» Juridisch » Invordering rijbewijs en/of EMG   

Pagina 1 van 1  [ 27 berichten ]
Snor1
Nieuwkomer
 Bericht 

Beste leden,

Ten eerste dank voor de vele informatie hier.

Helaas is mijn rijbewijs ook ingevorderd; op woensdag 8 februari (gisteren) reed ik rond 9 uur ‘s avonds op de A9 van Amstelveen naar Utrecht. Hier mag je 100 km/h. Op de linkerbaan heb ik hier te hard gereden. Net voor de afrit naar Utrecht komt een gewone politieauto voorbij met stopteken; ben iets verderop staande gehouden.

Twee politieagenten en ze zeiden dat ze me gevolgd hadden op een kort stuk en dat ze 170 km/h van hun eigen boordsnelheid aflezen, maar dat er iets van 10 + 4 eraf ging, wat gecorrigeerd dan 156 km/h zou zijn. Rijbewijs ingevorderd dus.

Als verklaring waarom zo ik zo hard reed heb ik gezegd dat ik onderweg naar huis was omdat ik een afspraak had voor een huisbezichtiging, waar ik al laat voor was. Achteraf had ik beter niets kunnen zeggen denk ik. Verder heb ik ook aangegeven dat ik de grove overschrijding twijfelachtig vond, omdat ik niet geloofde dat ik zó hard heb gereden. (is ook maar een Clio).

Nu zei één van de agenten dat ik kon rekenen op 3 maanden invordering rijbewijs + ongeveer 10 euro per overschreden kilometer. Wat ik hier veel lees is dat bij VA 060 2 maanden OBM + €760 wordt geëist.

Een agent keek op het eind naar mijn banden en constateerde dat ik zomerbanden had, terwijl het rond het vriespunt was. Dat dit gevaarlijk is en je remweg dan nog groter wordt. Antwoord van mij was dat ik hem begreep en dat de auto in januari nog voor onderhoud is geweest. Verder niet over gehad. In hoeverre speelt dit aspect mee bij de boete?

Verder geen bewijs of documentatie gekregen van de politieagenten, maar ik heb inmiddels begrepen dat dat niet per se hoeft. Ze hebben wel mijn mobiele telefoonnummer opgeschreven (“Vindt de OVJ handig”)

Relevante informatie:

• Is de eerste keer een overtreding van deze orde; geen eerdere overtreding van >30km/h te hard ooit gehad. Enkel één van 4km/h te hard op A2, maar dat is Mulder.
• Auto is een leasewagen en voor m’n werk moet ik veel reizen. Ik heb ook een mobiliteitsverklaring, waarin aangeven staat dat ik een mobiele werknemer ben voor m’n werk en dat ik veel moet reizen (verklaring al wel uit 2014).

Concrete vragen:
• Eerste zinvolle stap is verzoek om teruggave naar CVOM te sturen? (nog voordat er een beslissing wordt gemaakt). Hierin spijt betuigen en werk gerelateerde nood aangeven? Of zonde van de tijd en gelijk door naar klaagschrift?
• Wat ik het ergste vind is die registratie in de systemen. Ik lees hier verhalen dat je zaak dan pas na 2 jaar wordt behandeld als je via rechter doet en dat dat dan ook de datum waarna die 5 jaar registratie pas gaat gelden (dus eigenlijk 7 jaar). Hoe zit dit? Eigenlijk wil ik zo snel mogelijk van dit kenmerk in de systemen af. Is het dan misschien verstandiger om met OM te schikken, of duurt dit ook tijden?
• Wat is jullie ervaring met advocaten? Zijn ze in deze zinvol? Als ik voor klaagschrift ga en dan moet voorkomen bij de rechtbank, kan je dit goed af als leek zonder je klem te praten?

Gerelateerd:
Naast het ongemak van de ontzegging en de boete, houdt dit ook een registratie in de justitie documentatie (‘strafblad’) in. In hoeverre heeft deze registratie invloed op een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)? Ik ben bewust dat dit van het screeningsprofiel afhangt (e.g. taxichauffeur is lastig), maar wat voor andere profielen? Financiële dienstverlening is voor mij het meest relevant. Heeft het ook impact op een eventueel visum, voor bijvoorbeeld de Verenigde Staten, of werken bij de overheid?

Daarnaast heb ik begrepen dat het een grote impact heeft op het aanvragen van een nieuwe autoverzekering, omdat de terugkijktermijn dan 5 jaar is. Correct?

Bedankt alvast voor jullie antwoorden. Ik waardeer de ondersteuning. :)

Snor1

Aanhanger
Master
 Bericht 
Snor1 schreef:
Een agent keek op het eind naar mijn banden en constateerde dat ik zomerbanden had, terwijl het rond het vriespunt was. Dat dit gevaarlijk is en je remweg dan nog groter wordt

Dat klinkt alsof hij je misschien een EMG wil aansmeren. Remweg bij droog wegdek scheelt vrijwel niets overigens. Ook op nat wegdek scheelt het maar weinig.

Pietert
Master
 Bericht 
Snor1 schreef:
Als verklaring waarom zo ik zo hard reed heb ik gezegd dat ik onderweg naar huis was omdat ik een afspraak had voor een huisbezichtiging, waar ik al laat voor was

Een directe bekentenis dus. Niet zo handig.
Snor1 schreef:
Of zonde van de tijd en gelijk door naar klaagschrift?

Het klaagschrift is het verzoek om teruggave. Maar "werk gerelateerde nood" kan misschien voor een dokter werken, maar in jouw geval zal de rechter er smakelijk om lachen.
Snor1 schreef:
Eigenlijk wil ik zo snel mogelijk van dit kenmerk in de systemen af. Is het dan misschien verstandiger om met OM te schikken, of duurt dit ook tijden?

Als jij zo snel mogelijk betaalt dan staat het kruisje 2 jaar achter je naam. Als je het voor laat komen en je wordt na 3 jaar veroordeeld staat het ook 2 jaar achter je naam, alleen pas over 3 jaar.
Snor1 schreef:
Wat is jullie ervaring met advocaten? Zijn ze in deze zinvol?

Nauwelijks tot niet. Als je het zelf allemaal niet ziet zitten kan je het altijd nog aan zo'n pro-deo bedrijf uit handen geven. Die verhalen bij winst hun kosten bij de OvJ. Als ze (en jij dus ook) verliezen dan kost het je niets.
Snor1 schreef:
In hoeverre heeft deze registratie invloed op een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)?

Nauwelijks tot geen. Vooral niet in niet-verkeersgerelateerde situaties zoals de jouwe

Snor1
Nieuwkomer
 Bericht 

Aanhanger schreef:
Dat klinkt alsof hij je misschien een EMG wil aansmeren. Remweg bij droog wegdek scheelt vrijwel niets overigens. Ook op nat wegdek scheelt het maar weinig.

Hij heeft EMG niet genoemd, maar ik snap waar je op doelt. Dat is dan afwachten tot de schikking / veroordeling?

Pietert schreef:
Het klaagschrift is het verzoek om teruggave. Maar "werk gerelateerde nood" kan misschien voor een dokter werken, maar in jouw geval zal de rechter er smakelijk om lachen.

Ik dacht dat noodzaak ivm werk kon helpen? Of heb ik het verkeerd verwoord?

Pietert schreef:
Als jij zo snel mogelijk betaalt dan staat het kruisje 2 jaar achter je naam. Als je het voor laat komen en je wordt na 3 jaar veroordeeld staat het ook 2 jaar achter je naam, alleen pas over 3 jaar.

Dat gaat dan over recidive neem ik aan. Gaat dat ook zo op met registratie in justieel document? Of bij verzekeringen? Dus tot die veroordeling sta je nog op 'blanco'?

Pietert
Master
 Bericht 
Snor1 schreef:
Of heb ik het verkeerd verwoord?

Ah, zo bedoel je :) Ik dacht dat je het als excuus voor het misdrijf zelf wilde gebruiken. Noodzakelijk voor werk. Noodzaak vatte ik op als een spoedgeval. Mea culpa. Je kan inderdaad er op aan dringen dat je je rijbewijs ontzettend nodig heb voor je werk. Het is tegenwoordig wel zo dat je een antwoord kan verwachten in de trant van "Als het echt zo belangerijk is voor je werk, waarom ga je er dan zo onvoorzichtig mee om? Hm?"
Snor1 schreef:
Dat gaat dan over recidive neem ik aan. Gaat dat ook zo op met registratie in justieel document?

Dat is hetzelfde kruisje :)
Snor1 schreef:
Dus tot die veroordeling sta je nog op 'blanco'?

Ja, je bent immers verdachte en niet veroordeelde.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
misdrijf

:schudnee:

Snor1
Nieuwkomer
 Bericht 

Ok danku.

Ik denk dat het verstandigste dan voor mij is;
1) klaagschrift naar CVOM, verzoek vroegtijdige vrijgave (binnen nu en begin volgende week, voordat beslissing wordt gemaakt)
2) klaagschrift naar Rechtbank, verzoek vroegtijdige vrijgave (binnen nu en +14 dagen na bericht van OVJ)
3) OM/OVJ schikking; hier heen gaan, schikking aanhoren en waarschijnlijk accepteren. Deze schikkingsafspraken zijn normaal binnen enkele weken / maanden in plaats van jaren na het incident (zie ik hier op het forum). Hiermee trek ik de 'vinkjesdatum' naar een eerder moment. Correct?
4) Rechter; dan niet heen gaan (zie 3, accepteren schikking) want dan kan het een langdradig traject worden. Veel andere leden slaan 3 juist over en gaan naar 4. Maar de gedachte hierachter is dat je dan vnl. een lagere straf krijgt? (minder OBM of lagere boete)

Pietert
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
:schudnee:

Maar meer dan een overtreding, toch? Wat dan?
Snor1 schreef:
<Heel lijstje>

Ja, dat klopt wel ongeveer naar mijn weten ;)

Snor1
Nieuwkomer
 Bericht 

Pietert schreef:
Maar meer dan een overtreding, toch? Wat dan?

Huh? Hoezo is het in dit geval meer dan een overtreding?

Pietert schreef:
Ja, dat klopt wel ongeveer naar mijn weten ;)

Ok, danku :)

Pietert
Master
 Bericht 
Snor1 schreef:
Hoezo is het in dit geval meer dan een overtreding?

Niet :) I stand corrected in my orthopedic shoes :)

Pita
Master
 Bericht 

Wat een rare kwast, die verbalisant, die begint over zomerbanden, het is nog altijd een vrije keuze.

Snor1
Nieuwkomer
 Bericht 

Vandaag trouwens de brief met 'kennisgeving van ontvangst ingevorderd rijbewijs' ontvangen.

Standaard brief; tijd, plaats, paar kruisjes, naam van de hoofd agent, en dat het rijbewijs naar CVOM is gestuurd.

Brief was gisteren kennelijk verstuurd (14 feb).

bert65
Master
 Bericht 
Snor1 schreef:
Brief was gisteren kennelijk verstuurd (14 feb).

Dan hebben ze nog maar 3 dagen de tijd voor een beslissing...

TMFKAV
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
Dan hebben ze nog maar 3 dagen de tijd voor een beslissing...

Volgens mij heeft de OvJ gewoon 10 dagen ...... dat de politie het niet aanstonds heeft opgestuurd is m.i. niet van invloed op deze termijn.

Feitelijk
Master
 Bericht 
TMFKAV schreef:
Volgens mij heeft de OvJ gewoon 10 dagen ...... dat de politie het niet aanstonds heeft opgestuurd is m.i. niet van invloed op deze termijn.

Volgens WVW 164 wel.

Citaat:
6 Indien de officier van justitie binnen tien dagen na de dag van invordering niet gebruik maakt van de in het vierde lid bedoelde bevoegdheid, geeft hij de ingevorderde bewijzen onverwijld terug aan de houder.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Oké, dan mag de OvJ opschieten met de beslissing ....... uiterlijk maandag dus (Atw).

bert65
Master
 Bericht 
O. Zaterdag is toch 10 dagen?

Feitelijk
Master
 Bericht 
TMFKAV schreef:
Atw

(f)

Citaat:
Algemene termijnenwet
Artikel 1

1 Een in een wet gestelde termijn die op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag eindigt, wordt verlengd tot en met de eerstvolgende dag die niet een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag is.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Algemene termijnenwet

O:)

Snor1
Nieuwkomer
 Bericht 

Een opmerkelijke wending; vandaag heb ik mijn rijbewijs retour ontvangen van het CVOM! :woop:
'Kennisgeving beslissing teruggave rijbewijs'.

Onderdeel ZSM had het behandeld en het zat in een aangetekende brief.

Iemand enig idee wat dit inhoudt? Maandag is er wel contact geweest met het CVOM (toen was mijn zaak nog niet bekend) en aangegeven dat rijbewijs belangrijk is voor het werk, maar ik weet niet of dit doorslaggevend is?

Misschien is de bewijslast twijfelachtig? :huh:

art. 164, lid 6, WVW94:
Citaat:
6. Indien de officier van justitie binnen tien dagen na de dag van invordering niet gebruik maakt van de in het vierde lid bedoelde bevoegdheid, geeft hij de ingevorderde bewijzen onverwijld terug aan de houder. Teruggave vindt eveneens plaats, indien ernstig rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid dat aan de houder in geval van veroordeling door de rechter dan wel uitvaardiging van een strafbeschikking geen onvoorwaardelijke ontzegging van de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen zal worden opgelegd, dan wel geen onvoorwaardelijke ontzegging van langere duur dan de tijd gedurende welke de bewijzen zijn ingevorderd of ingehouden geweest. Teruggave vindt ten slotte plaats indien het onderzoek van de zaak op de terechtzitting niet binnen zes maanden na de dag van invordering is aangevangen, dan wel binnen die termijn geen strafbeschikking is uitgevaardigd. Het rijbewijs wordt niet aan de houder teruggegeven, indien het een rijbewijs betreft waarvan ingevolge een der artikelen 130, tweede lid, of 164 de overgifte is gevorderd, waarvan ingevolge de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften de inlevering is gevorderd of ten aanzien waarvan ingevolge een der artikelen 120, derde lid, 123b, vierde lid, 124, vierde lid, 131, tweede lid, onderdeel b, 132, vijfde lid, 132b, tweede lid, 134, vierde lid, of 180, vierde lid, een verplichting tot inlevering bestaat. Het rijbewijs wordt in dat geval doorgeleid naar degene bij wie de houder dat rijbewijs had dienen in te leveren.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Waarschijnlijk first-offender ...... geen aanleiding tot nadere inhouding.

Het bewijs, daar gaat de rechter over.

Maar ..... gefeliciteerd. Altijd fijn om het roze pasje weer in eigen bezit te hebben O:)

bert65
Master
 Bericht 
Snor1 schreef:

Onderdeel ZSM had het behandeld en het zat in een aangetekende brief.

Iemand enig idee wat dit inhoudt? ]

Hoe verzinnen ze het? Onderdeel Zo Spoedig Mogelijk van het CVOM :fp:
Dat is zeker de afdeling van harder werkende ambtenaren die het voor elkaar moeten zien te krijgen de beslissing binnen 10 dagen te nemen. Gisteren zagen ze het weekend al naderen dus hebben ze het pasje teruggestuurd.

Snor1
Nieuwkomer
 Bericht 

TMFKAV schreef:
Maar ..... gefeliciteerd. Altijd fijn om het roze pasje weer in eigen bezit te hebben O:)

Dank u!

bert65 schreef:
Hoe verzinnen ze het? Onderdeel Zo Spoedig Mogelijk van het CVOM :fp:
Dat is zeker de afdeling van harder werkende ambtenaren die het voor elkaar moeten zien te krijgen de beslissing binnen 10 dagen te nemen. Gisteren zagen ze het weekend al naderen dus hebben ze het pasje teruggestuurd.

Volgens mij staat het voor 'zorgvuldig, snel en op maat met betrekking tot het afdoeningstraject. '

https://www.om.nl/onderwerpen/werkwijze-van-het-om/

Ik denk een soort traject om versneld tot een beslissing te komen op basis van standaardinformatie (e.g. Recidive? Ja/nee, aantal jaren rijbewijs, zijn er standaard zwaarwegende redenen, de locatie etc). Ondanks dat de overtreding buiten de Wet Mulder valt (waarbij je weet bij zoveel te hard op een bepaalde weg volgt een bepaald boetebedrag) zijn er denk ik wel standaardprocedures ingericht voor dit soort zaken.

Snor1
Nieuwkomer
 Bericht 

Ok, het wordt nog iets aparter: zojuist bij de post zaten weer 2 brieven van het OM.

Brief 1: 'kennisgeving beslissing inhouding rijbewijs' met datum 13 februari. Er staat in dat mijn rijbewijs niet zal worden teruggegeven en dat de inhoudingstermijn 2 maanden is.

Brief 2: 'oproeping OM zitting' met datum 10 februari. Er staat in dat er een OM-zitting is gepland voor eind maart.

Brief 1 is natuurlijk apart omdat die conflicteert met de post van eerder vandaag (waarin mijn rijbewijs zat). De (aangetekende) brief van eerder vandaag had datum 15 februari, dus later. Het lijkt alsof de beslissing herzien is door iemand anders en dat die eerdere brief eerder was omdat die aangetekend is. Zodoende kan brief 1 genegeerd worden?

Overzicht van de communicatie:
- brief van de politie over kennisgeving invordering rijbewijs. Gedateerd 14 feb, ontvangen op 15 feb
- aangetekende brief van OM, met rijbewijs, 'kennisgeving beslissing teruggave rijbewijs'. Gedateerd 15 feb, ontvangen op 16 feb
- brief van OM, 'kennisgeving beslissing inhouding rijbewijs'. Gedateerd 13 feb, ontvangen op 16 feb
- brief van OM voor 'oproeping OM zitting'. Gedateerd 10 feb, ontvangen op 16 feb

In deze volgorde ook binnengekregen.

Carsoft21
Respect
 Bericht 

Hallo Snor,

Vreemd verhaal allemaal.
Is het mogelijk om alsnog een klaagschrift te sturen?

Ik heb destijds een klaagschrift gestuurd aan de rechtbank waarop de OvJ mij opbelde en vroeg om de bijlagen in dat klaagschrift, en toen eieren gekozen heeft en toch het rijbewijs heeft teruggegeven in afwachting op de rechtszaak.

Enig idee welke "om zitting" dit is? is dit het zgn. verhoor met de OvJ? in dat geval misschien slim alsnog een klaagschrift te sturen, waarbij je via de rechter in beroep gaat tegen de beslissing van de OvJ. Daarin vooral aanhalen (desnoods brief bijvoegen van werkgever waaruit blijkt dat je je rijbewijs voor werk nodig hebt en anders niet kan werken cq ontslag etc etc) en je spijt betuigen. Dit heeft bij mij toen wel gewerkt.

Succes! Ben benieuwd naar de afloop.

Snor1
Nieuwkomer
 Bericht 

Inmiddels enkele weken verder. Ter verduidelijking: het rijbewijs had ik al teruggekregen binnen die 10 dagen termijn (op die donderdag 16 feb). Het rijbewijs was teruggegeven door het COVM, dus er is geen klaagschrift of rechter aan te pas gekomen.

Over twee weken heb ik de strafbeschikking bij het OM. Ik ben van plan hier wel heen te gaan. Kan ik hier nog iets aan voorbereiden? Ik weet niet in hoeverre je de beslissing nog kan sturen tijdens zo'n korte zitting?

Proces-verbaal heb ik ook ontvangen; niets vreemds op aan te merken, komt overeen hoe ik mij de situatie herinner. Alleen nog steed twijfels bij de '170' km/h, maarja, daar kan ik weinig tegenin brengen.

Het effect van de straf is trouwens wel zichtbaar; ondertussen rijd ik veel langzamer, rustig optrekken, veel meer rechterbaan etc. Kortom veel rustiger in de auto. Ben achteraf ook blij dat er verder niets gebeurd is, maar dat besef komt natuurlijk een stuk later.

Ik houd jullie uiteraard op de hoogte van de voortgang :)

Pietert
Master
 Bericht 
Snor1 schreef:
Ik ben van plan hier wel heen te gaan. Kan ik hier nog iets aan voorbereiden? Ik weet niet in hoeverre je de beslissing nog kan sturen tijdens zo'n korte zitting?

Een heel eind. De OvJ gaat een deal met je proberen te sluiten. En het is bijna handjeklap. Let HEEL erg op met wat je zegt, want ze kunnen je ineens een bekentenis ontlokken en dan hang je.

Pagina 1 van 1 [ 27 berichten ]