» Juridisch » Invordering rijbewijs en/of EMG   

Pagina 1 van 4  [ 160 berichten ]
18vti
Master
 Bericht 
:[

Teveel rechts ingehaald, te hard (Geen goede meting). (A325 richting Nijmegen)
Niet netjes, zeker niet :fp:
Te opgefokt, emmer is te vol door ellende op het werk en daar betaal ik nu voor.

Staande-gehouden door agent die mij in burger gevolgd had.
Zag hem al pogingen doen om mij weer bij te halen.
Toen ie even later met zijn telefoon aan het hoofd mij bleef volgen wist ik al dat het mis was.
Nette kerel overigens.

-Rijbewijs ingevorderd (OVJ gaat oordelen en dan komt ie waarschijnlijk binnen 10 dagen weer terug)
-EMG voordraging
-1x boete rechtsinhalen

F*CK

(Geen geintje dit)

Spook
Master
 Bericht 
Klote.

18vti schreef:
Toen ie even later met zijn telefoon aan het hoofd mij bleef volgen

Als een burger het doet is het levensgevaarlijk en strafbaar. Als een agent het doet is het ineens acceptabel. Vreemd. Je bent nog steeds aan het autorijden, op hoge snelheid en al inhalend nota bene. Alle aandacht nodig voor het sturen lijkt me. De vrijstelling verandert daar bar weinig aan.

Elwood
Master
 Bericht 
Veel sterkte toegewenst de komende tijd.

Signum
Master
 Bericht 
18vti schreef:
-Rijbewijs ingevorderd (OVJ gaat oordelen en dan komt ie waarschijnlijk binnen 10 dagen weer terug)

Eerste keer?

Feitelijk
Master
 Bericht 
18vti schreef:
Zie invordering forum

Damn. Invordering voor rechtsinhalen?
En onder welk onderdeel van 164 viel het? 2d of 3?

Citaat:
Artikel 164

1 Op de eerste vordering van de in artikel 159, onderdelen a en b, bedoelde personen is de bestuurder van een motorrijtuig, tegen wie door een van die personen proces-verbaal wordt opgemaakt ter zake van overtreding van een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift, verplicht tot overgifte van het hem afgegeven rijbewijs dan wel het hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs en, indien hem daar een internationaal rijbewijs is afgegeven, dat bewijs.

2 De in het eerste lid bedoelde vordering wordt gedaan in geval van overtreding van:
d. overschrijding van een krachtens deze wet vastgestelde maximumsnelheid met vijftig kilometer of meer, door een bestuurder van een motorrijtuig anders dan een bromfiets, in geval van staandehouding van de bestuurder;

3 De in het eerste lid bedoelde vordering kan worden gedaan indien door de overtreding de veiligheid op de weg ernstig in gevaar is gebracht.

A4
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Damn. Invordering voor rechtsinhalen?

Art. 5?

shootme
Master
 Bericht 
art. 5?

edit: A4 was me net voor (f)

Feitelijk
Master
 Bericht 
Dat zit erin, maar daar lees ik niets over in de OP.

jack19
Master
 Bericht 

Hoeveel te hard?

18vti
Master
 Bericht 
shootme schreef:
art. 5?

Sorry, ik was een beetje in shock maar ik denk dat dit wel eens zo zou zijn.
@Feitelijk, ik heb de artikelen niet onthouden weet niet eens of hij dat zo gezegd heeft

Hij had het erover dat de voglende situaties mogelijk waren op basis van wat hij meende gezien te hebben:
Slechtste situatie: -Rijbewijs ingevorderd zou blijven tot aan de zitting, 2-3 maanden ofzo
(Dit heeft hij voorkomen door zijn beeld aan te passen, cq te "matsen")
Huidige situatie:-Rijbewijs na 10 dagen weer terug waarschijnlijk, 1x boete rechtsinhalen en EMG voordraging

Signum schreef:
Eerste keer?

Ja

Feitelijk
Master
 Bericht 
18vti schreef:
zitting

Dan is er dus toch iets strafrechtelijks van een artikel 5 of snelheid opgeschreven.

18vti
Master
 Bericht 
jack19 schreef:
Hoeveel te hard?

Geen goede snelheid meting! Hij ging daar ook niet voor schrijven zei ie.

Heb hem zelf op de N325 ook rechts ingehaald omdat zijn voorligger met 80 teller op links bleef @80.
Daarna heb ik er nog 3 rechts ingehaald op de A325 omdat deze ook met 90-100 teller op links bleven zitten @ 100

Qua snelheid:

hij zei wel dat ie schatte 140 teller dus na correctie zou dat geen 30 te hard wezen
(Ik heb wel "geknikt" wat gezien gaat worden als bekentenis....Ik kan daar wel mee leven want ik heb nog andere getallen gezien)

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Klote.
Moet haast wel art. 5 zijn, anders kom je niet zomaar met 1x rechts inhalen in aanmerking voor de EMG lijkt me. Al met al zuur. En wel begrijpelijk, want die A325 is regelmatig gewoon ruk met allemaal slaapvolk.

18vti
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Dan is er dus toch iets strafrechtelijks van een artikel 5 of snelheid opgeschreven.

Hij zei dat deze situatie juist voorkomen was door zijn oordeel. er komt geen zitting tenzij mijn kerfstok zo erg is dat de OVJ dit laat beslissen.

Ik mocht nog 5 minuten doorrijden naar mijn werk trouwens wat mij verbaasde, zonder begeleiding overigens.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Das zwaar Qudt. Kan haast niet anders dan art.5. Maar wat ik weer zo klote vind, ook hier weer, gevolg wordt gestraft, oorzaak niet. Oorzaak is dat truttenschudder 80@80 (oké oké, hij rijdt wat ie mag) op links blijft qudten maar zat naar rechts had gekund. En daar doen we dus helemaal NIETS aan.

Feitelijk
Master
 Bericht 
18vti schreef:
Hij zei dat deze situatie juist voorkomen was door zijn oordeel. er komt geen zitting tenzij mijn kerfstok zo erg is dat de OVJ dit laat beslissen.

Er gebeuren rare dingen.
Heeft de agent nu je rijbewijs ingevorderd zonder dat daar een overtreding aan vast zit? En met wat voor verhaal gaat ie dat naar de OvJ sturen dan? Voor een aanmelding EMG is dat iig niet nodig.

Een WVW130 melding zonder WVW164 zou ook nog kunnen (omdat je niet geschikt meer zou zijn voor een rijbewijs) maar dan mag hij je niet meer laten rijden natuurlijk.

TommyGun
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
En daar doen we dus helemaal NIETS aan.

Inderdaad :boos:

Sterkte 18vti!

Exceln00b
Laat zich horen
 Bericht 

Damn, succes kerel.

Wat niet helemaal helpt is dat men dus 80@80 rijdt en je dus kennelijk met een significant snelheidsverschil rechts bent gaan inhalen. Dat niet wegneemt dat men nog altijd wel gewoon naar rechts moet gaan. Ik ben benieuwd naar het rechts inhalen. Is het rechts voorbijgaan of heb je hem er met redelijke snelheid rechts langs gehoekt? Rechts 'voorbijgaan' doe ik regelmatig, maar wel sophisticated; iets harder dan de max en vooral niet abrupt dat dit aangemerkt kan worden als een inhaalactie.

Desondanks klinkt die agent nog redelijk, als het zo'n pennenlikker was zoals vaak op tv is te zien, had dit veel slechter kunnen aflopen.

Ik vind in het kader van oorzaak-gevolg dat ze de boetes moeten omdraaien; rechts inhalen €90 en links plakken €370(00000000).

18vti
Master
 Bericht 
Iedereen bedankt voor de sterkte wensen! :thumb:
Gelukkig is het vrijdag, vanavond maar lopen naar de appie en morgen nog een keer....chips happens

Feitelijk schreef:
Er gebeuren rare dingen.
Heeft de agent nu je rijbewijs ingevorderd zonder dat daar een overtreding aan vast zit? En met wat voor verhaal gaat ie dat naar de OvJ sturen dan? Voor een aanmelding EMG is dat iig niet nodig.

Veelvuldig rechtsinhalen (gevaarzetting dus artikel 5 dan) en te snel (waar ie geen rechtsgeldige meting van heeft) wat dus minder of niet meeweegt?

Daarom EMG denk ik omdat hij wel goed gezien heeft dat ik ook te hard ging maar dit niet kan bewijzen.
EMG gaat standaard gepaard met invordering toch?

Feitelijk
Master
 Bericht 
18vti schreef:
EMG gaat standaard gepaard met invordering toch?

Volgens mij niet. En als hij hem inneemt zonder WVW5 zou hij hem naar het CBR moeten sturen en niet naar de OvJ

18vti
Master
 Bericht 
Exceln00b schreef:
Ik ben benieuwd naar het rechts inhalen. Is het rechts voorbijgaan of heb je hem er met redelijke snelheid rechts langs gehoekt?

Ik ben een typische BMW bestuurder maar neig naar de ergste variant.
Inhalen gebeurde in hoge versnelling dus echt groot verschil in snelheid was er niet.

Was al lang blij dat hij mij niet kon volgens met zijn auto anders was het nog wel een trapje erger.

18vti
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Volgens mij niet. En als hij hem inneemt zonder WVW5 zou hij hem naar het CBR moeten sturen en niet naar de OvJ

Hmm, ik heb geen bewijs van ontvangst gekregen? Fak, ben ik genept?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Exceln00b schreef:
Is het rechts voorbijgaan of heb je hem er met redelijke snelheid rechts langs gehoekt?

Daar is geen verschil tussen volgens de regels

VTEC_Driver
Master
 Bericht 
18vti schreef:
Heb hem zelf op de N325 ook rechts ingehaald omdat zijn voorligger met 80 teller op links bleef @80.

En aan het onnodig links rijden wordt niets gedaan? Rechtsongelijkheid, of alles en iedereen aan de kant en beboeten of niemand.

djee
Master
 Bericht 
18vti schreef:
Ik mocht nog 5 minuten doorrijden naar mijn werk trouwens wat mij verbaasde, zonder begeleiding overigens.

Apart :/ :\

Feitelijk
Master
 Bericht 
18vti schreef:
Fak, ben ik genept?

Was nog niet bij me opgekomen. Kan natuurlijk, maar er lopen genoeg agenten tussen die er een potje van maken.

Heeft de beste man zich (ongevraagd) gelegitimeerd?

18vti
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Heeft de beste man zich (ongevraagd) gelegitimeerd?

Ja, hij legitimeerde zich direct.

Tukker_Pat
FS Juridisch
 Bericht 
Ik sluit me voorlopig aan bij Feitelijk. Het verhaal heeft een hoog gehalte van een agent met de klok en klepel. Overigens zie ik al weer een verdwenen rijbewijs voor me. Dat wil zeggen, rijbewijs is niet naar de juiste instantie gestuurd en blijkt daarna spoorloos........

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Hoe heeft die je eigenlijk aan de kant gezet? ik ga echt niet stoppen voor een figuur die gaat lopen zwaaien tijdens het rijden.

zandbak
Master
 Bericht 
ik ga echt niet stoppen voor een figuur die gaat lopen zwaaien tijdens het rijden.

Dan kom je elke dag uren te laat op je werk bedoel je......

Signum
Master
 Bericht 
Maarre, geen bewijs invordering is toch ongeldige inname? Dan kun je toch gelijk bellen en terugvragen?

18vti
Master
 Bericht 
Hoe heeft die je eigenlijk aan de kant gezet?

Kwam naast me rijden op 2de baan @ 50 zone.
Hij sprak me aan, ik had mijn raampje al open, of ik hem even wilde volgen.
Zijn gestopt bij tankstation

18vti
Master
 Bericht 
Tukker_Pat schreef:
Ik sluit me voorlopig aan bij Feitelijk. Het verhaal heeft een hoog gehalte van een agent met de klok en klepel. Overigens zie ik al weer een verdwenen rijbewijs voor me. Dat wil zeggen, rijbewijs is niet naar de juiste instantie gestuurd en blijkt daarna spoorloos........

En kan ik ergens controleren wat de status is?

Schoenzool
Master
 Bericht 
Sterkte

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Oei, hopelijk gaat het met de afhandeling wel goed.
Als ik het zo hoor is de EMG niet zo gek. Natuurlijk wordt het veroorzaakt door alle linksplakkers, maar als je met 80 met de meute mee rijdt heb je daar minder last van dan wanneer je eigenlijk 120 wil. En een snelle BMW maakt het plaatje dan compleet. Een keer rechts inhalen krijg je geen EMG voor, tien keer rechts inhalen wel.

Hoe dan ook: hopelijk valt de schade mee. Dat rijbewijs een paar dagen missen overleef je waarschijnlijk wel, als het maar geen twee maanden worden.

snovvdog
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Een keer rechts inhalen krijg je geen EMG voor, tien keer rechts inhalen wel.

Toch best kansloos, EMG geven hiervoor is pure misbruik maken van die hele regeling.

Betekent dit dat ik gewoon dagelijks een EMG kan krijgen omdat ik al die onnodig linksrijdende tokkies passeer en er wellicht een ijverige schrijver in zijn privé auto bij zit?

bruintje beer
Master
 Bericht 
Ja.

Christafari
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Betekent dit dat ik gewoon dagelijks een EMG kan krijgen omdat ik al die onnodig linksrijdende tokkies passeer en er wellicht een ijverige schrijver in zijn privé auto bij zit?

Ja. Dit topic is voor mij ook weer even een goede reset om af en toe mijn gedrag in het verkeer wat te matigen.

Kwibus
Master
 Bericht 
Voor Snovvdog:

In de volgende gevallen kan een Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG) door het CBR worden opgelegd:

- indien betrokkene tijdens een rit herhaaldelijk gedragingen heeft verricht die duiden op een onjuiste beheersing of bediening van het voertuig, het niet of niet op de juiste wijze naleven van essentiële verkeersregels dan wel verkeerstekens, resulterend in een gevaarlijke situatie of dreigend gevaarlijke situatie, onvoldoende bedrevenheid in het deelnemen aan het verkeer, en het door bestuurders die korter dan 5 jaar een rijbewijs hebben, herhaaldelijk niet of niet op de juiste wijze naleven van essentiële verkeersregels dan wel verkeerstekens.
- indien ten aanzien van betrokkene als bestuurder van een motorrijtuig, niet zijnde een bromfiets, een overschrijding is geconstateerd van de toegestane maximumsnelheid met 50 km/u of meer op wegen binnen de bebouwde kom;
- indien ten aanzien van betrokkene als bestuurder van een bromfiets een overschrijding is geconstateerd van de toegestane maximumsnelheid met 31 km/u of meer op wegen binnen de bebouwde kom;
- indien ten aanzien van betrokkene als bestuurder van een motorrijtuig een overschrijding is geconstateerd van de toegestane maximumsnelheid met 50 km/u of meer op wegen binnen de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden;
- indien de uitslag van het eerder door het CBR opgelegde onderzoek naar de rijgeschiktheid geen aanleiding geeft tot ongeldigverklaring van het rijbewijs.

Overzicht van gedragingen waarvoor een EMG kan worden opgelegd

1. Gevaarzettend rijgedrag waardoor:

a) andere weggebruikers of obstakels rakelings worden gepasseerd;
b) andere weggebruikers worden klem gereden of de weg wordt afgesneden.
2. Gebrek aan inzicht in risico’s in het verkeer, zoals:

a) onvoldoende anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers;
b) niet adequaat reageren op bijzondere verkeerssituaties, zoals filevorming;
c) niet tijdig onderkennen van de invloed van externe factoren, zoals het weer, de toestand van de weg, het tijdstip, de aanwezigheid van scholen, voetgangersoversteekplaatsen, de specifieke eigenschappen en de toestand van het eigen motorrijtuig en van andere voertuigen en van de vervoerde lading, of wegwerkzaamheden, of van interne factoren zoals het ‘hand held bellen’, afleiding door audiovisuele middelen of vermoeidheid
d) uitvoeren van gevaarlijke inhaalmanoeuvres of inhalen nabij voetgangersoversteekplaatsen, waarbij voetgangers duidelijk in gevaar zijn gebracht;
e) met een te hoge snelheid naderen van of inhalen nabij voetgangersoversteekplaatsen of in andere onoverzichtelijke situaties, zoals kruisingen en spoorwegovergangen;
f) aanhouden van, gelet op de snelheid waarmee gereden wordt, een te korte en derhalve onveilige volgafstand;
g) geen rekening houden met de belangen van andere weggebruikers, zoals het:
1. geen gelegenheid geven tot invoegen bij een rijbaanversmalling, na inhalen, vanaf de invoegstrook;
2. blokkeren van doorgangen of dubbel parkeren.
3. Incorrect samenspel met andere verkeersdeelnemers in het verkeer, dat blijkt uit:

a) rijden met een niet aan de snelheid van de overige gelijksoortige verkeersdeelnemers
aangepaste snelheid;
b) onnodig remmen en stoppen;
c) snijden: het niet juist afmaken van de inhaalmanoeuvre door te snel en te
abrupt naar rechts of naar links te gaan;
d) op te korte afstand volgen van voorliggers;
e) onjuist invoegen of onjuist uitvoegen.
4. Duidelijk een gedrag tentoonspreiden dat in strijd is met de essentiële verkeersregels en verkeerstekens ter zake van:

a) de plaats op de weg, waaronder begrepen spookrijden;
b) het inhalen;
c) het verlenen van voorrang;
d) het naar links of rechts afslaan;
e) het gebruik van lichten en geven van signalen;
f ) het rijden op auto(snel)wegen: bijvoorbeeld het rijden op de vluchtstrook of
het negeren van het rode kruis boven een rijstrook;
g) het negeren van een rood verkeerslicht;
h) het als bestuurder van een motorrijtuig, niet zijnde een bromfiets, overschrijden van de toegestane maximumsnelheid met 50 kilometer of meer op wegen binnen de bebouwde kom;
i) het als bestuurder van een motorrijtuig overschrijden van de toegestane maximumsnelheid met 31 kilometer of meer op wegen binnen de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden;
j) het als bestuurder van een bromfiets overschrijden van de toegestane maximumsnelheid met 31 kilometer of meer op wegen binnen de bebouwde kom.

zandbak
Master
 Bericht 
De eerste agent die snovvdog tegen komt betekent meteen fietsen :x

snovvdog
Master
 Bericht 
Nou tot nu toe altijd een waarschuwing. Maar ik moet wellicht idd minder snel rechts gaan inhalen.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Minder snel als in langzamer?

dikkydik
Master
 Bericht 
18vti schreef:
Ja, hij legitimeerde zich direct.

Wow!
En jij bent bekend met de echtheidskenmerken? Ik heb werkelijk geen idee waar ik op mag letten namelijk.

bruintje beer
Master
 Bericht 
18vti schreef:
Ik ben een typische BMW bestuurder maar neig naar de ergste variant.
Boontje/loontje. Sorry.

18vti
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
In de volgende gevallen kan een Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG) door het CBR worden opgelegd:

Als je je asociaal door het verkeer beweegt en er zit een agent achter je die dit zit dan hoeft deze niks anders te doen dan te wachten totdat je ca 3 stomme dingen gedaan hebt: EMG

Er zijn er hier wel meer die zo "rijden" als ik dat doe/deed, dus...wees gewaarschuwd

bruintje beer schreef:
Boontje/loontje. Sorry.

Helemaal terecht!
Ik kijk dan ook uit naar de EMG cursus en wat ik daar kan opsteken

18vti
Master
 Bericht 
dikkydik schreef:
En jij bent bekend met de echtheidskenmerken? Ik heb werkelijk geen idee waar ik op mag letten namelijk.

Euh, Nee......ik was overrompeld en daarom vroeg ik wat later ook hier of ik misschien niet genept ben.
Heb een paar vrienden die agent zijn (ja, echt) en die zeiden al dat ik post krijg met de bevestiging dat ze mijn rijbewijs hebben

Kwibus
Master
 Bericht 
18vti schreef:
Ik kijk dan ook uit naar de EMG cursus en wat ik daar kan opsteken
Nou, dit dus

18vti
Master
 Bericht 
Mja, paar dagen met nog meer idioten om me heen :roflol:
Straf an sich.........Ownee, EMG moet je niet als straf zien.
Ik weet heel goed waarmee ik bezig was en dat dat niet mag!
Normaal al vlot door het verkeer, door extreme werkstress (ga ik niet op in) is het lontje weg en gaat de vonk direct in het buskruit.
Aankomende week ga ik vanuit huis werken of neem vrij...ze zoeken het maar uit

Ik zat nog te zoeken naar het totale kostenplaatje voor mijn grote fout:

EMG: 1134 euro (Ja, mooi opgehoogd)
Rechts inhalen: 230 euro

Wat gaat dat artikel 5 nog brengen dan?
Is dat enkel ingezet om mijn rijbewijs af te nemen en mijn history te laten checken?
Of krijg ik ook nog een klap van de OVJ? :duh:

Christafari
Master
 Bericht 
18vti schreef:
Normaal al vlot door het verkeer, door extreme werkstress (ga ik niet op in) is het lontje weg en gaat de vonk direct in het buskruit.

Ik herken het en vertoon hetzelfde gedrag. Toch is het bizar dat we ons allebei blijkbaar zó laten beïnvloeden door werkdruk dat je hier je privé-leven mee beïnvloedt. Kijk nou wat een ellende het je privé oplevert.
Eye-opener voor mij, dit topic.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Hoe gaat het nu met je 18vti?

Pagina 1 van 4 [ 160 berichten ]