» Juridisch » Invordering rijbewijs en/of EMG   

Pagina 1 van 1  [ 41 berichten ]
acko12
Nieuwkomer
 Bericht 

Beste forumleden,

:(

Helaas. Ook ik, ben mijn RBW kwijt.
Gisteren om 02:30 op de A16 bij het knooppunt Ridderkerk reed ik volgens de agent tussen de 180 en 190 bij een maximale toegestane snelheid van 100 km/h. Er zou volgens hem nog een correctie af gaan. Nou geloof ik de agent zeker, en was het idd niet slim om zo hard te rijden. Na de preek mocht iemand mij komen ophalen.

Ik heb een aantal vragen, kunnen jullie mij helpen met het volgende?:

Nu zal ik een tijd lang mijn rijbewijs kwijt zijn; hoe kan ik mijn rijbewijs terug krijgen? zoals de meeste heb ik mijn rijbewijs nodig voor mijn werk... :fp:

Nu mijn rijbewijs is ingevorderd; kan ik een brief of klaagschrift opsturen voordat de OvJ binnen 10 dagen met een beslissing komt, of erna? Opinions?

Hoe zit het met de zitting? Wat kan ik verwachten?

Ik las iets schrikwekkend over een EMG. Kom ik hiervoor in aanmerking? Ik heb ooit eerder een boete gehad in de categorie Wet Mulder, 20 te hard. Zal dit meewegen bij de bepaling van de straf? Daar bij komt kijken dat ik ook nog een beginnend bestuurder ben.

Schoenzool
Master
 Bericht 
acko12 schreef:
zoals de meeste heb ik mijn rijbewijs nodig voor mijn werk.

Voor de juridische vragen kan iemand anders je veel beter antwoord geven, maar een vraag:

Feitelijk
Master
 Bericht 
acko12 schreef:
Ik las iets schrikwekkend over een EMG.

Nee.

acko12 schreef:
Hoe zit het met de zitting? Wat kan ik verwachten?

2 tot 4 maanden ontzegging rijbevoegdheid. Boete van 1200€

acko12
Nieuwkomer
 Bericht 

Feitelijk schreef:
2 tot 4 maanden ontzegging rijbevoegdheid.

Oei. Bedankt voor je antwoord.

Wat voor kans maak ik om mijn rbw eerder terug te krijgen als ik een klaagschrift opstuur?

Verder las ik nog het één en ander op het forum...
De agent zei dat ik 180-190 reed. Hij heeft mij nooit mijn precieze (gemeten) snelheid verteld(?). Ik reed idd te hard, maar het voelde rond de 160... ? Ik reed sowieso te hard. Wel betwijfel ik of de gemeten snelheid klopt. Kan ik hierover nog in conclaaf gaan?

En gaat de 'ontzegging van rijbevoegdheid' in op het moment dat mijn rijbewijs was ingenomen, of op het moment dat de OvJ met een beslissing komt na 10 dagen?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Boven de 70 overschrijding is die kans gering

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Schoenzool schreef:
Voor de juridische vragen kan iemand anders je veel beter antwoord geven,

Daar is deze sectie dus wel voor bedoelt, andere opmerkingen/oordelen/vragen (de "waarom doe je dat" vraag) horen hier niet thuis, dus weggehaald.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Daar is deze sectie dus wel voor bedoelt, andere opmerkingen/oordelen/vragen (de "waarom doe je dat" vraag) horen hier niet thuis, dus weggehaald.

Snap ik, sorry :)
Met die eerste zin bedoelde ik iemand anders van hier en niet ik.

Tukker_Pat
FS Juridisch
 Bericht 
acko12 schreef:
En gaat de 'ontzegging van rijbevoegdheid' in op het moment dat mijn rijbewijs was ingenomen, of op het moment dat de OvJ met een beslissing komt na 10 dagen?

Hoe je het beestje ook wilt noemen, nu rijden is een "nog-go" en levert via WvW artikel 9 nog véél meer problemen op. Niet rijden dus, op/in geen enkel motorvoertuig.

Officier moet binnen 10 dagen een beslissing nemen over inhouding of teruggave.

acko12
Nieuwkomer
 Bericht 

Thanks voor de info;
Ik laat nog weten hoe t' allemaal afloopt.

Als de OvJ 4 maanden rijontzegging bepaalt, is er nog enige kans dit te verkorten is naar 2?

Boralis
Master
 Bericht 

Moeilijk te voorspellen zonder details. 50-60 te hard (na alle correcties) zal nog loslopen. Meer dan 70 te hard na correcties, lastiger. Eerst i.i.g. die 10 dagen afwachten (eerste blunder is snel gemaakt). Daarna vol erin ...

1. Gemeten snelheid. Laser? Eigen boordmeter? In dat geval correctie ijking voertuig + normale correctie.
2. Qua ijking: ga straks (na 10 dagen) ijkrapport zeker opvragen. Van voor de winter? Liggen de zomerbanden er inmiddels niet een keer op (dit had je meteen ter plekke al even moeten checken :) )?

170 eerste schatting en opgeschreven (of zelfs iets later) kan dan zomaar richting 155 gaan. Dan valt het nog net mee. Maar hij kan net zo goed "te veel schatten" (waar of niet), dan is dat moeilijk aan te tonen. Beste bluf is meteen bij staandehouding veel twijfel zaaien en laten merken dat je weet waar je 't over hebt. Later wordt alleen maar lastiger.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Boralis schreef:
Beste bluf is meteen bij staandehouding veel twijfel zaaien en laten merken dat je weet waar je 't over hebt.

:schudnee:

Dan krijg je een waterdicht PV ......

snovvdog
Master
 Bericht 
Ik speel altijd zelf de onschuldige jongen, beetje geschrokken kijken/reageren, vaak genoeg voor echt grove overtredingen een waarschuwing gehad.

Gaat de agent bijdehand doen, ga ik bijdehand doe > heb dit gelijk gemerkt bij een roodlicht boete ~4-5 jaar geleden, agent schreef zo'n verklaring dat ik er onmogelijk omheen kon (overigens één die ook niet klopte, maar had destijds geen dashcam om het te bewijzen),

Beetje geschrokken doen (''ben ik heel erg de Sjaak?''), verontschuldigen (''oh sorry bladibla''), en twijfel zaaien (''ik heb volgens mij echt niet zo hard gereden'') heeft bij mij meerdere keren het beste gewerkt. Ik ben weggekomen met 200+ ( agent gaf zelf aan ''we reden 170 en konden u niet bijhouden''), bibeko zo goed als driftend door de bocht knallen, als een idioot bij het verkeerslicht tot vmax+50 a 60 optrekken, etc... op deze manier. Vooral wat helpt, is als eerste hen aanspreken, of voordat ze überhaupt de kans hebben je staande te zetten via het open raam even een gesprek voeren.

Nog beter is natuurlijk beter opletten, (moet even afloppen) jaren niet meer staande gehouden, ergste wat ik in de afgelopen 2 jaar heb meegemaakt is een KLPD V70 die op de snelweg zat te gebaren van ''rustig aan'' nadat ik ~140 @ 100 reed voor een kort stukje, of een zuustok transporter die even een blauwe flits geeft achter mij en daarna naast mij zit te zwaaien om rustiger aan te doen.

ibizaking
Master
 Bericht 

jeutje, om 2.30u...je kunt ook niks meer riskeren tegenwoordig...

acko12
Nieuwkomer
 Bericht 

Update: Beslissing OvJ is 4 maanden.
Verzoek om teruggave rbw is afgewezen.

Nu wil ik hem (rbw) nog voor de zomervakantie terug. Enige kans?
Klaagschrift is in behandeling... wacht al een tijdje. Het zou druk zijn bij de rechtbank. Krijg dus binnenkort een uitnodiging voor zo'n zitting.

Waar kan ik het ijkrapport opvragen?

Tukker_Pat
FS Juridisch
 Bericht 
Is dat niet buiten de 10 dagen termijn?

Pietert
Master
 Bericht 
ibizaking schreef:
jeutje, om 2.30u...je kunt ook niks meer riskeren tegenwoordig...

Ik rij diep in de nacht over het algemeen rustiger dan overdag. Te vaak last mee gehad.
acko12 schreef:
Beslissing OvJ is 4 maanden.

Je bent naar de OvJ zitting geweest, maar hebt dus geen verzet aangetekend?

acko12
Nieuwkomer
 Bericht 

Ben nog niet naar de OvJ zitting geweest. Ik wacht ook nog op de zitting voor mijn klaagschrift.

Heb thuis een brief met een uitnodiging voor een OM zitting!
Hierop staat dat in het PV staat dat er geconstateerd is dat ik >40 te hard heb gereden.

Hoezo is dit niet >70 zoals de agent zei?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Boven de 40 is het Strafrecht, dus dan maken ze er zoiets van om onderscheid te maken met Mulder.

De juiste snelheid komt wel boven water als je het PV opvraagt onder WvSr artikel 30.

acko12
Nieuwkomer
 Bericht 

169 bij 100. Heb ff gebeld en het nagevraagd. Geconstateerd door eigen snelheid, dus niet met meet apparatuur.

Heb een jaar geleden een boete gehad >31 met een strafbeschikking en is dit dus een recidive

acko12
Nieuwkomer
 Bericht 

Update; idd een recidive geval. Klaagschrift was gegrond verklaart. De OvJ stelde 2 maanden rijontzegging voor tijdens de klaagschrift zitting.
Dus heb over 2 weken weer m'n papiertje terug. :D

Nu heb ik 21 augustus een OM-zitting met de OvJ;

OvJ zei dus dat er is geconstateerd dat ik 169/100 reed + recidive.
Kan ik hier tegenin gaan?
De agent was alleen op het moment dat hij mij staande hield. Hij heeft de meting uitgevoerd d.m.v zijn eigen boordsnelheid. Wobben?

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ja, waarom niet.. In de molen zit je toch.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Recidive en +69 en toch teruggegeven?
Toe maar.

acko12
Nieuwkomer
 Bericht 

Oke, hoe en wat?

- Eijkrapport sowieso opvragen

bruintje beer
Master
 Bericht 
Zo had ik 'm nog niet gezien.

TMFKAV
Master
 Bericht 
PV en "eijckrapport" opvragen indd.

acko12
Nieuwkomer
 Bericht 

Ha, opgevraagd.

Vraagje uit nieuwsgierigheid;
Nu ben ik natuurlijk m'n strafblad aan t' opbouwen met al die beschikkingen.
Wat zou er gebeuren als ik straks mijn rbw terug krijg, en ik weer word geflitst (O) >30/40 ?

TMFKAV
Master
 Bericht 
Ov-jaarkaart kopen

acko12
Nieuwkomer
 Bericht 

TMFKAV schreef:
Ov-jaarkaart kopen

Heb ik al [voor de zekerheid]

Tommie
Master
 Bericht 

acko12 schreef:
Wat zou er gebeuren als ik straks mijn rbw terug krijg, en ik weer word geflitst (O) >30/40 ?

Als je wordt geflitst, kan je volgen mij alleen een boete krijgen, geen invordering (tenzij ze je staande houden na het flitsen, maar daar ging ik even niet van uit).

Misschien zullen ze je dan wel een bestuurdersverklaring toesturen in de hoop dat je dan toegeeft de bestuurder te zijn geweest (https://www.ingevorderd-rijbewijs.nl/be ... rklaring/).

Het tarief voor een derde keer staat op het tarief van de eerste keer +20% en vier maanden onvoorwaardelijk fietsen (Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0037399/2016-01-01, onderdeel 3.3.2).

peterpeter
Nieuwkomer
 Bericht 

acko12 schreef:

Volgens mij is de OvJ je verplicht een schikkingsvoorstel te doen. Als het de eerste keer is plannen ze dat meestal na ongeveer 2 maanden in. Als het je berouw toont en toegeeft dat je te hard hebt gereden krijg je hem meestal terug (dat duurt overigens ook nog een week omdat hij aangetekend wordt verstuurd). Ook met >70 te hard moet dat lukken. Boete is wel 1200 euro inderdaad helaas.

Edit\ Aah te laat, fijn dat je hem terug hebt :)

Pietert
Master
 Bericht 
peterpeter schreef:
Boete is wel 1200 euro inderdaad helaas.

Als je het voor laat komen kom je misschien ook daar onder uit. Toegeven en berouw tonen.. Mwoah.

acko12
Nieuwkomer
 Bericht 

Bedankt mensen.

Ik ben bang als ik naar de rechter ga dat de boete wellicht hoger zal zijn dan 1200 ivm recidive...
Of niet (?)

En misschien dat de ovj lager eist dan 1200~ ?
Is dit ook mogelijk?
Heb het eea gelezen op het forum.

acko12
Nieuwkomer
 Bericht 

Zie hier resultaten wob;

-links verwijderd-

TMFKAV
Master
 Bericht 
Wacht nu even dat ijkrapport af, het is nog niet 21 augustus !!

acko12
Nieuwkomer
 Bericht 

Het ijkrapport en dergelijke;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

TMFKAV
Master
 Bericht 
Was het een VW Touran die je heeftt aangehouden?

Ogre
Master
 Bericht 
Afgelezen snelheid ongeveer 185 ? Ongeveer ??
En 185 afgelezen / 175 werkelijk komt in de tabel niet voor. Moet dat geen 170 worden dan ? Overschrijding 5 km lager.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Ogre schreef:
En 185 afgelezen / 175 werkelijk komt in de tabel niet voor. Moet dat geen 170 worden dan ? Overschrijding 5 km lager.

Bij 190 en 180 is de correctie -10 en dus bij 185 ook ........ :kniktja:

Ogre
Master
 Bericht 
TMFKAV schreef:
Bij 190 en 180 is de correctie -10 en dus bij 185 ook ........ :kniktja:

Zal vast kloppen. Maar staat niet in de tabel. Aanwijzing zegt : volgens tabel.

TMFKAV
Master
 Bericht 
:fp:

acko12
Nieuwkomer
 Bericht 

Ja het was een vw touran.

Pagina 1 van 1 [ 41 berichten ]