» Juridisch » Invordering rijbewijs en/of EMG   

Pagina 1 van 1  [ 21 berichten ]
Luca1985
Eendagsvlieg
 Bericht 

Hallo,
ik heb een beetje een moeilijke situatie.
ik heb in nederland 10 jaar lang een rijbewijs gehad, toen ik in 2012 in duitsland ben gaan wonen was hij nog 2 jaar geldig.
dus toen ik in 2014 mijn rtijbewijs in duitsland heb moeten verlengen kreeg ik dus in duitsland een duits rijbewijs en hun stuurden mijn verlopen nederlandse rijbewijs terug naar nederland.
Eind 2016 is er iets goed fout gegaan waardoor de duitse politie mijn rijbewijs heeft ingevorderd en mij een jaar rij ontzegging heeft gegeven en 1000 euro boete.
die boete had ik meteen betaald.
sinds 2017 woon ik weer in nederland aangemeld en huisje alles heb ik, kan ik hier mijn rijbewijs ( een nederlands rijbewijs )opnieuw aanvragen ??

ik weet niet of dit voor mij in aanmerking komt:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ngevorderd

Alvast bedankt voor de reacties.

Pita
Master
 Bericht 

Tuurlijk kan dat, als je Duits rijbewijs 10 jaar oud is en nog steeds geldig, dan kan je dat inwisselen voor een Nederlands rijbewijs. !

Er is overigens niet zoiets als een NL of een DE rijbewijs. Een rijbewijs is Europees, alleen het land van afgifte varieert

Luca1985
Eendagsvlieg
 Bericht 

Heb mijn rijbewijs vroeger in Nederland gehad ( ben geboren Nederlander ) alleen heb ik mijn Nederlandse rijbewijs toen moeten vernieuwen voor een Duits ( afgelopen ) maar die is afgelopen december in beslag genomen door een overtreding. Dus MN eerste rijbewijs was afgegifte NL en MN 2e naar vierling DE maar nu woon ik weer in NL maar heb geen rijbewijs op moment, dus weet ik niet hoe ik dan kan omwisselen of weer aanvragen? Ben altijd wel Nederlandse burger gebleven nooit Duits paspoort gehad alleen daar woonachtig geweest

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Volgens mij moet je in .de best iets doen om een jaar ontzegging te krijgen...da's niet voor niets.
Maar om antwoord te geven op je vraag: volgens mij zijn de systemen van de Duitse justitie niet gekoppeld aan die van NL, al helemaal niet als het om een Duits rbw gaat. Dus je zou kunnen proberen er hier weer eentje aan te vragen.

bert65
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Tuurlijk kan dat, als je Duits rijbewijs 10 jaar oud is en nog steeds geldig, dan kan je dat inwisselen voor een Nederlands rijbewijs. !

Er is overigens niet zoiets als een NL of een DE rijbewijs. Een rijbewijs is Europees, alleen het land van afgifte varieert

Bij het omwisselen van .de naar .nl zal TS zijn Duitse rbw in moeten leveren. Daar wringt de schoen...

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Maar TS kan dat toch kwijt zijn? Staat in NL überhaupt geregistreerd dat hij een Duits rijbewijs heeft aangevraagd?

liquid_force
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Maar TS kan dat toch kwijt zijn? Staat in NL überhaupt geregistreerd dat hij een Duits rijbewijs heeft aangevraagd?

als die door een Amt verstuurd is dan zeker wel ja ...

bert65
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:

Bij het uitgeven van van een nieuw rbw zal de gemeente het oude (Duitse dus) rbw in willen nemen. TS heeft deze niet en hij kan ook geen aangifte overleggen. De gemeente zal TS waarschijnlijk wel verwijzen naar D om daar eerst een nieuwe aan te laten vragen of aangifte te doen.

Luca1985
Eendagsvlieg
 Bericht 

Kan de RDW mij daar uitkomst in geven ?

Aanhanger
Master
 Bericht 
Kwestie van een aanvraag indienen bij de gemeente​. Je hoort het vanzelf.

Tukker_Pat
FS Juridisch
 Bericht 
Een jaar ontzegging in Duitsland. Dan moet je wel wat gedaan hebben.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Terwijl, nou, duitsers dat zijn ook geen lieverdjes hoor.

Luca1985
Eendagsvlieg
 Bericht 

Ja maar dan kan je gaan voor fraude, dus dan zal ik moeten zeggen dat ik hem verloren ben of kwijt geraakt maar niet weet waar. Luid de RDW , net gebeld, kan ik geen rijbewijs omwisselen momenteel omdat ik er niet in bezit van ben.

Iemand een idee hoe ik te weten kom of erom heen kan gaan ?

Luca1985
Eendagsvlieg
 Bericht 

Of te weten kom hoe mijn situatie er voorstaat in Ned?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Je hebt geen rijbewijs.
Je kan geen nieuwe aanvragen.
Je kan geen aangifte doen van vermissing omdat het een duits rojbewijs betreft.
Je moet wachten tot je die terug hebt en dan een nieuwe in NL aanvragen (moet dat nog steeds binnen 6 maanden nadat je hier bent komen wonen? EDIT: nee je mag hier blijven rijden met .de rijbewijs van na 2013-01-19)

Walker
Master
 Bericht 
En als je op het gemeentehuis komt en zegt dat je je duitse rijbewijs bent verloren? O:) En dat je zeker weet dat het oude rijbewijs destijds naar Nederland is gestuurd. Moet je dan in Duitsland aangifte gaan doen, of in Nederland?
Met een aangifte van vermissing zou je een nieuw rijbewijs aan kunnen vragen. Maar je loopt een zeker risico...

Feitelijk
Master
 Bericht 
Cbr gaat bij overzetten van DE naar NL natuurlijk wel na hoe het met het DE rijbewijs zit.
Daar win je dus niks

Superkoe
Master
 Bericht 
Opnieuw afrijden?

bruintje beer
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Cbr gaat bij overzetten van DE naar NL natuurlijk wel na
:nothanks: aanname.

TMFKAV
Master
 Bericht 
bruintje beer schreef:
:nothanks: aanname.

Citaat:
U kunt het buitenlandse rijbewijs alleen omwisselen als:

.......

- het rijbewijs geldig is.

Geen aanname dus .....

Existenz
Die hard
 Bericht 
Collega had ook eens zoiets. Geboren Nederlander maar ook Duitse nationaliteit. Gevoegd naar pa en Duitser geworden. Nooit in DE gewoond en recentelijk was zijn 10 jaar oude Duitse paspoort verlopen. College vervoegd zich naar burgerlijke stand in woonplaats te NL en vraagt paspoort aan. Miep vraagt om oude paspoort. Collega doet geven. "Meneer, dit paspoort is verlopen". - "Ja, duhuh, mevrouw, daarom kom ik een nieuwe aanvragen".

Lang verhaal kort: collega moest eerst (10 jaar geldig) nieuw paspoort in DE aanvragen, daarmee naar NL komen, laten innemen ter vernietiging en kon pas daarna een NL'se aanvragen. Die is dus weer helemaal klaar met Nederlander zijn en gaat de komende 10 jaar weer als mof door het leven.

Existenz
(verwacht met rijbewijzen derhalve een gelijke afloop)

Pagina 1 van 1 [ 21 berichten ]