» Juridisch » Invordering rijbewijs en/of EMG Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Pagina 1 van 1  [ 20 berichten ]
peterpeter
Nieuwkomer
 Bericht 

Vorige week was het helaas raak. Situatie; N196 ter hoogte van A4, lege weg, 3 baans, rood stoplicht en hard optrekken. Gevolg gepakt met 160 na correctie waar je 80 mag (overschrijding van 100% dus :schudnee: ). Omdat er stoplichten staan aan het einde van de N196 heb ik alleen hard opgetrokken en mijn auto laten uitrollen, dus ongeveer 1 Km voor de controle reed ik nog maar iets van 90/100 km/u maar ze hadden mij op mijn topsnelheid gelaserd 2 Km daarvoor (nog geen seconde zo hard gereden).

Laten we voorop stellen dat het mijn eigen stomme schuld is en dat het bovendien heel erg onverantwoord is om zo hard te rijden (ik had geluk dat ik de auto mocht houden). Zeker als je heel erg afhankelijk bent van je rijbewijs voor je werk. Ik heb echter in de 9 jaar dat ik mijn rijbewijs heb pas 2 keer een boete gehad (laatste was 10 km/u overschrijding, die andere iets van 7 km/u). Ik heb alleen een A4tje ter bevestiging van het invorderen, verder niets (wacht nog op de brief). Acties;

[x] Klaagschrift opsturen (gedaan naar de rechtbank Noord Holland)
[ ] WOB aanvraag, kan pas als ik weet waar ik die naartoe kan sturen denk ik?
[x] Fietsen :dood:

Hoe lang denken jullie dat ik ongeveer mag fietsen? Als ik berichten van lotgenoten lees denk ik dat de eis 4 maanden/1300 euro zal zijn maar dat ik met veel moeite hier 2 a 3 maanden van kan maken? Hebben jullie nog tips, iets dat ik ben vergeten?

Feitelijk
Master
 Bericht 
peterpeter schreef:
(ik had geluk dat ik de auto mocht houden

Dat is pas bij meer dan 100%

TMFKAV
Master
 Bericht 
Het geluk zat er waarschijnlijk in dat de grote teen niet 1mm verder naar beneden was ......

peterpeter
Nieuwkomer
 Bericht 

Ah oké, dat wist ik niet. Die kerel was echt aan het stunten met de correctie, hij kon niet echt hoofdrekenen namelijk. Klopte uiteindelijk wel.

Hij had mij afgeraden om een advocaat te nemen (daar heb je per direct recht op sindskort), dat is achteraf best gek toch?

TMFKAV
Master
 Bericht 
peterpeter schreef:
Hij had mij afgeraden om een advocaat te nemen

:huh:

peterpeter
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik was lichtelijk in shock, dus ik wist niet wat ik moest doen. Hij zei je hebt per direct recht op een advocaat en hoeft niets te zeggen tot die tijd. Je kan er echter ook van afzien.

Toen zei ik dat ik niet wist wat ik moest doen. Hij antwoordde daarop dat het beter was geen advocaat te nemen.

Maar denken jullie dat mijn schatting (boete en tijd geen rijbewijs) een beetje klopt?

Blaataap
Master
 Bericht 

peterpeter schreef:
Toen zei ik dat ik niet wist wat ik moest doen. Hij antwoordde daarop dat het beter was geen advocaat te nemen.

En dan nu de hamvraag: Heb je zonder advocaat aanwezig te hebben een verklaring tijdens het verhoor afgelegd?

peterpeter
Nieuwkomer
 Bericht 

Blaataap schreef:
En dan nu de hamvraag: Heb je zonder advocaat aanwezig te hebben een verklaring tijdens het verhoor afgelegd?

Ja helaas wel (als ik dial deze info had gelezen voordat ik werd aangehouden had ik dat nooit gedaan natuurlijk). Ik had gezegd dat het stom van mij was en verder niets bijzonders (al beken je dan wel impliciet schuld denk ik).

Maar goed, nu niets meer aan te doen. Ben benieuwd naar de WOB documenten en hoop dat mijn bezwaarschrift snel wordt verwerkt. Ben per dag 2 uur langer aan het reizen dus je leert een rijbewijs wel snel waarderen zo :(

dikkydik
Master
 Bericht 
peterpeter schreef:
Ik had gezegd dat het stom van mij was en verder niets bijzonders (al beken je dan wel impliciet schuld denk ik).

Nadat de agent je de cautie had gegeven?

peterpeter
Nieuwkomer
 Bericht 

dikkydik schreef:
Nadat de agent je https://nl.wikipedia.org/wiki/Cautie_(strafrecht) had gegeven?

Yes, dus dat is allemaal opgeschreven (wel weer iets geleerd over een cautie, thanks). Ze waren verder heel beleefd trouwens en het is ook mijn eigen schuld natuurlijk. Ik ben wel heel benieuwd naar de meting omdat ik maar zo kort zo hard heb gereden en het vrij ver weg gemeten is. Hopelijk hebben ze nog de metingen.

Over het zwijgen, is het echt altijd onverstandig om iets te zeggen? Het kan altijd tegen je gebruikt worden natuurlijk maar zou dit mijn straf ook in dit geval verzwaren?

TMFKAV
Master
 Bericht 
peterpeter schreef:
Over het zwijgen, is het echt altijd onverstandig om iets te zeggen?

:kniktja:

Er speelt "altijd" emotie. In een emotie iets zeggen is nooit verstandig ........ "ik wens niets te verklaren" of eventueel "ik ontken ten stelligste" !!

Citaat:
Het zwijgrecht is onderdeel van het beginsel van nemo tenetur prodere se ipsum, wat letterlijk "niemand is gehouden tegen zichzelf (bewijs) te leveren" betekent en het beginsel van 'nemo cogitur' wat "niemand wordt gedwongen (tegen zichzelf bewijs te leveren)" betekent.

peterpeter
Nieuwkomer
 Bericht 

Ja dat is ook wel zo natuurlijk.

Ik zie net dat de brief binnen is. Inderdaad 4 maanden, weet iemand hoe lang het duurt voordat je een antwoord op een ingestuurd klaagschrift krijgt?

TMFKAV
Master
 Bericht 
Klaagschrift gaat redelijk snel ..... 3 weken zitting rechtbank (?)

apenkool
Laat zich horen
 Bericht 

Ah, ik had al zoiets gelezen......

Politie Kennemerland op 20 januari schreef:
Uurtje laserguncontrole op de N196 #Rozenburg: 28jr. Amsterdammer raakt rijbewijs kwijt na 165 k/u (85 k/u te hard) #veiligthuiskomen

peterpeter
Nieuwkomer
 Bericht 

Dat zou heel erg fijn zijn, mijn werkgever heeft dat vorige week al voor mij verstuurd (dat kan zonder referentie als die nog niet bekend is las ik).

Bedankt voor jullie reacties en deze site! Het is toch een vrij emotioneel proces uiteindelijk (vooral veel frustratie, ook omdat je het helemaal zelf hebt veroorzaakt en er achteraf niets meer aan kan doen).

Edit\ WOB net ook op de post gedaan (dan wordt ie morgen ochtend al verwerkt). Ben benieuwd wat voor gegevens ze nog hebben.

\Edit2. Haha nou dat moet ik wel zijn geweest. Alleen leeftijd klopt niet, zie je wel dat die man niet kan rekenen :honger:

bert65
Master
 Bericht 
Laat mij raden; ze stonden in de buurt van de Aalsmeerderweg (Fiets en voetgangersviaduct)? Daar staan ze erg vaak.

peterpeter
Nieuwkomer
 Bericht 

Ja klopt, in de middenberm. Ik wist dus niet dat ze daar zo vaak stonden. Kaarsrechte weg en overzichtelijk maar goed.

Pietert
Master
 Bericht 
peterpeter schreef:
Kaarsrechte weg en overzichtelijk

Dan had je kunnen raden dat ze er staan ;)
Succes!

bert65
Master
 Bericht 
peterpeter schreef:
Ja klopt, in de middenberm. Ik wist dus niet dat ze daar zo vaak stonden. Kaarsrechte weg en overzichtelijk maar goed.

Dat dacht de Pool ook maar nog geen kilometer verder:
http://m.telegraaf.nl/binnenland/articl ... eerderbrug

peterpeter
Nieuwkomer
 Bericht 

bert65 schreef:
Dat dacht de Pool ook maar nog geen kilometer verder:
http://m.telegraaf.nl/binnenland/articl ... eerderbrug

Dat was op de brug, maar daarvoor heb je eerst stoplichten. Dat houdt dus ook in dat hij met hoge snelheid langs die stoplichten is gereden (of vanaf de andere kant maar daar mag je maar 50 km/u). Bij mij was het meer bewust op dat stuk, dat maakt het misschien wel nog erger (ik was niet van plan mij over die brug te torpederen, daar moest ik sowieso al rechtsaf...).

Ik kan trouwens nergens iets vinden over de snelheid, wie weet was er wel iets anders aan de hand (maar gezien de beelden lijkt me niet dat dit met 50 km/u is gebeurd...).

Pagina 1 van 1 [ 20 berichten ]