» Juridisch » Invordering rijbewijs en/of EMG Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Pagina 1 van 1  [ 11 berichten ]
Onno299
Eendagsvlieg
 Bericht 

Beste Allemaal,

Ik heb vandaag 10-05 een brief van het CJIB ontvangen: Kennisgeving strafbaar feit en ontbinding verhoor.
Ik ben geflitst met motorfiets 69km te hard buiten bebouwde kom maar niet staande gehouden.
Ik heb nooit eerder een dergelijke verkeersovertreding begaan.

Ik heb mijn rijbewijs nodig om mijn werk uit te kunnen voeren, mijn werkgever is bereid om een verklaring af te leggen.

Mijn eerste vraag: moet ik het formulier invullen en bekennen? of kan ik beter niets invullen.

Indien ik niets invul en blijf zwijgen ook bij de rechter kunnen ze toch niets bewijzen? heeft dit invloed op de boete?
Of kan ik beter een Klaagschrift laten maken door een advocaat om mijn rijbewijs te kunnen houden?

Hoor graag jullie mening,

Mvg, Onno

Feitelijk
Master
 Bericht 
Onno299 schreef:
Ik heb nooit eerder een dergelijke verkeersovertreding begaan.

Toch vervelend dat je dan precies die eerste keer gepakt wordt.
De OvJ zou wel eens een inhouding kunnen eisen. De rechter zal er waarschijnlijk een voorwaardelijke straf van maken.
Als je het formulier niet invult komen ze vanzelf weer bij jou als kentekenhouder terecht.
Een klaagschrift tegen het ingevorder houden van je rijbewijs heeft geen zin want je rijbewijs is immers niet ingenomen.

Afwachten dus maar.

Tukker_Pat
FS Juridisch
 Bericht 
Het OM hoeft niet te bewijzen wie gereden heeft.

Citaat:
Artikel 181 WvW
1. Indien een bij of krachtens deze wet als overtreding strafbaar gesteld feit wordt begaan door een bij de ontdekking van het feit onbekend gebleven bestuurder van een motorrijtuig, kunnen de op het feit gestelde straffen worden opgelegd aan de eigenaar of houder van dat motorrijtuig voor zover deze niet reeds naast de bestuurder voor dat feit aansprakelijk is.

Pietert
Master
 Bericht 
Onno299 schreef:
Indien ik niets invul en blijf zwijgen ook bij de rechter kunnen ze toch niets bewijzen?

Ze kunnen toch bewijzen dat die motor op dat tijdstip FAS + 69 km/u heeft gereden? Dat is voldoende. Zoals Tukkert al zei:
Tukker_Pat schreef:

Ze gaan dan gewoon de kentekenhouder bekeuren, aangezien die als eindverantwoordelijke voor het voertuig wordt gezien.

Kami
Master
 Bericht 
Een buitenlandse vriend vragen om het formulier in te vullen, jij betaalt uiteraard de boete die hem toegezonden wordt.
Plus een fles whiskey en krat bier natuurlijk.

Tukker_Pat
FS Juridisch
 Bericht 
Vroeger gaf je Bébé Oekouboekou op uit Tanzania. Dat werkt ook niet echt meer. Men grijpt tegenwoordig erg snel naar artikel 181. Let op:

Citaat:
..........eigenaar of houder van dat motorrijtuig voor zover deze niet reeds naast de bestuurder voor dat feit aansprakelijk is.

Kami
Master
 Bericht 
Ja, wel iemand uit het buitenland opgeven die reageert en netjes betaald. Belgie of Duitsland bijvoorbeeld.
Kost je wel de centen maar geen kruisje en rijontzegging.

Onno299
Eendagsvlieg
 Bericht 

Feitelijk schreef:
De OvJ zou wel eens een inhouding kunnen eisen. De rechter zal er waarschijnlijk een voorwaardelijke straf van maken.

Inhouding zou finest zijn voor mijn werk, wil dit ook duidelijk maken tijdens de zitting.

Feitelijk schreef:
Als je het formulier niet invult komen ze vanzelf weer bij jou als kentekenhouder terecht.

Kunnen ze hier nog op terug komen waarom ik het formulier niet heb ingevuld? En heeft dit nog nadelige gevolgen?

Tukker_Pat schreef:

Ontkennen heeft dus totaal geen zin begrijp ik!?

Kami schreef:
Een buitenlandse vriend vragen om het formulier in te vullen, jij betaalt uiteraard de boete die hem toegezonden wordt.

Een buitenlandse vriend met motorrijbewijs is wat lastig voor mij.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Ga eens naar een treinstation in het buitenland, en vraag een zwerver of hij nog een rijbewins heeft. Wellicht heb je geluk.
Een kameraad van mij heeft zo een rij ontzegging voorkomen.

En anders vrees ik dat je de sjaak bent.
Als je je rijbewijs nodig hebt voor je werk had je mijn inziens nog een keer extra moeten nadenken toem je aan dat handvat draaide. Het spijt me.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Onno299 schreef:
Inhouding zou finest zijn voor mijn werk, wil dit ook duidelijk maken tijdens de zitting.
Hm, tsja, had je dat vantevoren ook al kunnen weten?

Ducantoni
Master
 Bericht 
bruintje beer schreef:
Onno299 schreef: Inhouding zou finest zijn voor mijn werk, wil dit ook duidelijk maken tijdens de zitting. Hm, tsja, had je dat vantevoren ook al kunnen weten?

Inbrekers kunnen van tevoren ook weten dat ze fout zijn, maar die komen vaak wel weg met hun misdaden. Beetje triest dat je als bestuurder/houder in dit land wel altijd de sjaak bent, dit in tegenstelling tot bijv. Zweden, waar de bewijslast wel bij het OM ligt.

Onno299 schreef:
Een buitenlandse vriend met motorrijbewijs is wat lastig voor mij

Maar niet onmogelijk? Zou het OM genoegen nemen met een schuldige/verantwoordelijke zonder na te gaan of diegene wel beschikt over de juiste RBW-categorieën?

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ]