» Juridisch » Invordering rijbewijs en/of EMG   

Postingstijd interval gedetecteerd van 108.4 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 47 berichten ]
Wouter.325
Nieuwkomer
 Bericht 

Hallo,

Zojuist met de motor gepakt door onopvallende video auto. Ze hebben een meting gedaan over lang stuk met eindsnelheid 134 waar 80 is toegestaan. 6 km correctie levert 48 kmh te hard op. Dit is niet genoeg voor invordering rijbewijs maar ze geven het volgende argument; we gaan een herberekening doen omdat we zeker weten dat de snelheid dan hoger uitvalt. Deze herberekening gingen ze op het bureau uitvoeren en krijg ik later te horen. Rijbewijs is ingevorderd en heb een bewijsje hiervoor ontvangen. Ook heb ik de video gezien en vlak na de start vd meting ben ik al vrij ver weg en ben een kilometer uit beeld en daarna rij ik langzaam en halen ze me weer in. Hier stopt de meting. De afstand tussen mij en auto is begin en einde meting ongeveer gelijk. Kunnen ze zoiets herberekenen?

Mijn vraag is of dit mag? Het lijkt mij dat ze de 134 aan moeten houden?

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Dit is wel bijzonder. In principe hebben ze namelijk een videometing als bewijs, waar alle waarden uit komen rollen. Het lijkt me sterk dat ze dat handmatig willen herberekenen. Klinkt alsof ze koste wat koste je rbw wilden hebben...

Wouter.325
Nieuwkomer
 Bericht 

Die indruk heb ik ook gekregen. Op basis van 48 mogen ze geen invordering doen. Stel dat zo'n herberekening mag en hoger uitvalt dan lijkt mij dat ze pas mogen invorderen zodra die berekening is uitgevoerd en rechtsgeldig is. Niet op voorhand al omdat agent het vermoeden heeft dat deze hoger zal uitvallen. Ik heb heel internet afgezocht maar kan niks vinden over herberekening. Is er iemand die dit juridisch kan onderbouwen?

Aanhanger
Master
 Bericht 
Ik ben het met je eens dat hier de invorderingsgrond ontbreekt, op basis van vermoedens mag men niet invorderen.

Daarnaast heb ik mijn twijfels over zo'n herberekening wanneer die niet controleerbaar is.
Dat videobeelden altijd gewist worden (wat an sich al absurd is) is één ding, maar wanneer er een herberekening gemaakt wordt maar het bronmateriaal gewist wordt lijkt dat me over het randje.

Om dat argument kracht bij te zetten zou ik morgenochtend een advocaat contact op laten nemen met de politie met een stellig verzoek het beeldmateriaal niet te vernietigen en het als bewijs en toe te voegen aan het strafdossier opdat controle van een eventuele nabewerking/herberekening kan plaatsvinden.
Daarnaast direct het rijbewijs terugeisen omdat er geen invorderingsgrond was.
Die beelden worden uiteraard toch vernietigd, maar dan is je uitgangspunt van oncontroleerbaarheid bij de rechter straks sterker.

OlieTankeR
Master
 Bericht 

Over dat weggooien van die beelden gesproken.Mag je een video maken van de video die ze afspelen? Als zij het lastig vinden kan je het natuurlijk zelf wel bewaren.

BLikent
Master
 Bericht 
Met zo'n herberekening kan je uiteraard alles kloppend maken.
zelfde tijd met meer afstand
zelfde afstand met minder tijd
Dan kom je idd aan een hogere snelheid.

Als ze dan toch gaan herberekenen, ofwel handmatig natte vinger werk, kunnen ze net zo goed de apparatuur uit de auto verwijderen.

Wouter.325
Nieuwkomer
 Bericht 

Zo denk ik er ook over!

BLikent
Master
 Bericht 
Denk dat deze hele site vol zit met gelijkgestemden. Alleen dit, levert nog geen juridische basis voor een goed bezwaar. Blijf voorlopig argumenten verzamelen en lees de reactie van "Aanhanger" aandachtig door.

Wouter.325
Nieuwkomer
 Bericht 

Doe ik. Hartelijk dank tot nu toe iedereen. Ga morgenochtend meteen bellen met juridisch loket en politie. Word vervolgd.

Justah
Pro
 Bericht 
Wouter.325 schreef:
Met vriendelijke groet,
XXXX

Haal even je naam weg als dat je echt naam is. Er wordt hier wel eens meegelezen..

Wouter.325
Nieuwkomer
 Bericht 

Geen idee hoe ik dat doe maar maakt me ook niet uit. Inmiddels bericht ontvangen dat ik hem 2 maanden kwijt ben. Ik heb een rapport gekregen van de trajectmeting. Hierin staat ijk datum 2013. Maar in april 2016 is deze goedgekeurd volgens concept voorschriften meetmiddelen politie. Is dit hetzelfde als ijken? Of is de ijking dus verlopen?

Gr. Wouter

TMFKAV
Master
 Bericht 
Die 6 km correctie klopt niet:

Citaat:
U heeft aangegeven:

U reed met een motor.
U reed buiten de bebouwde kom.
U reed met een snelheid van 134 km/u.
De maximaal toegestane snelheid ter plaatse was 80 km/u.
U heeft de maximumsnelheid dus met 54 km/u overschreden.

Van deze snelheidsoverschrijding wordt een wettelijke meetcorrectie van 5 km/u afgetrokken; voor de berekening van het boetebedrag wordt dus uitgegaan van een overschrijding van de snelheid met 49 km/u.

Wat geven ze nu als snelheid aan?

Heb jij iets ontvangen waar die 134 (ongecorrigeerd) op staat?

Direct klaagschrift bij de rechtbank indienen !!

Wouter.325
Nieuwkomer
 Bericht 

De herberekening is op 56 uitgekomen. Hier is de correctie al af. Ik heb niks ontvangen waar snelheid op staat.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Oh, dus nu maken ze er 141 van (ongecorr.) :boos:

jeroen_aap
Respect
 Bericht 

Dus na herberekening reed je voor correctie 141? Waar dit eerst 134 was? Ik moet zeggen dat ik dat nogal een verschil vind (+/- 5%).

Edit: Volgens mij had ik de reactie van TMFKAV gemist tijdens het rekenen en of typen

TMFKAV
Master
 Bericht 
Ik zou er - met een enorme snelheid - aan gaan werken dat het beeldmateriaal bewaard dient te worden.

PRIO-1

Wouter.325
Nieuwkomer
 Bericht 

Dit heb ik al meteen aangegeven en de agent heeft aangegeven dat het in het strafdossier komt. Ik heb zojuist een wob op de post gedaan.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Bijzonder verhaal dit zo. Uiteindelijk kun je alle kanten op rekenen natuurlijk. Ben heel benieuwd hoe deze zaak gaat lopen.

Christafari
Master
 Bericht 
Tvp

TMFKAV
Master
 Bericht 
Christafari schreef:
Tvp

:huh:

Christafari
Master
 Bericht 
Terugvindpost.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Logisch !!

makila
Master
 Bericht 

Wouter.325 schreef:
Kunnen ze zoiets herberekenen?

Ja dat kan altijd hé!

Of dit wettelijk mag? Géén idee, maar naar mijn mening gaat dit er wel zwaar over. Men heeft het bewijs dat je veel te snel reed (49km/u), maar vind dit bewijs onvoldoende, dus maakt men met de natte vinger zelf een berekening om je extra te naaien.

Reed je effectief 141km/u? Vermoedelijk wel. Maar .. als men bewijs gaat manipuleren om dit aan te tonen, waar stopt dit dan? Hier wordt volgens mij toch de grens van fatsoen zwaar overschreden!

Wouter.325
Nieuwkomer
 Bericht 

De zitting is geweest. De meting is ongeldig verklaard wegens verouderd kalibratierapport. Was al 2 jaar verlopen. De 56 te hard kunnen ze niet 'hard' maken, evenals de 49 te hard. Beslissing is geworden een categorie C. >30 te hard en een geldboete van 400,-. Rijbewijs is destijds onterecht ingevorderd, dit had niet gemogen op basis van 49 te hard en een vermoeden dat herberekening hoger zou uitvallen.

Eind goed al goed dus. Nog steeds een stevige boete maar de helft van wat ik verwacht had. Iedereen bedankt voor advies.

Mvg Wouter

Feitelijk
Master
 Bericht 
Wouter.325 schreef:
Eind goed al goed dus.

Nou... Tijd rijbewijs kwijt en alsnog veroordeeld op een ongeldige en foute meting...
Strafbladje.
Wat een succes!

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Wouter.325 schreef:
Eind goed al goed dus. Nog steeds een stevige boete maar de helft van wat ik verwacht had. Iedereen bedankt voor advies.
Huh? Geen correcte meting, dus onder strafrecht niet oké. Kun je nog in hoger beroep? Als je zwart op wit hebt dat de metingen niet oké zijn zou ik in dit geval tot het gaatje gaan.

Wouter.325
Nieuwkomer
 Bericht 

Ben het rbw 1.5 week kwijt geweest, en stonden nog meer meldingen in mijn historie. Dus allang blij!

TMFKAV
Master
 Bericht 
edit.

Wouter.325
Nieuwkomer
 Bericht 

Heb aan de schadevergoeding gedacht maar ben het 1.5 week kwijt geweest. Had hem snel terug. Gezien het feit dat ik nog in de historie stond voor een 42 te hard en hij aangaf dat ze 30 te hard wel konden 'bewijzen' ging ik akkoord.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Wie is 'hij'? De OvJ? Als ie dat kon bewijzen, had ie dat meteen moeten doen. Hou eens op zeg, wat een bangmakerij. Ook jammer dat een rechter hier in mee gaat.

Wouter.325
Nieuwkomer
 Bericht 

Het was een O.M. zitting, alleen ovj en griffie waren erbij.

Gezien het feit dat ik vaker serieuze overtreding heb gehad en dit met vrij veel moeite bereikt werd ben ik akkoord gegaan. Het meetrapport dat ik heb ontvangen stond op dat was voldaan aan concept meetmiddelen. Die was nog een half jaar geldig. Echter stond er ijkingsdatum 2013. De OvJ had echter een ander rapport waar andere, wel geldige, data op stonden. Omdat hij begon te twijfelen kreeg ik de strafmindering.

Raaf
Master
 Bericht 
Een meting die nooit had mogen plaatshebben heeft geen enkele rechtsgrond. Daardoor is je verleden toch ook niet van toepassing?

Als ik mijn rijbewijs 1,5 week kwijt ben dan heb ik een zeer groot probleem. Of wordt de betreffende agenten en behandelende personen binnen het OM ook ontslag aangezegd door deze feiten?

Ben heel benieuwd waarom de rechter hierin meegegaan is. Meestal hebben die bij dergelijke fouten geen enkel probleem met het vrijspreken van de gedaagde.

Wouter.325
Nieuwkomer
 Bericht 

De rechter zat er dus niet bij. Ik heb de mogelijkheid niet meer om nog verder in bezwaar te gaan. Omdat het afkeuren van de meting twijfelachtig was ben ik akkoord gegaan. Op het nmi document staat dat meter is aangeboden voor concept meetmiddelen voorschriften politie op juni 2016 en dus geldig was. Echter staat er kalibratiedatum 2013. Hierop is hij afgekeurd. Klopt dit? Als een dergelijke meter word aangeboden vergeten ze toch vast niet deze te kalibreren/ijken?

Wouter.325
Nieuwkomer
 Bericht 

Afbeelding

bert65
Master
 Bericht 
Wouter.325 schreef:
Het was een O.M. zitting, alleen ovj en griffie waren erbij.

:fp:
Als de OvJ vindt dat hij/zij al niet sterk staat, dan heb je jezelf nu toch wel iets aan laten smeren. Ik zou de rechter dan maar laten beslissen.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Wouter.325 schreef:
Het was een O.M. zitting

Zo! Nou daar ben je dan flink in de luren gelegd zeg!

Wouter.325
Nieuwkomer
 Bericht 

En dat rapport dan, op basis daarvan meting ongeldig of niet? Omdat de meter wel aangeboden en gekeurd is geweest?

Scaniafan
Master
 Bericht 
Meter is geldig. Hij is gekalibreerd in 2013 en gecontroleerd in 2016. Uit die controle blijkt dat ie nog voldoet aan de eisen. Hij hoeft dus niet opnieuw gekalibreerd te worden.

Wouter.325
Nieuwkomer
 Bericht 

Dat dacht ik ook maar de meting is dus wel ongeldig verklaard. Mazzel dus!

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Nee hoor, geen mazzel. De meetapparatuur is goed. Maar dat betekent nog niet dat de meting goed is. Blijkbaar bestaat daar twijfel over. Op basis van wat ik hier lees krijg ik sterk het gevoel dat je gefopt bent door de OvJ.

Wouter.325
Nieuwkomer
 Bericht 

Daar bestaat twijfel over omdat ik heb aangevoerd dat de kalibratie verlopen is. Geen andere reden.

boersma
Master
 Bericht 
Als jij vindt dat de kalibratie is verlopen, moet je ook aantonen dat dat zo is: ofwel: waar staat hoe vaak er een kalibratie moet plaatsvinden? Misschien is dit 1x per 5 jaar?
Je zou dit anders bij het NMI kunnen navragen?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Maakt niet uit of hij nog zeer precies en nauwkeurig was. Ten tijde vsn de meting was hij niet gecertificeerd om snelheden te meten.

Een chirurg kan ook heel goed zijn, maar zonder papieren blijft het een keakzalver.

boersma
Master
 Bericht 
Waar lees je dat hij niet gecertificeerd was dan?
Ik alleen dat hij in 2013 gekalibreerd is en dat hij in april 2016 gecontroleerd is (dus tot april 2017 nog goed).
Of is ijken hetzelfde als kalibreren?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Jup.

boersma
Master
 Bericht 
Offtopic: ik heb voor mijn zus in augustus 2014 verzet ingediend tegen een niet-geijkte (verlopen) lasergun (staande gehouden met 40 km te hard).
Hier nog steeds geen oproep voor ontvangen. Dit verloopt/vervalt na 3 jaar toch?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Wederom jup.

Pagina 1 van 1 [ 47 berichten ]