» Juridisch » Invordering rijbewijs en/of EMG   

Postingstijd interval gedetecteerd van 84.4 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 15 berichten ]
Lipsum
Eendagsvlieg
 Bericht 

Beste Lezers,

Hier nog een dombo. Heb me vorige week, midden in de nacht op een compleet lege (behalve dus de motor agent) snelweg, even laten gaan. Ff de 200 aangetikt maar net de "pech" dat er een motor agent achter me zat. Achteraf uiterst onverstandig natuurlijk en ben er eerlijk gezegd ook flink van geschrokken. Het rijbewijs inleveren heeft toch meer impact dan ik dacht. Heb hem gelukkig niet keihard nodig maar toch wel lekker om hem weer zo snel mogelijk terug te heben (kan gvd niet eens zitten in de trein tegenwoordig).

De motoragent was zeer vriendelijk maar ik kreeg, geheel terecht, natuurlijk wel de preek dat het onverantwoord is. Ik heb geen verklaring afgelegd, simpel weg omdat ik die niet had. Nu las ik dat ik daar toevallig goed aan heb gedaan. Toen ik naar de snelheid vroeg zei de agent dat ik gemiddeld 208 reed. Maar ik heb als piek 202 gereden, dit is echter mijn eigen waarneming en ik heb hier dus geen hard bewijs voor. Wat me verder opviel tijdens de aanhouding: Ik hoefde niet te blazen (had overigens niks gedronken) en ik heb geen bewijs en/of boekje ontvangen. Hij heeft me ook niet echt op mijn rechten en plichten gewezen (dat ik bijvoorbeeld niet meer mocht rijden).

Omdat dit mijn eerste keer is dat ik zoiets mee maak (heb wel een een paar wet muldertjes gehad van 10 a 20 km te hard, maar that's it) ben ik gelijk op dit forum gaan spitten. En heb veel gehad aan de thread van Explorer1: invordering-rijbewijs-educatieve-maatregel-gedrag/invordering-rijbewijs-81kmh-ongecorrigeerd-t92981.html

Heb alle brieven (klachtbrief en WOB) al klaar en wil ze het liefst al versturen maar heb nog niks ontvangen thuis dus heb geen idee waar ik ze heen moet sturen. Op de site van het juridisch loket staat daarover het volgende:

Heeft u nog geen dagvaarding of oproep ontvangen?
Dan kunt u uw klaagschrift sturen naar de rechtbank, sector strafrecht, van het arrondissement (district) waar de overtreding is begaan. U kunt het ook persoonlijk inleveren bij de griffie van deze rechtbank. Vraag in dat geval ook om een ontvangstbewijs. Op de website van de Rechtspraak [link] kunt u nakijken bij welk arrondissement u moet zijn.

Die link werkt echter niet dus ik kan niet goed achterhalen welk arrondissement ik moet aanschrijven. De staande houden vond plaats in Dieren (gelderland). De vermeende snelheidsovertreding was nabij Rhenen.

Mijn vraag is dus: waar moet ik nou het WOB verzoek heen sturen en waar de klachtbrief?

Alvast bedankt mensen!

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Lipsum schreef:
maar ik kreeg, geheel terecht, natuurlijk wel de preek dat het onverantwoord is.
Bullshit. 's nachts, lege snelweg, niks aan het handje.

Lipsum schreef:
Ik heb geen verklaring afgelegd, simpel weg omdat ik die niet had. Nu las ik dat ik daar toevallig goed aan heb gedaan.
:kniktja: :kniktja: :kniktja:

Lipsum schreef:
Toen ik naar de snelheid vroeg zei de agent dat ik gemiddeld 208 reed. Maar ik heb als piek 202 gereden
Verschil is nogal groot. Zeker voor klein stukje.

Lipsum schreef:
Wat me verder opviel tijdens de aanhouding: Ik hoefde niet te blazen
Gaat je in deze niet helpen. Is niet verplicht.

Lipsum schreef:
ik heb geen bewijs en/of boekje ontvangen.
Dus geen bewijs van invordering RBW?

Lipsum schreef:
Heb alle brieven (klachtbrief en WOB) al klaar
Zet ze hier even geanonimiseerd neer. Kunnen we nog ff meekijken.

Maar je moet dus eerst een brief schrijven waarin je om teruggave van je RBW vraagt.

WOB kun je pas doen als je het zaaknummer weet.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Lipsum schreef:
Hij heeft me ook niet echt op mijn rechten en plichten gewezen (dat ik bijvoorbeeld niet meer mocht rijden).

Agent heeft jou dus je weg laten vervolgen, of moest je iemand bellen om verder te rijden?

Citaat:
Het rijbewijs inleveren heeft toch meer impact dan ik dacht. Heb hem gelukkig niet keihard nodig maar toch wel lekker om hem weer zo snel mogelijk terug te heben (kan gvd niet eens zitten in de trein tegenwoordig).

Wat is dan het argument voor je klaagschrift?

Lipsum
Eendagsvlieg
 Bericht 

Ff een update: Zojuist CVOM gebeld, mijn rijbewijs is nog niet daar (inmiddels 5 kalenderdagen verder), is waarschijnlijk bij een politiebureau ergens blijven hangen. Als de OVJ vóór donderdag geen beslissing heeft genomen krijg ik hem sowieso terug. Dat zou mooi zijn natuurlijk want dat scheelt me weer een klaagbrief schrijven (en dan natuurlijk afwachten of de OVJ er in mee gaat). Ook wel weer wat irritant want nu ga ik hier op hopen en dan zul je zien dat de OVJ woensdag middag op de valreep nog even een beslissing neemt.

Misschien een rare vraag: Maar kan het zijn dat de Ovj's ook meelezen op dit forum? Doordat ik data prijs geef kunnen ze me mogelijk linken aan dit forum, is zoiets rechtsgeldig?

@TMFKAV: Mijn argument voor het klaagschrift zou zijn dat ik een eenmanszaak heb en mogelijk klanten verlies hierdoor.

@Jack.Ryan: Als ik de brieven ga versturen zal ik ze hier ook even neerzetten. Maar ze zijn eigenlijk een kopie van de brieven die hier staan: invordering-rijbewijs-educatieve-maatregel-gedrag/invordering-rijbewijs-81kmh-ongecorrigeerd-t92981.html

ruitenheer
Master
 Bericht 

Lipsum schreef:
Misschien een rare vraag: Maar kan het zijn dat de Ovj's ook meelezen op dit forum?

Als ik OvJ belast met verkeerszaken zou zijn, zou ik dit forum zien als vakliteratuur.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Lipsum schreef:
@TMFKAV: Mijn argument voor het klaagschrift zou zijn dat ik een eenmanszaak heb en mogelijk klanten verlies hierdoor.

Citaat:
Heb hem gelukkig niet keihard nodig

:-?

explorer1
Nieuwkomer
 Bericht 

1. Afwachten wat OVJ zegt, waarschijnlijk 4 maanden onvoorwaardelijk.
2. aan de hand van het zaaknummer stuur je je klaagschrift naar de OVJ.
3. OVJ gaat zeggen je zoekt het maar uit en gooi het maar voor de rechter.
4. Je stuurt je klaagschrift naar de Strafgriffie van (hoogstwaarschijnlijk) de rechtbank op de plek waar je de overtreding hebt begaan.
5. rechter zal vragen of je langskomt op korte termijn, OVJ zit erbij, OVJ zal waarschijnlijk zeggen bla bla gevaarlijk etc, als je aannemelijk kan maken dat je je rijbewijs nodig hebt zal de rechter hem terug geven.
6. OVJ zal je ook uitnodigen voor gesprek, hij zal je een transactievoorstel doen, de één zegt je moet niet gaan, de ander weer wel, aan jou de keus.
7. als je transactievoorstel niet hebt geaccepteerd (of niet bent komen opdagen) zal de rechter binnen 2 jaar een uitspraak doen (if correct), kan zijn dat de boete hoger uitvalt als je je rijbewijs (veel) eerder hebt terug gekregen.

hopelijk heb je hier wat aan.

Lipsum
Eendagsvlieg
 Bericht 

Nog ff snel een korte update van het uiteindelijke resultaat.

1. Heb eind maart een klaagschrift geschreven maar deze werd afgewezen. Dat was ook mijn verwachting omdat ik hem niet perse nodig had.
2. Heb eind maart een WOB verzoek gedaan. Keurig binnen 2 weken alle beschikbare info ontvangen, behalve het PV zelf (dat lag namelijk bij het CVOM, terwijl ik het WOB verzoek naar politie oost gelderland had gestuurd).
3. 4 Mei mocht ik bij de OVJ langs komen. Dit heb ik ook gedaan. Gesprek ging een beetje als volgt:

- Eerst vraag van de OVJ: "Waar is je advocaat?". Zei toen dat ik geen advocaat had, OVJ vroeg toen aan de griffier om hier een notitie van te maken. WTF, voelde me even heel onzeker hierdoor. Alsof het heel raar is dat ik alleen ben gekomen?!
- OVJ las PV voor. Heb kenbaar gemaakt dat alle info nieuw was (wist immers niet voor welke snelheid ze me zouden gaan beboeten). OVJ vond het vreemd dat ik PV niet ontvangen had (bleek dus dat ik WOB verzoek beter bij de CVOM had kunnen doen omdat zij die hadden).
- PV gaf aan dat ik 210 zou hebben gereden. Desbetreffende agent had die nacht echter 208 gemiddeld tegen mij gezegd. Heb aangeven dat ik het vreemd vond dat een agent een gemiddelde snelheid kon geven zonder meet-apparatuur (middels het WOB verzoek wist ik namelijk dat hij geen meet apparatuur aan boord had, hij heeft het dus op het blote oog moeten doen). Vond OVJ ook wat vreemd maar gaf aan dat politie agent PV onder ede heeft opgesteld en zijn baan op het spel zou zetten als hij bewust zou gaan liegen. Ze vroeg vervolgens of ik kon bewijzen dat ik geen 210 heb gereden, dat kon ik helaas niet. Vervolgens nog door zitten steggelen over de snelheid maar we kwamen er niet uit. Uiteindelijk vroeg ze of ik wilde toegeven dat ik meer dan 40 te hard heb gereden, dat heb ik toen maar gedaan. Had er immers toch al 2 maanden opzitten.
- Vervolgens is er dan tijd voor je persoonlijke situatie. Had een rekensom gemaakt m.b.t mijn inkomsten derving voor de 2 maanden dat ik mijn rijbewijs niet had (vanwege later aankomen dan normaal ivm uitvallen van treinen). Daar ging ze verrassend genoeg in mee.
- Al met al was haar voorstel, overwegende, first offender, overtreding midden in de nacht zonder overig verkeer, inkomsten derving ondervonden: Per direct rijbewijs terug, boete 1350 euro. Volgens haar was dat een mats prijs. Dat heb ik geaccepteerd. Heb nog even getwijfeld om een tegen "bod" te doen maar wist niet of ze dat zou waarderen haha.

Ben mijn rijbewijs dus 2 maanden kwijt geweest en 1350 euro boete. En een goede les uiteraard! De uiteindelijke boete kreeg ik een week naar het bezoek al op de mat (op mijn verjaardag nog wel haha).

Bedankt voor de hulp en hopelijk hebben anderen hier weer wat aan! Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik deze graag iig!

Feitelijk
Master
 Bericht 
Lipsum schreef:
Uiteindelijk vroeg ze of ik wilde toegeven dat ik meer dan 40 te hard heb gereden, dat heb ik toen maar gedaan.

En dan nog op twee maanden en 1350 uitkomen?

Lipsum schreef:
Volgens haar was dat een mats prijs

En voelt het zo?

bert65
Master
 Bericht 
Dank je voor de update natuurlijk.
Lipsum schreef:
Ze vroeg vervolgens of ik kon bewijzen dat ik geen 210 heb gereden, dat kon ik helaas niet. Vervolgens nog door zitten steggelen over de snelheid maar we kwamen er niet uit. Uiteindelijk vroeg ze of ik wilde toegeven dat ik meer dan 40 te hard heb gereden,

Het bewijs is geleverd dat je beter niets kan zeggen. Niet jij maar de OVJ had moeten bewijzen dat jij gemiddeld 208 gereden zou moeten hebben. De OVJ kon dat niet en gaat het dan aan de verdachte vragen en dan komt ze op de proppen met meer dan 40. Hoeveel meer dan 40? Was het 43, 45,49? Dan is je rbw dus ten onrechte ingevorderd en is de boete wel erg hoog..,

nova_niek
Respect
 Bericht 
Lipsum schreef:
- Eerst vraag van de OVJ: "Waar is je advocaat?"

Lipsum schreef:
Ze vroeg vervolgens of ik kon bewijzen dat ik geen 210 heb gereden, dat kon ik helaas niet. Vervolgens nog door zitten steggelen over de snelheid maar we kwamen er niet uit.

bert65 schreef:
Het bewijs is geleverd dat je beter niets kan zeggen. Niet jij maar de OVJ had moeten bewijzen dat jij gemiddeld 208 gereden zou moeten hebben. De OVJ kon dat niet en gaat het dan aan de verdachte vragen en dan komt ze op de proppen met meer dan 40.

Note to self: mocht ik ooit zo iets aan de hand hebben, advocaat meebrengen.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Sjezus, wat een verhaal. Fijn voor jou dat je rbw weer terug hebt natuurlijk. Maar dit soort kneuterig onderhandelen om maar een overtreding opgeschreven te krijgen is wel tenenkrommend. En dan is 1350 euro je ook nog eens het vel over de oren trekken.
Nadeel is dat je soms ook gewoon pragmatisch moet zijn: je kunt de strijd aangaan met het risico dat je verliest en in de tussentijd nog meer inkomsten misloopt.

jack19
Master
 Bericht 

Meetmiddel is gewoon de boordsnelheid lijkt mij?

Mattinus
Pro
 Bericht 

nova_niek schreef:
Note to self: mocht ik ooit zo iets aan de hand hebben, advocaat meebrengen.

gewoon die 'informele meeting' met de OVJ skippen.. Strafrecht; liever een oordeel van een onpartijdige rechter.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Lipsum schreef:
Uiteindelijk vroeg ze of ik wilde toegeven dat ik meer dan 40 te hard heb gereden, dat heb ik toen maar gedaan.

En toen bleef het strafrecht ......... als je het zo had kunnen draaien dat het Mulder was geworden, zou je vrijuit zijn gegaan :kniktja:

Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ]