» Juridisch » Invordering rijbewijs en/of EMG   

Pagina 1 van 1  [ 33 berichten ]
wutruvin
Nieuwkomer
 Bericht 

Dag,

Mijn rijbewijs is op 3 augustus ingevorderd wegens het overtreden van het volgende:
Na correctie 124 km/h gereden daar waar 70 km/h gereden mag worden (bubekom).

Mijn rijbewijs is opgestuurd naar het CVOM, hier heb ik ook een verzoek voor teruggave naartoe gestuurd met gegronde redenen.
Ook heb ik een brief meegestuurd van mijn werkgever. De brief is als aangetekend verzonden en zal vandaag als het goed is in ontvangst genomen worden.
Via de PostNL app kan ik kijken wanneer de brief is ondertekend.

Krijg ik schriftelijke bevestiging toegestuurd indien ontvangen door de juiste persoon? Krijg ik ook te horen of ik in aanmerking kom voor teruggave?

In de brief die ik van het CVOM heb gekregen staat dat ze mij willen horen op 27 oktober a.s.
Dit is bijna 3 maand na invordering.

De enige overtreding die ik heb begaan is de snelheid. Verder waren er geen andere overtredingen van toepassing.
Gisteren heb ik een brief ontvangen van de politie waarin er is aangekruist dat het rijbewijs wordt verstuurd naar het CVOM in Utrecht.
Mijn verzoek voor teruggave (klaagschrift) heb ik gestuurd naar het adres die staat op de brief die ik van het CVOM heb ontvangen.
Klopt dit?

Ook is er dus niet aangekruist dat het rijbewijs wordt opgestuurd naar het CBR. Kunnen ze na het besluit alsnog een cursus opleggen?
Ik lees vaak dat je een cursus krijgt bij bijv. roekeloos rijgedrag of snelheidsovertreding binnen de bebouwde kom.

Ik ben nog nooit staande gehouden en heb nog nooit een bekeuring op mijn naam gekregen.
Is dit alsnog genoeg voor het CBR om mij een EMG cursus op te leggen?

Ik heb mijn rijbewijs nu bijna 2 jaar.
Ook werk ik bij een autobedrijf en rij ik dus elke dag met meerdere auto's (behalve op dit moment..).

Sorry voor mijn vele vragen, maar er is nog enige onduidelijkheid, omdat ik nergens iemand kan vinden in dezelfde situatie als ik.

Met vriendelijke groet.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Je krijgt geen EMG voor 50+ bubeko

adinsx
Master
 Bericht 
Gokje, nabij Groningen? O:)
Als er toch ergens veel het roze pasje kwijt raken is het op die vreemde rondweg/snelweg daar waar je maar 70 mag.

wutruvin
Nieuwkomer
 Bericht 

Nee, Zwolle was dit.

Ton.
Master
 Bericht 
wutruvin schreef:
Nee, Zwolle was dit.

Heb je een locatie?

wutruvin
Nieuwkomer
 Bericht 

Ton. schreef:
Heb je een locatie?

Heinoseweg,

https://www.112-ov.nl/112-zwolle/rijbew ... en-kampen/

Ton.
Master
 Bericht 
wutruvin schreef:

Daar waar het 70 is is het, volgens mij, biboko. 80 buboko.

https://www.google.co.uk/maps/@52.49387 ... 312!8i6656

Feitelijk
Master
 Bericht 
In dat geval.

Je krijgt wel een EMG voor 50+ bibeko

wutruvin
Nieuwkomer
 Bericht 

In de brief die ik heb ontvangen van de CVOM staat bubekom.

Afbeelding

screenshot van de brief

Ton.
Master
 Bericht 
Hmm. En waar is ben je gelaserd/gemeten?

Bord :A1: [70] hangt biboko.
Bord :A1: [80] hangt er niet (hoeft ook niet, want bubeko).

wutruvin
Nieuwkomer
 Bericht 

Net na dat stukje dat je naar beneden rijdt onder het spoor.
Ik dacht ook bibeko, maar in de brief staat dus bubeko.
Agent heeft ook niks gezegd over een eventuele EMG, maar ik weet ook dat ze dat niet hoeven te zeggen.

Ton.
Master
 Bericht 
Hmm, das klote. Bij het spoor is inderdaad biboko.
Geen idee of / hoe je dit 'handig' kan spelen.

Tja, en 130 biboko klinkt natuurlijk hard, ik zou het zelf niet doen, maar dit is zo'n stukje waar ik het me kan voorstellen...

wutruvin
Nieuwkomer
 Bericht 

Het was niet eens opzettelijk, er kwam een Volkswagen Polo achter mij. Had denk ik erge haast, dus begon flink te kleven.
Ik stond al op de linkerbaan voorgesorteerd en rechts reden ook nog auto's, dus meneer kon er niet langs.
Toen heb ik me laten opjagen en ging ik harder rijden om afstand te maken (auto is vrij snel..). Vervolgens werd ik gelaserd op mijn piek, en de Polo scheurde er vervolgens nog even vrolijk langs. De Polo had geluk volgens de verbalisant.

Maar zo lang ze mij bekeuren op het feit dat het buiten de bebouwde kom was, vind ik het geen probleem. Scheelt in de kosten en eventuele EMG cursus.

wutruvin
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik lees hier van een ander forumlid met dezelfde situatie die wel een cursus kreeg...

invordering-rijbewijs-educatieve-maatregel-gedrag/invordering-rijbewijs-emg-t92980.html

Dat wordt dus flink duimen.. Ik vrees het ergste :(

wutruvin
Nieuwkomer
 Bericht 

Er valt niks tegen in te brengen als er in de brief van het CVOM buiten de bebouwde kom staat en in de brief van het CBR binnen de bebouwde kom?

BaasTimo
Die hard
 Bericht 
Enkel wanneer dat onjuist zou zijn maar dat is het dus niet

18vti
Master
 Bericht 
wutruvin schreef:
Agent heeft ook niks gezegd over een eventuele EMG, maar ik weet ook dat ze dat niet hoeven te zeggen.

Volgens mij moeten ze wel aangeven als ze je rijbewijs invorderen waarom het gedaan wordt.
Bij jou is de reden de 50+ te hard, daar is gewoon een wet voor die ze toepassen.
Bij mij was waren de afzonderlijke overtredingen niet genoeg om in te vorderen maar omdat ik er zoveel maakte werd het artikel 130 en dan mag de agent je direct voordragen voor een EMG en nog wat boetes voor de losse overtredingen.

Dus ik denk dat je je voor niks zorgen maakt over een EMG (Mits bubeko niet aangepast wordt naar bibeko).

Sterkte ermee! (f)

wutruvin
Nieuwkomer
 Bericht 

Oei, dat lijkt me ook wel heel zuur...
Wat was jouw situatie?

18vti schreef:
Dus ik denk dat je je voor niks zorgen maakt over een EMG (Mits bubeko niet aangepast wordt naar bibeko).

Ik hoop het! In de brief die ik van de politie kreeg staat ook dat het rijbewijs niet wordt opgestuurd naar het CBR, maar dat kan alsnog dus.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Als de OvJ zich realiseert dat het bibeko is , dan kan hij dat alsnog doen. (binnen 6 maanden)

70 bubeko komt niet zo veel voor trouwens, op niet-auto(snel)wegen alleen bij verkeerslichten.

wutruvin
Nieuwkomer
 Bericht 

Update:

Mijn klaagschrift heeft succes gehad.
Na 2 weken heb ik mijn rijbewijs weer mogen ontvangen.
Echter lopen er nu nog 2 dingen, namelijk:
Een oproep voor de behandeling van mijn klaagschrift (dus de behandeling om mijn rijbewijs terug te krijgen) en een oproep voor de terechtzitting.

Moet ik donderdag nog steeds naar die zitting om mijn klaagschrift te behandelen? Ik hoorde van een vriend (die ook een keer zijn rijbewijs kwijt is geweest en hem eerder terugkreeg d.m.v. een klaagschrift) dat hij daar zijn rijbewijs terugkreeg en de opgelegde sanctie.
Ik heb mijn rijbewijs op dezelfde dag per post ontvangen als de brief van de rechtbank met daarin de oproep voor donderdag a.s. dus het terugkrijgen van mijn rijbewijs op donderdag is in ieder geval al uitgesloten.

Nu ben ik benieuwd of ik donderdag al te horen krijg wat er verder gaat gebeuren of dat ik 27 oktober alsnog naar de terechtzitting moet in Arnhem.

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Alvast bedankt.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Ik zou die zitting even afbellen. Lijkt erop dat er wat corrspondentie elkaar gekruist heeft.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Ik zou die zitting even afbellen.

Correspondentie met rechtbank schriftelijk (evt. fax) O:)

wutruvin
Nieuwkomer
 Bericht 

TMFKAV schreef:
Correspondentie met rechtbank schriftelijk (evt. fax) O:)

Schriftelijk lijkt me dus niet heel handig. Kan de brief pas morgen op de bus doen, dan komt hij woensdag binnen.
Dan ligt het er maar net aan hoe druk zij het hebben en of zij evt. kunnen antwoorden. Hun antwoord zou dan woensdag op zijn vroegst verstuurd kunnen worden en donderdag pas bij mij in de bus komen. De zitting donderdag is om 10:00...

Even proberen om telefonisch contact op te nemen?

TMFKAV
Master
 Bericht 
Het gaat toch om een intrekking van het klaagschrift?

wutruvin
Nieuwkomer
 Bericht 

Nee, behandeling van het klaagschrift

TMFKAV
Master
 Bericht 
Welke behandeling? Je hebt je rijbewijs toch al weer terug?

wutruvin
Nieuwkomer
 Bericht 

Ja precies, daarom snap ik het ook niet helemaal. Ik ga er donderdag wel heen, lijkt me wel zo netjes.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Je hebt een klaagschrift ingediend, dat wordt door de rechtbank behandeld.

Echter heeft de ovj zelfstandig besloten het rijbewijs terug te geven.

Denk niet dat die rechter er vrolijk van wordt als jij die zitting door laat gaan.

wutruvin
Nieuwkomer
 Bericht 

Hoe zou ik dit dan moeten oplossen? Correspondentie per post is het te laat voor namelijk.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Bel ze dan maar, waarschijnlijk krijg je te horen dat het schriftelijk moet.

(Weet je niet ergens een fax die je kunt gebruiken?)

wutruvin
Nieuwkomer
 Bericht 

Je hebt gelijk. Even gebeld naar de rechtbank en het klaagschrift wordt ingetrokken. De ovj had zelf al besloten dat ik hem tijdelijk terug krijg tot aan de zitting. Dit was niet met elkaar besproken.

Nu moet ik 27 oktober naar Arnhem voor de zitting. Hopen dat het CBR geen "uitnodiging" voor een cursus opstuurt...

TMFKAV
Master
 Bericht 
wutruvin schreef:
De ovj had zelf al besloten dat ik hem tijdelijk terug krijg tot aan de zitting.

tijdelijk, nu teruggegeven en er is geen rechter die gaat oordelen dat je rijbewijs later weer onvoorwaardelijk ingenomen moet worden.

wutruvin
Nieuwkomer
 Bericht 

Nee ik ga daar ook niet vanuit, maar ja... Je weet het nooit. Staat wel in de brief dat dat zou kunnen gebeuren.

Pagina 1 van 1 [ 33 berichten ]