» Juridisch » Invordering rijbewijs en/of EMG Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Pagina 1 van 1  [ 13 berichten ]
Niet_wouter
Nieuwkomer
 Bericht 

Beste forumleden,

Vorige maand stom geweest en met de motor te hard gereden op de snelweg waar 100km/h toegestaan is :oops: . Onopvallende videosurveillance heeft mij geruime tijd gevolgd en daarbij 1 goede meting kunnen doen waarbij ik volgens hen zo hard reed dat mijn rijbewijs ingevorderd werd :fp: .

Een exacte snelheid konden de mannen niet geven, maar dat gingen ze op het bureau wel berekenen, ze hadden nogal haast. Ik zou ook rechts ingehaald hebben, maar hier heb ik verder niets meer van gehoord.

OvJ wil mijn rijbewijs 2 maanden houden en ik ben uitgenodigd voor een OM zitting.

2 bijzonderheden:

Ik wordt verdacht van het "met meer dan 40km/h overschrijden van de snelheidslimiet". Betekent dit dat ik tussen de 40 en 50km/h te hard heb gereden, of valt bijvoorbeeld 70km/h te hard ook in deze categorie?

Op het invorderingsbewijs dat ik heb meegekregen is geen snelheid en een verkeerd kenteken ingevuld.

Wat kan ik nu het beste doen?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Je rijbewijs wordt pas boven de 50 ingevorderd.

Meer dan 40 zal slaan op strafrecht ipv mulder maar het blijft vreemd. Wat was de snelheid volgens de agenten en wat volgens de ovj?

Wie heeft het over die 40?

Niet_wouter
Nieuwkomer
 Bericht 

Dit staat in de brief die ik heb gekregen van de OvJ:

Geachte heer [naam],

Van de politie werd werd een proces-verbaal ontvangen waaruit blijkt dat u verdacht wordt van het volgende:
Overschrijding max. snelheid autosnelweg(bord A1; cat. C1) ; meer dan 40km/u gepleegd op [datum, plaats].

Uitnodiging OM-zitting enz enz....

TMFKAV
Master
 Bericht 
Invordering rijbewijs is pas boven de 50 te hard :huh:

40+ (snelweg) is strafrecht, maar niet automatisch invordering.

Of ........ heb je een verleden (recidive) ?

Niet_wouter
Nieuwkomer
 Bericht 

TMFKAV schreef:
Of ........ heb je een verleden (recidive) ?

Ik heb mijn rijbewijs nu 10 jaar en heb 1 keer een boete voor 5km/u te snel gehad.

Kan de combinatie snelheid + rechts inhalen de verklaring zijn? Had dit dan niet in de brief moeten staan?

TMFKAV
Master
 Bericht 
Dan had de politie een art. 5 uit moeten schrijven .....

Citaat:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

keokiracer
Master
 Bericht 
Of voor beide een boete en een EMG er bovenop.

Dit is wel erg apart zo.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Je zou per direct je rijbewijs terug moeten krjgen. Ik zou eens in de telefoon klimmen

Aanhanger
Master
 Bericht 
Denk dat het toch echt 50+ was.

Feitelijk schreef:
Wat was de snelheid volgens de agenten

Nou?

Niet_wouter
Nieuwkomer
 Bericht 

Aanhanger schreef:
Denk dat het toch echt 50+ was.

post4309492.html#p4309492 schreef: Wat was de snelheid volgens de agenten
Nou?

De exacte snelheid wisten ze nog niet, maar ze verwachtten dat het net boven de 50km/u te hard zou zijn.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Broodje aap dus.

Ze wisten niet hoe snel je reed maar namen wel het rjbewijs in. De ovj legt je 40+ ten laste en wil je rijbewijs 2 maanden houden? En dat is al een maand geleden?

Schoenzool
Master
 Bericht 
Trap er niet in. Mijn inziens kun je nooit bestraft worden als er geen exacte snelheid is vast gesteld

Niet_wouter
Nieuwkomer
 Bericht 

Bedankt voor de adviezen. Ik denk dat ik maar meteen de strafzaak opvraag en een verzetschrift indien (had ik natuurlijk al veel eerder moeten doen).
Ik vroeg me eigenlijk vooral af of die 40+ voor alles boven de 40 te hard geldt, of dat het aangeeft dat ik tussen de 40 en 50 te hard zit.
Volgende stap is dan denk ik maar verdere juridische hulp inschakelen.

Klopt het dat ik dan onderstaande 2 brieven moet versturen?

John24 schreef:
Aangezien er nogal wat vragen voorbij komen met voorbeeldjes voor een verzetschrift en Art30 brieven, hierbij dit topic waar ze allebei instaan.

Je hebt een strafbeschikking gekregen en je wil in verzet gaan, hoe doe je dat?
Met een verzetsschrift, lees vooral even door waar je strafbeschikking heen moet.
Wees er wel op bedacht dat je nu in het strafrecht zit en niet meer in het bestuursrecht waar allerlei veel voorkomende overtredingen onder vallen.
In het strafrecht krijg je een aantekening op je justitiële documentatie (je strafblad) als je veroordeeld wordt met een geldboete boven de 100 euro. Je veroordeling hoeft niet van een rechter te komen. Via de strafbeschikking kan een officier van justitie (OvJ) een verdachte veroordelen. Dit is dus anders dan een "T" transactie. Het verschil zit hem met name in het feit dat met een T een verdachte in principe geen schuld bekend maar vervolging afkoopt. Bij een "S" strafbeschikking bekend de verdachte wel schuld. De strafbeschikking komt dus meer in de buurt van een rechterlijke uitspraak.

Een voorbeeld voor een verzetsschrift:

Code:<Je naam>
<Straat>
<PC + Woonplaats>

Arrondissementsparket <Plaats>
<Straat>
<PC + Woonplaats>

<Plaats>, <dag, maand, jaar>

Betreft: Verzetschrit tegen <watjehebtontvangen> met nummer <nummer invullen>
Naam:
Geboortedatum en –plaats :
Adres :
Postcode en plaats :

Hierbij teken ik verzet aan tegen de bovengenoemde strafbeschikking. Ik heb de betreffende overtreding niet begaan. Er is sprake van een misverstand subsidiair van een onjuiste constatering.

Ik verzoek u op grond van bovenstaande reden de strafbeschikking te vernietigen of voor te leggen aan de rechter.

Hoogachtend,

<Naam>
<Handtekening>

Bijlage: kopie strafbeschikking

Hoe vraag je nou de stukken op uit je dossier? Daarvoor kan je een Art30 brief sturen naar de OvJ. Niet alle stukken zullen in het dossier zitten, maar de belangrijkste wel (het proces verbaal). Je wil het PV graag hebben om te lezen hoe e.e.a. geconstateerd is en op basis van het PV dan met de WOB de resterende stukken opvragen. Hou je Art30 brief gescheiden van je verzet en/of eventuele WOB verzoeken die je wil doen. Dit omdat de praktijk leert dat het bijzonder verwarrend werkt. Bovendien is faxen toch praktisch gratis.
Een Art30 voorbeeldbrief:
Code:<Je naam>
<Straat>
<PC + Woonplaats>

Arrondissementsparket <Plaats>
<Straat>
<PC + Woonplaats>

<Plaats>, <dag, maand, jaar>

Betreft: <watjehebtontvangen> met nummer <nummer invullen>

Geachte heer/mevrouw,

Naar aanleiding van de door mij ontvangen <watjehebtontvangen> met nummer <nummer invullen>
verzoek ik u, in voorbereiding op mijn verdediging, onder verwijzing naar artikel 30 Sv mij het relevante dossier toe te zenden.

Met vriendelijke groet,

<Naam>
<Handtekening>

Succes ermee.

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ]