» Juridisch » Invordering rijbewijs en/of EMG   

Pagina 1 van 1  [ 16 berichten ]
David_86
Eendagsvlieg
 Bericht 

Beste allemaal,

Ik ben nu al een aantal uren op het forum aan het rondzoeken voor alle informatie. Veel gevonden, dank hiervoor! Ik heb echter nog een aantal specifieke vragen voor mijn situatie.

Vannacht ben ik om 1.45 op bizarre wijze mijn rijbewijs kwijt geraakt. Ik reed bibeko en kreeg een stopteken van een politieauto. Ik snapte niet goed waarom, gezien ik mij keurig aan de regels hield. De agent die mij staande hield gaf aan dat ik een snelheidsovertreding heb begaan van 84 km p/u op de snelweg waar 100 toegstaan is (ik was al 5-10 minuten van de snelweg af). Hij had deze meting niet zelf uitgevoerd, maar de politiehelikopter die ik nu ook boven mijn auto hoorde had deze overtreding gemeten. Op basis hiervan is mijn rijbewijs in beslag genomen.

Ik begrijp dat de meting wordt gedaan op basis van referentie met gepasseerde objecten.

Nu is mijn vraag, is een meting vanuit de helicopter rechtsgeldig en geschikt om een snelheidsovertreding vast te stellen?

Daarnaast vraag ik me af zo'n meting betrouwbaar is gezien een helikopter een hele andere snelheid heeft en een andere hoek ten opzichte van het voertuig.

Ps. Ik heb ook verder gezocht naar vergelijkbare situaties op Google, maar kwam enkel een nieuwsbericht tegen waar de helikopter ondersteunend was ingezet. De daadwerkelijke meting werd daar uitgevoerd vanuit een voertuig langs de weg.

Feitelijk
Master
 Bericht 
David_86 schreef:
ecten.

Nu is mijn vraag, is een meting vanuit de helicopter rechtsgeldig en geschikt om een snelheidsovertreding vast te stellen?

Goede vraag. Ik denk dat het wel stand houd met een goed omschreven PV

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
David_86 schreef:
Daarnaast vraag ik me af zo'n meting betrouwbaar is gezien een helikopter een hele andere snelheid heeft en een andere hoek ten opzichte van het voertuig.
In dit geval:
David_86 schreef:
Ik begrijp dat de meting wordt gedaan op basis van referentie met gepasseerde objecten.
maakt het weinig uit hoe snel de heli gaat mits je maar dicht genoeg de objecten passeert. Het gaat puur om afstand gedeeld door tijd. De meting wordt nauwkeuriger naarmate de referentieobjecten verder van elkaar staan.

Wobben op PV lijkt me wel zo verstandig want zo'n helicopter team heeft waarschijnlijk nauwlijks ervaring met dit soort dingen. Dat maakt de kans op fouten natuurlijk een stuk groter dan bij een motormuis die dag in dag uit staat te laseren.

Superkoe
Master
 Bericht 
Referentieobjecten kunnen dus gewoon portalen boven de weg zijn. Of viaducten, afslagen, et cetera.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Is natuurlijk wel een hele coole manier om gepakt te worden :respect:

Vroeg op
Master
 Bericht 
Ik zou bezwaar indienen. de piloot is natuurlijk eerst ff uitgestapt om de afstand tussen de referentiepunten op te meten.

dikkydik
Master
 Bericht 
David_86 schreef:
De agent die mij staande hield, gaf aan dat ik een snelheidsovertreding heb begaan van 84 km p/u op de snelweg waar 100 toegstaan is

Ik ben zo benieuwd naar de correctie op de geconstateerde snelheid.
Zo'n zaak ga je natuurlijk heulemaal tot de bodem uitzoeken.

bruintje beer schreef:
Is natuurlijk wel een hele coole manier om gepakt te worden

Als je dan toch je rijbewijs moet verliezen.... :thumb:

Tukker_Pat
FS Juridisch
 Bericht 
Heeft die helikopter wel een geijkte boordmeter? 8)

R
Master
 Bericht 
Dat, i.c.m.

Vroeg op schreef:
de piloot is natuurlijk eerst ff uitgestapt om de afstand tussen de referentiepunten op te meten.

Blijkbaar moest hij wel hulp vanaf de grond inroepen om je tot stoppen te dwingen. Apaches kunnen dat zelfstandig.

Wel benieuwd hoeveel mensen wakker geworden zijn door jou. ehh hen.

Kami
Master
 Bericht 
Gekalibreerd klokje gebruikt daar boven in de lucht ?
Of zijn Casio van de Lidl ?

Kans is wel dat het allemaal op video staat, en dat ze daarmee de tijd hebben vastgelegd.

Walker
Master
 Bericht 
Op bepaalde plaatsen zijn de HMP's groot op de vluchtstrook geschilderd. Zodat ze zichtbaar zijn vanuit de lucht.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Je was a 5-10 minuten van de snelweg af. In de tussentijd nog onder viaducten doorgereden, dwz is er onafgebroken zicht op je auto geweest vanuit de vliegmachien? Zo nee, is het kenteken wel leesbaar geweest, dwz is het niet mogelijk dat in de tussentijd het voertuig verwisseld is met een ander?
En tenslotte, welke verklaring heb je afgelegd?

Pietert
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
En tenslotte, welke verklaring heb je afgelegd?

Dat is misschien nog wel het belangrijkste. Als je iets belastends heb verklaard, maken die andere bezwaren nauwelijks nog uit, aangezien je zelf al volmondig hebt toegegeven.

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
R schreef:
Apaches kunnen dat zelfstandig.
:roflol:

Pietert
Master
 Bericht 
R schreef:
Apaches kunnen dat zelfstandig.

Als de piloot een beetje lomp laag boven de weg gaat hangen stop je echt wel hoor :)

Pita
Master
 Bericht 

Arendsoog en Witte Veder !

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ]