» Juridisch » Invordering rijbewijs en/of EMG   

Pagina 1 van 1  [ 7 berichten ]
Hallo1998
Nieuwkomer
 Bericht 

Hallo allemaal,

Allereerst sorry voor de spelfouten die gaan komen. Ik heb nu zo'n 1,5 jaar mijn rijbewijs. Zaterdag 11-02-2017 ben ik staande gehouden in Tilburg. Dit kwam omdat ik een drift maakte om een rontonde. Het was wel met een tamelijk lage snelheid (<20) en het was 's avonds laat en niemand te bekenen. Dit was overigens de enige overtreding die ze hebben vastgelegd. De agenten vertelde mij hoe de situatie in hun ogen was. Zij verklaarde dat ik mijzelf in gevaar bracht en mijn passagier. Vervolgens begonnen ze over een aantal artiekelen art 5 en art130 ook spraken zij over een hoge boete en een cursus. Ik vond het redelijk vaag allemaal. Verder hebben ze mijn rijbewijs gehad en een paar regels op een notieblok geschreven. Als verklaring heb ik afgelegd dat ik begrijp dat het niet verstandig was. Het is mij onduidelijk wat mij nu te wachten staat. Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid zou kunnen brengen. Kan mijn rijbewijs alsnog ingevorderd worden? Waar zou ik een boete voor kunne. Krijgen en hoe hoog kan die zijn? Wat houd die cursus precies in?
Om het nog net wat erger te maken ben ik 2/3 maanden eerder ook al aangehouden met een art 130 maar daar heb ik niks van gehoord en daar hadden deze agenten het ook niet over. Ik ga er dus vanuit dat het proces verbaal van de eerdere staandehouding nooit is doorgevoerd. Maar wat staat mij te wachten als ik twee overtredingen maak? Is dit bangmakerij of kan ik er wel degelijk vanuit gaan dat mij ernstige consuqunties te wachten staan?

Bedankt voor jullie hulp alvast!

Feitelijk
Master
 Bericht 
Hallo1998 schreef:
Het is mij onduidelijk wat mij nu te wachten staat.

Boete voor artikel 5 zou kunnen.

Je hebt niet verklaard dat je de auto niet in je macht had dus een onderzoek zit er niet in.
Met 1 overtreding/gedraging ga je ook geen EMG krijgen.

Hallo1998 schreef:
Om het nog net wat erger te maken ben ik 2/3 maanden eerder ook al aangehouden met een art 130

Daar hoor je dan waarschijnlijk ook niks meer van.

Hallo1998 schreef:
Ik ga er dus vanuit dat het proces verbaal van de eerdere staandehouding nooit is doorgevoerd.

Heb je toen ook een prent gehad of was het slechts een preek met het WVW130 verhaal?

Je bent wel lekker op weg zo te horen...

Ton.
Master
 Bericht 
Hallo1998 schreef:
Allereerst sorry voor de spelfouten die gaan komen

Valt mee, we komen erger tegen :)

Hallo1998 schreef:
niemand te bekenen

Behalve die agenten...

Hebben ze je rijbewijs niet ter plekke ingevorderd? Dan lijkt mij van artikel 5 geen sprake.
In geval van artikel 130 zullen ze een melding doen bij CBR. Zij gaan dan bepalen of je geschikt bent een rijbewijs te hebben.
Of het geval van 2-3 maanden geleden meetelt durf ik niet te zeggen; kan goed zijn dat dit ergens in de administratieve molen zit. Het gaat je in ieder geval niet helpen.

Qua cursus, ik denk EMG,want dat kan onder artikel 130 (artikel 131) (https://www.cbr.nl/downloadbrochure.pp?id=72 PDF-Alert)

Ik vraag me vooral af waarom je een drift neerlegt als je een paar maanden geleden ook al artikel 130 om de oren hebt gekregen.
Ik zou heel erg mijn best moeten doen om dit voor elkaar te krijgen...

Feitelijk schreef:
Boete voor artikel 5 zou kunnen.

Dan kan alleen een bekeuring nog zeker? Invordering achteraf op basis van artikel 5 lijkt mij een lastige.

Feitelijk schreef:
Met 1 overtreding/gedraging ga je ook geen EMG krijgen.

Bibeko?

Hallo1998
Nieuwkomer
 Bericht 

Feitelijk schreef:
Heb

Nee ik heb er niks van gehoord of gezien puur dat hij het bij iemand anders ging melden en dat ik er nog iets van zou horen maar het was meer een preek inderdaad.

Over het algemeen zou het dus wel goed moeten komen?

Hallo1998
Nieuwkomer
 Bericht 

Ton. schreef:
neerlegt

Ja was niet mij slimste actie. Misschien kan ik nog iets leren van die cursus.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Ton. schreef:
Hebben ze je rijbewijs niet ter plekke ingevorderd? Dan lijkt mij van artikel 5 geen sprake.

Invorderen mag alleen bij directe en concrete gevaarzetting.
Bekeuren mag ook zonder. Denk aan feitcode R395 ;)

Ton. schreef:
Of het geval van 2-3 maanden geleden meetelt durf ik niet te zeggen; kan goed zijn dat dit ergens in de administratieve molen zit.

CBR moet binnen 4 weken beslissen. Politie moet "zo spoedig mogelijk" aanleveren. Men zou met de drift (of was het een powerslide) melding nog wel het oude feit mee kunnen menem omdat dat nog geen 6 maanden geleden is.

Hallo1998
Nieuwkomer
 Bericht 

Feitelijk schreef:
CBR

Bedankt voor de hulp feitelijk! Al een stuk meer duidelijkheid. Zoals ik al verwachten zal er een maatregel aanhangen die een bult geld kost. Maar het echt innemen van het rijbewijs lijkt me echter sterk.

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ]