» Openbaar » Media   

Pagina 1 van 1  [ 37 berichten ]
TAZ.
Master
 Bericht 
Telegraaf.nl schreef:
MÜNCHEN - Automobilisten mogen in Duitsland geen camera in hun voertuig zetten. Een rechter heeft een vrouw daar een boete van 150 euro voor opgelegd, omdat ze de privacy van anderen schond.

De vrouw uit München had aan de voor- en achterkant van haar auto camera's laten installeren. Die filmden in augustus vorig jaar hoe een andere automobilist bij het parkeren haar auto beschadigde. De vrouw stapte met de beelden naar de politie, maar ze werd zelf vervolgd. Volgens de rechter schond ze de privacy van andere weggebruikers. ,,Het kan niet zo zijn dat alle 80 miljoen Duitsers met camera's gaan rondlopen om elke situatie te filmen, zodat een misdrijf kan worden opgelost'', staat in het vonnis.

Op een privacyschending staat in Duitsland 300.000 euro boete. Omdat de vrouw netto 1500 euro per maand verdient en omdat haar auto al eens beschadigd was, valt de straf veel lager uit.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ook in Duitsland zijn rechters koekwausen, had de titel moeten zijn.

R
Master
 Bericht 
Dat is mooi. Kunnen die 80 miljoen overheidscamera's om diezelfde reden ook weg.

Nóg een reden; worden nauwelijks of geen meer misdrijven mee opgelost.

zadkine
Master
 Bericht 
Dat is weer een wereldvreemde, dit keer duitse, rechter.
Zeker als ik dat vergelijk met de wel gepubliceerde dashcam filmpjes van duitse wegen. Door duitsers overigens.

Slechts voor bewaren en opslaan van filmpjes waarop verder geen strafbare feiten staan of publiceren van filmpjes op internet zou je kunnen redeneren dat privacy geschonden wordt.....

Overigens, mag de staat wel op de openbare weg filmen/fotograferen?
Misschien biedt zo'n uitspraak ruimte voor het ontwijken van duitse tolheffing.

bruintje beer
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Misschien biedt zo'n uitspraak ruimte voor het ontwijken van duitse tolheffing.
:applaus: :thumb:

NoCashCow
Master
 Bericht 

Wordt tijd dat het Europees geregeld wordt. Gewoon in heel Europa toegestaan om opnames te maken, alleen maximale bewaartijd en niet online gooien.

A4
Master
 Bericht 
Lekker boeiend, ik doe het toch wel. Riskeer die boete wel, pakkans is bijna 0.

basjuh1981
Master
 Bericht 
A4 schreef:
pakkans is bijna 0.

Wat dat betreft weinig verschil met NL :[

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Het kan zo'n agent ook echt wat schelen. Ik ben bij 2 bewaakte grensovergangen met CH en Oostenrijk gewoon met 2 lopende dashcams langs gereden. Geen hond die het interesseert. Ook in dld kan het ze echt niets schelen.

Daarnaast is filmen niet verboden. Anders mag ook geen 1 toerist meer een foto maken in Berlijn. Stel je voor dat er iemand anders op staat!

Kenji
Master
 Bericht 
Waarschijnlijk is die rechter zelf een keer genaaid door een dashcam-akkefietje

bruintje beer
Master
 Bericht 
A4 schreef:
Lekker boeiend, ik doe het toch wel.
Heeft niet zoveel nut he. Als je het nodig hebt "ontploft het in je gezicht".

Spook
Master
 Bericht 
Je verzekeraar kan er heel anders over denken dan de politie.

Lotus Omega
Master
 Bericht 
In Duitsland wordt net als in andere landen door de politie gebruik gemaakt van videowagens en flitsapparatuur. Wanneer verdwijnt dat van de weg?

Joël D.
Master
 Bericht 
Ze kan blijkbaar wel een BMW X1 rijden van 1500 Euro netto.

https://www.juris.de/jportal/portal/pag ... A171005352

" Das permanente anlasslose Filmen des vor und hinter dem geparkten Fahrzeug befindlichen Straßenraumes verletze das Recht auf informationelle Selbstbestimmung und stelle einen schwerwiegenden Eingriff in dieses Recht dar."

Hoe zit het dan eigenlijk met een dashcam die alleen filmpjes opslaat bij beweging van de auto? Al het andere wordt dan gewoon overschreven.

Oh en:

"Das Urteil ist nicht rechtskräftig."

Geen paniek. Niets te zien. Allemaal doorlopen.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Joël D. schreef:

In Duitsland hoef je ook geen kapitaal te verdienen om een nette auto te kunnen rijden. Aanschaf en bezit zijn er stukken goedkoper. Verder kan het ook heel goed zijn dat haar inkomen weliswaar niet zo hoog is, maar dat hoeft niet te gelden voor het inkomen van haar partner.

Joël D. schreef:
"Das Urteil ist nicht rechtskräftig."

Dat betekent alleen maar dat de termijn om beroep aan te tekenen of herziening aan te vragen nog niet verstreken is. Desondanks is het wel een rechtsgeldige uitspraak van een wereldvreemde rechter.
Zeker omdat de beelden alleen gebruikt zijn om aan te tonen dat iemand daadwerkelijk haar auto beschadigd heeft.

Lotus Omega
Master
 Bericht 
Of ze heeft een echtgenoot waardoor ze die X1 kan rijden?

zadkine
Master
 Bericht 
Gewoon ook in Nederland mogelijk van 1500 netto.....mits je da auto al had voor een forse inkomensdaling.

357kurt
Master
 Bericht 
Mooi dus ik kan de Duitse vpn server selecteren en ik heb alle privacy die ik wil? :[

jack19
Master
 Bericht 

Bijzonder.....

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Privacy wordt in Duitsland net even wat strenger bewaakt dan in veel andere landen. Dat is bekend en heeft ook zijn voordelen. Eigenlijk vind ik die uitspraak van de rechter ook niet zo vreemd. Het feit dat alles en iedereen maar gefilmd kan worden en op youtube kan belanden is ook niet echt gewenst.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Joël D. schreef:

Je weet dat auto's in Duitsland veel minder kosten dan hier? *mompelt iets over BPM*

Gaiajohan
Master
 Bericht 

WNS2.0D schreef:
en op youtube kan belanden is ook niet echt gewenst.

En dat heeft ze niet gedaan, ze is direct naar de juiste instantie gegaan met de beelden..

Maar wat wil jij dan? Mobieltjes verbieden want er zit een camera in?

BaasTimo
Master
 Bericht 
TAZ. schreef:
Het kan niet zo zijn dat alle 80 miljoen Duitsers met camera's gaan rondlopen om elke situatie te filmen, zodat een misdrijf kan worden opgelost

Stel je voor dat er effectief criminaliteit opgelost kan worden. :nono:

Schoenzool
Master
 Bericht 
Zal Nederland ook wel weer eens wakker worden en gaan roepen dat het niet mag

Raaf
Master
 Bericht 
Heeft het er niet mee te maken dat ze tijdens het parkeren aan stonden? Daar zijn wel regels over, net als over bewakingscamera's die niet alleen privé terrein filmen.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Gaiajohan schreef:
En dat heeft ze niet gedaan, ze is direct naar de juiste instantie gegaan met de beelden..

Met deze beelden (mogelijk) niet, maar ze is ook niet veroordeeld voor het delen van de beelden met de politie, maar voor het opnemen en opslaan van die beelden.

Gaiajohan schreef:
Maar wat wil jij dan? Mobieltjes verbieden want er zit een camera in?

Ik zal je wat verklappen, er bestaan al zo'n 200 jaar camera's. (sterker nog, zo'n 500 jaar geleden waren er al wat mensen mee aan het spelen). Het gaat niet om het hebben van een camera, maar om wat ermee gedaan wordt. Als een bedrijf gegevens over personen opslaat is de wereld te klein, als een particulier zonder goede reden maar opnames maakt en bewaart van willekeurige andere personen zou dat moeten kunnen? :fp:

Het is een heel lastig en grijs gebied. Maar wat er nu met camera's gedaan wordt vind ik vaak ongewenst.

Fopspee(n)
Master
 Bericht 
ik weet zeker dat wanneer ze iemand kunnen ophangen inzake belastingen ze maar wat graag gebruik maken van de beelden van mevrouw...(ook in Duitsland). Dan is privacy ver te zoeken plotseling

Dennis
FS medewerker
 Bericht 
Maar mag je in DE ook niet meer met een (foto)camera aan de slag als toerist dan?

Spook
Master
 Bericht 
Zat Duitse webcams te vinden. Dat mag dan ook niet.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Prostitutie is toegestaan in DE hoor.

Spook
Master
 Bericht 
Ook op straat in een pittoresk bergdorpje?

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Yeezz.. Hoezo nou weer een pittoresk bergdorpje? Dat schiet niet op met klandizie.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Prostitutie is toegestaan in DE hoor.

Maar ze mag niet de "bewakingscamera" stiekem live streamen

Spook
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Hoezo nou weer een pittoresk bergdorpje?

Heidi!

wildplasser
Pro
 Bericht 
Lotus Omega schreef:
Of ze heeft een echtgenoot waardoor ze die X1 kan rijden?

Waarom wil je uberhaupt x1 rijden.

Kenji
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Heidi!

Mit mein waldhorn zwischen die Alpen.

Aanradertje.

TommyGun
Master
 Bericht 
A4 schreef:
Lekker boeiend, ik doe het toch wel. Riskeer die boete wel, pakkans is bijna 0.

Dit

Pagina 1 van 1 [ 37 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten