweede lid, van de wet geschiedt in de volgende gevallen:

a. betrokkene heeft een motorrijtuig bestuurd onder invloed van drogerende stoffen, andere dan alcohol;

b. betrokkene heeft een poging tot zelfdoding met een motorrijtuig ondernomen;

c. er zijn duidelijke aanwijzingen dat betrokkene lijdt aan een aandoening waardoor hij geestelijk en/of lichamelijk niet goed functioneert, dan wel ernstige psychiatrische problemen ondervindt, hetgeen bij twijfel bevestigd wordt door een medisch deskundige;

d. betrokkene heeft met een motorrijtuig tegen de rijrichting in gereden (spookrijden);

e. betrokkene heeft binnen een periode van een jaar ten minste drie aanrijdingen veroorzaakt;

f. betrokkene is als bestuurder van een motorrijtuig rechtstreeks betrokken bij een aanrijding met duidelijke materiële dan wel letselschade en verklaart de aanrijding niet te hebben bemerkt;

g. betrokkene is niet in staat het motorrijtuig in bedwang te houden;

h. betrokkene heeft een aanrijding veroorzaakt door het intrappen van het onjuiste pedaal of door het niet intrappen van het juiste pedaal;

i. betrokkene is bewust ingereden op een andere weggebruiker;

j. bij betrokkene wordt als bestuurder van een motorrijtuig een adem- of bloedalcoholgehalte geconstateerd dat gelijk is aan of hoger is dan 570 µg/l, respectievelijk 1,3‰;

k. bij betrokkene wordt, in de hoedanigheid van beginnende bestuurder, een adem- of bloedalcoholgehalte geconstateerd dat gelijk is aan of hoger is dan 435 µg/l, respectievelijk 1,0‰;

l. betrokkene heeft geweigerd mee te werken aan een onderzoek als bedoeld in artikel 8 van de wet;

m. ten aanzien van betrokkene is binnen een periode van vijf jaar ten minste vier maal proces-verbaal opgemaakt op verdenking van overtreding van artikel 8, tweede, derde of vierde lid, van de wet, waarbij de laatste overtreding moet zijn begaan als houder van een rijbewijs;

n. betrokkene heeft drie maal als beginnende bestuurder een of meer van de in bijlage 1, onderdeel IV, opgenomen feiten begaan en voor deze feiten is hij tijdens of na de in artikel 1, onder beginnende bestuurder, genoemde termijn onherroepelijk veroordeeld, dan wel is voor deze feiten tijdens of na die termijn ten aanzien van hem een onherroepelijke strafbeschikking uitgevaardigd;

o. ten aanzien van betrokkene is tijdens de duur van het alcoholslotprogramma proces-verbaal opgemaakt op verdenking van overtreding van artikel 8, derde juncto vierde lid, van de wet of artikel 9, negende lid, van de wet.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Ogre schreef:
Nee, alleen als er sprake is van bij ministeriële regeling aangewezen gevallen (WvW art 130.3)

Dat lid spreekt over "..de veiligheid zodanig in gevaar brengen dat..." en daarvan is natuurlijk geen sprake bij een patser die teveel herrie maakt om half vier 's nachts. Dat is slechts heel erg vervelend maar niet gevaarlijk.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Intelligence schreef:
Ik zal morgen eens een foto maken vanaf mijn balkon, daarop kan ik dan wel intekenen hoe kort het stukje is dat ik 'lawaai' heb kunnen maken. Ik schat de afstand op 50 to 60 meter.
Lijkt me niet relevant.
50 tot 60 meter toeterend stapvoets rollen kan om half vier 's nachts ook behoorlijk storen.

By the way:
Intelligence schreef:
Ik kom uit de binnenstad van Hengelo,
Kon dat kleine stukje niet op de fiets?

Feitelijk
Master
 Bericht 
bruintje beer schreef:
Kon dat kleine stukje niet op de fiets?

Paar speelkaarten tussen de spaken!

pevo
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Dat lid spreekt over "..de veiligheid zodanig in gevaar brengen dat..." en daarvan is natuurlijk geen sprake bij een patser die teveel herrie maakt om half vier 's nachts.

:roflol: :roflol:

cocodee
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Paar speelkaarten tussen de spaken!

:lol: :lol:

cocodee
Master
 Bericht 
367 PK uit een 2,5 L motor, geen wonder dat er een "roffeltje" inzit. :roll:

Intelligence
Master
 Bericht 
Nou heb ik de afgelopen dagen via CJIB.nl alvast gekeken of er iets aan zit te komen, en zojuist verscheen de eerste:
Als bestuurder van een motorvoertuig,bromfiets of snorfiets onnodig geluidveroorzaken - Feitcode R522
Bedrag: € 379,00

Maar ben ik nu gek aan t worden?
Opsporingsinstantie: Politie Noord- en Oost Gelderland

Laatste keer dat ik het controleerde woonde ik toch echt in Hengelo, Overijssel

Walker
Master
 Bericht 
Nationale politie tegenwoordig.... Dus ze mogen ook over de grens met Twente.

Remo
Master
 Bericht 
Raymond schreef:
Als ik om 3 uur 's nachts met mijn motor door het dorp ga gummen ben ik ook wel de lul, ook al is dat ding standaard
Dat is het probleem inderdaad, locatie. Ik woon in het centrum van Hengelo, op 50 meter van een tunnel die schijnbaar favoriet is van alle auto's en motoren die wat meer lawaai maken dan de gemiddelde auto.

Ik wordt niet snel chagrijnig, maar man man man, het zijn altijd dezelfde R32's, RS3's, BMW'tjes en dergelijke auto's die (met standaard uitlaat) hem tot de toerenbegrenzer moeten jagen in die tunnel. En dan kun je stellen dat die auto standaard is, is mijn Explorer ook, maar als je die los trapt dan kijkt iedereen in een straal van 200 meter wat er gebeurt.

bmw320d
Die hard
 Bericht 

Vroeger woonde ik aan een 70 km weg (in Amsterdam) en ik vond het best gaaf hoor al die motoren, R32's, BMW 6 inlijn motoren die volgas eroverheen vlogen :kniktja: :kniktja:

(aan het aantal keren schakelen te horen zaten voornamelijk sportbrommers volgens mij ver over de 200 km/u :o )

Ook midden in de nacht.

Maarja als je geen autoliefhebber bent kan ik het snappen dat je het lawaai vind O:) O:)

Kenji
Master
 Bericht 
Ik ben wel autoliefhebber, maar ik zou er ook niet vrolijk van worden als je 's nachts om half 4 daardoor wakker zou worden....

Intelligence
Master
 Bericht 
Remo schreef:
Ik woon in het centrum van Hengelo, op 50 meter van een tunnel die schijnbaar favoriet is van alle auto's en motoren die wat meer lawaai maken dan de gemiddelde auto.

Bij het bekende letselschade bureau waar die mooie houten vangrail nu staat? Wonen dan niet ver van elkaar af, ik woon aan de andere kant van het centrum bij de bekende foto zaak ;)
Kenji schreef:
Ik ben wel autoliefhebber, maar ik zou er ook niet vrolijk van worden als je 's nachts om half 4 daardoor wakker zou worden....

Ik woon nu al zon 4 jaar hier in het centrum, en het enige waarvan ik wakker word zijn zo nu en dan de brandweer auto's bij een uitruk.

Close Encounter
Master
 Bericht 
Intelligence schreef:
Nou heb ik de afgelopen dagen via CJIB.nl alvast gekeken of er iets aan zit te komen, en zojuist verscheen de eerste:
Als bestuurder van een motorvoertuig,bromfiets of snorfiets onnodig geluidveroorzaken - Feitcode R522
Bedrag: € 379,00

Even de kat op het spek binden....

Intelligence schreef:
Sinds 3 weken zijn we in het bezit van een hagelnieuwe Audi RS3,

Intelligence schreef:
En dan auto's ziet waar je zelf 10 jaar krom voor moet liggen.

Joh... wat klaag je nou... Je kan het makkelijk missen... :woop:

Remo
Master
 Bericht 
Kwam je nou net door de tunnel met je RS3?

Vriendin en ik stonden allebei op om te kijken wat er nou weer voorbij kwam. Boel meer lawaai dan je denkt ;)

Intelligence
Master
 Bericht 
Updatetje gezien er in een ander topic naar gevraagd werd:
- Bezwaar afgewezen
- PV staat vol met zaken die niet kloppen... naar de rechter dus. Zo staan er dingen in het PV die de agent a) niet gezien kan hebben en b) technisch gezien niet mogelijk zijn.

Ik zou uit stilstand opgetrokken zijn, maar waar ik vandaan kwam had hij niet eens zicht op (anders had ik hem ook wel gezien :lol: ) en met slippende banden (gaat niet eens met de 4motion :lol: )...

Enkele weken na deze staandehouding trof dezelfde agent mij weer... inmiddels is duidelijk dat wij nooit geen vrienden meer gaan worden, laat ik het zo stellen

regiorunner
Master
 Bericht 
Maar de 130 is (blijkbaar) nog niet van de grond gekomen?

Intelligence
Master
 Bericht 
Dat updateje was ik vergeten:
Ik had een klacht ingediend tegen de diender, ook vanwege de wijze waarop hij met mij communiceerde. Hierop ben ik terug gebeld door zijn chef destijds, en deze heeft verteld dat de 130 er niet gaat komen. Er was simpelweg niet genoeg bewijs voor en vanuit het oogpunt van de agent was het ook onmogelijk om mij gezien te hebben.

Ergens heb ik dat telefoongesprek nog wel, mijn telefoon slaat die dingen standaard op.

regiorunner
Master
 Bericht 
Dat telefoongesprek is natuurlijk prachtig voor een eventueel verweer bij de rechtbank :x

Tukker_Pat
FS Juridisch
 Bericht 
Geluid doet me denken aan een Audi S2. Mooiste auto ooit. 8)

Pagina 1 van 1 [ 45 berichten ]