» Juridisch » Invordering rijbewijs en/of EMG   

Postingstijd interval gedetecteerd van 32.4 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 2 van 2  [ 60 berichten ]
PietjePoek
Nieuwkomer
 Bericht 
Blaataap schreef:
Ja, en eigenlijk had je dat telefoongesprek ook niet moeten voeren. Dat PV zal je geen fouten meer in gaan vinden gok ik. Als je het schriftelijk opvraagt, vergeet niet de handtekening retour/bewijs voor aflevering-optie te gebruiken zodat je kunt bewijzen dat je het hebt verstuurd en dat het is aangekomen.

waar zal ik het opvragen? rechtbank, politie of cvom?

TMFKAV
Master
 Bericht 
TMFKAV schreef:
Dat gaat veel te lang duren, Wob/Wpg verzoek naar de politie :kniktja:

PietjePoek
Nieuwkomer
 Bericht 
Morgenochtend voorkomen ivm klaagschrift (voorlopige teruggaaf rijbewijs). Heeft iemand nog tips, do's en dont's?

PietjePoek
Nieuwkomer
 Bericht 
Zojuist voor de rechtbank verschenen. Ik krijg m'n rijbewijs voorlopig terug, gelukkig!
De ovj zei dat ik verwacht wordt op de volgende zitting bij het OM voor één of ander voorstel, en dat er geen voorwaardelijke straf kan worden gegeven daar.
De rechter maakte wel de kanttekening dat 'omdat' ik hem nu al terug krijg, het boete bedrag waarschijnlijk wel omhoog gaat. Kan iemand me hier iets meer over vertellen?

Pietert
Master
 Bericht 
PietjePoek schreef:
dat 'omdat' ik hem nu al terug krijg, het boete bedrag waarschijnlijk wel omhoog gaat. Kan iemand me hier iets meer over vertellen?

Laten we bij het begin beginnen. Je bent op het ogenblik verdachte in een strafzaak. Officieel zou je je dus moeten verantwoorden voor een rechter, die moet rechtspreken en zou je een quasi-wettelijk-vastgestelde straf geven.

Om tijd te sparen en de rechterlijke macht te ontlasten gaat de OvJ jou nu een voorstel doen in de trant van "Luister, als je nu ons 2 maanden je rbw geeft en 500,- aftikt, lullen we nergens meer over". Je kan dan zeggen "Ja, meneer, sorry, meneer, alstublieft, meneer" OF zeggen: "Opbokken met je dealtjes, laat de rechter er maar over beslissen"

In het eerste geval zal de OvJ waarschijnlijk voorstellen om alsnog 2 maanden je rbw in te leveren en een boete te betalen. Soms kan je nog onderhandelen dat de boete hoger wordt en je je rbw mag houden.

Een andere mogelijkheid is de zaak voor laten komen. Dat kost niets extra en je hebt ook niet perse een advocaat nodig. Je kan dan je verhaal doen en uitleggen hoe en wat. Als het een goed verhaal is en je toont berouw wil de rechter nog wel eens een kleine strafvermidnering doorvoeren. Hoger dan de deal van de OvJ wordt het sowieso niet.

PietjePoek
Nieuwkomer
 Bericht 
Bedankt voor je snelle reactie en uitleg!

Ok, ik wil het sowieso voor laten komen. Moet ik de ovj afbellen of gewoon niet verschijnen?

Pietert
Master
 Bericht 
Dat laatste :)

TMFKAV
Master
 Bericht 
PietjePoek schreef:
De rechter maakte wel de kanttekening dat 'omdat' ik hem nu al terug krijg, het boete bedrag waarschijnlijk wel omhoog gaat. Kan iemand me hier iets meer over vertellen?

De OvJ gaat dat in zijn voorstel waarschijnlijk proberen, maar daar hoef je niet mee akkoord te gaan (als je er heen gaat).

Aanhanger
Master
 Bericht 
Ik stel voor een OBM gelijk aan het aantal dagen dat je je rijbewijs bent kwijtgeweest (met aftrek uiteraard) en een om die reden lager boetebedrag dan standaard.

PietjePoek
Nieuwkomer
 Bericht 
Inmiddels bericht van de rechtbank, n.a.v. mijn fax waarin ik het PV en andere stukken zoals ijkrapport e.d. opvroeg.
In hun begeleidende brief staat dat ze (lees: de rechtbank) alleen het PV in hun bezit hebben, en dat ik de andere door mij opgevraagde stukken nog ontvang.

Dit heb ik tot nu toe ontvangen. Ik heb nog geen ijkrapport, maar er staat wel in dit PV dat de boordsnelheidsmeter van deye VW Passat geijkt is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pagina 2 van 2 [ 60 berichten ]