» Openbaar » Media Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Pagina 1 van 2  [ 84 berichten ]
Schoenzool
Master
 Bericht 
nos schreef:
Wie vandaag een mobiel toilet op een aanhanger achter een streekbus ziet rijden, moet niet raar opkijken. Vakbond FNV voert zo actie tegen de hoge werkdruk in het streekvervoer.

Dat gebeurt in de provincies Gelderland, Limburg, Noord-Brabant, Noord-Holland en Groningen. De werkdruk is volgens de bond zo hoog dat chauffeurs geen tijd hebben om naar het toilet te gaan.

De FNV wijt dat aan het aanbestedingsbeleid van de provincies. "Vervoerders schrijven zo scherp mogelijk in om een concessie binnen te slepen. Vervolgens plannen ze de rijtijden heel strak. Daardoor moeten de chauffeurs zich haasten. Dat moet afgelopen zijn", vindt bestuurder Paula Verhoef van FNV Streekvervoer.

Lunchkwartiertje
Chauffeurs draaien geregeld diensten van vier uur aan één stuk. Pauzes zijn er niet bij, dus ook geen mogelijkheid om naar het toilet te gaan. Zelfs het lunchkwartiertje en de verplichte wettelijke pauze in het kader van de veiligheid schieten er volgens de bond vaak bij in.

"Chauffeurs rijden in hun pauzes door omdat ze anders hun tijden niet halen. De baas kijkt continu mee via de boordcomputer. Dat is een verstikkend regime," zegt Verhoef tegen Omroep Gelderland.

De acties volgen op het vastlopen van de cao-onderhandelingen. Verhoef kondigt nadere acties aan als de werkgevers geen afspraken over pauzes willen maken.

Afbeelding

Schoenzool
Master
 Bericht 
Eigenlijk vrij triest.
Mijn inziens zou je het OV veel aantrekkelijker moeten maken. Voor zowel de medewerkers als de eventuele klanten.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
Mijn inziens zou je het OV veel aantrekkelijker moeten maken.
Aantrekkelijker = duurder = minder klanten = minder winst :[

Mr.Cabdriver
Die hard
 Bericht 
De bond moet niet zeiken, PvdA in de oppositie en ze gaat weer oproerkraaien O:)
Buschauffeurs hebben het zo slecht nog niet.

Nu is het rondje om de kerk van de baan en dan is het weer niet goed.
's-Avonds rijdt er veel alleen nog op verzoek als belbus en zitten de chauffeurs meer in de kantine dan achter het stuur. Daar hoor ik veel meer klachten over want zo krijg je de avond natuurlijk veel moeilijker om.

Ben benieuwd of het toiletwagentje meent ook voorrang te hebben bij het wegrijden van een bushalte.
Mag er überhaupt niet op rijden..

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Het zal wel lichtelijk overdreven worden maar het is lastig om hier een actuele mening over te hebben want de laatste keer dat ik met de bus ben geweest (buiten Amsterdam/Rotterdam om dan) is zes miljoen jaar terug geloof ik. Keer in Utrecht. Amsterdam/Rotterdam is RET en GVB dus sowieso andere bedrijven dan waar het hier over gaat. En Den Haag dan, je vergeet Den Haag. Jaja. HTM, ik weet het.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Mr.Cabdriver schreef:
Buschauffeurs hebben het zo slecht nog niet.
Het beroep is zelfs aantrekkelijk genoeg voor oud-staatssecretarissen :lol:

RRL
Master
 Bericht 
Als ze nou eens een beetje doorrijden hebben ze wel tijd om naar de WC te gaan. En bij drukke haltes mensen achterin in laten stappen, scheelt ook weer veel tijd bij de halte.

R
Master
 Bericht 
Goede manier van actievoeren :applaus: .

Walker
Master
 Bericht 
Zet die Dixi ín de bus....

Schoenzool
Master
 Bericht 
RRL schreef:
En bij drukke haltes mensen achterin in laten stappen, scheelt ook weer veel tijd bij de halte.

Maar dan is het Nederland eigen dat de helft van de reizigers niet gaat betalen (vrees ik)

Walker schreef:
Zet die Dixi ín de bus.

Zou sowieso handig zijn een toilet in een bus.
Als student heb ik eens een diarree aanval gekregen in een lijnbus. Was geen pretje kan ik je vertellen.
Heb in mijn schooltas gepoept destijds ;)

Spook
Master
 Bericht 
Mijn regelmatige ervaringen met de bus zijn gelukkig zo goed als allemaal van jaren geleden. Wat een ellende. Een paar haltes voor waar ik er dan uit moest was een wachtplek. Want daar werd gewacht. De bus was meestal wat vroeg, en stond daar dan gewoon 5 minuten of meer stil. Boem. Zwaar irritant. Ook irritant als de bus te vroeg je halte voorbijknalt, uiteraard, maar man man man...

Soms liep de chauffeur ook doodleuk de bus uit. Misschien ging ie pissen :D

Kanariespeed
FS-Tour de France kenner'14
 Bericht 
Jezus. Echt? Je poept een dunne straal stront in je schooltas in een lijnbus?

RRL
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
Maar dan is het Nederland eigen dat de helft van de reizigers niet gaat betalen (vrees ik)

Ervaring van de bus die ik pak is dat iedereen keurig incheckt. Maar zal ongetwijfeld afhangen van de locatie. Buslijn tussen station en kantorenpark.

Laatst controle in de bus, was een met onvoldoende saldo op de goede gok ingestapt. Zonder heisa of theater toegegeven dat ze fout zat en uitgestapt.

zandbak
Master
 Bericht 
Kanariespeed schreef:
Jezus. Echt? Je poept een dunne straal stront in je schooltas in een lijnbus?

Tegen de tijd dat je op school bent is het er wel weer uitgelopen.

Blaataap
Master
 Bericht 

Schoenzool schreef:
Vervolgens plannen ze de rijtijden heel strak. Daardoor moeten de chauffeurs zich haasten. Dat moet afgelopen zijn

Dit hebben ze ook deels aan zichzelf te danken, met hun wedstrijdjes wie het meeste van de planning af kan rijden, inclusief pot. En dan verbaast zijn dat de planning veel strakker wordt gemaakt omdat de praktijk aantoont dat het strakker kan. Mja mja....

Spook
Master
 Bericht 
Erger nog: als je dan de uitzondering bent die zich niet gek laat maken maar wel gewoon goed zijn werk doet, krijg je alsnog op je flikker omdat je mentaliteit verkeerd is en je niet zo presteert als de rest van die pezers.

Laat staan als je dan een beroep hebt waar je samen op pad moet, en je collega's allemaal een hekel aan je krijgen. Terwijl de baas zich kapotlacht.

zandbak
Master
 Bericht 
En fijn met 70 door de bebouwde kom rijden...met het excuus dat ze anders te laat komen :loco:

Spook
Master
 Bericht 
De stadsbussen en de politie zie ik vaak met die snelheden door 30kmpu-zones rijden. Structureel.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Stadsbussen..... de enigen die echt structureel asociaal en gevaarlijk bezig zijn op de weg. Ook de enigen waarbij ik geen enkele weerstand voel om ze goed in de weg te rijden. (en dat gaat hier best makkelijk met weggetjes waar die dingen eigenlijk niet passen. Ze dwingen tegenliggers de berm in, ik stop wel maar met mijn wielen tegen de middenlijn. Laat die bus zelf de berm maar in gaan als hij rijdt op wegen die voor hem ongeschikt zijn. - Voor vrachtwagens maak ik wel ruimte, die rijden er incidenteel en veel rustiger)

snovvdog
Master
 Bericht 
Ik vind bussen die doorrijden juist geweldig, erger mij mateloos aan zo'n traagzaad die ook 30 gaat rijden.

Enige wat vervelend is aan bussen is dat ze vaak geen voorrang verlenen bij gelijkwaardige kruisingen of dat ze prio krijgen bij verkeerslichten.

Maar als ik er zelf van gebruik moet maken, ik houd van doorrijdende buschauffeurs :thumb: .

regiorunner
Master
 Bericht 
RRL schreef:
Als ze nou eens een beetje doorrijden hebben ze wel tijd om naar de WC te gaan. En bij drukke haltes mensen achterin in laten stappen, scheelt ook weer veel tijd bij de halte.

Grapjas. Ze moeten nu al als formule-1 rijden om de vertraging nog een klein beetje in de perken te houden. En dan gaat ome Feit weer zeuren dat ze te snel over de busbaan rijden en/of hun voorrang claimen bij de haltes.

En vergeet de WNS 2.0Dees niet die inderdaad het "leuk" vinden om de zaak nog eens extra ophouden. Alsof zij bepalen met welk voertuig ze waar rijden zeg. :loco:

Christafari
Master
 Bericht 
Sinds wanneer nemen we Ome Feit serieus?

regiorunner
Master
 Bericht 
:lol: 8) Helaas zijn er qua lijnbussen velen die het ook echt uitvoeren.

snovvdog
Master
 Bericht 
regiorunner schreef:
zeuren dat ze te snel over de busbaan rijden

Mensen die altijd klagen om de ''hoge snelheid'' van anderen zijn sowieso raar.
regiorunner schreef:
voorrang claimen bij de haltes.

Dat is dan wel stom. Idem met prio bij verkeerslichten en lijnbus stroken. Zo'n zondev an het asfalt en aso naar alle overige verkeer.

zandbak
Master
 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Stadsbussen..... de enigen die echt structureel asociaal en gevaarlijk bezig zijn op de weg. Ook de enigen waarbij ik geen enkele weerstand voel om ze goed in de weg te rijden.

Goh, ik ben niet de enige :lol:

WNS2.0D
Master
 Bericht 
regiorunner schreef:
Alsof zij bepalen met welk voertuig ze waar rijden zeg.

Pardon? Ze hebben als het goed is zelf een rijbewijs en zijn zelf verantwoordelijk voor hun gedrag op de weg. Als ze op een normale manier hun schema niet halen is dat hun probleem of dat van hun werkgever. Als ze structureel gevaarlijk en asociaal rijden dan verwijt ik ze dat persoonlijk en laat ik ze dat weten en merken ook.

(ook een mooie een tijdje geleden. Ik woon tussen de boerderijen, dus ja er is ook wel wat agrarisch verkeer. Een boer met grote tractor en twee flinke aanhangers komt een bus tegen op een smal bruggetje. Meneer de busidioot weigert hem in de achteruit te zetten en alles staat ongeveer 20 minuten stil. Pas toen er genoeg volk was en er serieus gekeken werd hoe die bus aan de kant gezet/gebeukt kon worden bleek die ineens wel 15 meter achteruit te kunnen rijden)

Karbargenbok
Master
 Bericht 
regiorunner schreef:
moeten

Nou, er moet helemaal niks.

Als de man achter de computer 55 minuten rekent voor een rit en ik heb een uur nodig, dan is de bus toch echt vijf minuten te laat. En als daar een rit kort na zit, dan is die dus ook te laat. Loopt alles zover uit dat het moet neerkomen op zes uur onafgebroken sturen, dan lassen we zelf wel een pauze in.

Dat doet een vervoerbedrijf wel zeer, anders dan met een rijdende dixi demonstreren, want zo'n beetje elke vervoersconcessie heeft punctualiteitseisen en bijbehorende sancties bij overschrijding van die normen.

Toch gaan rammen om de pauze te redden? Dat vindt de baas helemaal prima, want dan is zijn probleem ook weer opgelost. Leuk voor de reiziger die zijn overstap mist? Nee, maar als er dan een klacht komt, is die voor het bedrijf; een klacht voor roekeloos rijden is daarentegen voor mijn eigen dossier.

Karbargenbok
Master
 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Een boer met grote tractor en twee flinke aanhangers

Want die kan zijn werk niet doen met een trekker die minder dan drie meter breed is? (f)

cocodee
Master
 Bericht 
Kanariespeed schreef:
dunne straal stront in je schooltas

Was wss. een veldopdracht voor een klassikale voordracht Bio, segg_maerrrrrr.. :devil:

Karbargenbok
Master
 Bericht 
Vind het met terugwerkende kracht heel sneu voor je Schoenzool, maar moest er wel om lachen :lol:

liquid_force
Master
 Bericht 
regiorunner schreef:
Ze moeten nu al als formule-1 rijden om de vertraging nog een klein beetje in de perken te houden.

hoe kan het dan dat hier in Zürich de bussen exact op tijd rijden, en zelfs een minuut vertraging aangegeven wordt?

Walker
Master
 Bericht 
Ha, de running gag in Asterix en de Helvetiërs...

Schoenzool
Master
 Bericht 
Karbargenbok schreef:
Vind het met terugwerkende kracht heel sneu voor je Schoenzool, maar moest er wel om lachen

Bedankt.

Man man was me wat. Eerst volgende halte uitgestapt en terug naar huis met een buideltje diarree in mijn kiplingtas.
Vreselijk. Onvergetelijk.

Spook
Master
 Bericht 
En je dacht dat een tas met vergeten sportkleren stonk...

Pita
Master
 Bericht 

Ach ja, ik heb ook weleens achter in de bus gescheten, gewoon een krant uit een brievenbus gejat, daarom een flinke lading gelegd ( buiten regende het ) en de gevulde krant gewoon naar buiten gemikt, spuitbus deo achterin gespoten en weer verder.

Christafari
Master
 Bericht 
Ja joh, normaalste zaak van de wereld :roll:

Pita
Master
 Bericht 

Ja, als je moet, dan moet je he

RRL
Master
 Bericht 
regiorunner schreef:
Grapjas. Ze moeten nu al als formule-1 rijden om de vertraging nog een klein beetje in de perken te houden.

Stap vaak genoeg in een bus waarbij op het display groot staat dat de meerdere minuten vertraging hebben, chauffeur lijkt daarbij weinig moeite te doen om het te verminderen. Onder andere al met de zever dat er voorin ingestapt moet worden. Laatst weer zo een die een paar keer na het uitstappen van passagiers probeerde de deur dicht te doen en maar bleef roepen dat mensen voorin in moesten stappen, werd door iedereen genegeerd, iedereen veel sneller de bus in en karren met dat ding.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Karbargenbok schreef:
Want die kan zijn werk niet doen met een trekker die minder dan drie meter breed is? (f)

Dat is niet echt de vraag. De situatie was er en de oplossing ook. Het punt was alleen dat het juist die beroepsaso in die bus was die het om volstrekt onduidelijke redenen vertikte om 15 meter achteruit te rijden. (en dat terwijl hij zelf als geen ander op een tijdschema rijdt en er dus geen enkel belang bij had om 20 minuten moeilijk te doen.)

Joël D.
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Ook irritant als de bus te vroeg je halte voorbijknalt, uiteraard, maar man man man...

Fijn inderdaad.... kom je 3 minuten voor de geplande vertrektijd bij de bushalte. Staat er dat de volgende bus over 20 minuten komt. En in de 2 minuten daarvoor is hij ook niet voorbij gekomen, want dan had hij me ingehaald. Dit is me een stuk of 4 keer gebeurd. En zo vaak ga ik niet met de bus....

bert65
Master
 Bericht 
nosl schreef:
Chauffeurs draaien geregeld diensten van vier uur aan één stuk. Pauzes zijn er niet bij, dus ook geen mogelijkheid om naar het toilet te gaan.

Dat heb ik met mijn werk ook. Ze moeten niet zeuren!

Blaataap schreef:
Dit hebben ze ook deels aan zichzelf te danken, met hun wedstrijdjes wie het meeste van de planning af kan rijden, inclusief pot. En dan verbaast zijn dat de planning veel strakker wordt gemaakt omdat de praktijk aantoont dat het strakker

Dit dus.
Als ze een onafgebroken periode laten zien dat ze de gemaakte planning niet kunnen halen, wordt het aangepast. Wat ze echter laten zien is dat, als het einde van de dienst nadert, ineens de tijden wel gehaald kunnen worden.

Feitelijk
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
Wat ze echter laten zien is dat, als het einde van de dienst nadert, ineens de tijden wel gehaald kunnen worden.

Mijn ervaring is dat materiaalritten wel lekker vlot gaan:
Link

Schoenzool
Master
 Bericht 
Ik heb overwogen om volgende week met de NS en bus naar de kerstborrel te gaan.
Maar gezien dat gekloot altijd met de OV en die bussen ga ik maar mooi met de auto en alcoholvrij borrelen dus.

bert65
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
lunchkwartiertje

:loco: :loco:

Schoenzool schreef:
verplichte wettelijke pauze in het kader van de veiligheid

Daar hebben OV-bedrijven een ontheffing voor. Geloof mij; een buschauffeur neemt de pauze wel maar de passagier za de dupe worden.

Mr.Cabdriver
Die hard
 Bericht 
bert65 schreef:
Daar hebben OV-bedrijven een ontheffing voor.

Dat is wat overdreven, maar 3 flitsboetes tot 10km/u te snel per jaar voor rekening baas is vrij normaal.

Citaat:
Pauze
Een pauze is een tijdsruimte van tenminste 15 aaneengesloten minuten waarmee de
dienst wordt onderbroken en er geen verplichtingen zijn ten aanzien van de
bedongen arbeid of werkgever
Voor openbaar busvervoer geldt voor wat betreft het genieten van pauzes niet de
ononderbroken rijtijd, maar het pauzeartikel van de Arbeidstijdenwet. Derhalve
gelden de volgende regels:
1. Bij meer dan 5,5 uur arbeid dient deze te worden onderbroken door een pauze
van minimaal 30 minuten, welke kan worden gesplitst in pauzes van elk 15
minuten.
2. Bij meer dan 10 uur arbeid dient de arbeid te worden onderbroken door een
pauze van minimaal 45 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk
tenminste 15 minuten
Bij collectieve regeling kan van punt 1 en 2 worden afgeweken. In dat geval dient de
werkgever de arbeid dusdanig te organiseren, dat indien de werknemer meer dan 5,5
uur arbeid per dienst verricht zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van
tenminste 15 minuten.

Schoenzool schreef:
Lunchkwartiertje
Chauffeurs draaien geregeld diensten van vier uur aan één stuk. Pauzes zijn er niet bij, dus ook geen mogelijkheid om naar het toilet te gaan. Zelfs het lunchkwartiertje en de verplichte wettelijke pauze in het kader van de veiligheid schieten er volgens de bond vaak bij in.

De bond/PvdA liegt dus wederom, de onrustzaaiers.

Kami
Master
 Bericht 
Mr.Cabdriver schreef:
Bij collectieve regeling kan van punt 1 en 2 worden afgeweken. In dat geval dient de
werkgever de arbeid dusdanig te organiseren, dat indien de werknemer meer dan 5,5
uur arbeid per dienst verricht zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van
tenminste 15 minuten.

Wat betekent dat ?
Tot aan 5,5 uur werk in één dienst is geen pauze ?

Stel dat je een dienst hebt van 8 uur (>5,5) dan heb je maar recht op een kwartiertje pauze.
Dat is toch gekkenwerk.

Feitelijk
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
maar de passagier za de dupe worden.

Of andere weggebruikers:
Link

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Als je zo nodig eerst moet dan dien je dat wel met autotaal aan te geven en niet zo te treuzelen. Nu dacht die chauffeur van ah wat vriendelijk, ik mag voor. Kan je boos en verbaast doen maar dat helpt niet echt.

A4
Master
 Bericht 
Weet uit betrouwbare bron dat buschauffeurs in een middelgrote tot grote stad op 40k per jaar zitten. Dus hou ajb je bek. Echt. Ik vind dat een fors loon gezien wat er tegenover staat.

zandbak
Master
 Bericht 
Kami schreef:
Wat betekent dat ?
Tot aan 5,5 uur werk in één dienst is geen pauze ?

Stel dat je een dienst hebt van 8 uur (>5,5) dan heb je maar recht op een kwartiertje pauze.
Dat is toch gekkenwerk.

Wat is er wettelijk geregeld voor mijn werktijden, pauzes en rusttijden?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... werktijden

Citaat:
Hoe lang en hoe vaak pauze

Voor uw pauzes gelden de volgende regels:

Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in 2 keer een kwartier.
Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u recht op 45 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier.
In uw cao kunnen andere regels staan. Zoals geen, minder of kortere pauzes.

Pagina 1 van 2 [ 84 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten