» Openbaar » Media   

Postingstijd interval gedetecteerd van 32.6 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 35 berichten ]
snovvdog
Master
 Bericht 
Nu.nl/ANP schreef:
'Driekwart Nederlanders voor verbod smartphonegebruik op fiets'

Driekwart van de Nederlanders is voorstander van een verbod op het gebruik van smartphones op de fiets. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, dat zondag naar buiten is gebracht.
Zeven op de tien ondervraagden vinden het gebruik van de smartphone op de fiets een ''urgent probleem". Van de 55-plussers wil 90 procent het gebruik van de telefoon op de fiets verbieden.

De helft van de jongeren is voorstander van zo'n verbod. Een meerderheid van de Nederlanders is is van mening dat het gebruik niet acceptabel is, ongeacht of er een verbod komt of niet.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) werkt aan een verbod op smartphonegebruik op de fiets. In de Tweede Kamer is hiervoor steun. Wel zijn er vragen over de handhaving van een dergelijk verbod.

Handsfree
Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer 40 procent van de ondervraagden voorstander is van een totaalverbod, waarbij ook handsfree bellen op de fiets niet is toegestaan.

Zo'n 60 procent wil een verbod waarbij het vasthouden van een telefoon op zich al verboden is, ook als de fietser het toestel niet of niet actief gebruikt.

Overheid
Tweederde van de Nederlanders vindt dat de Nederlandse overheid een rol en verantwoordelijk heeft om zich bezig te houden met de kwestie.

Het betreft een representatief onderzoek dat is uitgevoerd door SAMR onder 554 mensen van achttien jaar en ouder. Zo'n 70 procent van hen heeft aangegeven vaak te maken hebben gehad met smartphonegebruik in het verkeer.

Typisch weer, het is een klein onderzoek geweest, maar als 2/3e van de NL-ers vind dat de overheid zich met dit soort zaken moet bemoeien, kan ik niet anders concluderen dat 2/3e aan de bemoeiziekte lijden.

Ik houd ook niet van al die fietsers die in hun eigen wereld zitten, maar verbieden gaat te ver.

Typisch ook dat 55+ers zo ver van de realiteit zijn tov. de jongeren. Overigens, in de video (van HvN :dood: ) wel hypocriet, wel eventueel voor een verbod zijn, maar erbij zeggen dat je het stiekem blijft doen. :fp: Dan ben je toch tegen? ''Drukke stad'' is 1 ding, maar wat moet je in vredesnaam elders op die fiets doen (bubeko, verlaten fietspaden in het park, etc.), het gaat al zo langzaam en is al zo saai...

Maar goed, de echte Techies die hebben inmiddels smartwatches. Alleen het gros van het volk zal er weer wat regels bij hebben en ambtenaren krijgen meer te doen... Ik zat op de brommer altijd via mijn horloge muzieknummertjes te wisselen.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
kan ik niet anders dan concluderen dat 2/3 aan de bemoeiziekte lijdt

Ik denk dat dat wel klopt ja. Waarbij die 2/3 vooral wil dat de overheid zich met anderen bemoeit en niet met hen zelf.

Kwibus
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
maar wat moet je in vredesnaam elders op die fiets doen (bubeko, verlaten fietspaden in het park, etc.), het gaat al zo langzaam en is al zo saai...
Nou gewoon, op het verkeer/de omgeving letten en om je heen kijken. Ik vind het elke keer weer grappig te lezen hoe jij altijd meteen iets "erbij" te doen moet hebben als je met iets bezig bent. Stoppen bij een verkeerslicht, hoppa, mobieltje erbij. Fietsen saai, hoppa, mobieltje erbij. Ieder zijn ding natuurlijk, maar het lijkt wel of je aan een soort moderne "technologie-ADHD" lijdt. Alles moet nu en direct. Instant bevrediging, 24x7. En niet alleen jij trouwens, al een hele generatie. Zou dat slijten/overgaan naarmate de jeugd ouder wordt? Of wordt (is?) dit de nieuwe wereldstandaard?

DikkeDiesel schreef:
Waarbij die 2/3 vooral wil dat de overheid zich met anderen bemoeit en niet met hen zelf.
Bijna. Men wil vooral dat de overheid zich zo met anderen bemoeit dat zij er zelf op vooruit gaan. Maar wie wil dat nou niet?

vw-driver
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Ik zat op de brommer altijd via mijn horloge muzieknummertjes te wisselen.

Nu heeft ook heel Nederland een smartwatch .... :x . Gewoon verbod op de fiets met smartphone, zelfde regels als met motorvoertuigen toepassen. Zit met de regelmaat op de fiets en vaak laatst van andere fietsers die met zo'n scherm bezig ipv verkeer. Heel fietspad gebruiken ipv rechts houden , gaat ook moeilijk 1 hand aan stuur en zo'n apparaat bedienen.

A4
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
Ik denk dat dat wel klopt ja. Waarbij die 2/3 vooral wil dat de overheid zich met anderen bemoeit en niet met hen zelf.

Precies dat dus. Nederlanders willen geen overheidbemoeienis, maar eigenlijk ook weer wel.
We zijn gewoon een zeikerig volkje. Het is nooit goed.
Klagen over telefoongebruik op de fiets, maar als een van de klagers zelf toevallig gepakt wordt ermee dan is de wereld te klein en 'moet de politie zich met belangrijkere zaken bezig houden'.
En zo kan je legio voorbeelden noemen.
Het gaat gewoon te goed in dit land.

snovvdog
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Alles moet nu en direct. Instant bevrediging, 24x7.

Ja inderdaad, als de techniek er is, waarom zou je jezelf of anderen dan moeten laten wachten?
vw-driver schreef:
zelfde regels als met motorvoertuigen toepassen

Ofwel geen verbod op het gebruik, alleen het vasthouden?
vw-driver schreef:
gaat ook moeilijk 1 hand aan stuur

;(
Ik fiets grotendeels zonder handen op langere stukken. Sturen doe je met je balans en remmen met de pedalen. Dat 2 handen aan het stuur is net zo'n onzin als in de auto.
vw-driver schreef:
Heel fietspad gebruiken ipv rechts houden

Nou geef je de schuld aan de telefoon voor wat dus eigenlijk op hetzelfde neerkomt als linksplakkers bij autorijden... Oprotten naar rechts heeft niks te maken met telefoneren maar met geen rekening houden met mensen die wellicht sneller willen.

frankram
Master
 Bericht 
vw-driver schreef:
Gewoon verbod op de fiets met smartphone,

Vaak is 's avonds het licht van de smartphone het enige wat je van een fietser ziet. :kniktja: :kniktja: :kniktja: :fp: :fp: :fp:

vw-driver
Master
 Bericht 
frankram schreef:
Vaak is 's avonds het licht van de smartphone het enige wat je van een fietser ziet

Mooie bijvangst dan bij verlichtingscontrole .

snovvdog schreef:
Ik fiets grotendeels zonder handen op langere stukken

Ja jij bent ook superman ;(

flaskk
Master
 Bericht 
Ik vind het knap dat mensen kunnen appen en fietsen tegelijk.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
flaskk schreef:

Dat zag ik zaterdag ook. Met losse handen op de fiets appen. Gevolg een valpartij. Knieën, handen kapot. Ik kon alleen maar lachen.

lacheisleuk
Master
 Bericht 

flaskk schreef:
Ik kon het ook allemaal. Nouja, appen deden we nog niet, maar bellen, spelletje spelen, wat lezen, kon alles op de fiets. Nou was mijn fietspad ook enkele kilometers vrijliggend en kaarsrecht, dus zo nu en dan eens vooruit kijken was voldoende en daarnaast je stuur rechthouden. Keek meestal maar gewoon voor mij, de wind maakte het regelmatig lastig genoeg.

Kwibus
Master
 Bericht 
lacheisleuk schreef:
Ik kon het ook allemaal.
Wij ook. Scheren, opmaken.... oh wacht, dat was de vierwieler

Blaataap
Master
 Bericht 

snovvdog schreef:
Typisch weer, het is een klein onderzoek geweest,

554 respondenten. Dat is niet kleinschalig en voldoende respondenten om de resultaten te kunnen generaliseren met enige betrouwbaarheid.

Feitelijk
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Ik fiets grotendeels zonder handen

Sharia is a bitch!

djee
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Sharia is a bitch!

Maar het appen op de fiets is dan tenminste wel afgelopen.

zandbak
Master
 Bericht 
flaskk schreef:

Waarom niet? Je kan toch wel met losse handen rijden? Of staat jouw stuur zo krom dat je meteen de sloot in rijdt?

bernardo A.
Master
 Bericht 

Klinkt heel stoer, zo een verbod. Maar de pakkans is, zwaar naar boven afgerond, nog steeds 0. Dan heeft verbieden ook niet zoveel zin.

vw-driver
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Je kan toch wel met losse handen rijden?

Wel eens over fietspaden met 30*30 cm tegels gereden ?, heel Nederland ligt er vol mee.

Sander
FS medewerker
 Bericht 
zandbak schreef:
Waarom niet? Je kan toch wel met losse handen rijden? Of staat jouw stuur zo krom dat je meteen de sloot in rijdt?

Nou, bij mijn nieuwe fiets staat de voorvork zo recht dat dat vrijwel onmogelijk is :nocheer:

Rover
Master
 Bericht 
vw-driver schreef:
Wel eens over fietspaden met 30*30 cm tegels gereden ?, heel Nederland ligt er vol mee.
Ja, en wat is het probleem daarmee? Met een goede fiets kun je zelfs op een klinkerstraatje prima fietsen zonder de handen aan het stuur. Terugtraprem is wel prettig wanneer je het stuur liever niet gebruikt.

vw-driver
Master
 Bericht 
Rover schreef:
Ja, en wat is het probleem daarmee?

Her en der is met de kwaliteit van dat straatwerk wel wat aan te merken, maar goed mensen moeten zelf weten als ze niet met verkeer bezig zijn , sluit me bij Teun aan.
Maserati Teun schreef:
Met losse handen op de fiets appen. Gevolg een valpartij. Knieën, handen kapot. Ik kon alleen maar lachen.

Ducantoni
Master
 Bericht 
bernardo A. schreef:
Klinkt heel stoer, zo een verbod. Maar de pakkans is, zwaar naar boven afgerond, nog steeds 0. Dan heeft verbieden ook niet zoveel zin.

Het is hoe dan ook moeilijk te handhaven. Zelfs van alle bestuurders die tijdens het rijden een mobiel aan hun oor hebben is maar een klein deel de pineut en je hoeft maar om je heen te kijken om te constateren dat ze blijkbaar het risico voor lief nemen.

Signum
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Ik zat op de brommer altijd via mijn horloge muzieknummertjes te wisselen

https://www.instagram.com/p/BPlPAOjAKLr/

Deed deze vrachtwagenchauffeur ook even met zijn telefoon. Slechte vergelijking natuurlijk; een vrachtwagen is ietsjes dodelijker dan een fiets, maar in een split second kan er veel gebeuren. Het probleem is dat iedereen de 'ik' redenering gebruikt. Ik heb voldoende overzicht op de weg, dus het kan wel. Dat gaat alleen mis wanneer iemand anders een fout maakt en jij ziet het niet omdat je met iets anders bezig bent. Als fietser ben je dan mooi de lul natuurlijk, zeker als het een auto/vrachtwagen is die de fout maakt. Als iemand bij het stoplicht in de dode hoek van een vrachtwagen gezellig met de telefoon bezig is hoef ik niemand te vertellen hoe dat af kan lopen. Het zou mooi zijn als het bij sommige mensen eens in de botte kop doordringt hoe snel het leven voorbij kan zijn.

-Joske-
Master
 Bericht 
Als iedereen gewoon alleen zijn telefoon gebruikte in situaties waar dat kon waren er geen regels voor nodig, maar in deze wereld heb je gewoon teveel domme mensen die dus blijkbaar een telefoon interessanter vinden dan het overige verkeer / hun eigen leven. Dus de regels veroorzaken we gewoon zelf.

Ducantoni schreef:
Het is hoe dan ook moeilijk te handhaven. Zelfs van alle bestuurders die tijdens het rijden een mobiel aan hun oor hebben is maar een klein deel de pineut en je hoeft maar om je heen te kijken om te constateren dat ze blijkbaar het risico voor lief nemen.
Fietsers kunnen het moeilijk verbergen, dus de pakkans is gewoon heel groot.

Het zal wel eens tijd worden, want het wordt hoe langer hoe gekker hoe ze tegenwoordig nog fietsen.

Blaataap
Master
 Bericht 

bernardo A. schreef:

Het heeft mijns inziens wel zin om een verbod in te stellen. Dat kan je dan namelijk meenemen in het geval je onverhoopt een telefoongebruikende fietser op je motorkap krijgt.

zandbak
Master
 Bericht 
-Joske- schreef:
Fietsers kunnen het moeilijk verbergen, dus de pakkans is gewoon heel groot.

Boetes op rijden zonder licht is ook al zo'n gebeuren wat amper wordt gecontroleerd. Controle op opgevoerde snorfietsen is ook niet moeilijk, gebeurt ook niet.
Je als een verkeershufter gedragen op de snelweg kan ook elke dag.

Kortom de pakkans is zo ontzettend klein.

18vti
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Dat zag ik zaterdag ook. Met losse handen op de fiets appen. Gevolg een valpartij. Knieën, handen kapot. Ik kon alleen maar lachen.

:roflol:

Ik naai "achter-het- stuur-appers" erbij als ik de kans krijg.

hanneshamlap
Laat zich horen
 Bericht 

Vandaag weer het bewijs dat het levens gevaarlijk is.

Ik kachel op mijn dooie gemak door de wijk (drempel city, dus lekker op het gemak max 20-25km/u op de teller). Haal een fietser in, mijn linker kant van de auto ongeveer bij de linker stoeprand, metertje of 2 ruimte tussen mij en de fietsen, staat is leeg, geen stress. Zwaait die idioot ineens vol naar links :loco: , vol in de ankers, heeft ie het gore lef om mij met zijn telefoon in de hand nog even er op te duiden dat ik op hem moet letten.

Ben al lang blij dat ik die randdebiel niet op de kap had liggen, geen getuigen, altijd de lul.

shootme
Master
 Bericht 
Daarom dashcam

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Zelfs dan ben jij nog de lul. Leve artikel 185. :[ :[

Masterdam
Master
 Bericht 
lacheisleuk schreef:
Zelfs dan ben jij nog de lul. Leve artikel 185. :[ :[

Doet het altijd goed op verjaardagen he? :thumb:

18vti
Master
 Bericht 
Het wordt echt tijd voor een spotje op TV van een appende moeder die met haar auto haar appende kinderen aan stukken rijdt waarbij alle details van de crash in zo goor mogelijke beelden wordt weergegeven.

@ Zeer geirriteerd door app hoeren in het verkeer

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
hanneshamlap schreef:
Zwaait die idioot ineens vol naar links :loco: , vol in de ankers, heeft ie het gore lef om mij met zijn telefoon in de hand nog even er op te duiden dat ik op hem moet letten.

Afgelopen donderdag ochtend nog, komt er één, diep met de neus in het mobieltje gedoken, van links (dus moet mij voorrang verlenen), Ik vol op de rem en de claxon, rijdt muts schouderophalend, direct weer met neus in mobieltje gestoken, door. Rij er achteraan (kan in mijn geval, parallelstraat), spreek haar er op aan, zeg dat ze het echt niet gaat winnen van 1300kg blik. Zij: Ja en?

R
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
Rij er achteraan (kan in mijn geval, parallelstraat), spreek haar er op aan, zeg dat ze het echt niet gaat winnen van 1300kg blik. Zij: Ja en?

Ik had er eentje die binnen 200 meter drie keer geen voorrang verleende. Getracht duidelijk te maken dat niet iedereen een Goed Hollands Karakter heeft om net als jij dan maar te remmen.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
R schreef:
Getracht duidelijk te maken dat niet iedereen een Goed Hollands Karakter heeft om net als jij dan maar te remmen.

Tja, had geen zin in krassen op de motorkap O:) O:)

Pagina 1 van 1 [ 35 berichten ]